Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko 17-vuotiaan lapsesi tupakoida kotona? (ulkona)

Vierailija
03.04.2011 |

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päteekö tää myös siihen, että jos itse tissuttelen niin en saa estää alaikäistä lastakaan kieltää juomasta, tai jos ajan autoa niin alaikäisen pitää saada ajaa autoa?

Sä et oo tosissasi :D

eikö av:lla todella ole yhtään tupakoivaa äitiä? turha moralisoida että ei saa polttaa jos sitä tekee itsekin.

Vierailija
22/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2011 klo 09:30"]

Jos on niin tyhmä, että pitää polttaa niin pitää sitten olla myös niin rohkea, että kehtaa tehdä sen myös minun edessäni.

Tulos 4 teiniä joista yksikään ei polta eikä juo.
Ja mistä sen tiedän, no viikonloppusin ovat lähes aina kotona, valittavat kun kaverit on bilettämässä. Harrastuksiin ym.joudutaan kuskaamaan ja paikanpäälllä odottamaan. eikä kyllä ikinä ole ilmaantunu tupakalle tai alkoholille haisevana. tai no vanhin on tullu kerran, mutta sillonkin hällä ikää oli jo 18v. Ja totesi vaan kotiin tullessaan, ettäonpas typerä ja tyhmä olo.. ei ole sen jälkeen ottannu kuin muutaman siiderin saunan jälkeen.

Apsolutisteja ei olla,mutta ei me vanhemmatkaan polteta eikä oikeestaan juodakkaan. Minä itse olen ollu huppelissa viimeksi 5 vuotta sitten ja sitä edellisestä kerrasta tais olla saman verran. enkä myöskään käytä mitään saunaoluita tai muita.turhaa rahan haaskua. isäntä kyllä ottaa kerran viikossa 1 oluen, mutta sekin on usein alkoholiton . Eli kait se omalta osaltaan on myös mallista kiinni.

[/quote]

missä vitun pumpulissa oot sun lapses kasvattanut? Oon vittu 17 ryypänny 14v lähtien ja polttanu röökiä ja käyttäny nuuskaa. Kyl se helposti viinapullo menee ku on juomassa:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en antaisi. Oma tyttöni aloitti tupakoimaan joskus 15 v, lopetin rahan antamisen, hirveät riidat seurasi ja tyttö mm. lopetti koiran ulkoiluttamisen iltapäivisin, jouduimme ottamaan dogsitterin tekemään sen. Sitten tyttö lopetti tupakoinnin ja sai taas viikkorahaa, mutta uutaman kuukauden kuluttua aloitti uudelleen. Tällä kertaa en halunnut samaa riitaa rahan kanssa kuin aiemmin, mutta sanoin, että kk-raha putoaa 20 eur joka kuukausi siihen saakka, kunnes lopettaa tupakoinnin. Kaksi kuukautta siinä meni, sitten tyttö lopetti, ja on ollut nyt jo reilusti yli vuoden polttamatta ja uskon (toivon), ettei enää aloitakaan.

Tytön isosisko aloitti samanikäisena tupakoinnin, sai polttaa kotona, äiti osti tupakkaakin (koska ei kuulema voinut kieltää kun itsekin poltti), ja tyttö on siitä alkaen tupakoinut. Yritti kyllä lopettaa kun oli raskaana, mutta sitä kesti vain muutaman kuukauden, lapsen synnyttyä aloitti uudelleen.

Uskon, että vanhempien kielteinen asenne usein auttaa teiniä olemaan aloittamatta/lopettamaan tupakoinnin, ja uskon että teini on itsekin siitä iloinen sen jälkeen, kun pahimmasta teini-iästä pääsee. Ainakin tytön kavereista, niistä jotka edelleen tupakoi, moni on yrittänyt lopettamista, mutta ei se niin helposti onnistu (ovat nyt 17-18 vuotiainta).

Vierailija
24/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oho, tämä olikin ikivanha ketju, nyt vasta huomasin..

- 43 -

Vierailija
25/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Tosin luotan siihen, että ovat tarpeeksi fiksuja etteivät edes aloita tupakointia.

Vierailija
26/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yrittäisin kaikkeni saada häntä loptettamaan tupakoinnin yleensäkin, iällä ei mitään merkitystä. Meillä tosin ei lapset polta, koska aikuistetkaan ei polta. Mieheni on siitä erikoinen, että hänen lapsuuden perheessään kaikki poltti/polttaa, paitsi hän. En tiedä miksi mieheni ei ole koskaan polttanut, kaipa hän ei ole tykännyt kun muut ovat jatkuvasti käryttäneet, ja mieheni on vähän vastarannankiiski luonteeltaan:)

Vierailija
27/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Raja on laissa 18 vuotta, enkä näe mitään syytä laskea moraaliani jopa lain alle.

Vierailija
28/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2011 klo 21:36"]

Eihän tuon ikäiset saa edes ostaa tupakkaa.

[/quote]Saa ostaa, mutta hänelle ei saa myydä.

Vierailija
29/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2011 klo 09:30"]

Jos on niin tyhmä, että pitää polttaa niin pitää sitten olla myös niin rohkea, että kehtaa tehdä sen myös minun edessäni.

Tulos 4 teiniä joista yksikään ei polta eikä juo.
Ja mistä sen tiedän, no viikonloppusin ovat lähes aina kotona, valittavat kun kaverit on bilettämässä. Harrastuksiin ym.joudutaan kuskaamaan ja paikanpäälllä odottamaan. eikä kyllä ikinä ole ilmaantunu tupakalle tai alkoholille haisevana. tai no vanhin on tullu kerran, mutta sillonkin hällä ikää oli jo 18v. Ja totesi vaan kotiin tullessaan, ettäonpas typerä ja tyhmä olo.. ei ole sen jälkeen ottannu kuin muutaman siiderin saunan jälkeen.

Apsolutisteja ei olla,mutta ei me vanhemmatkaan polteta eikä oikeestaan juodakkaan. Minä itse olen ollu huppelissa viimeksi 5 vuotta sitten ja sitä edellisestä kerrasta tais olla saman verran. enkä myöskään käytä mitään saunaoluita tai muita.turhaa rahan haaskua. isäntä kyllä ottaa kerran viikossa 1 oluen, mutta sekin on usein alkoholiton . Eli kait se omalta osaltaan on myös mallista kiinni.

[/quote]

missä vitun pumpulissa oot sun lapses kasvattanut? Oon vittu 17 ryypänny 14v lähtien ja polttanu röökiä ja käyttäny nuuskaa. Kyl se helposti viinapullo menee ku on juomassa:)

[/quote]Sinähän tässä olet kasvanut pumpullissa vailla kasvatusta.

Vierailija
30/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2011 klo 02:27"]

Tosiaan, juominen ja autolla ajamista ei ihan voi verrata polttamiseen, kun vanhemmat polttaa ja lapsi on ikänsä harrastanut passiivista tupakointia (niinkuin minä 4 vuotiaasta lähtien päivittäin, vaikka vanhemmat eivät polttaneet.. ei siitä enempää) Sitä saattaa lapsikin pitää tupakointia paljon hyväksyttävämpänä ja jopa tykätä savusta, jolloin aletaan polttamaan ja sittun kun on se vuosi salaa poltettu ja se käy ilmi niin turha sitä on yrittää enää alkaa kieltämään jos ei mitään motivaatiota lopettamiseen ole.

16-17v antaisin polttaa kotona ettei tule turhaa stressiä, että mihin sitä menisi seuraavaksi tupakalle ja haistaako kukaan että on polttanut. Tosin tupakoivassa perheessä ei kukaan haista sitä kuitenkaa niin samapa tuo :D.

[/quote]Vittu mitä curlig vanhempia. Annetaan lapsen polttaa kotona ettei tule paha mieli. VOI JEESUS. Pikkusen on vanhemmuus hukassa.

Vierailija
31/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Minä olen AIKUINEN ja päätän mitä tässä talossa tehdään. ja alaikäiset lapset eivät täällä tupakoi. Aikuisten juhlissa vieraat saavat tupakoida, ulkona. Toisekseen, vaikka laki sallisi jotakin, sitä ei siltä tarvitse sallia omalle lapselleen. Jokaisessa talossa on omat sääntönsä. Ja arvonsa. Arkinen tupakanpoltto ei kuulu tän talon arvoihin.Sille en voi mitään jos kavereiden kanssa polttaa. Vaikea kuvitella et näin olis. Kyllä on vanhemmus todella hukassa jos ei 17v:lle pysty laittamaan rajoja. Ei sen ikäinen itse tajua omaa parastaan.

Vierailija
32/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista lapsiani ja koti on heidänkin kotinsa saavat polttaa

Vierailija
33/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin olisin luultavasti antanut polttaa, sillä sain itsekin polttaa kotona tuossa iässä. (En polta enää).

Erittäin rakas tätini kuitenkin kuoli viime vuonna melko äkillisesti keuhkosyöpään ja viimeiset ajat olivat hyvin kivuliaat, joten en enää antaisi polttaa. Ei se polttaminen ole sen arvoista. Ikävä on vieläkin suuri...viimeksi tänä aamuna itkin ikävää.

Vierailija
34/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. En haluaisi millään tavalla tukea lapseni tupakointia. Itsekin teini-iässä vedin röökiä, enkä olisi kyllä ikinä kehdannut polttaa äitini edessä (vaikka hänkin aikoinaan tupakoi monta vuotta). 

Vierailija
35/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 10:48"]

En omista lapsiani ja koti on heidänkin kotinsa saavat polttaa

[/quote]

Just. Sulle ei ole vanhemmuuden idea tainnut selvitä ollenkaan. Myöhäistähän se jo onkin:(((

Vierailija
36/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin 17v polttaa kotona, mutta tekisin selväksi etten pidä asiasta enkä tule ostamaan tai antamaan rahaa tupakan ostamiseen. Kovin monella ei ole pokkaa tehdä sitä suoraan kun äiti katsoo silmästä silmään.
Syy miksi sallisin polttamisen terassilla on se, ettei käy vahinkoa ja pala ullakko, tallit, vaja ja vestas.

Vierailija
37/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut polttaa jo 16-vuotiaana, asuinmaassamme tupakkaa saa ostaa 16 vuotta täyttäneet (kuten kaljaa ja viiniäkin).

Vierailija
38/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisin soveltaa vanhaa keinoa eli ostaisin tupakaa tai väkeviä pikkusikareita ja panisin nuoren polttamaan niin monta putkeen, että korvista savu nousee ja lounas lentää pihalle. Ehkä nuoren mieli ei tee vähään aikaan tupakkia. Jos ei kerralla toimi, otetaan uusiksi.

Ai, olenko julma? Enhän toki, ihan lempeä mamma.

Vierailija
39/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en

Vierailija
40/57 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Meidän perheessä ei hyväksytä tupakointia. Piste.