Miksi kiinanruusun kukka kuihtuu jo yhden päivän jälkeen?
Kommentit (19)
Kiinanruusut ovat ihan sairaan herkkiksiä, niitä vituttaa väärä kuun asentokin. :D Kukkiva kiinanruusu ei kestä kuivahtamista yhtään ja suihkepullo on paras kaveri (suihkuta iltaisin, älä auringonpaisteella). Kiinanruusu kaipaa kuitenkin paljon valoa, eli etsi valoisin ikkuna ja toivo parasta. Mullat olet toivottavasti jo vaihtanut ja aloittanut lannoituksen?
Kiinanruusu tipauttaa nupun tai vähän avautuneen kukan erittäin herkästi, jos on joku pienikin juttu vinossa. Kasvia ei saa käännellä tai muuten häiritä, tai se suuttuu. Normaalisti kukkiva kiinanruusu pitää kukkansa kauniina noin viikon verran.
joku saa kiinanruusun kukkimaan. Eikös se ole vähän kranttu kasvi? Mulla se ei kukkinut koskaan.
Minulla on yksi iso pensasmainen kiinanruusu, joka kasvaa hyvin, muttei kuki. Ei siis pienintäkään yritystä. Olen kuullut, että kiinanruusuissa on ns. koiras- ja naarasruusuja, joista koiraat eivät kuki. Toinen kiinanruusuni alkoi kukkia melkein heti kun alkoi talven pimeys väistyä.
Nämä molemmat ovat "vanhoja" kiinanruusuja, eli eivät mitään marketin kasvuaineilla käsiteltyjä. Niitä on todella vaikea saada kukkimaan tai ylipäätään kasvamaan ja menee vuosia, että ne kasvunestoaineet poistuvat kasvista.
Kukkasi on saanut jostakin, ehkä uusista kasveista tms. jonkun tuholaisen tai sitten huoneilma on liian kuivaa.
Todennäköisesti et ole tehnyt mitään väärin! Elämä on ...
En mä kyllä viikonkestäviä kukkia ole nähnyt vielä koskaan, mutta onneksi mun kiinanruusu tekee juuri ny niin paljon kukkia, että kun yksi kuihtuu niin jossain aukeaa jo toinen tilalle. Toisaalta en myöskään ole huomannut, että tiputtelisi nuppuja ennen aikojaan. Mulla kiinanruusu kasvaa ämpärissä, kastelen sitä kerran viikossa noin 1,5 litralla vettä ja lannoitan kerran kuussa pienellä kourallisella kanankakkaa. Multaa en ole tänä keväänä vaihtanut, enkä tainnut vaihtaa viimekeväänäkään. Leikkaan syksyllä aika rajusti. Pidän aurinkoisella eteläikkunalla, mutta huoneenlämpölä yritän pitää mahd. alhaalla.
Jos toit kiinanruusun kaupasta kukkivana niin se todennäköisesti kiukuttelee siitä, että sulla ei ole kasvihuonevaloa sen yläpuolella - asialle et voine mitään, koska tuskin haluat sitä kallista ja suhteellisen rumaa lamppua hankkia. Jos taas se kukkii itse kasvatettuna niin homma on hanskassa, anna kasvin tehdä niin kuin sitä huvittaa.
että otin sen ikkunalaudalta ja vein vessaan ja suihkutin sitä? Taisin laittaa sen tullessani pikkuisen eri asentoon.
Apua, en tiennyt noin hienohelmaksi!
Nyt siinä on toinen kukkanuppu melkein valmiina. En voi sitä ikkunallakaan suihkuttaa.
En mä kyllä viikonkestäviä kukkia ole nähnyt vielä koskaan, mutta onneksi mun kiinanruusu tekee juuri ny niin paljon kukkia, että kun yksi kuihtuu niin jossain aukeaa jo toinen tilalle. Toisaalta en myöskään ole huomannut, että tiputtelisi nuppuja ennen aikojaan. Mulla kiinanruusu kasvaa ämpärissä, kastelen sitä kerran viikossa noin 1,5 litralla vettä ja lannoitan kerran kuussa pienellä kourallisella kanankakkaa. Multaa en ole tänä keväänä vaihtanut, enkä tainnut vaihtaa viimekeväänäkään. Leikkaan syksyllä aika rajusti. Pidän aurinkoisella eteläikkunalla, mutta huoneenlämpölä yritän pitää mahd. alhaalla.
Jos toit kiinanruusun kaupasta kukkivana niin se todennäköisesti kiukuttelee siitä, että sulla ei ole kasvihuonevaloa sen yläpuolella - asialle et voine mitään, koska tuskin haluat sitä kallista ja suhteellisen rumaa lamppua hankkia. Jos taas se kukkii itse kasvatettuna niin homma on hanskassa, anna kasvin tehdä niin kuin sitä huvittaa.
ap
että otin sen ikkunalaudalta ja vein vessaan ja suihkutin sitä? Taisin laittaa sen tullessani pikkuisen eri asentoon.
Kukkivaa kiinanruusua ei saa häiritä, ei edes käännellä ikkunalla. Mikset voi sumuttaa ikkunalla?
Kukkivaa kiinanruusua ei saa häiritä, ei edes käännellä ikkunalla. Mikset voi sumuttaa ikkunalla?
kiinanruusun kukin kukka kestää vain päivän (max. pari) et siis tee mitään väärin :)
t. puutarhuri
kiinanruusun kukin kukka kestää vain päivän (max. pari) et siis tee mitään väärin :)
t. puutarhuri
Mä jo rupesin tonkimaan siitä tuhohyönteisiä esiin ......ap
Katjua lukiessani ihmettelin kun olin luullut et on normaalia että se kukka kestää vain päivän ja rupesin jo miettimään mitähän minä teen väärin...
t. ei ap
kiinanruusun kukin kukka kestää vain päivän (max. pari) et siis tee mitään väärin :) t. puutarhuri
Mutta onkin sellaista vanhaa kantaa. En tiedä millä tahdilla marketti-kiinanruusut kukkiaan kantavat. Jos ap:n kukka putoaa melkein nuppuna, on jotain vialla.
ja sellaisina vähän lurppaisina sitten vielä jonkun aikaa tuon jälkeen.
Kaupasta kukivina ostettujen kasvien kukinnan jatkaminen kotona on oikeasti aika ongelmallista juuri siksi, että ne on tosiaan kukitettu kasvihuonelampuilla. Näin niiden ympärillä on tasaisesti valoa. Kotona ei juuri koskaan pääse samaan tilanteeseen, josta kasvit sitten ottavat nokkiinsa ja lopettavat kukinnan kesken. Luulen, että ap:llä kyse nimenomaan tästä. Seuraavat nuput voivat jo onnistua paremmin.
Pitääkö vaihtaa heti uuteen multaan,kun ostaa,vai annanko kukkia kukat ensin
Kaupan kiinanruusut on ensinnäkin uudempia lajikkeita jotka on herkempiä ja usein vielä käsitelty kasvunesto kemikaaleilla. Toisinsanoen jos haluaa varmaa ja kestävää kiinanruusua olisi ostettava vanhan kannan kiinanruusua saa harrastajilta yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollain se kasvaa toispuoleiseksi ja vinoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos toit kiinanruusun kaupasta kukkivana niin se todennäköisesti kiukuttelee siitä, että sulla ei ole kasvihuonevaloa sen yläpuolella - asialle et voine mitään, koska tuskin haluat sitä kallista ja suhteellisen rumaa lamppua hankkia. Jos taas se kukkii itse kasvatettuna niin homma on hanskassa, anna kasvin tehdä niin kuin sitä
Kallista ja rumaa ...?? Ei ne kalliita ole, kun et osta erikoisliikkeestä. Prisma ja Puuilo myyvät myös. Käyvät normaaliin lampunkantaan
joku saa kiinanruusun kukkimaan. Eikös se ole vähän kranttu kasvi? Mulla se ei kukkinut koskaan.