En saanut enää e-pillereitä. Diane Novasta kyse.
Kyllä tunnen itseni vanhaksi. Olen ottanut Diane Nova-pillereita lähinnä aknen hoitoon. Viime vuosina en ole tarvinnut ehkäisyyn, koska en seurustele. Yritin uusia reseptin, mutta sitäpä ei enää uusittu. Ikää on hieman yli 35v. on kuulemma terveysriski tätä ottaa sitä vielä tämän ikäisenä. Etenkin kun en tarvi ehkäisyä.
Nyt pitäisi sitten mennä ihotautilääkärin juttusille ja pyytää joku aknelääkitys. Tuli oikeasti vähän yllärinä.
Kommentit (33)
Kaksi Roaccutan-kuuria takana ja akne jyllää edelleen :(
Kuurien aikana iho on loistava, suorastaan täydellinen. Pari viikkoa kuurin jälkeen alkaa palautua "normaaliksi" eli kipeäksi ja näppyiseksi. Nytkin on ärtyneitä näppyjä lähes koko naama täynnä, lisäksi niitä on runsaasti rinnassa. En jaksa enää, vedän pussin päähän, menen komeroon enkä tule sieltä koskaan pois :(
Kuinka pitkät kuurit söit ja millaisella annostuksella? Olen kuullut, että liian lyhyiden kuurien ja liian matalien annosten takia akne uusii. Toki se voi uusia muutenkin.
T: Se, joka hehkutti Roan olleen yksi elämän parhaista päätöksistä
toivottavasti omalla paikkakunnallani ei olle noin mustavalkoisia pillereiden kanssa. Toinen lapsi (ja viimeinen) syntyy pian, ja haluaisin edelleen jatkaa Diane Novan käyttöä. Itselleni paras ehkäisymuoto ja myös aknen hoitomuoto (antibiootit eivät kohdallani toimineet, aina mikä niistä jäi, oli ruuansulatusvaivat joita saikin hoitaa kuntoon pitkän kaavan mukaan).
Ollaankohan yksityisellä yhtä tarkkoja kuin julkisella? Pitänee hipsiä sinne reseptin toivossa. :)
En usko, että hermoni kestäisi tuota aknelääkitystä. auringon välttälyä etc.
Tosin vähän huolettaa. jos hoitaja olikin oikeassa ja riski veritulppaan on isompi.
Miksei tää akne voi mennä pois?
ap
annostuksia, painon mukaan lääkäri ne määräsi. Eka kuuri oli vain 4kk ja toisen kuurin antanut lääkäri sanoikin sen olleen liian lyhyt. Toinen kuuri oli reilut 8kk pitkä. Ja lääke sopi minulle hyvin, ei tullut juuri mitään sivuvaikutuksia ja iho parani samantien. Vaikutus vaan ei kestänyt :(
Kaksi Roaccutan-kuuria takana ja akne jyllää edelleen :(
Kuurien aikana iho on loistava, suorastaan täydellinen. Pari viikkoa kuurin jälkeen alkaa palautua "normaaliksi" eli kipeäksi ja näppyiseksi. Nytkin on ärtyneitä näppyjä lähes koko naama täynnä, lisäksi niitä on runsaasti rinnassa. En jaksa enää, vedän pussin päähän, menen komeroon enkä tule sieltä koskaan pois :(Kuinka pitkät kuurit söit ja millaisella annostuksella? Olen kuullut, että liian lyhyiden kuurien ja liian matalien annosten takia akne uusii. Toki se voi uusia muutenkin.
T: Se, joka hehkutti Roan olleen yksi elämän parhaista päätöksistä
Miten voi olla, että te tiedätte noin USKOMATTOMAN vähän pillereistä, joita itse syötte?! Eri ehkäisyvalmisteiden välillä on huimat erot hormoneissa ja niiden määrissä. Hormonikierukalla ei ole mitään tekemistä yhdistelmäpillereiden kanssa. Diane Novan sisältämät hormonimäärät ovat moninkertaisia nykyisiin pillereihin verrattuna, älkää esittäkö asiantuntevaa jos teillä ei ole mitään käsitystä!
Miten voi olla, että te tiedätte noin USKOMATTOMAN vähän pillereistä, joita itse syötte?! Eri ehkäisyvalmisteiden välillä on huimat erot hormoneissa ja niiden määrissä. Hormonikierukalla ei ole mitään tekemistä yhdistelmäpillereiden kanssa. Diane Novan sisältämät hormonimäärät ovat moninkertaisia nykyisiin pillereihin verrattuna, älkää esittäkö asiantuntevaa jos teillä ei ole mitään käsitystä!
onko sulla pms vai mistä riehaannuit? Hoida sinäkin hormonitasapainosi kuntoon, niin ei pipo kiristä eikä tarvitse nimitellä kanssaihmisiä, jookos.
