olimmeko törkeitä (hääkutsutuista)
Menemme naimisiin kesällä, olemme asuneet yhdessä jo kohta 5 vuotta ja meillä on yhteinen lapsi. Päätimme mennä naimisiin ja kutsua ystävät ja ne sukulaiset joita olemme tavanneet yhdessä näiden 5 vuoden aikana.
Tästä nousi odotetusti haloo nenänsä toisten asioihin tunkevan anopin taholta. En vain arvannut miten kauhea. Juuri siksi teimme kutsulistan itse ja kaikki kutsutut mukaanlukien anoppi saivat kutsun samaan aikaan. Nyt on vetänyt herneen nenään siitä, että hänen mielipidettään kutsutuista ei kysytty ja lisäksi että emme ole kutsuneet kaikkia "samantasoisia" sukulaisia. Siis sukulaisuuden läheisyyden perusteella.
Meistä olisi ollut outoa kutsua häihin ihmisiä, joita toinen meistä ei ole koskaan nähnyt tai toinenkin vain joskus vuosikymmeniä sitten lapsena. Avecit sitten erikseen. Laitoimme kaikille naimattomille kutsut aveceineen, kun emme olleet ihan varmoja parisuhdekuvioista.
Anopin mielestä hääthän ovat hyvä paikka tavata uusia ihmisiä ja kun kuitenkin aveceina voi tulla uusia tuttavuuksia, niin perustelumme eivät häntä vakuuta. Hänen mielestään minä en vain pidä mieheni sukulaisista enkä ole tasapuolinen. Ärsyttää. Mutta samalla olen myös miettinyt että menikö meillä "metsään"? Tiedän, että häihin saa tietenkin kutsua ja olla kutsumatta kenet tahansa, mutta onko se joku isokin etikettivirhe kutsua yhteydenpidon eikä sukulaisläheisyyden perusteella?
Kommentit (67)
Teidän häänne, te päätätte. Joka syyttä suuttuu, lahjatta leppyy. Ole ystävällisen kärsivällinen anopin kanssa. Jos jatkaa aiheesta, sano vain rauhallisesti, että näin tämä nyt menee, harmi, jos se sinua harmittaa.
ja jos mieskään ei omiaan samalla perusteella kutsuisi, asia olisi meille ok, sanovat muut mitä tahansa. Meidän häät, meidän juhlat ja paikalle ne, joita haluamme.
ihmisiltä, joiden kanssa en ole ollut tekemisissä puoleen vuosikymmeneen. Kerrotte vain ihan järkevän kutusperusteenne, jos jotakuta kiinnostaa.
Ilmaisette tämän myös anopille. En minäkään kutsuisi ihmisiä, keitä en ole nähnyt vuosikausiin, varsinkin, jos väen määrällä on väliä esim. tilojen suhteen.
Häihinhän nyt yleensä on tapana kutsua sellaisiakin sukulaisia, joihin syystä tai toisesta ei ole tullut pidettyä yhteyttä mutta jotka ovat sukulaisuuden perusteella kuitenkin läheisiksi luokiteltavissa.
Ehkä teidän olisi pitänyt vierasasiasta vähän neuvotella paremmin.
Sitten saatte päättää itse, keitä kutsutte. Toki moni varmasti loukkaantuu.
Munkin mielestä on aika outoa saada kutsu häihin ihmisiltä joiden kanssa ei olla tekemisissä. Muutaman kerran on tullut, me olemme yleensä kieltäytyneet, varsinkin jos on kyse kesähäistä. Kesäviikonloppuja on niin vähän ja niihin on yleensä paljon ohjelmaa, joten tuntemattomien häät eivät ole ykkösprioriteetteja.
Paitsi jos taustalla on se tilanne, että joskus ollaan oltu tiiviisti yhteyksissä, mutta yhteydenpito on jäänyt ja nyt haluaisimme lämmittää yhteyden uudelleen.
Veljelläni myös hankala tilanne, häät ovat kesällä, eikä haluaisi tilanpuutteen vuoksi kutsua sellaisia (lähi)sukulaisia, joita ei ole nähnyt piiitkään aikaan (ja morsian ehkä kerran tms). Mutta nämä kyseiset sukulaiset ovatkin kuuluisia herkkänahkaisuudestaan, ja sanoinkin veljelleni, että miettisi vielä asiaa. Suku on kohtuu pieni, ja olisi ikävää kaikille, jos vihanpito ja kyräily alkaisivat taas alusta, kun ollaan yritetty liennyttää tässä muutamien vuosien ajan.
