Ymmärtääkö yleislääkäri (yksityinen) reuma-asioiden päälle?
Mulla on vaikea kipuongelma ja epäilen reumaa. Tarvitsisin akuuttia apua, sillä kipu on niin pahaa etten saa nukuttua öisin ja päivisin pitäisi vastata vauvan hoidosta. Jos varaan ajan yksityiselle puolelle ja saan ajan yleislääkärille, niin osaako hän tähän hätään antaa mitään apuja? Tarvitsisin oikeasti _nyt_ jotain kipulääkettä, mitä tahansa, että saisin yöllä nukuttua ja sen lisäksi tietty tutkimuksia.
Kommentit (20)
Aikaa varatessa kannattaa kysyä, suositteleeko ajanvaraaja yleis- vai erikoislääkäriä.
Siis en väitä heitä miksikään konniksi, vaan kokemukseni mukaan he eivät vain tiedä välttämättä tarpeeksi. Minulle on ollut aika suurtakin haittaa yleislääkäreistä, jotka ovat olleet kovin varmoja asiastaan, mutta täysin väärässä. Vasta erikoislääkäreiltä olen sitten saanut ihan oikeaa apua.
Ymmärtää tai sitten ei.
Totta puhuen eivät reumalääkäritkään aina osaa auttaa.
Minun selkäreumani saatiin diagnostisoitua vasta yli 10 vuoden kipukierteen jälkeen - kaikkien reumojen kohdalla kun arvot eivät nouse ja sairauden laatu ja tulehdukset näkyy vasta tietyissä kuvauksissa, joita ei ole tapana tarjota ihan ensimmäiseksi eikä myöskään toiseksi.
Tiedän, mistä puhut - kivut voivat olla sietämättömiä tulehdusaallon aikana.
Tai jos olet tosissaan noin kipeä, niin päivystykseen. Kyllä ne sieltä kirjoittaa sulle kiireellisen lähetteen reumapuolelle erikoissairaanhoitoon. Itse sairastuin reumaan n.8 vuotta sitten. Useampi nivel umpitulehtunut ja nestettä mm. polvi täynnä. Yritin saada aikaa omalle lääkärilleni, mutta sanoivat suoraan että mene päivystykseen. siellä tutkivat ja sain lähetteen sairaalaan reumapolille. Pääsin sinne alta viikon ja hoidot aloitettiin. Ensimmäisenä sain kortisonipiikit tulehtuneisiin niveliin ja kivut jäi sinne...vähäksi aikaa. Välillähän mulla on hyviä jaksoja ja sitten taas tulehtuu paikat ja lääkitään rankemmin.
Kukaan (yleislääkäri tai reumatologi) ei sinulle diagnoosia lätkäise ensimmäisellä käynnillä, puhumattakaan mistään reumalääkityksen aloittamisesta. Yleislääkäri voi kyllä tehdä samat temput kuin reumatologi ekakäynnillä: ohjelmoida labrat, aloittaa kunnollisen tulehduskipulääkityksen ja tehdä tarvittaessa lähetteen reumapkl:lle kuvantamistutkimuksia, diagnoosia ja jatkohoidon suunnittelua varten.
Minun selkäreumani saatiin diagnostisoitua vasta yli 10 vuoden kipukierteen jälkeen .Tiedän, mistä puhut - kivut voivat olla sietämättömiä tulehdusaallon aikana.
Ja kipu on sietämätöntä, viime yönä heräsin ja sattui niin paljon, että olin kuin halvaantunut. Jotain akuuttia apua tarvitsen NYT, koska joudun jäämään vauvan kanssa yksin viikoksi, enkä taida selvitä. :/ Siksi mietin, että jos en saa tähän hätään aikaa kuin yleislääkäriltä, niin kannattaako sinne mennä maksamaan se 100 euroa. ap
mahdollista reumaa, eikä sitten ainakaan juoksuta turhaan. Tietää mitä tekee.
ehkä hänestä voisi olla apuakin. En siis tiedä mistä kivut johtuvat, mutta googletuksen perusteella reuma kuulostaisi mahdolliselta, vaikka voihan siellä olla joku välilevyjuttukin riesana. Kaipa fysiatri osaa sitten laittaa eteenpäin, jos siltä näyttää. ap
nivelvaivojen takia useammankin kerran eri yleislääkäreillä, kipulääkkeitä sain joo, mutta ainoa joka osasi selvittää kipujen syyn oli reumatologi.
Itse olen vuosien varrella rampannut reumapolilla (tk-lääkärin lähetteellä) sekä yksityisellä reumalääkärillä (työterveyslääkärin kautta).
Reumalääkärit ottavat kuvia ja kokeita, tyhjentävät tarvittaessan niveliä ym. Mutta aika paljon se on "odotellaan, katsellaan" -linjaa. Ja nuo perusjutut (kuten nivelen tyhjennys) onnistuvat kyllä ihan yleislääkäriltäkin. Reumalääkäri on lähinnä vain sitten varmistanut tilanteen.
ainakin jos ei ole kovin ärhäkkä.
Oli sairauden diagnosoinnin ja hoidon tilanne melkein mitä tahansa, kaikki tapahtuu erittäin hitaasti. Ensin tutkitaan ja ihmetellään kipuja - ja odotetaan että vähintään 3 kk tulee täyteen. Sitten todennäköisesti odotellaan ja ihmetellään rtg-kuvia ja verikokeita. Jos jotain tolkkua hommaan saadaan, niin aloitetaan lääkitys, jonka vaikutusta odotellaan kuukausia. Jos lääkitys ei sovi, niin uuden lääkkeen kanssa uusi odotus jne.
