Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Että mua ärsyttää toi että ihmisillä on "lämpöä"!!!

Vierailija
02.04.2011 |

Tuli mieleen tosta sairalomakeskustelusta. Joillain on aina "pientä lämpöä" tai "lämpöä". Mitä helvettiä se on??? Mun mielestä ihmisellä on kuumetta tai sitten ei ole kuumetta!!!

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli korvamittari näyttää 37,5-38. Silti olo on kauhea, viluttaa ja kuumelääkkeen jälkeen tulee kunnon hikoilupuuskat. Olen kerran ollut noin 40 asteen kuumeessa, eikä olo silloin ollut paljonkaan pahempi. Silloin olin tosin sairaalassa ja nyt olen 3 lapsen kanssa yksin kotona.

Vierailija
22/56 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua on jo tosi kauan ärsyttänyt se, että jotkut ap:n kaltaiset ei ymmärrä sitä että ihmiset reagoi nuhaan, flunssaan ja kaikkiin sairauksiin eri tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku lämpö: olo on nuhjuinen ja ei jaksa tehdä oikeen mitään. Päätä kolottaa, lihaksia kolottaa jne. Pientä ongelmaa.

Kunnon kuumeessa ei jaksa ajatella mitään. Ei edes ajattele minkään tekemistä. Nukkuu vain. Ottaa särkylääkettä ja nukkuu taas. Joka paikkaan sattuu sairaan paljon. Pää halkeaa. Lihakset on kaikki kipeänä.

Kyllä. Aina olen kunnon kuumeessa ollut huonommassa kunnossa kuin pikku lämmössä.

(kuten ylhäällä, mulla on siloin lämpöä kun se mittari näyttää yli 37.) Kun on vain sitä pikkulämpöä eli tauti on vasta aluillaan niin olen puolikuollut. Ihan oikeasti mikään ei toimi. Ei sormet, ei pää, ei mikään.

Mutta siinä vaiheessa kun alkaa olla jo kuumetta eli jotain 38-39 ja 40 niin yleensä alan siivoamaan ja touhuamaan ihan normaalisti. Ja tässä ei ole pitkä aika kun olin korkeassa kuumeessa, noin 40 astetta ja siivosin täällä ihan normaalisti. Ei sattunut mihinkään ja aivot toimi.

Vierailija
24/56 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua on jo tosi kauan ärsyttänyt se, että jotkut ap:n kaltaiset ei ymmärrä sitä että ihmiset reagoi nuhaan, flunssaan ja kaikkiin sairauksiin eri tavalla.

Alunperin kyse oli siitä että miksi ei voi sanoa että on kuumetta, vaan aina sitä pientä lämpöä? No siksi että se lämpö ei näillä tyypeillä tarkoita mitään muuta kuin tekosyytä lintsata töistä. AP

Vierailija
25/56 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain kainalosta tulee muutenkin matalampia lämpötiloja ja ääreisosat ovat ensimmäiset, jotka viilenevät, jos lämpötila lähtee laskemaan. 34 kainalosta ei ole hypotermiaa, vaan joko huono mittaus tai sitten oiekasti pudotus kehon lämpötilassa.

Vierailija
26/56 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mun peruslämpö on 35,4 astetta

Noissa se on aina huipennellut, että jos mulla olis teidän määritelmään mukaan "lämpöä" makaisin puolikuolleena sängyssä :/

Vierailija
27/56 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkeimmillaan oli 39.6.

Kaikista kipein olin, kun mitttari näytti 37.4

Vierailija
28/56 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuume on suomen kielitieteen laitoksen mukaan tila, jossa kehon lämpötila nousee sairauden aiheuttamana yli normaaalilämpötilan. Jos sinulle on 37,2 astetta ruuiinlämpöä flunssan yms sairauden vuoksi, olet kuumeessa, ellei 37,2 ole normaalistikin kehosi lämpötila.

"Lämpö" on vain jonkun kyllästyneen kotiäidinn keksimä termi, jotta hän saisi pakotettua kuumeisen lapsensa kouluun sillä tekosyyllä, että tällä ei vielä ole varsinaisesti kuumetta.

Vierailija
29/56 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuume tarkoittaa yli 38 astetta. Uskomatonta, jatkuvasti saa kuulla näitä "no mun normaali lämpö on 30, mulla 35,5 on jo kuumettaaaahh!!!!!!!111".