Suku on tosiaan pahin!
mutta me tehtiin täsmälleen samalla tavalla häiden aikaan, enkä ole kuullut kenenkään valittaneen. En itsekään loukkaantuisi, jos minua ei kutsuttaisi jonkun sukulaisen häihin, vaikka muita "samantasoisia" vieraita olisikin kutsuttu. Jos siis emme muuten pitäisi yhteyttä. Kutsuin osan sedistä, tädeistä ja serkuista, mutta osan jätin kutsumatta:
-En kutsunut enoa, vaikka kutsuin hänen lapsensa. Eno on pahasti alkoholisoitunut, joten hän olisi varmasti juonut liikaa, meillä kun oli ilmainen alkoholitarjoilu. Emme myöskään ole enon kanssa kovin läheisiä. Serkut olivat iloisia, ettei heidän isäänsä kutsuttu, ja he saivat juhlia rauhassa, eikä tarvitse toimia isän lapsenvahtina.
-En kutsunut yhtä setääni, sillä emme ole pitäneet yhteyttä yli kymmeneen vuoteen, ja äitini juhla olisi mennyt pilalle, hän kun ei voi sietää tätä setääni.
-En kutsunut isääni, kun emme ole olleet 10 vuoteen väleissä, lisäksi hän ei ole väleissä kenenkään muunkaan kutsutun kanssa.
-Koska äitini halusi, suostuin kutsumaan yhden setäni vaimoineen, vaikka emme paljon pidä yhteyttä. Sovimme, että koska budjettimme on aika rajattu, niin koska äitini halusi nämä vieraat kutsuttavan, hän myös maksaa heidän kulunsa.
En todellakaan olisi halunnut pilata päivääni kutsumalla ihmisiä, joihin en pidä yhteyttä ja jotka todennäköisesti olisivat aiheuttaneet juhlassa ongelmia joko juomalla liikaa tai tappelemalla.
Jos teidän juhlapaikassanne on vielä tilaa, niin voittehan sanoa anopille, että jos hän jonkun sukulaisen ehdottomasti haluaa häihin, niin varmaan hän sitten suostuu maksamaan tämän kutsumisesta aiheutuvat kulut. Muuten anopin oletetaan tietysti kunnioittavan teidän toiveitanne oman juhlanne osalta.
ette ole nähneet joitain sukulaisia vuosiin, mitä väliä, jos he vähän loukkaantuvat? oma on häpeänsä. Kyllä omiin juhliinsa saa kutsua kenet vain.
Kai anoppi maksaa häät, kun kerran haluaa vieraslistankin laatia? Tosin vaikka tarjoutuisikin maksamaan häät, on törkeää sillä varjolla päsmäröidä.
Tässä syy, miksi me menimme maistraatissa naimisiin kahdestaan. Siitäkin osa sukulaisista loukkaantui toki.
Itse kustannamme ja juhlapaikka (ja budjetti) asettaa rajoituksia vierasmäärään. Päätimme yhdessä miehen kanssa tehdä näin. Halusimme kutsua ystävämme perheineen, jotka ovat meille tärkeitä, samoin kaukaisempia sukulaisia joiden kanssa olemme paljon tekemisissä. Tuntui hoopolta kutsua ihmisiä, joiden kanssa emme ole missään tekemissä ja jättää kutsumatta meille tärkeitä ihmisiä.
Oma äitini sanoi, että kyllä häät ovat mukavampi paikka tavata sukulaisia ja uudistaa suhteita kuin hautajaiset, mutta itsepähän päätämme. Olemme kutsuneet esim äitini tädin, jota tapaamme kuukausittain, mutta emme isäni tätiä jota emme ole ikinä tavannet. Samoin omista serkuista olemme kutsuneet vain ne, joita olemme tavanneet. Toisaalta olemme kutsuneet myös vanhempiemme serkkuja ja pikkuserkkuja perheineen, koska vietämme kesällä mökillä paljon aikaa heidän kanssaan.
