Mitä mieltä tästä, ulkomailla sattuu onnettomuus Suomen kansalaiselle.
Miksi ulkoministeriön pitäisi auttaa? Rahallisesti?
Loukussa Keniassa
Lauantai 2.4.2011 klo 10.26
Terhi, 30, heräsi koomasta painajaiseen: sairaala lätkäisi 15 000 euron laskun ja vei passin.
PAINAJAINEN Terhi Lehtinen joutui vakavaan liikenneonnettomuuteen Mombasassa. Hän haluaisi pikaisesti Suomeen tarkistuttamaan vammansa.
PAINAJAINEN Terhi Lehtinen joutui vakavaan liikenneonnettomuuteen Mombasassa. Hän haluaisi pikaisesti Suomeen tarkistuttamaan vammansa. (SANDRO SENN)
Tansaniassa katulasten hyväksi vapaaehtoistyötä tekevä Terhi Lehtinen kävi erittäin lähellä kuolemaa maaliskuun alussa matkustettuaan Kenian Mombasaan. Hän ajoi suomalaisen ystävänsä kanssa moottoripyörätaksin kyydissä, kun vastaan tullut henkilöauto ajautui yhtäkkiä heidän kaistalleen ja törmäsi suoraan päin.
Terhi lensi moottoripyörän selästä muiden ylitse pää edellä katuun.
- Minulta oli tullut korvista verta. Olin siinä omassa veressäni sitten ollut, Terhi Lehtinen kertoo Iltalehdelle puhelimitse Keniasta.
Sairaalassa tilanteen vakavuus paljastui: Terhi oli saanut kallonmurtuman, hänen aivoissaan oli turvotusta ja verenvuotoa. Lehtinen vaivutettiin viikoksi koomaan.
- Lääkärit olivat todenneet, että on ihme, jos tämä tyttö herää ikinä tai puhuu ikinä.
Passi vietiin
Herättyään Terhi ei tiennyt, miksi hän oli mombasalaisessa sairaalassa. Hänellä ei ollut mitään muistikuvia onnettomuudesta tai edes sitä edeltävistä päivistä. Hänet oli sidottu sairaalasänkyyn kiinni.
Vakavien vammojen lisäksi Lehtistä odotti joukko järkyttäviä uutisia: hänen käsilaukkunsa oli ryöstetty onnettomuuspaikalla, jossa hän oli maannut tajuttomana. Sairaala puolestaan lätkäisi parin viikon hoidosta Terhille 15 000 euron laskun, jota hänellä ei ole mahdollisuutta maksaa. Ja jos Terhi ei maksa, hän ei pääse pois Keniasta.
- Sairaala otti minun passini. En pääse edes Tansaniaan kotiin, missä on perheeni ja kaikki.
Terhiä odottaa Tansanian Moshissa kuusi 3-15-vuotista poikaa; he ovat katulapsia, jotka asuvat hänen kanssaan ja kutsuvat häntä äidiksi. Terhi pyörittää yhteisöä yhdessä työtoverinsa, saksalaisen miehen kanssa.
- Haluaisin mennä nyt näyttäytymään, että olen hengissä enkä ole hylännyt heitä.
Sitäkin enemmän Lehtinen toivoo pääsevänsä käymään Suomessa, sillä hän on hyvin huolissaan terveydentilastaan ja siitä, onko hän saanut asianmukaista hoitoa kenialaissairaalassa. Terhiä pyörryttää edelleen päivittäin, hän kävelee hoippuen, kärsii päänsärystä ja tuntee, ettei ole kunnossa.
- Haluaisin kauheasti Suomeen tarkistuttamaan itseni. Täällä ovat lääkärit vähän eri meininkiä. Sain täällä unilääkkeitä aamupalaksi. He ovat myös määränneet minulle skitsofrenialääkkeitä.
Toivoo apua
Terhi Lehtinen on nyt yksin Kenian pääkaupungissa Nairobissa, missä hän toivoo saavansa Suomen suurlähetystöltä apua päästäkseen takaisin Tansaniaan tai Suomeen.
- Äitini ja ystäväni yrittävät kaikkensa, jotta rahat saataisiin kasaan. Ulkoministeriö ei ole auttanut millään lailla. Haluaisin vain, että joku auttaisi minut Suomeen.
Tapauksesta kertoi ensimmäisenä Uusi Suomi -lehti.
NINA DALE
nina.dale@iltalehti.fi
Kommentit (7)
joka muistaakseni maksaa vain muutaman kymmenen euroa. Ei pidä tuoda Suomeen, muuten joudutaan kustantamaan satoja samanlaisia. Ihmisten pitäs opetella vähän vastuuntuntoa eikä ruikuttaa aina yhteiskuntaa apuun.
UM:ää ei kiinnosta paskankaan vertaa, mitä suomalaisille ulkomailla tapahtuu. Hoitakoot itse asiansa, kun ovat ne sotkeneet. UM:n virkamiehiä kiinnostavat vain hienot diplomaattipäivälliset ja golf-iltapäivät cocktail-paloineen.
Vapaaehtoistyöntekijöille on oma vakuutussysteeminsä eikä maksa paljon!
Asuu pysyvästi Tansaniassa, onnettomuus sattui Keniassa, on Suomen kansalainen.
Kenen tässä pitäisi auttaa?
Tyttö itse ja perhe auttaa varmasti. Ketään muuta ei voi velvoittaa. No toki se onnettomuuden aiheuttanut autoilija.
paitsi että voi järjestää uuden passin tai matkustusasiakirjan takavarikoirun (=varatetun) tilalle.
Minä en ainakaan veronmaksajana halua että Suomen valtio maksaa sairaalalaskun. Sitä varten on vakuutukset olemassa.
paitsi että voi järjestää uuden passin tai matkustusasiakirjan takavarikoirun (=varatetun) tilalle. Minä en ainakaan veronmaksajana halua että Suomen valtio maksaa sairaalalaskun. Sitä varten on vakuutukset olemassa.
Tuollaiset omatoimiset "avustustyontekijat" jotka eivat edes itseaan osaa vakuutuksen verran avustaa, ovat kylla pohjanoteeraus... Vievat viela maineen kaikilta oikeilta avustustyontekijoilta (joiden lahettaville organisaatioille ei tulisi MIELEENKAAN lahettaa heita ilman vakuutuksia...
Itsehän tuo on tonne lähtenyt, ei edes asu Suomessa, mutta heti kun jotain sattuu, pitäis tänne päästä ja vielä jonkun muun rahoilla.