Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi erityislapsia on näin paljon??

Vierailija
06.04.2011 |

Esikoisen luokalla on yksi poika, joka ei pysty olemaan lainkaan paikallaan tunnilla, toinen joka lyö koko ajan kaikkea liikkuvaa, pari jotka eivät saa reppuaan pakattua, koska reppukin hukkuu koulupäivän mittaan, yksi joka nälvii, vinoilee ja kiusaa ihan jatkuvasti, yksi käy tunteiden hallintaterapiassa jne. jne.

Miten ihmeessä voi olla tällaisia lapsia nykyään näin paljon???

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun odotin lastani, olin tehnyt itselleni selväksi että pidän lapsen kurissa, opetan tavat ja tiedot, annan lapsen itsenäistyä ja tuen häntä kaikessa, mitä yrittää. Rakastan niin että sydän halkeaa, sanon sen hänelle myös päivittäin. Annan oikeuden olla oma itsensä mutta kasvatan johdonmukaisesti.

Lapsi syntyi, synnytyksessä oli kuitenkin ongelmia. Koko vauvavuosi meni erilailla kuin olin suunnitellut; lapsi ei viihtynyt sylissä pitkään, koko ajan yritti liikkua ja lähti kävelemään 10kk iässä. Ei kontannut ollenkaan, ei puhunut vaikka hänelle puhuttiin/luettiin/höpöteltiin jne. suurin osa päivästä.

Taaperona alkoivat ongelmat. Jatkuva levottomuus ja tietyissä kehitysvaiheissa jumittaminen. Tuntui, ettei lapsi kuunnellut, suuttui myös mitättömistä asioista. Luulin hetken että uhma oli tullut vuotta liian aikaisin. Lapsi meni hoitoon, aluksi vain kerhomaiseen toimintaan kerran viikossa- kävi muiden lasten päälle, riehui ja hyppi. Jouduimme lopettamaan toiminnan. Myöhemmin hän meni hoitoon ihan päiväkotiin, 4 tuntia/päivä. Samat ongelmat sielläkin, tosin lapsi viihtyi selkeästi ja oppi siellä itsenäisemmäksi.

Nyt meillä on 4-vuotias, joka odottelee diagnoosia. Päiväkodissa on purtu muita niin että veri lentää, rähjätty ja rikottu tavaraa. Lapsi puhuu todella hyvin, muttei osaa ilmaista tunteitaan vähimmissäkään määrin (esim. "olen vihainen"). Toisten puremiset ym. tapahtuvat tilanteissa, joissa ei ole mitään kiistaa päällä. Hyppii, hyppii, hyppii. Mölisee jotain outoa. Roikkuu kiinni aikuisissa. Ei osaa leikkiä ilman ohjausta (kotona ei ole lähdetty leikittämiseen, koska lasten pitääkin tylsistyä ja keksiä itse leikkinsä) , haahuilee paikasta toiseen ja pitää sitä outoa ääntä. Pureskelee kaikkea. Kiellot eivät pysy päässä. Karkaa jokaisessa siirtymätilanteessa. Arvatkaa, onko epäonnistunut olo?

Meillä on tavallinen ydinperhe, mies käy töissä, ei juoda eikä polteta, ei kiroilla tai käytetä väkivaltaa lapsen nähden, telkkarista katsotaan ainoastaan Pikku Kakkonen kerran päivässä, lapsella on omat kotityönsä (huoneen siivoaminen ja pöydän kattaminen joskus) jne. Ja sitten tulee joku viisas, joka sanoo että ongelmakäytös johtuu kodista.

Teillä on huonot geenit ja lapsella vielä sitäkin huonommat eikä sille mitään voi. Se on luonnonlaki.

