Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa lasten kehnon ravitsemuksen syynä yhä useammin liiallinen allergioiden pelko

Vierailija
03.04.2011 |

Itsekin tunnen neurootikkoja jotka typistävät lapsensa ruokavalioon jopa alle 10 ruoka-aineeseen ilman että sille on lääketieteellistä perustetta. Pienetkin itkut ja huonounisuudet kuvitellaan heti allergiaksi. Välillä tuntuu että sairaus onkin vanhemmalla, ei lapsella.

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/04/yha_useampi_suomalaislapsi_sy…

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina uskonut siedättämiseen. Siinä vaiheessa kun lapsi laittaa luontaisestikin kaiken suuhunsa, on hyvä aika kokeilla kaikenlaisia ruoka-aineita. On hyvin yleistä, että joistakin ruoka-aineista nousee esim punotusta poskiin tai käsitaipeisiin, mutta useimmiten se lähtee itsestään pois muutamassa päivässä. Sitten ko ruoka-ainetta voi taas kokeilla jossain vaiheessa. Pikku hiljaa elimistö tottuu niihin ja siedättyy. Sen sijaan jos heti pienistä ja lievistä oireista alkaa välttää erinäisiä ruoka-aineita, altistaa vain enemmän allergioille, koska elimistön oma vastustuskyky ei pääse normaalisti kehittymään. Ja puhun tässä nyt _lievistä_ oireista joita suurin osa oireista on, en mistään hengityksen salpaantumisista allergisen reaktion seurauksena.

Vierailija
2/6 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on surkeaa, että pahasti allergisten lasten vanhempien huolta ennemminkin vähätellään. .

Kun on ollut paljon uutisointeja siedätyksestä ja nyt sitten tämäkin.

Joudun välillä olemaan ihan puolustuskannalla, kun jotkut ihmiset eivät ymmärrä, että allergia_voi_olla_ihan_oikeesti_vakava_ongelma. Ei siis pientä näppyä tai kutinaa, vaan henki pois pikku pisarastakin.

Mm. eräs terveydenhoitajakin alkoi luennoimaan minulle kerran alentuvaan äänensävyyn, miten lasta olisi kyllä hyvä siedättää eri ruoka-aineille. Aivan kuin olisin ollut joku tietämätön idiootti lasteni allergioista, kuitenkin olen elänyt tätä arkea 8 vuotta (ja yliopistosairaala vastaa allergioidemme hoidosta) ja erinäisisitä ruoka-aineista meillä on todetusti anafylaksiariski jo pikkumääristä. Jouduin vääntämään hänelle rautalangasta, miten maitosiedätys on meille tuloillaan, mutta se tehdään lääkärin ohjaamana, eikä mitenkään itse pähkäilemällä. Ja sitten toivottavasti pääsemme vielä vehnäsiedätykseenkin joskus... Ja kukaties johonkin muuhunkin siedätykseen... Ai niin, ja toivottavasti siedätykset onnistuvat, sekin vielä.

Jos siis joku kuvittelee, että ihan vaan huvin vuoksi näitä ruokavalioita noudatamme, niin pieleen menee ja pahasti. Kyllä tää niin paljon elämää rajoittaa, että kateeksi käy normiruokaperheitä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useasti, minun kaverilla on vuoden ikäinen lapsi joka ei yli puoleen vuoteen saanut maitoa kun oli kuulemma allerginen... vähän jäin miettimään että mitähän ihmettä se on sille lapselleen juottanut!

Vierailija
4/6 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useasti, minun kaverilla on vuoden ikäinen lapsi joka ei yli puoleen vuoteen saanut maitoa kun oli kuulemma allerginen... vähän jäin miettimään että mitähän ihmettä se on sille lapselleen juottanut!

saanut maitoa 1,5 vuoteen. Ikää on 3v. Se johtuu siitä että minulla maito "menee korviin" ja lapsen ekan korvatulehduksen jälkeen päätin että hän ei maitoa enää juo. Raakaa maitoa siis, muita aitotuotteita käytetään ihan normaalisti. Eipä ole korvatulehduksia ollut hänellä enää. Ja hän siis juo kaurajuomaa maidon tilalla, vien aina purkin myös päiväkotiin.

Vierailija
5/6 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettää jos jättää omasta ruokavaliostaan maitotuotteet ja maitoproteiinin pois.

Ja on soija-ja riisipohjaisia äidinmaidonkorvikkeita, apteekista saatavilla.

Vierailija
6/6 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän paljonkin yksivuotiaita, jotka eivät ole juoneet maitoa maitoallergian vuoksi. Ovat juoneet äidinmaitoa, erilaisia erityiskorvikkeita, soijamaitoa tms. TAi korvattu muulla ruokavaliolla + kalkkilisällä.

Musta kyllä tuntuu, että nimenomaan vanhemmat ovat usein huolestuneita lastensa ravitsemuksesta ja kovin niukalla ruokavaliolla olevat lapset ovat normaalisti hyvinkin tarkassa lääkärin ja ravitsemusterapeuttien seurannassa. Ainakin jos vanhemmt hoitoa lapselleen saavat, valitettavan usein kuulee tapauksia, jossa lapsi tulee todella sairaaksi ruoka-aineista, mutta lääkärit eivät meinaa ottaa tosissaan ja sitten vanhemmat juoksevat lääkärissä ja ravitsemusterapeutilla toisella puolella Suomea omalla kustannuksellaan.

Minusta on surkeaa, että pahasti allergisten lasten vanhempien huolta ennemminkin vähätellään. Luulisi suolistolääkärin ymmärtävän mitä hoitamaton suolistoallergia tekee lapsen ravitsemukselle, jos suoli on niin huonossa kunnossa, etteivät ravintoaineet kunnolla imeydy, kun kaikki tulee jatkuvasti suoraan ripulina läpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan