Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomaille matkustamisesta kysymyksiä.

Vierailija
03.04.2011 |

Olen lähdössä lomalle Kreikkaan kuukauden päästä ja tämä on ensimmäinen kerta Ruotsia lukuunottamatta ulkomailla aikuisena. Tarvitsen nyt neuvoja, joita en kehtaa kavereilta kysyä..

- Kannattaako minun hakea passi, vaikka minulla onkin uusi henkilökortti?

-Onko järkevämpi laittaa lapsi minun passiin, vai niin että itse menen henkilökortilla ja lapsi saa oman passin?

-Ottavatko lentoemännät hyvin huomioon lentopelkoisen?

-Uskaltaako Kreikassa syödä mitä vain?

-Paljonko arvioisit minun tarvitsevan rahaa mukaan itselleni ja lapselle (7v.)?

Kiitos näistä ja muitakin vinkkejä otetaan vastaan :)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä, mutta Kreikassa uskaltaa syödä mitä vaan. Monesti vesijohtovesikin on juomakelpoista, toki juomavetenä mieluummin pullotettua vettä. Älä tosiaan pilaa matkaasi uskomalla kakkosen ruokailuohjeita!

Lentopelosta sanoisin sen verran, että turhaan pelkäät. Lentokone on turvallisempi matkustusmuoto kuin esim. henkilöauto, juna tai laiva ja lentokonehenkilökunta osaa hommansa, koneet ovat hyvin huollettuja jne.

Passia ei ole pakko hankkia, eli kuvallinen henkilökortti kelpaa EU-maihin. Sinuna kuitenkin hankkisin passin, jatkossakin se on kätevä matkoilla, eikä tarvitse miettiä, pitääkö olla passi vai ei. Ja lapselle tosiaan oma passi!

Rahantarve riippuu pitkälti kulutustottumuksistanne. Ravintolahinnat ovat Suomen hintatasoa halvemmat, mutta ei mitään älyttömän halpaa ole. Mitä muuta haluatte ostaa? Meneekö rahaa retkiin? Luottokortti on kätevin, sillä voit maksaa useimmissa paikoissa ja saat rahaa pankkiautomaateista.

Oikein hyvää matkaa!

Vierailija
2/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jääpaloja tarvitse vältellä todellakaan

Mä olen käynyt Kreikass yli 20 kertaa ja ollut siellä pitkiäkin aikoja, eikä meistä kukaan ole koskaan sairastunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ohjeet kuin kaikkialla muuallakin: vain kuumaksi kypsennettyä ruokaa tai itse kuorittua ( esim. banaani) Vältä katukioskeja tms hygienialtaan epäilyttäviä ostopaikkoja. Vältä majoneesipohjaisia ruokia, osta pain pakattua jäätelöä. Juo pullovettä, älä koskaan hanavettä -ei edes hampaidenpesussa!- Pyydä juoman ilman jäitä, sillä jääpalat tehdään hanavedestä.

kypsennettyä ruokaa, myös Suomessa? Huh!

Todella kokeneet matkailijat sanovat semmoisista maista, joissa ruokariskejä on, että kannattaa syödä mieluummin sellaisissa paikoissa joissa paikallisetkin syö. Eli Intiassa mieluummin currya katukioskista kuin ranskiksia hotellissa.

Mä olen aina syönyt ihan normaalisti ulkomailla ollessani, enkä ole koskaan saanut mitään pöpöjä.

Vierailija
4/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vähän katsoisin kyllä mitä söisin. Esim. kylmät leikkeleet tms. voi olla riskialttiita paljon syötynä. Meillä meni yksi loma pilalle kun mies söi "mitä vaan" Rodoksella. Ja hassua asiassa on se että hän on aikoinaan asunut kaksi vuotta Ateenassa ja oli niin "kreikkalaista" että :)

Vierailija
5/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vähän katsoisin kyllä mitä söisin. Esim. kylmät leikkeleet tms. voi olla riskialttiita paljon syötynä. Meillä meni yksi loma pilalle kun mies söi "mitä vaan" Rodoksella. Ja hassua asiassa on se että hän on aikoinaan asunut kaksi vuotta Ateenassa ja oli niin "kreikkalaista" että :)

Vierailija
6/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut turistiripulin kerran elämässäni, ja se oli Kaakkois-Aasiassa länkkärihotellin ruuista. Olen syönyt kaiken maailman katukeittiöissä jne, enkä ole koskaan saanut mitään. Eli paras vinkki: syö siellä, missä paikalliset syö. Ravintolayrittäjällä ei ole varaa pilata mainettaan paikallisten keskuudessa mutta turistien ruokamyrkytyksille on ihan sama: ne lähtee pois ja uudet tulee tilalle.

Ja Kreikassa voi siis todellakin syödä huoletta ihan kaikkea.

Samat ohjeet kuin kaikkialla muuallakin: vain kuumaksi kypsennettyä ruokaa tai itse kuorittua ( esim. banaani) Vältä katukioskeja tms hygienialtaan epäilyttäviä ostopaikkoja. Vältä majoneesipohjaisia ruokia, osta pain pakattua jäätelöä. Juo pullovettä, älä koskaan hanavettä -ei edes hampaidenpesussa!- Pyydä juoman ilman jäitä, sillä jääpalat tehdään hanavedestä.

kypsennettyä ruokaa, myös Suomessa? Huh!

Todella kokeneet matkailijat sanovat semmoisista maista, joissa ruokariskejä on, että kannattaa syödä mieluummin sellaisissa paikoissa joissa paikallisetkin syö. Eli Intiassa mieluummin currya katukioskista kuin ranskiksia hotellissa.

Mä olen aina syönyt ihan normaalisti ulkomailla ollessani, enkä ole koskaan saanut mitään pöpöjä.

Vierailija
7/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei, niin ei hyvin todennäköisesti olisi voinut käydä Lempäälässä

Vierailija
8/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välimeren maissakin riski on kohonnut, vaikka siellä harvempi sairastuu kuin esim. Aasiassa. Turvallisia sen suhteen ovat kai vain Länsi-Eurooppa, USA (en tiedä onko sielläkin etelässä riski kohonnut?) ja Japani.

Vierailija
9/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreikan ensimmäiseksi etelän lomakohteeksi.

Kreikka on turvallinen, vaikka toki aina kannattaa olla hieman varuillaan paikoissa. Itse olen syönyt siellä kaikkea ja jopa juonut kraanavettä ja toki myös pullotettua vettä.

Ottaisin maitohappobakteerit ohjelmaan jo pari päivää ennen matkaa erilaisen bakteerikannan takia. Meillä on lapsetkin tykänneet sitruksen makuisista purutableteista.

Rahan menoa on tosi vaikea arvioida, mutta kannattaa ehkä ottaa mukaan jonkun verran käteistä ja lisäksi Visa.

Vierailija
10/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuumassa ilmastossa ja elimistölle "uudella" bakteerikannalla se iskee herkemmin.

Olen reissuissa yrittänyt noudattaa maalaisjärkeä ja ohjeita ja silti: Kreikasta ja Kanarialta joka reissulla joku perheestä on ollut 1-2pv sänkypotilaana, Tunisiassa kaikki sairastuivat, itse sain Malesiasta salmonellan....

Vierailija
11/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki se vasta sitten, jos matkustat Euroopan ulkopuolelle. Nyt se on vain rahanhukkaa.

Vierailija
12/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo passiasia jäi vielä mietityttämään.

sitten uusi huolenaihe... Olen ehkä vähän turhan arka, eikä olisi pitänyt tutkia kreikkasivustoja niin tarkkaan, mutta nyt törmäsin siihen, että siellä on usien maanjäristyksiä ja toissapäivänä viimeksi 5,9 mag. Onko syytä huoleen? Ja sitä tsunamia tietenkin eniten pelkään, kun hotellikin on ihan rannassa kiinni.

Arka ap

Vierailija
13/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökortti on matkustusasiakirja siinä missä passikin.

Poliisi.fi:

Henkilökorttia voidaan käyttää passin sijaan myös matkustusasiakirjana. Huomioithan, että ilman huoltajien suostumusta alaikäiselle myönnetty ns. alaikäisen henkilökortti, ulkomaalaiselle myönnetty henkilökortti tai väliaikainen henkilökortti eivät käy matkustusasiakirjana.

Henkilökorttia voidaan käyttää matkustusasiakirjana passin sijasta seuraavissa maissa:

* Alankomaat

* Belgia

* Bulgaria

* Espanja

* Irlanti

* Iso-Britannia

* Italia

* Itävalta

* Kreikka

* Kypros

* Latvia

* Liettua

* Liechtenstein

* Luxemburg

* Malta

* Portugali

* Puola

* Ranska

* Romania

* Saksa

* San Marino

* Slovakia

* Slovenia

* Sveitsi

* Tsekki

* Unkari

* Viro

Vierailija
14/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupustelijoilta ei ainakaan kannata mitaan syotavaa ostella , siita matkaoppaatkin varoittavat. Samoin buffetti-tyyliset, "all you can eat" ravintolat, niista voi saada kylla vatsataudin Kreikassakin. Ruoat saattavat olla esilla tuntikaupalla kuumassa ilmastossa joten ei ole todellakaan terveellista syoda niita.

Jos suinkin pystyy, kannattaa olla sisatiloissa keskipaivan kuumimmat tunnit, silloin valtytte palovammoilta ja mahdolliselta lampohalvaukselta, niitakin saattaa tapahtua jos ei muista ottaa rauhallisesti ja lapset altistuvat noille onhgelmille helpommin kuin aikuiset.

Jos on todella kuumat ilmat, kannattaa lisaksi huolehtia siita etta saa tarpeeksi suolaa, itse sekoitan joskus pienen maaran poytasuolaa puoleen lasilliseen vetta ja juon sen paalle paljon tavallista vetta paivan aikana, ylimaarainen suola huuhtoutuu kylla elimistosta juodun veden mukana pois. Talla keinolla olen aina parjannyt hyvin enka ole sairastellut. Samoin jos on huono olo, kannattaa kokeilla ensin pienta tilkkaa suolavetta ja sen jalkeen juomalla paljon jotain muuta nestetta, usein se auttaa jos ongelma on ollut kuumuuden aiheuttama.

Vierailija
15/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienia turistikauppoja, niiden myymat ruokatavarat eivat ole aina tuoreita. Joskus on "parasta ennen" paivays peitetty hintalapulla.

Vierailija
16/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en olisi huolissani. Noita verraten pieniä on Välimeren alueella ja muuallakin tuhkatiheään. (Richterin asteikko ei muuten ole suora asteikko, vaan asteikolla esim. 7 on noin 32 kertaa voimakkaampi järistys kuin 6. Eli tuo 5,9 ei tosiaan ole lähimainkaan vakava järistys).

Tsunamia siellä ei ole sattunut koko tunnetun historian aikana.

Kannattaahan sitä ottaa etukäteen selvää mitä tehdä luonnonkatastrofin tilanteessa - ei siksi, että olisi realistista aihetta pelätä, vaan siksi että oma mieli on rauhallisempi. Pidä matkustusasiakirjat, vähän käteistä rahaa, kännykkä ja tärkeät yhteystiedot (suurlähetystö, vakuutusyhtiö, lähin sairaala) yhdessä paikassa ja kätten ulottuvilla. Ota taskulamppu mukaan ja laita se hotellihuoneen yöpöydälle. Jos alkaa järistä, mene ulos. Jollet pääse ulos, piiloudu tukevan pöydän alle. Jos meri vetäytyy äkisti, nouse korkeammalle maalle. Hanki matkavakuutus.

Ei siellä kyllä mitään satu, yhtä hyvin voisit pelätä lottovoittoa. Kreikassa on kivaa, rauhallista ja kaunista. Ruokakin on hyvää. Hauskaa lomaa!

Vierailija
17/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

reissuhan on jo kuukauden kuluttua! Toki auringonsuojavoiteet ovat tarpeen (aurinko on jo toukokuun alussa Kreikassa huomattavasti voimakkaampi kuin Suomessa kesällä ja toisaalta oma ihomme on talven jälkeen arka palamaan) ja pitää muistaa juoda riittävästi nesteitä. Tuuli saattaa saada ilman tuntumaan viileältä, mutta silti aurinko voi polttaa.

Maanjäristyksiä tai tsunameja en ole tullut ajatelleeksikaan pelätä Kreikan suunnalla ... eikä sellaisista kannata stressiä ottaa! Kreikassa on hyvää nimenomaan ihmisten rehellisyys ja ystävällisyys, hyvä ruoka (uskaltaa syödä kaikkea) ja kun menet keväällä, siellä on jopa vehreääkin! Oma suosikkimaani on Italia, mutta Kreikastakin tykkään.

Kreikassa on mielestäni kaikin puolin turvallista, varkauksia on hyvin vähän verrattuna moniin muihin matkailumaihin, toki sama varovaisuus kuin kotimaassakin on tarpeen. Voit huoletta lähteä Kreikkaan matkalle ap!

Vierailija
18/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et oo siis ikinä lentänyt?

Vierailija
19/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsunamia siellä ei ole sattunut koko tunnetun historian aikana.

Vierailija
20/24 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et oo siis ikinä lentänyt?

En ole lentänyt vuosiin. Lapsena matkustelin paljonkin vanhempieni kanssa, mutta pitkän opiskelun ja muiden elämänvaiheiden takia ei ole ollut varaa isompiin reissuihin aikuisena.

Muistan noista lennoista vaan kivut korvissa ja sen kamalan jännityksen koneen noustessa/laskiessa.