Kouluruokailusta: IL:ssä asiantuntijat olivat sitä mieltä että
voi jopa vaarantaa lasten terveyden. Onko kukaa sitä mieltä, että olisi parempi lopetaa koko ruokailu kun periaatteena on vain mahdollisimman halvalla ateria. Tunnettuahan on, että esim. vankien aterioihin käytetään paljon enemmän rahaa. Itse mieluummin sitten laittaisin terveelliset eväät.
Kommentit (86)
Enkä todella niele väitettä, että kouluruoka vaarantaisi lapsen terveyden. Kouluruuasta on jahettu AINA. Jo silloin kun itse olin koulussa. On tietysti valitettavaa, että ruoka-annos pitää saada kokoon mahdollisiman halvalla (ei käy kateeksi sitä ihmeistä joka listoja miettii), mutta ruokailussa on kuitenkin aina tarjolla esim. salaattia tai raasteita tms. Kyllä lapsen on mielestäni parempi syödä lämmin kunnon ateria koulussa kuin jotain eväsleipiä tms.
asiaa, siis tuosta, että vankien ruoan pitää olla laadukkaampaa. yhdessä haastattelussa joku vankilan johtaja sanoi, että jos niille syöttää ihan sontaa, alkavat kapinoimaan.
Toisaalta on selvää, että 7v tytön ja 45v miehen ruokaan vaan menee jo raaka-aineita vähän eri tavalla.
asiaa, siis tuosta, että vankien ruoan pitää olla laadukkaampaa. yhdessä haastattelussa joku vankilan johtaja sanoi, että jos niille syöttää ihan sontaa, alkavat kapinoimaan.
Toisaalta on selvää, että 7v tytön ja 45v miehen ruokaan vaan menee jo raaka-aineita vähän eri tavalla.
ja lukiolaisetkin.
Sikäli kun se edes on syötävää. Söisivät varmaan enemmänkin jos ruuan taso olisi korkeampi.
että vangit syö vankilassa vuorokauden kaikki ateriat, koululaiset vain lounaan.
on ainakin hyvin makoisaa ja LAADUKASTA ruokaa ja salaattipöytäkin on kuin jostakin ravintolasta. En voi valittaa. Poikani on ERITTÄIN nirso syömään mutta tykkää melkein kaikista koulun ruuista:)
Mua ärsyttää todella tää koko keskustelu! Asun tampereella, eikä minulla ole kouluikäisiä lapsia, joten asia ei varsinaisesti kosketa minua, mutta näen punaista aina kun noita Palmian ruokia haukutaan.
Ensimmäisessä artikkelissa, jonka asiasta luin haukuttiin sitä, että pinaattikeitossa oli niin vähän pinaattia! Oikeasti siinä pinaattikeitossa oli todennäköisesti sen verran pinaattia kuin keitossa yleensä onkin. Ei pinaattikeitossa voi olla 100% pinaattia.
Toinen ruoka mitä morkattiin oli kermaporsas. Ruoassa vaikutti olevan possunsuikaleita, lihalientä, maizenan tummaa kastikesuurustetta ja kermaa. Mä voisin hyvin tehdä sellaista kotona ja sitä pidettäisiin ihan hyvänä kotiruokana. Käsi pystyyn av-mammat, jotka eivät ikinä käytä lihalientä tai maizenaa kastikkeissaan?
Ja nyt tää viimeinen kohu! Kyse oli makkara- ja nakkiruoista. Esimerkiksi ihan tuiki tavallisesta nakkisopasta. Kyllähän kaikki sen tietää, että makkarassa on ylimääräisiä aineita verrattuna kokolihaan. Mutta lapset pitävät makkara/nakkiruoista ja suostuvat niitä syömään. Onhan se nyt oikeasti terveellisempää kuin joku kinkkusämpylä, mitä vanhemmat laittaisivat lapsilleen evääksi...
lukekaapa tästä ja ajatelkaa itse:
http://www.hs.fi/viihde/artikkeli/Lis%C3%A4ainesekot%20sekoilkaa%20lis%…
että vangit syö vankilassa vuorokauden kaikki ateriat, koululaiset vain lounaan.
vangit ostaa itse kaikki syömiset mitä haluaa syödä 15 jälkeen ja jos ei osta niin syövät seuraavan kerran aamupalan. Kerran viikossa saavat käydä ostelemassa viikon tarpeet.
Lapset eivät voi valita, ovatko koulussa vai ei. Lapset ovat kasvavia ja tarvitsevat paljon enemmän monipuolista ravintoa kuin aikuiset ihmiset.
Vangit olisivat voineet miettiä rikosta tehdessään, että siitä voi joutua vankilaan. Toki on oikein, että vangitkin saavat kunnon ruokaa, koska hekin ovat ihmisiä, mutta mielestäni myös lapsille pitäisi antaa kunnon ruokaa, koska ovat kasvuiässä.
mitä laittaisit lapsellesi evääksi, voileipiä, hedelmiä???
uskon kyllä et tuo kouluruoka kuitenkin on parempaa kuin nuo leivät ja banaanit pelkästään....
ja missä ne säilyttäisi?? kouluille pitäis saada jääkaapit, ja kuka valvoisi ettei toiset syö lapsesi eväitä ??
koko koulusysteemi tulisi muuttaa, etenkin ala-aste. esim tansakassa alle12v lapset ovat koulussa ja jäävät sinne iltapäiväksi kerjo-ohjaajien seuraan, josta vanhemmat hakevat lapsensa kotiin..
ei tulisi kuulonkaan et 6-7v ekaluokkailainen siellä ihan ite taapertaisi kotiinsa ja roikkuisui siel ykseikseen kunnes vanhemmat tulevat kotiin, mahdol vasta klo 17-18
Tanskasa ei ole koulurokaa, siel siis eväät..
mutta itse olisin valmis maksamaan ruoasta, esim lisänä jo tuohon mitä kouluannosmaksaa vaikka 1e /annos, eli noin 20 e /kk, tai enempikin, jotta olis ruoka ravitsevaa
maksanhan nyt tarhapaikastakin, eli tulon kasvavat kun lapseni syksyllä aloittaa koulun...
yläasteella ruoka pitäisi olla vielä täyttävämpää ja annosksien isompia, eli siitä maksua esim 2e/annos vanhempien maksettavaksi.
lehtijutun siitä, että vankien ruoka maksaa paljon enemmän kuin koululaisten. Muistaakseni koululaisen ruoka-annos oli 3 markan luokkaa ja vangin annoksen hinta lähenteli kymmentä markkaa.
Rohkenen silti väittää, että jopa lama-aikana kouluruoka oli laadukkaampaa kuin nykyään. Ei ollut jättiläismäisiä keskuskeittiöitä, joista ruoka rahdattiin joka kouluun. Ei ollut hirveää määrää lisäaineita ja arominvahventeita ruuissa. Pöydissä oli maustepurkit niille, jotka halusivat lisämakua ruokaansa.
Olin n. kuukauden sijaistamassa päiväkodissa, jonka lapset söivät koululaisten kanssa samaa Sodexon lounasta. Ruoka oli aivan järkyttävää, harmaata mössöä, vehnäjauholla suurustettua vettä jossa lillui hirveä määrä jotain makuaineita ja ehkä tuurilla pari lihanpalaa soijaproteiinin joukossa. Esimerkiksi jauhelihakastikkeessa oleva "liha" ei näyttänyt eikä maistunut lihalta millään tavalla ja epäilin sen olevan jotain soijalla jatkettua säilykelihaa. Salaattina oli aina samaa kuivahtanutta porkkanaraastetta ja salaatinlehtiä ja ne jäivät useimmilta koululaisilta kyllä kokonaan ottamatta. Luin ahkerasti tuoteselosteita ja joka päivä ruoka sisälsi E-koodien lisäksi kaikenlaista hämärää ja aina oli lihaa jatkettu soijaproteiinilla.
Kyllä silloin lama-aikaan 90-luvullakin perunamuusi tehtiin jauheesta ja vedestä, joka viikko oli puuropäivä ja leipänä oli vain näkkäriä. Silti se veti kyllä vertoja tämänpäivän kouluruualle.
