Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi erityislapsia on näin paljon??

Vierailija
06.04.2011 |

Esikoisen luokalla on yksi poika, joka ei pysty olemaan lainkaan paikallaan tunnilla, toinen joka lyö koko ajan kaikkea liikkuvaa, pari jotka eivät saa reppuaan pakattua, koska reppukin hukkuu koulupäivän mittaan, yksi joka nälvii, vinoilee ja kiusaa ihan jatkuvasti, yksi käy tunteiden hallintaterapiassa jne. jne.

Miten ihmeessä voi olla tällaisia lapsia nykyään näin paljon???

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei hallitse tavaroitaan tai osaa pakata reppuaan, hän ei vielä ole "erityislapsi"!

Erityislapsiksi kutsutaan lapsia, jotka ovat saaneet erityisopetuspäätöksen. Valtaosa heistä on juurikin saanut selvän lääketieteellisen diagnoosin.

Joten ap, olet väärässä ja pahasti. Autismikirjo on nimenomaan erityislasten porukkaan kuuluva sakki.

Sinä ja kirjoittaja 2 (varsinainen omahyväinen paska) puhutte sen sijaan kasvatuksen ongelmista. Niillä voi toki päästä ns. ESY-opetuksen piiriin, mutta lapsella täytyy olla jotain todella pahasti vialla MUUTAKIN kuin pakkaamaton reppu ja unohtuneet läksyt (niitä on puolella ekaluokkalaisista muutenkin, koska ekalla vasta oikeastaan opetellaan sitä koulussakäymisen taitoa).

Mitä tulee ESY-oppilaisiin, niin heidän määränsä ei juurikaan ole noussut, pikemminkin päinvastoin. Tunne-elämän ongelmista kärsivien joukosta osataan nykyään paremmin karsia erikseen neurologisista syistä oirehtivat lapset, esim. juurikin autismikirjon lapset, adhd-lapset, dysfaatikot, si-oireiset jnejne.

Eli nykyään ONNEKSI tiedetään, että kaikki lapsen normaalista poikkeava käytös ei johdu huonosta kasvatuksesta ja kodista, vaan iso osa on aivan synnynnäistä, neurologista perua.

Ja mitä vikaa on siinä, että osataan tutkia entistä tarkemmin ongelmien syyt? Minusta ei mitään, koska silloin osataan myös paremmin kohdentaa apu ja terapia. Dysfaatikko ei tarvitse psykoterapiaa, vaan apua kielen hahmottamiseen. Asperger-lapsi ei tarraudu rutiineihin, koska olisi kotona pahoinpidelty, vaan koska hakee niistä turvaa kun ei ymmärrä sosiaalisia kiemuroita.

TOKI erityisopetuspäätökset ovat myös väylä tukitoimiin kouluissa. Jossain alle 10 oppilaan pienluokassa opettaja toki ehtisi huomioimaan erilaiset oppijat ilman erityisopetuspäätöstäkin, mutta tuollaisia pienluokkia ei enää ole, kun maaseudun pienkoulujakin lakkautetaan.

-opettaja ja as-lapsen äiti-

Varsinainen idiootti lehmä, joka ei onnistu tuottamaan kuin viallisia jälkeläisiä, joita tämä maailma ei tarvitse.

T: se omahyväinen paska.

Vierailija
82/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusteella niitä erityislapsia on eniten "erityisperheissä" eli ongelmaperheissä. Tietysti se on luonnollistakin, kun vanhemmat ei pysty tarjoamaan vakaata ja hyvää kasvualustaa. Johtuuko se sitten vanhempien omista erityisyyksistä ja kuinka paljon on geneettistä perimää ja paljonko kulttuurista perimään?

ADHD muuten on neurologista, mutta siihen vaikutetaan myös kasvatuksella. Ei ole pitkää aikaa, kun tästä just oli taas lehdissäkin. Ihan tutkimustulos. On tapauksia, joilla se on niin paha, ettei paraskaan vanhempi saa lasta kasvatettua keskittyväksi ja on tapauksia, joissa huononkaan kasvattajan lapsella ei ole ADHD:ta. Mutta siinä välimaastossa on sitten paljon tapauksia, joissa vanhemmat joko helpottaa tilannetta tai pahentaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsia ei ole eniten ongelmaperheissä. On eri asia olla ADHD kuin olla ADHD-piirteinen. Tiedät kai että erityislapsia on monenlaisia. (dysfasia, autismi, asperger jne). Miksi väität että ovat ongelmaperheitä?

Vierailija
84/89 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tää uusavuttomuus naurattaa...tässä on TODELLAKIN tämän päivän kasvattamisen tulos ja hedelmät kun lapset ulkoistetaan kätevästi lastentarhaan, kouluun yms.

Itse kasvatan oman lapseni AIKAA käyttäen ja olen jatkuvasti TUKENA. En siis ole mikään ura-ihminen, joka myy, ja on myynyt oman kalliin aikansa kalliilla jollekin firmalle ja saa jotain palkaksi. Se kaikki on lapselta myös pois.

Kasvatanko lapseni muka sillä ylityö-palkalla ostamallani WII-matolla tai PS3:lla - heh heh ?

Minun täytyy totaaliyyhoona käydä töissä, jotta meillä on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä.

- autistin äiti

Vierailija
85/89 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi häiriökäyttäytymisen syitä.

Vierailija
86/89 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi häiriökäyttäytymisen syitä.

Sinähän tämän tiedät? :D

Lapseni eivät ole häiriökäyttäytyjiä, vaikka toisen lapseni (luokkansa priimus toisen asteen opinnot) isä onkin kuollut, ja toisen lapseni dg on autismi. Itse asiassa autistilapseni on hyvin kiltti, avulias ja kohtelias.

-autistin äiti

Vierailija
87/89 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka haasta riitaa ja räksyttää.

Ehkä otan neuvosta vaarin, ja totean ettei kannata enempää painia sen sian kanssa.

Vierailija
88/89 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon tuohon, että me saadaan nykyisin niin paljon erilaisia kemikaaleja ja lisäaineita, että se vaikuttaa.

Nuo tulee mm. erilaisen kosmetiikan ja tietenkin syömisten kautta. Naiset ei ole varmaan koskaan aikaisemmin käyttäneet näin paljon kosmetiikkaa päivittäin - ja myös ruoka on enemmän ja enemmän käsiteltyä ja lisäainein kuormitettua.

Mä uskon, että jos asiasta tehtäisiin tutkimus, jossa vastaukset olisivat ihan rehellisiä, niin löytyisi selvä yhteys.

Ja tietenkään kaikki tapaukset ei ole tälläisia. Asiat ei ole yksiselitteisiä, mutta kyllä mä luulen, että tuo vaikuttaa.

On myös varmasti tapuksia, joissa kotioloista ja kasvatuksesta (tai sen puutteesta) löytyy syy.

Vierailija
89/89 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täällä alettiin siis ruotia kumpi yksinhuoltajuus parempaa, erosta vai kuolemasta johtuva.

Mä en kestä tätä palstaa. Täällä on ihan kamalia ihmisiä. Miten ihmisrodusta onkin tullut näin tuomitseva ja tyhmä.

T: ADHD-lapsen äiti (ei yksinhuoltaja, ongelmiakin löytyy niinkuin varmasti kaikista muistakin perheistä, lapsi ei ole häirikkö, tosinaan kasvatuksemme toimii ja toisinaan ei, toisinaan syömme pizzaa/herkkuja mutta useimmiten teemme ruuan itse,tosinaan äiti menettää hermot ja huutaa mutta mutta osaa myös jokapäivä halia ja rakastaa jne.).........

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä