Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltalehti teki jutun täälläkin kohistusta tukistamisesta!

Vierailija
04.04.2011 |

http://www.iltalehti.fi/perhe/2011040413473705_pr.shtml

Tosi hienoa, arvostan toimittajaa. Hän tarttui todellakin tärkeään asiaan. Mutta eipä kukaan osaakaan enää vastata hänen kysymyksiinsä, vaikeahahan se onkin kun joutuu rinnastamaan lapsen ihmiseen eli aikuiseen. Kumman hiljaista ollaan, kun joku kysyy "saako aikuista tukistaa". Mutta siihenhän lasten tukistajien perustelut loppuvatkin, eihän ole olemassa selitystä, jolla voisi vakuuttaa ihmiset siitä, että pientä ihmistä saa fyysisesti rangaista.

Sama juttu oli viikonlopunkin Iltalehdessä. Olin myötävaikuttamassa siihen, että juttu syntyi. Tuli niin suuri raivo täälläkin velloneesta keskustelusta joten päätin ottaa toimittajaan yhteyttä. Aktiivisuus kannattaa aina. Ja tästä lähtien en todellakaan aio olla vain taivastelemassa kun havaitsen lasten asemaan liittyviä epäkohtia. Maria-Kaisa Aulaan olen ollut aiemmin yhteydessä oikeustapauksista jotka on lasten kannalta ratkaistu äärimmäisen epäoikeudenmukaisesti. Samaan viestiini laitoin lukuisia esimerkkejä myös siitä, miten lapsi on heikommassa asemassa yleisestikin kuin aikuinen. Liitteineen ja perusteluineen olevaan viestiin en saanut mitään vastausta. Nostankin Iltalehden toimittajalle hattua, että hän laittaa itsensä likoon ja kirjoittaa lasten kurittamisesta, joka tuntuu olevan hiljaisesti hyväksytty asia suomalaisten keskuudessa.

Niin että pahoinpitely on sittenkin rikos:-)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, ettei tukistaminen ole hyvä asia ja siitä pitäisi luopua.

Olen kyllä itse tukistanut omia lapsiani, koska yleisesti omassa lapsuudessani näin on toimittu ja sellainen malli oli jäänyt päähän. Sittemmin olen tukistamisesta irroittautunut, koska se on turhaa ja väärin lasta kohtaan.

Toisaalta taas omasta lapsuudesta en koe traumoja, vaikka olen saanut selkään jne, enkä usko, että lapsi menee pilalle, jos satuttamatta näytetään ns. kaapin paikka.

Ja sellainen pelottaa, että jos nykylapsia hyysätään kaikin tavoin, niin mahtavatko ne hyppiä kenen tahansa silmille? Suurta kunnioituksen puutetta on näkyvissä nuorten osalta vanhempia ihmisiä ja toisiaan kohtaan. Jotenkin tuntuu, että olisiko tietynlainen tiukkuus kuitenkin hyvä, että asia tulisi selväksi: kunnioita vanhempiasi ja muita ihmisiä.

Vierailija
2/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen myös sitä mieltä ettei lasta saa tukistaa

mutta ärsyttää tuo vetoaminen "saako aikuista tukistaa" tai "saako sun miehesi/vbaimosi tukistaa sua"?

No ei saa, mutta ei saa rangaista muutenkaan, ei laittaa jäähylle eikä arestiin, ei laittaa tietokonekieltoa eikä ottaa pois mitään muutakaan etua. Ei saa määrätä mulle karkkipäivää eikä nukkumaanmenoaikaa.

Ei aikuinen ihminen kasvata toista, joten on niin typerää vedota tuohon "saako suakin tukistaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sellainen pelottaa, että jos nykylapsia hyysätään kaikin tavoin, niin mahtavatko ne hyppiä kenen tahansa silmille? Suurta kunnioituksen puutetta on näkyvissä nuorten osalta vanhempia ihmisiä ja toisiaan kohtaan. Jotenkin tuntuu, että olisiko tietynlainen tiukkuus kuitenkin hyvä, että asia tulisi selväksi: kunnioita vanhempiasi ja muita ihmisiä.

kunnioituksen puute johtuu siitä, että nykyään lapset kasvatetaan pärjäämään.

Vanhemmat ja jopa opettajat ovat huolissaan niistä empaattisista, rauhallisista ja hyvin käyttäytyvistä lapsista.

Röyhkeää käytöstä taas ihaillaan toiset jyrääviä tyyppejä pidetään selvinä menestyjinä :/

Ei tuommoinen arvomaailman opeta kunnioittamaan ketään eikä mitään.

Tälläkin palstalla on ollut pitkät keskustelut siitä kuinka ujot lapset pitäisi parantaa ujoudesta. ..ja toisaalta siinä ei nähdä mitään pahaa jos joku 'rohkeampi' kiusaa ujompaa lasta.

Sekin on vain sen ujon vika. Mitäs ei pidä puoliansa ö.ö

Vierailija
4/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mä nään punaista aina kun se ilmestyy näitä asioita käsitteleviin ketjuihin.

Kun ei ole sama asia kasvattaa aikuista kun kasvattaa lasta.

Äänestän muuten ehdokasta joka sallii tukistamisen.

Se kun ei ole väkivaltaa, ei sitten millään muotoa.

Vierailija
5/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, ettei tukistaminen ole hyvä asia ja siitä pitäisi luopua. Olen kyllä itse tukistanut omia lapsiani, koska yleisesti omassa lapsuudessani näin on toimittu ja sellainen malli oli jäänyt päähän. Sittemmin olen tukistamisesta irroittautunut, koska se on turhaa ja väärin lasta kohtaan. Toisaalta taas omasta lapsuudesta en koe traumoja, vaikka olen saanut selkään jne, enkä usko, että lapsi menee pilalle, jos satuttamatta näytetään ns. kaapin paikka. Ja sellainen pelottaa, että jos nykylapsia hyysätään kaikin tavoin, niin mahtavatko ne hyppiä kenen tahansa silmille? Suurta kunnioituksen puutetta on näkyvissä nuorten osalta vanhempia ihmisiä ja toisiaan kohtaan. Jotenkin tuntuu, että olisiko tietynlainen tiukkuus kuitenkin hyvä, että asia tulisi selväksi: kunnioita vanhempiasi ja muita ihmisiä.

Meillä ainakin lapset KASVATETAAN ilman fyysistä väkivaltaa. Ainakin tähän mennessä on onnistuttu, esikoisen opettaja kehuu tottelevaisuutta ja kaikki haluavat esikoisemme kaveriksi. Naapurit ihmetelleen myös sitä, että lapsemme tottelevat jopa ensimmäisestä käskyst/pyynnöstä. Silti emme ole alistaneet lapsiamme, uskaltavat näyttää tunteensa kotona. Arestiakaan ei juuri ole tarvittu. Tosi villejä olivat 2-3 vuotiaina, mutta sitkeesti vaan opetettiin mikä on oikein ja mikä väärin.

Minua lapsena lähinnä OHIMENNEN tukistettiin ja lyötiinkin ja olen vieläkin siitä katkera, kun en oppinut mikä oli oikein ja mikä väärin.

Vierailija
6/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muuta osaa sanoa. Hauska kommentti sinänsä tuo että aikuista ei voi kasvattaa. Mutta eihän tukistamisessa olekaan kasvattamisesta kyse! Etkö sitä tajua. Mieti vähän aikaa ja hoksaat itsekin kuinka hölmö olet.

Tai sitten kuulut siihen vähemmistöön, joka ei todellakaan oikeasti tajua eli jos hienovaraisesti sanoo niin olet ns. vajaa.

Vierailija
7/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mä nään punaista aina kun se ilmestyy näitä asioita käsitteleviin ketjuihin. Kun ei ole sama asia kasvattaa aikuista kun kasvattaa lasta. Äänestän muuten ehdokasta joka sallii tukistamisen. Se kun ei ole väkivaltaa, ei sitten millään muotoa.

Mulle on helpointa ajatella, että tukistamista puoltavat pelkästään uhoavat tukistamalla, jotta saavat muille pahan mielen. Ei ketään lasta saa satuttaa!

Vierailija
8/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mä nään punaista aina kun se ilmestyy näitä asioita käsitteleviin ketjuihin.

Vierailija
9/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän tukistamisessa olekaan kasvattamisesta kyse!

Hmmmm.....

Vierailija
10/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli näin teet. Kuten tuossa jutussakin sanottiin, ei mikään oikeuta tukistamiseen. Se on laitonta ja tuomioitakin on annettu.

Että mä nään punaista aina kun se ilmestyy näitä asioita käsitteleviin ketjuihin. Kun ei ole sama asia kasvattaa aikuista kun kasvattaa lasta. Äänestän muuten ehdokasta joka sallii tukistamisen. Se kun ei ole väkivaltaa, ei sitten millään muotoa.

Vierailija
12/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa, mitenkä mun on sitten onnistunut kasvattaa neljä upeaa lasta?

Mutta eihän tukistamisessa olekaan kasvattamisesta kyse!

Hmmmm.....

- lapsesi ovat vain sinun mielestäsi upeita, miellyttävät sinua kivun pelossa

- olet provo

- sulla on käynyt hirvee munkki

Vierailija
13/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on erittäin tärkeä ja hyvä että keskustelua nostetaan. Mutta miksi aina ja joka kerta pitää tehdä samat virheet? Typerää pilata tämä aihe kerta toisensa jälkeen perustelemalla sitä esim. juuri tuolla "saako aikuista?"-jutulla tai kertomalla miten tukistaminen ei ole kasvattamista! Se ei vie tätä aihetta eteenpäin senttiäkään, vaan päinvastoin kasvattaa vastustusta ja lähes automaattisesti ohjaa keskustelun väärille urille, kuten tässäkin ketjussa huomattiin!

Ensiksikin, aikuisiin vertaaminen pitää lopettaa, eikä sitä pidä missään nimessä ottaa esille jos tahtoo keskustella vakavasti aiheesta ja toivoo että keskustelussa saavutetaan jotain muutakin kuin vastapuolten jankkaamista. Ei, aikuista ei saa tukistaa. Aikuista ei saa myöskään laittaa jäähylle, takavarikoida kännykkää, kieltää netinkäyttöä, perua karkkipäivää, ottaa lempitavaroita pois jne. Täysin naurettava perustelu siis, jolla ei ole mitään käytännön tukea takanaan! Miksi perustella tärkeitä asioita tällaisilla aivopieruilla?

Toiseksi, ei auta, jos sen yhden yltiörauhallisen lapsen äiti tulee neuvomaan ylivilkkaiden kolmosten äitiä kertomalla, miten tukistaminen ei ole kasvattamista ja miten hänenkin lapselleen on aina riittänyt tiukka "ei". Lapset ovat erilaisia ja tarvitsevat erilaisia kasvatusmalleja. Vilkkaiden ja riehuvaisten lasten vanhemmat tarvitsevat tukea ja ihan käytännön neuvoja (sekä nykyistä huomattavasti korkeampaa toleranssia kanssakulkijoilta!) kaikenlaisen jeesustelun sijaan. Itselläni ei ole sellaisia antaa, joten en myöskään esitä parempaa äitiä tai mulkoile julkisella paikalla jos joku käy tahtojen taistelua uhmaavan lapsen kanssa.

Vierailija
14/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä keskityttiin vain asian juridiseen puoleen. Ja sitten kysyttiin itsestään selvyydet edustajalta, jonka on pakko edustaa tätä virallista ja yhtä ainoaa oikeaa totuutta.

Vierailija
15/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jutussakin sanottiin, ei lakia voi rikkoa "vain vähän".

Lähinnä keskityttiin vain asian juridiseen puoleen. Ja sitten kysyttiin itsestään selvyydet edustajalta, jonka on pakko edustaa tätä virallista ja yhtä ainoaa oikeaa totuutta.

Vierailija
16/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseksi, ei auta, jos sen yhden yltiörauhallisen lapsen äiti tulee neuvomaan ylivilkkaiden kolmosten äitiä kertomalla, miten tukistaminen ei ole kasvattamista ja miten hänenkin lapselleen on aina riittänyt tiukka "ei". Lapset ovat erilaisia ja tarvitsevat erilaisia kasvatusmalleja. Vilkkaiden ja riehuvaisten lasten vanhemmat tarvitsevat tukea ja ihan käytännön neuvoja (sekä nykyistä huomattavasti korkeampaa toleranssia kanssakulkijoilta!) kaikenlaisen jeesustelun sijaan. Itselläni ei ole sellaisia antaa, joten en myöskään esitä parempaa äitiä tai mulkoile julkisella paikalla jos joku käy tahtojen taistelua uhmaavan lapsen kanssa.

[/quote]

Meidän KOLME lasta eivät ole eivätkä ole olleetkaan mitään rauhallisia. Kyllä silloin pitäisi miettiä, mitä on tehnyt väärin, jos yhdelläkään lapsesta ei ole "kunnon" temperamenttia. Eikä meidän lapset taitaisi uskoa sanaa "ei", koska ovat tottuneet pienestä pitäen (lyhyeen) perusteluun, kun käsketään.

Siis ethän kuitenkaan tarkoita, että vilkkaita ja riehuvaisia lapsia pitäisi kasvattaa väkivallalla?

Vierailija
17/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään kasvattamista! Se on PAHOINPITELYÄ!!! Ja jos joku yleisellä paikalla (tai missä nyt voi nähdä) tekee lapselle niin, voi olla varma, että soitan poliisit.

Vierailija
18/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän KOLME lasta eivät ole eivätkä ole olleetkaan mitään rauhallisia. Kyllä silloin pitäisi miettiä, mitä on tehnyt väärin, jos yhdelläkään lapsesta ei ole "kunnon" temperamenttia. Eikä meidän lapset taitaisi uskoa sanaa "ei", koska ovat tottuneet pienestä pitäen (lyhyeen) perusteluun, kun käsketään.

Siis ethän kuitenkaan tarkoita, että vilkkaita ja riehuvaisia lapsia pitäisi kasvattaa väkivallalla?

Joten ei, en todellakaan tarkoita sitä. Vaan peräänkuulutan niitä ihan oikeita neuvoja hankalien lasten kasvatukseen latteuksien ja itsestäänselvyyksien sijaan. Esim. sinä voisit kertoa miten tuohon tilanteeseen pääsee, että lapset ylipäätään kuuntelevat perusteluja! Tähän asti lapsiaan tukistanut äiti tai isä ei tee yhtään mitään neuvolla "lopeta väkivalta" jos hänelle ei anneta toimivia työkaluja selvitä ilman alkuperäistä toimintamalliaan! Tämä on se mitä yritän sanoa.

14 vai mikä olinkaan, kuitenkin se jota lainasit

Vierailija
19/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän KOLME lasta eivät ole eivätkä ole olleetkaan mitään rauhallisia. Kyllä silloin pitäisi miettiä, mitä on tehnyt väärin, jos yhdelläkään lapsesta ei ole "kunnon" temperamenttia. Eikä meidän lapset taitaisi uskoa sanaa "ei", koska ovat tottuneet pienestä pitäen (lyhyeen) perusteluun, kun käsketään. Siis ethän kuitenkaan tarkoita, että vilkkaita ja riehuvaisia lapsia pitäisi kasvattaa väkivallalla?

Joten ei, en todellakaan tarkoita sitä. Vaan peräänkuulutan niitä ihan oikeita neuvoja hankalien lasten kasvatukseen latteuksien ja itsestäänselvyyksien sijaan. Esim. sinä voisit kertoa miten tuohon tilanteeseen pääsee, että lapset ylipäätään kuuntelevat perusteluja! Tähän asti lapsiaan tukistanut äiti tai isä ei tee yhtään mitään neuvolla "lopeta väkivalta" jos hänelle ei anneta toimivia työkaluja selvitä ilman alkuperäistä toimintamalliaan! Tämä on se mitä yritän sanoa. 14 vai mikä olinkaan, kuitenkin se jota lainasit

No, ei ole kovin helppoa antaa mitään muutamaa tiettyä kaikille pätevää kasvatusohjetta. Olen lukenut ennen lastensaantia useita eri kasvatusoppaita, joista voin suositella Ben Furmannia. Sillä on ihan maalaisjärki päässä eikä suosi tukistamista. Kirjatkin on helppolukuisia, ei tarvitse alle mitään tutkintoa;)

Varmasti on erittäin hankalaa muuttaa kasvatusperiaatteitaan, siinä voi lapsetKIN olla vähän hukassa aluksi. Itse aloitin sen kasvattamisen ennen lasten taaperoikää johdonmukaisesti, joka varmaan helpottaa lopputulosta.

Nykyään ollaan vaan niin väsyneitä, kun pitää olla kallis talo ja tehdä velan takia paljon töitä, helpompaa on ärjyä ja tukistaa lapsia tai antaa niiden lasten mennä vapaasti. Itse olen valinnut kaikki mahdolliset vapaat, nyt saan olla monta vuotta osittaisella hoitovapaalla.

Vierailija
20/22 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vanhemmat, jotka kokevat suurta uhkaa lapsen ns. temppuilusta. Jotka pelkäävät, että ilman tukistamista he ovat lapseen nähden alakynnessä ja lapsi saattaa itsensä vaaraan.

Todellisuudessa tunne alakynnessä olosta ja vaarasta on VAIN tunne. Pelko aktivoituu joillakin vanhemmilla vähästä, toisilla ei juuri ollenkaan. Jotkut näkevät sen vilkkaan 2v lapsen uhkana, jotkut näkevät jo nujerretunkin lapsen katseessa jotain sellaista, mikä vielä pitää nitistää, vaikka tekoja ei olisikaan. Toiset taas eivät KOE tarvetta tukistamiseen, vaikka lapsi olisi huomattavankin omapäinen. Sitä käyttääkseen pitää uskoa sen tehoon.