Uskon, että jos kouluruuasta vielä nipistetään, se johtaa lopulta kouluruokakulttuurin katoamiseen. Kukaan ei halua syödä sellaista p*skaa, joten oppilaat ottavat omat eväät ja kouluruokailu lopetetaan kannattamattomana.
suolakurkkuviipaleita. Terveellisyys oli kaukana. Minusta koululaisten ruokaan tulisi käyttää enemmän rahaa kuin vankien ja satsata esim. kasviksiin.
jossain päästään alle 60 snt, ja sellaisia kuntia kilvan kehutaan.
yrittäkääpä itse tehdä tuolla summalla täysipainoinen ateria. Ei onnistu. Lapsen koulussa oli eilen nakkikastiketta ja ohjeena oli, että jokaiselle max 3 nakinpalaa eli siis ei edes yhtä nakkia. Juu, sehän on muutenkin täynnä lisäaineita... Kermaporsas oli sama asia kuin rasvainen valkokastike, jossa oli lihahippuja.
Se on niitä loistavia keksintöjä, jonka suhteen kaikki lapset vanhempien tuloista riippumatta, ovat tasa-arvoisia. Kaikilla vanhemmilla ei taatusti olisi joko varaa tai halua maksaa mitään kouluruokalisää. Eiväthän kaikki osallistu esim. luokkaretkien rahakeräyksiin. Mitäs sitten niille lapsille tehtäisiin, joiden vanhemmat eivät maksaisi "ruokalisää"? Saisivatko he samaa ruokaa kuin muutkin ilman maksua vai luotaisiinko joku järjestelmä, jossa maksun maksaneiden perheiden lapset saava parempaa ruokaa kuin toiset?
Kouluruokaa menee järjettömät määrät roskiin pitäis syödä sit sekin vähä mitä tarjotaan
Väitän, että aika vähän menee jotain uunimakkaraa tai makkarakastiketta roskiin!
Ja asiasta mitään tietämättä väitä, että kyllä tuolla vankilassakin tarjotaan makkaraa. Olen itse henkilöstöravintolassa töissä ja kyllä meillä kiireisimpiä päiviä on uunimakkara- ja lihapullapäivät. Maistuu siis aikuisille miehillekin, kun asiakkaita tulee ovista ja ikkunoista.
jossa yllätys, yllätys ei ole koulu- tai päiväkotiruokailua ollenkaan. Pienet lapsetkin syövät tarhapäivänsä aikana vain leipää, joskus tarjolla jotain muutakin mutta ei joka päivä ja vanhemmat maksavat siitä. Koululaisten pitää ostaa maito ja eväät tuodaan kotoa, yleensä muutama leipä.
Tätä suomalaista kouluruokailua on todella ikävä. En sano etteikö sen tasosta saisi keskustella mutta uskomattoman hieno juttu se on siitä huolimatta, ja aika harvinainen asia koko maailman mittakaavassa.
josta voi tilata lounasannoksen valmiiksi. Aamulla käy tilaamassa salaatin ja se odottaa pizzeriassa sovittuun aikaan. Tätä palvelua käytää päivässä noin 100 koululaista. Tietysti se maksaa, mutta eipä tarvitse jonotella ruokalassa huomatakseen, että kastikkeesta on jäljellä rasva ja neste.
suolakurkkuviipaleita. Terveellisyys oli kaukana. Minusta koululaisten ruokaan tulisi käyttää enemmän rahaa kuin vankien ja satsata esim. kasviksiin.
Kyllä ne kasvikset jää oppilailta syömättä. Olin joskus koulussa töissä, jossa tarjottiin lounaan yhteydessä aina lämpimiä kasviksia. Opettajat ja muu henkilökunta söivät kyllä, mutta kyllä olisi voinut ruksin piirtää seinään joka kerta, kun oppilaat söi niitä. No oli siellä ne pari valistunutta tyttöä ja yksi poika, jos rehellisiä ollaan.
Ja se oli ihan hyvää ja sitä oli runsaasti tarjolla.
Lihakin oli lihaa.
Nyt 2000-luvullakin olen syönyt kouluruokaa. Taso on laskenut. Käytetään paljon eineksiä ja makkaraa.
Hernekeittokin on niin laihaa, että melkein on pelkkää lientä vain, lihaa ei juuri löydä.
Se olisi paras ratkaisu.