Vierailija
42/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oman lapsesi hienomotoriikka ongelmat johtuivat omasta laiskuudestasi kun et "jaksanut" lapsesi kanssa harjoitella. Taidekoulussa sai tarvitsemaansa oppia ja harjoitusta kun et itae viittinyt sitä kotona antaa. Valitettavasti vain kaikkien lasten hienomotoriikka ongelmat eivät johdu vanhempien laiskuudesta.

viisivuotiaana, koska leikkely ei nyt vaan sattunut kiinnostamaan nimenomaan viisivuotiaana. Nyt kun lapsi on 9, hän käy taidekoulussa ja on äärimmäisen taitava hienomotoriikassa. Piirtää, maalaa, leikkelee, muovailee jne. Olisi ollut täyttä ajanhukkaa passittaa esim. tämä lapsi jonnekin siksi, että hän oppisi leikkelemään juuri sillä siunaaman hetkellä. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja häirikkölapsenne sotkette muidenkin elämän! Luuletteko että ne teidän kullannuput on jossain kuplassa siellä koulussa?

Eivät ole.

Kun he ovat väkivaltaisia, sillä väkivallalla on yleensä kohde. Ja kun he häiriköivät tunnilla, muu luokka jää ilman opetusta.

Eikä näille normaaleille lapsille saa mistään tukea, koska te imette kaiken Pyhässä Omanapaisuudessanne.

Vierailija
44/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omiin mokiin kaikista muista paitsi itsestä? Nämä nykyiset alaluokan erityislapset on niitä tulevaisuuden huostaanotettuja teinejä.

Diagnoosia edeltää aina lääketieteellinen tutkimus. Jonka aikana perheen kasvatusmetodit syynätään kuule aika tiuhalla kammalla läpi.

JOS perhe laiminlyö vastuuta, lapsi otetaan hyvin herkästi lastensuojelun piiriin. Joskus jopa vähän aiheetta, koska osaa tukitoimista annetaan byrokraattisista syistä lastensuojelun kautta.

Joskus se erityislapsen hoito käy perheelle ylivoimaiseksi. Sinunkaltaistesi haukkujien asenne ei ainakaan helpota. Ja tosi on, että huostaanotetuissa on suhteellisesti enemmän erityislapsia - mutta siinäkin sopii miettiä, mistä se johtuu.

Joka tapauksessa valtaosa erityislapsista elää hyvässä kodissa. Joissa itse asiassa lapsen kasvatukseen panostetaan paljon ENEMMÄN kuin tavallisissa kodeissa!

-ope ja as-lapsen äiti-

Vierailija
45/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se että jokainen viisivuotias leikkaa täsmälleen samalla sekunnilla ole mikään ONGELMA. Ei sitä varten tarvitse sinunkaan lähettää sitä palleroasia nimenomaan terapiaan.

Ja hienomotoriikkaongelma on yhdyssana. Tietäisit sen, jos olisit onnistunut kahlaamaan itse peruskoulun läpi.

Vierailija
46/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten päässyt lastensuojelun tuen piiriin ja ope itse uudelleenkoulutukseen.

Vierailija
47/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja häirikkölapsenne sotkette muidenkin elämän! Luuletteko että ne teidän kullannuput on jossain kuplassa siellä koulussa? Eivät ole. Kun he ovat väkivaltaisia, sillä väkivallalla on yleensä kohde. Ja kun he häiriköivät tunnilla, muu luokka jää ilman opetusta. Eikä näille normaaleille lapsille saa mistään tukea, koska te imette kaiken Pyhässä Omanapaisuudessanne.

kyvyttömyyden vanhempana? Varo vain, mistä sitä tietää, millainen sun Nico-Petterisi on teininä ja sitten voit katsoa peiliin ja muistella, millaisia häijyjä tuomioita jakelit kokonaisesta ihmisryhmästä!

Erityislapsista vain pieni osa on väkivaltaisia.

Väkivaltaisistakin erityislapsista vain pieni osa oirehtii psykologisista syistä.

Ja psykologisesti oirehtivista väkivaltaisista erityislapsistakin vain osa oirehtii, koska kotona ei osata kasvattaa.

Tai no, turhaan minä yritän rautalankaa käyttää. Haastat riitaa ja haluat pitää ennakkoluulosi.

Feel free, minä lähden nyt kaupoille.

-ope ja as-lapsen äiti-

Vierailija
48/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut mä en voinut syntyessäni, enkä voi nytkään tahdonvoimalla ADHD:tani poistaa:.. Niin, että anteeksi kun synnyin ADHD lapseksi... :/

Vierailija
49/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten päässyt lastensuojelun tuen piiriin ja ope itse uudelleenkoulutukseen.

Mun assini pärjää oikein hyvin koulussa. On itse asiassa erityislahjakas kielissä ja matematiikassa. Mites sun nico-petterisi...?

-ope ja as-lapsen äiti-

Vierailija
50/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia opetetaan jo ekalla...

Vierailija
51/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä varten tarvitse sinunkaan lähettää sitä palleroasia nimenomaan terapiaan.

Ja tällainen vielä vittuilee muille peruskoulun käymisestä.

Vierailija
52/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö joku opettajantutkintoa muka jotenkin akateemisesti korkeatasoisena?

Vierailija
53/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todettu et lapsilla hypotalamus on vielä niin pehmeä ja huokoinen et hermomyrkyt kuten natriumglutamaatti pääsee läpi.Jos altistus on päivittäinen,niinkuin usein on joissain perheissä se altistaa ja jopa laukaisee ADHD;tä ja edellämainittuun kuuluvien käyttäytymishäiriöiden kaltaisia oireita.Siihen päälle se fakta et lapset joilla on huono ruokavalio ovat aika usein myös perheistä joissa ei osata/haluta pitää kuria niin "diagnoosi" on valmis.Ei ole mikään vitsi tai nipottamista sanoa ettei pienelle lapselle eikä varsinkaan vauvalle pidä antaa ranskalaisia,sipsejä,kalapuikkoja yms.ikinä koskaan ollenkaan.Ei edes juhlissa.Ei synttäreillä.

Vierailija
54/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kromosomideletio, joka on sattumien summa ja valittettavasti en itse tähän asiaan pystynyt mitenkään vaikuttamaan hedelmöitymishetkellä.

Vierailija
55/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole olemassa mitään yhtä opettajatutkintoa. Luokanopettajat on PÄÄSÄÄNTÖISESTI lukeneet kasvatustieteen pääaineena ja onhan se aika puppua verrattuna moniin muihin, mutta luokanopehan voi olla yhtä hyvin lukenut pääaineena jonkun opetettavan aineen ja silloin tutkinnon "akateemisuus" ja "vaativuus" riippuu ihan siitä pääaineesta.

Pitääkö joku helppona matikkaa tai englantia esimerkiksi? Englantilainen filologia esimerkiksi on hurjan työllistävä ja opintosuoritusten eteen tehdään moninkertainen työ verrattuna kasvatustieteeseen. Tunnen yhden open, joka on lukenut kaksi pitkää pääainetta: englantilaisen filologian ja kasvatustieteen. Sanoo aina, että engl. fil. appro oli työläämpi kuin koko kasvatustiede. Se kasvatustiede kuulemma tuli vahingossa ja siinä sivussa.

Pitääkö joku opettajantutkintoa muka jotenkin akateemisesti korkeatasoisena?

Vierailija
56/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei estä normaaliälyistä ymmärtämästä kokonaista lausetta...

Ei tosiaan ole tainnut olla peruskoulu vahvinta alaa.

Vierailija
57/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa siksi nykyään niin paljon erityislapsia.

Vierailija
58/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitkä missäpäin sijaitsee koulunne ja minkälaisella asuinalueella asutte? Minä ainakin varon muuttamasta lähelle.

Onko kyseessä joku itä-helsingin slummi?

Vierailija
59/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantilainen filologia esimerkiksi on hurjan työllistävä ja opintosuoritusten eteen tehdään moninkertainen työ verrattuna kasvatustieteeseen.

Filologiatutkinnothan saa kasaan suunnilleen vasemmalla kädellä, jos vähänkään kyseistä kieltä osaa.

Vierailija
60/89 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulu ei ole slummissa, emmekä me asu slummissa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi