En saanut enää e-pillereitä. Diane Novasta kyse.
Kyllä tunnen itseni vanhaksi. Olen ottanut Diane Nova-pillereita lähinnä aknen hoitoon. Viime vuosina en ole tarvinnut ehkäisyyn, koska en seurustele. Yritin uusia reseptin, mutta sitäpä ei enää uusittu. Ikää on hieman yli 35v. on kuulemma terveysriski tätä ottaa sitä vielä tämän ikäisenä. Etenkin kun en tarvi ehkäisyä.
Nyt pitäisi sitten mennä ihotautilääkärin juttusille ja pyytää joku aknelääkitys. Tuli oikeasti vähän yllärinä.
Kommentit (33)
Niitä mä söin monta vuotta, 40 v hujakoilla. En saanut enää edellisiä, ja välillä söin minipillereitä, jotka ei sopinut mulle yhtäään.
Niitä mä söin monta vuotta, 40 v hujakoilla. En saanut enää edellisiä, ja välillä söin minipillereitä, jotka ei sopinut mulle yhtäään.
Kaksi Roaccutan-kuuria takana ja akne jyllää edelleen :(
Kuurien aikana iho on loistava, suorastaan täydellinen. Pari viikkoa kuurin jälkeen alkaa palautua "normaaliksi" eli kipeäksi ja näppyiseksi. Nytkin on ärtyneitä näppyjä lähes koko naama täynnä, lisäksi niitä on runsaasti rinnassa. En jaksa enää, vedän pussin päähän, menen komeroon enkä tule sieltä koskaan pois :(
Kaksi Roaccutan-kuuria takana ja akne jyllää edelleen :( Kuurien aikana iho on loistava, suorastaan täydellinen. Pari viikkoa kuurin jälkeen alkaa palautua "normaaliksi" eli kipeäksi ja näppyiseksi. Nytkin on ärtyneitä näppyjä lähes koko naama täynnä, lisäksi niitä on runsaasti rinnassa. En jaksa enää, vedän pussin päähän, menen komeroon enkä tule sieltä koskaan pois :(
olen koko ikäni kamppaillut aknen kanssa. Auringoa vältteleminen olisi todella vaikeata 6kk. lapsillani on paha atooppinen iho ja käymme tarkoituksella muutaman kerran vuodessa aurinkoisessa paikassa niin iho tulee kuntoon. Muutenkin reissaamme paljon.
ap
Poistata kohtu ja munasarjat? Jos et halua enää lapsia.
Mä olen 23v ja aattelin mennä kys. operaatioon jos mikään ei auta akneen. (Nyt pillerit) Mutta jos saan jotain sivuoireita.
a) ei tupakoi
b) ei ole pahasti ylipainoa
c) ei ole muita päivänselviä esteitä
d) ei joudu välissä lopettamaann niitä, koska pillereitä voi syödä yhteen menoon vaihdevuosiin asti, mutta jos lopettaa ja sitten aloittaa uudesestaan niin aloitusvaiheessa kaikki riskit moninkertaistuu
Mut se akne kyllä munkin mielesstäni kannattais hoitaa muulla kuin e-pillereillä. Antibiottia ja a-vitamiinia. Yhdistelmä toimii melko varmasti.
ja poltin tupakkaakin.
mutta sitä ei hedelmällisessä iässä oleva nainen saa, jos ehkäisy ei ole kunnossa. eli todennäköisesti saat ne pillerit "kaupan päälle"
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, että te tiedätte noin USKOMATTOMAN vähän pillereistä, joita itse syötte?! Eri ehkäisyvalmisteiden välillä on huimat erot hormoneissa ja niiden määrissä. Hormonikierukalla ei ole mitään tekemistä yhdistelmäpillereiden kanssa. Diane Novan sisältämät hormonimäärät ovat moninkertaisia nykyisiin pillereihin verrattuna, älkää esittäkö asiantuntevaa jos teillä ei ole mitään käsitystä!
Tämä on totta ja Diane Novan vasta-aiheena kuuluukin olla mm.tupakointi, ylipaino ja korkea verenpaine. Ja tosiaan ensisijaisesti pitäisi käyttää ehkäisyyn muita valmisteita.
Tästä huolimatta terve, tupakoimaton, normaalipainoinen 35v+ nainen ei ole diane novan osalta tilastollisesti mikään riskitapaus, vaan nimenomaan sellaiset joilla on näitä altistavia tekijöitä taustalla.
Ja toisaalta aikuisiän hormonaaliseen akneen DN tepsii monella yhtenä ainoana keinona, ainoa realistinen vaihtoehto on maksaa todella vahvasti kuormittava roaccutan (ja sekään ei auta aina hormonaaliseen akneen).
Vierailija kirjoitti:
Sain hormonikierukan viimeksi 36-vuotiaana ja olin silloinkin jo melkoisen ylipainoinen. Mitähän seuraavaksi.
Tänä vuonna 41
Kierukkaahan nimenomaan voi käyttää huomattavasti pidempään kuin pillereitä.
Monella kierukka pahentaa aknea
Spirolactone. Vaatii vaan huolellisen käyttäjän. Testit pitää ottaa.
akneen kannattaa ehdottomasti käydä hakemassa Isotretinoin (vai mikä se lääkeaineen nimi nyt olikaan), siis kansanomaiselta nimeltä Roaccutan-kuuri.
Mä marssin 32-vuotissyntymäpäivänäni vuonna 2007 ihotautilääkärille, purskahdin itkuun ja sanoin, etten kestä enää näitä finnejä. Mulla oli siis oikea akne, ei muutamaa finniä siellä täällä. Söin lääkettä 9kk ja iho on todella hyvä nyt! Olisin syönyt sitä pidempääkin, mutta kolesteroli nousi ihan taivaisiin ja oli pakko lopettaa. Kuurin aikana iho oli todella hirveässä kunnossa ja paraneminen elkoi vasta 5kk lääkettä syötyäni, mutta kyllä kannatti.
Alkoholia join ihan normaalisti koko kuurin ajan, on hyvin yksilöllistä miten lääke (ja alkoholi) rasittaa maksaa. Mulla maksa-arvot ei muuttuneet miksikään. Aurinkoa sen sijaan kannattaa tosissaan varoa. Iho menee todella ohuen tuntuiseksi ja jo pieni auringossa olo sai mun naaman tulipunaiseksi, vaikka normaalisti rusketun heti enkä pala koskaan. Lääke kannattaa siis syödä talvella. Iho, rauhoittumiseen ja punoituksen vaalenemiseen meni ainakin 6kk lääkkeen syönnin lopetettuani, joten hätäisen hommaa se ei ainakaan minun osaltani ollut.
Tulipa romaani, mutta tän lääkkeen syöminen oli yksi mun elämäni parhaista päätöksistä.