Anopin ajatus on se, että jos kutsuu yhden serkun, täytyy kutsua kaikki ja jos kutsuu yhden pikkuserkun pitää kutsua kaikki. Tästähän vierasmäärä paisuisi viisinkertaiseksi vähintään ja lisäksi en edes tiedä pikkuserkkujeni lukumäärää saati asuinpaikkaa. Ehkä pitää sitten vain hyväksyä, että ihmiset loukkaantuvat tekee niin tai näin.
Toisaalta ehkä ne vieraammat eivät olisi edes tulleet vaikka olisivat kutsun saaneetkin..no, näin mennään silti. Toivottavasti häihin mennessä leppyvät ettei mene tunnelma pilalle
Ihan ok kutsua vain ne, joiden kanssa on tekemisissä.
En itse edes menisi häihin, jos kutsujina olisi joku sellainen henkilö, jonka kanssa en ole tekemisissä. Lähettäisin onnittelun ja lahjakortin tai shekin postissa, mutta häihin en menisi.
Ihan ok kutsua vain ne, joiden kanssa on tekemisissä.
En itse edes menisi häihin, jos kutsujina olisi joku sellainen henkilö, jonka kanssa en ole tekemisissä. Lähettäisin onnittelun ja lahjakortin tai shekin postissa, mutta häihin en menisi.
Vaikka en olisi sitä nähnytkään sitten lapsuuden. Tottakai menisin!
Esim. sulhasen toinen täti kutsutaan mutta toista ei, vaan sen vuoksi kun morsian ei ole tätä tavannut.
Mun veljen häissä kävi vähän noin että morsian päätti etupäässä vieraslistasta -> vieraista 70 % oli morsiamen puolelta.
Mun mieletä 5 v on aika lyhyt aika, jos on pitkät välimatkat voi hyvin olal ettei joitain suht läheisiäkään sukulaisa näe tuona aikana.
Onneksi on sitten sukujuhlia silloin tällöin (juuri HÄITÄ yms.) joissa sitten taas näkeee.
joten myöhäistä niitä on nyt mennä katumaan, muuttamaan jne. Teitte omasta mielestänne hyvän ratkaisun, joten on ihan yhdentekevää mitä palstamammat asiasta ajattelevat.
Anoppi ei mielestäni työnnä nenäänsä muiden asioihin jos kysyy keitä muita tulee juhliin, jonne hänetkin on kutsuttu. Ovathan ne hänen poikansa häät eikä mikään lauantain illanistujainen!
miehet on välillä aika urpoja arvioimaan tällaisia ihmissuhteita (vaikka olis siis ihan kiva ja hyvä mies) - eli olis ollu ihan fiksua kysya anopin mielipidettä , että miehenkin puolelta tulee tasapainoisesti porukkaa
Jos olette juuri lähettäneet, kutsut, voisitte ehkä vielä korjata tilanteen. Soitatte anopille että istutaan alas, ja sitten mietitte yön yli
Meiltä meinasi jäädä kutsumatta miehen kaukana asuva täti, jota ei olla juuri nähty.
Anoppi sitten huomautti, että juuri tuo täti oli miehelle hyvin tärkeä lapsena, hoiti häntä usein jne. Muuton ja sairastelujen myötä ei vain ole pystynyt järjestämään viimevuosina tapaamisia.
Olisi se ollut aika loukkaus jos olisi jäänyt kutsumatta. Minä en taustoja tiennyt ja mies ei ollut niin kiinnostunut vieraslistasta että olisi asiaa huomioinut.
Onneksi mentiin naimisiin ulkomailla, saatiin juuri sellaiset häät, kuin itse haluttiin ja ne vieraat, joiden kanssa haluttiin juhlia.
Sukutapaamiset voi sitten hoitaa joku toinen kerta.
Oikeastiko pitäisi kutsua joku serkku, jonka on nähnyt viimeksi taaperona ja kun jonkinlaista rajausta täytyy kuitenkin tehdä, jättää kutsumatta pikkuserkku, joka on tosi läheinen?!?
Koko toinen suku supisee tökeröstä morsiamesta, joka ajatteli pelkästään itseään vieraslistaa laatiessaan.
Ihminen vaan on sellainen, että se loukkaantuu tällaisista.