Meikkuun neurologiselle kovan pänsäryn takia. Ensimmäiseksi kuvattiin kaulaverisuonet, kun epäilivät tukosta niissä, jonka olisi aiheuttanut syömäni e-pillerit. Olin silloin 39v. Sairaanhoitaja kertoi, että osastolle tulee säännöllisesti naisia, joilla on verisuonitukoksia pillereistä!! Oma sairauteni osoittautui aivokalvontulehdukseksi mutta lääkärin suosituksesta en enä palannut e-pillereihin vaan laitatin hormonikierukan.
Sain hormonikierukan viimeksi 36-vuotiaana ja olin silloinkin jo melkoisen ylipainoinen. Mitähän seuraavaksi.
Tänä vuonna 41
Sain hormonikierukan viimeksi 36-vuotiaana ja olin silloinkin jo melkoisen ylipainoinen. Mitähän seuraavaksi.
Tänä vuonna 41
Kierukkaahan nimenomaan voi käyttää huomattavasti pidempään kuin pillereitä.
Kuinkahan tiukat rajat sen saamisella on, kun sellaiset kuitenkin on.
Minulla Qlaira ja olen 40+.
Kuulemma nykytutkimusten mukaan e-pillereitä voi käyttää jopa vaihdevuosiin asti, jos muuten tukosriskit pienet. Tosin kai sitten pyritään ottamaan pillerit joka on hormooneiltaan sopivin.
kävin just hakemassa Isoretinoin Acvatiksen tai jotain sinne päin. Mäkin söin ennen Diane Novaa, mutta mulla ei ole ehkäisyn tarvetta, ja nyt pitäis saada naama kerralla kuntoon. 6 kk kuuri, ei aurinkoa, ei alkoholia.
Tuo on akneen paras (tai on se halpismerkki, jolla sama vaikutus ja hormoonimäärät).
Niin, ja miten näin vanhalla on vielä akne. No hitto kun tietäisin. Jos on akne alkanut 9 vuotiaana ja on vieläkin, niin eiköhän se aika kauan vielä pysy. En todellakaan sitä ole halunnut.
ap
kävin just hakemassa Isoretinoin Acvatiksen tai jotain sinne päin. Mäkin söin ennen Diane Novaa, mutta mulla ei ole ehkäisyn tarvetta, ja nyt pitäis saada naama kerralla kuntoon. 6 kk kuuri, ei aurinkoa, ei alkoholia.
Meillä on tiedossa lomareissut aurinkoon kesäkuussa ja lokakuussa.
Mikä se joku rou-alkuinen lääke on? auttaakohan se?
ap
mutta kyllä yleislääkärilläkin on monia konsteja aknen hoitoon, Roaccutan on sitten pelkästään ihotautilääkäreiden määrättävissä.
Roaccutan on just tuota Isotretinoin Actavista. Söin juuri vajaa 4,5kk kuurin (281tabl). #00 on vähimmäismäärä et se puree akneen.
Itse lopetin sen koska en kestänyt enää loppuvaiheessa silmien jatkuvaa vuotamista (silmät, huulet, kasvot ja limakalvot kuivuu totaalisesti). Silmätipatkaan ei auttaneet oikein enää..
Iho on ihan ok nyt, yks finni leuassa, muualla siloittunut. Mulla ei ollut järjettömän paha akne, mutta häiritsevästi kuitenkin. Saa nähdä pysyykö finnit poissa vai joudunko turvautumaan tuohon uudestaan. Ikää mulla 30v.
Tuon kuurin saadakseen täytyy kolesteroliarvo olla hyvä ja maksa-arvot kunnossa. Lääkettä syödessä maksa-arvot nousee..
ei ole perillä e-pillereiden määräämisestä. Suomessa on jo kohta kaksikymmentä vuotta ollut lääkäreille ohje, että nainen, joka on terve, normaalipainoinen, tupakoimaton ja käyttänyt e-pillereitä vuosia ongelmitta, voi jatkaa pillereiden käyttöä vaihdevuosiin.
Käy asiat osaavan gynekologin vastaanotolla, niin saat pillerisi takaisin.
ei ole perillä e-pillereiden määräämisestä. Suomessa on jo kohta kaksikymmentä vuotta ollut lääkäreille ohje, että nainen, joka on terve, normaalipainoinen, tupakoimaton ja käyttänyt e-pillereitä vuosia ongelmitta, voi jatkaa pillereiden käyttöä vaihdevuosiin.
Käy asiat osaavan gynekologin vastaanotolla, niin saat pillerisi takaisin.
Sitten lääkäri kirjoittaa reseptin. Minulla on bmi 28, kolesteroli hieman koholla. En tupakoi, verenpaine hyvä. Veritulppavaaran takia ei suostu antamaan pillereitä, vaikka olen samaa merkkiä käyttänyt lähes 18 vuottta. muutama tauko parin raskauden takia.
ap
testattu on ja ihotautilääkärini sanoikin että antibiootit harvoin auttavat aikuisen akneen.