Tyhmä kysymys, mutta mitä muita kuluja kerrostalossa
asuessa on kuin vastike, (mahdollinen) lainanlyhennys, vesi, sähkö, kotivakuutus.
Ihan pakollisista kuluista nyt puhun.
Kommentit (11)
ei ole pakollinen, sillä et pysty vakuuttamaan kuin irtaimiston (itse kämppä on vakuutettuna taloyhtiön piikkiin ja siis siitä maksetaan vastikkeessa).
Pakollisia on vastike, vesi, sähkö, autopaikka (jos se kuuluu asuntoon, niin siitä oma kk maksu) ja mahdollinen laina.
Itse kyllä ottaisin sen irtaimistovakuutuksen, mutta se siis ei ole pakollinen (jos vaikka naapurissa sattuu vesivahinko ja lattian läpi tulisi vettä, jolloin vaikka oma televisio menisi rikki, niin se menee omasta vakuutuksesta ei naapurin. Näin ainakin olen itse sen ymmärtänyt).
kerrostalon pakollisia kuluja, siis niitä mitä maksat vastikkeessa tai vuokrassa ovat seuraavat:
yhtiövastike
vesimaksu
mahdollinen rahoitusvastike, joka siis on pankkilainaa, jota taloyhtiö on ottanut jotakin isompaa remonttia varten, esim. ikkunat, parvekkeet, LVI-saneeraus.
joissakin taloyhtiöissä voidaan kantaa vielä yhden tai kahden kuukauden ylimääräinen yhtiövastike, jos on ilmennyt joitakin ennalta a
Sitten jos haluat autopaikan, siitä pitää maksaa.
Yleensä myös sauna- ja pesutupa maksavat. Käytännöt ja maksut vaihtelevat.
Sähkön maksat itse. Sitten jos haluat ottaa kotivakuutuksen, sen. Ja jos omistat asunnon ja sulla on siihen lainaa, niin makselet sitten sitä.
ei ole pakollinen, sillä et pysty vakuuttamaan kuin irtaimiston (itse kämppä on vakuutettuna taloyhtiön piikkiin ja siis siitä maksetaan vastikkeessa). Pakollisia on vastike, vesi, sähkö, autopaikka (jos se kuuluu asuntoon, niin siitä oma kk maksu) ja mahdollinen laina. Itse kyllä ottaisin sen irtaimistovakuutuksen, mutta se siis ei ole pakollinen (jos vaikka naapurissa sattuu vesivahinko ja lattian läpi tulisi vettä, jolloin vaikka oma televisio menisi rikki, niin se menee omasta vakuutuksesta ei naapurin. Näin ainakin olen itse sen ymmärtänyt).
vain taloyhtiön hallinnoimat osat, ei esim. asunnon tapetteja tai parkettia.
jos osakkaan vahingot aiheutuvat jostain taloyhtiön vastuulla olevasta asiasta.
niin taloyhtiö korvaa kaiken. Jos taas esim. astianpesukone hajoaa ja tulee kosteusvaurio, niin taloyhtiö korvaa ns. pakolliset eli raknteiden kuivatukset jne. ei maksa mitää uusi parketteja tmv.
No kerrostalon pakollisia kuluja, siis niitä mitä maksat vastikkeessa tai vuokrassa ovat seuraavat:
yhtiövastike
vesimaksu
mahdollinen rahoitusvastike, joka siis on pankkilainaa, jota taloyhtiö on ottanut jotakin isompaa remonttia varten, esim. ikkunat, parvekkeet, LVI-saneeraus.joissakin taloyhtiöissä voidaan kantaa vielä yhden tai kahden kuukauden ylimääräinen yhtiövastike, jos on ilmennyt joitakin ennalta a
Sitten jos haluat autopaikan, siitä pitää maksaa.
Yleensä myös sauna- ja pesutupa maksavat. Käytännöt ja maksut vaihtelevat.
Sähkön maksat itse. Sitten jos haluat ottaa kotivakuutuksen, sen. Ja jos omistat asunnon ja sulla on siihen lainaa, niin makselet sitten sitä.
aika usein näin onkin.
jos osakkaan vahingot aiheutuvat jostain taloyhtiön vastuulla olevasta asiasta.
osakkaan omaisuudelle koituneita tuhoja, ne pitää maksaa itse. Jos siis yläkerrassa astianpesukone vuotaa, ei taloyhtiö korvaa mitään vaan se, joka sen apk:n omistaa.
No kerrostalon pakollisia kuluja, siis niitä mitä maksat vastikkeessa tai vuokrassa ovat seuraavat: yhtiövastike vesimaksu mahdollinen rahoitusvastike, joka siis on pankkilainaa, jota taloyhtiö on ottanut jotakin isompaa remonttia varten, esim. ikkunat, parvekkeet, LVI-saneeraus. joissakin taloyhtiöissä voidaan kantaa vielä yhden tai kahden kuukauden ylimääräinen yhtiövastike, jos on ilmennyt joitakin ennalta a Sitten jos haluat autopaikan, siitä pitää maksaa. Yleensä myös sauna- ja pesutupa maksavat. Käytännöt ja maksut vaihtelevat. Sähkön maksat itse. Sitten jos haluat ottaa kotivakuutuksen, sen. Ja jos omistat asunnon ja sulla on siihen lainaa, niin makselet sitten sitä.
aika usein näin onkin.
sähkölaskua taloyhtiön kautta.
sähkölasku yleensä kerrostalossa maksetaan itse. Ainakin tuollaisissa 1960-1970-luvun taloissa. Aikoinani asuin opiskelija-asunnossa, siinä kuului vuokran hintaan.
Omistan 8 osaketta eri taloissa, missään ei ole
No kerrostalon pakollisia kuluja, siis niitä mitä maksat vastikkeessa tai vuokrassa ovat seuraavat: yhtiövastike vesimaksu mahdollinen rahoitusvastike, joka siis on pankkilainaa, jota taloyhtiö on ottanut jotakin isompaa remonttia varten, esim. ikkunat, parvekkeet, LVI-saneeraus. joissakin taloyhtiöissä voidaan kantaa vielä yhden tai kahden kuukauden ylimääräinen yhtiövastike, jos on ilmennyt joitakin ennalta a Sitten jos haluat autopaikan, siitä pitää maksaa. Yleensä myös sauna- ja pesutupa maksavat. Käytännöt ja maksut vaihtelevat. Sähkön maksat itse. Sitten jos haluat ottaa kotivakuutuksen, sen. Ja jos omistat asunnon ja sulla on siihen lainaa, niin makselet sitten sitä.
aika usein näin onkin.
sähkölaskua taloyhtiön kautta.
koko taloyhtiötä koskevien remonttien kulut