Aina tuo odottelu ei ole kovin helppoa, mutta usein se on ainoa tapa päästä kuviossa eteenpäin, jos diagnoosi ei alusta saakka ole selvä. Tilannetta ei tietenkään helpota reuman aaltomainen luonne - se saattaa rauhottua itsekseen pitkiksikin ajoiksi ja sitten taas reuhahtaa mitättömän tuntuisesta syystä.
Ei kivaa, mutta reumaatikon elämää. Eikä se hyvä reumalääkärikään tältä pelasta.
Eihän kukaan voi tietää lääkärin kokemus- ja koulutustasoa. Eräs sukulaiseni on esim. yleislääketieteen- sekä pediatrian erikoislääkäri. Niinpä hän yleislääkärin pestiä joskus tehdessään osaa kyllä aika hyvin vastata lapsia koskeviin juttuihin...
nivelvaivojen takia useammankin kerran eri yleislääkäreillä, kipulääkkeitä sain joo, mutta ainoa joka osasi selvittää kipujen syyn oli reumatologi.
Sanoi kyllä heti, että voi olla alkavaa selkärankareumaa, mutta kirjoitti särkylääkettä ja kehotti vain jumppaamaan selkää kuntoon. Sanoi, että seuraillaan nyt vain, muttei suostunut sanomaan että miten pitkään öinen selkäkipu saa jatkua, ennen kuin olisi syytä katsoa tarkemmin. Taisi myös kirjoittaa papereihin, että kipu on vaivannut 6 kk, vaikka melkein vuosi on jo vierähtänyt. Kirjoitti jotain tulehduskipulääkettä 28 kpleen paketin. Toivottavasti auttaa öiseen kipuun kunnolla. ap
Sinuahan ei vaivaa mikään, ainakaan sellanen sairaus joka rasittaa yhteiskuntaa. Useita esimerkkejä on, omalle pojalle, määrättiin astmalääkitys(käytiin testeissä), joo, asmaan viittaavaa on jos olsi saanut diaknoosin astmasta, niin lääkkeet olisi olleet ilmaiset. ASTMAAN VIITTAAVAA ON. Tämä pätee nyt, säästöaikana, kaikkiin sairauksiin, reumaan viittaavaa on, tässä sulle lääkitystä, muista ottaa, ettet tuu taas tänne valittamaan. Oikein tiukassa tapauksessa saat lähetten fysioterapeutille,
joka neuvoo sellasia typeriä voimisteluliikkeitä jotka sattuu niin saakelisti, ettet pysty niitä tekemään. Ethän mee lääkärille uudestaan valittamaan kipujasi, sinunhan pitäisi olla nyt kunnossa, lääkitys ja jumppa, mitä muuta ihminen kaipaisikaan.
Sinuahan ei vaivaa mikään, ainakaan sellanen sairaus joka rasittaa yhteiskuntaa. Useita esimerkkejä on, omalle pojalle, määrättiin astmalääkitys(käytiin testeissä), joo, asmaan viittaavaa on jos olsi saanut diaknoosin astmasta, niin lääkkeet olisi olleet ilmaiset. ASTMAAN VIITTAAVAA ON. Tämä pätee nyt, säästöaikana, kaikkiin sairauksiin, reumaan viittaavaa on, tässä sulle lääkitystä, muista ottaa, ettet tuu taas tänne valittamaan. Oikein tiukassa tapauksessa saat lähetten fysioterapeutille,
joka neuvoo sellasia typeriä voimisteluliikkeitä jotka sattuu niin saakelisti, ettet pysty niitä tekemään. Ethän mee lääkärille uudestaan valittamaan kipujasi, sinunhan pitäisi olla nyt kunnossa, lääkitys ja jumppa, mitä muuta ihminen kaipaisikaan.
Muutenkin näistä teksteistä näkee jo kilometrin päähän, että tämä yksi ja sama heikkolahjainen yhteiskunnan elätti purkaa jokaiseen ketjuun ahdistustaan samoilla kirjoitusvirheillä.
ja harva saa diagnoosin heti ekoilla lääkärikäynneillä. Eikä se kelakorvauskaan esim. Kipulääkkeitä yhtään enempää korvaa.
reumasta, sillä selkäsärkyiset potilaat ovat yleislääkäreiden vakiopotilaita.
Itse en menisi reumalääkärille kun ei diagnoosia (muu kuin oma epäily)
Yleislääkäri nimenomaan tietää asioita laajasti ja osaa ohjata eteenpäin. Reumalääkäri sitten tutkii vain sitä omaa aluettaan.
Mulla oireili selkärankareuma noin 10 vuotta ennen diagnoosia (hyvin tyypillistä selkärankareumassa). Kävin sinä aikana jopa reumatautien erikoislääkärillä, mutta hänkään ei osannut diagnosoida reumaa, vaikka vaivana olikin öiset selkäkivut.
Lääkärit kyllä todennäköisesti osaavat määrätä sulle kipulääkkeitä, vaikka oikeaa diagnoosia eivät osaisikaan tehdä.
Lääkärit kyllä todennäköisesti osaavat määrätä sulle kipulääkkeitä, vaikka oikeaa diagnoosia eivät osaisikaan tehdä.
Jostainhan sitä pitää aloittaa, joten syön nyt ihan rauhassa näitä lääkkeitä. Olen kyllä aika varma, että tämä paketillinen on vasta alkua. Viime yönä meni alkuyö ihan mahtavasti, lääke auttoi, mutta aamua kohden alkoi taas sattua ja paljon. Kuuden jälkeen en sitten enää nukkunut, vaan pyörin paikallni, vaikka kello olisi soinut vasta kasilta. ap
jonkun lääkärin ammattitaidon tasosta?????