Vierailija
30/56 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedoksi ap:lle, joka on ilmiselvä luuseri. varmasti KUUMEESSA, jos 37 näyttää mittari.

Vierailija
31/56 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin kyse oli siitä että miksi ei voi sanoa että on kuumetta, vaan aina sitä pientä lämpöä? No siksi että se lämpö ei näillä tyypeillä tarkoita mitään muuta kuin tekosyytä lintsata töistä. AP

Ei flunssat sun muut yleensä ala niin, että heti on kuumetta 38+. Ensioireet (mm. se lämpöily) kestää muutamasta tunnista pariin päivään, ja lepääminen on tehokas tapa pysäyttää tauti. Kyllä mua enemmän vatuttaa nämä "sankarit", jotka tulevat buranan voimalla töihin pärskimään tartuttaen muutkin ja sitten lepäävät itse viikon sängynpohjalla. Jos jonkun 1-3 päivän poissaolo kasaa järjettömät ylityöt muille, niin vika on kylläkin jossain muualla kuin sairastelijoissa.

Ja oletan että puhutaan nyt ihan oikeista sairaspoissaoloista, eikä niistä jotka ovat "flunssassa" aina maanantaisin.

Vierailija
32/56 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa lämpöä ja kuumetta, ihan samalla tavalla kuin on olemassa viileää ja kylmää.

Eri asteita, you know?

Mä kun olin flunssassa ja multa kysyttiin että oliko kuumetta, vastasin että ei, pientä lämpöä vaan joka teki mun olon vetämättömäksi.

Kukaan ei ihmetellyt tai kyseenalaistanut sairauttani. Ehkä mun lähipiirissä on vähän fiksumpia ihmisiä kuin ap.

Jokainen varmaan osaa kuunnella omaa kroppaansa eikä ap:n kaltaisia pölkkypäitä.

Vierailija
33/56 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäänpä vielä että olin sairaana 4 päivää, pe-ma eli sairastin myös ihan omalla vapaa-ajallani. Koska älysin levätä heti kun tulin kipeäksi eli nousi lämpöä, selvisin tosi vähällä.

Toisin kuin muutama tuttu jotka ovat kituuttaneet puolikuntoisina viikkotolkulla koska eivät joko viitsi jäädä kotiin lepäämään tai sitten ap:n kaltaisten vähättelijöiden takia jotka ovat tietävinään toisten olotilan.

Vierailija
34/56 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpö tarkoittaa minusta sitä, että on kuumetta, mutta siinä samalla voi ilmaista, että ei tässä sairaalakunnossa olla.

Vierailija
35/56 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli suusta, kainalosta, otsasta, korvasta ja pyllystä saa eri lämpötiloja samoin mittaustulokseen vaikuttaa mittari ja onko mittari oikeassa asennossa.

Ja kuumeeseen reagoidaan vielä yksilöllisesti. Yhdellä vähäinenkin kuume vetää veltoksi ja toinen voi työskennellä pienessä kuumeessa ihan normaalisti.

Vierailija
36/56 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä on tehnyt ennen mittausta sekä huoneen lämpotila.

"Peräaukosta mitattuna kehon normaali lämpö on 37 astetta. Jos lämpö on aamulla peräaukosta mitattuna 37,5 astetta tai enemmän, henkilöllä on kuumetta. Illalla kehon lämpö on korkeampi, tällöin vasta 37,8 astetta lasketaan kuumeeksi.

Kainalosta, korvasta ja suusta mitattu lämpö ei anna kehon tarkkaa lämpötilaa. Kainalon, suun ja korvan lämpötila on alhaisempi kuin peräsuolen, ja niistä mitattuun lämpöön ei voida luottaa."

Vierailija
37/56 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmisiä vaivaa?

Avatkaapa mikä tahansa lääkärikirja, vaikka se Jorma Palon jokakodin vaihtoehto. Lääketieteellisesti "lämpö" ei ole termi! Ihmisellä on aina ruumiinlämpöä, aina! Kuumekin on ruumiinlämpöä. Täten "Mulla on pientä lämpöä" tarkoittaa "En ole kuollut, koska ruumiini on yhä lämmin".

Kuume tarkoittaa kehon lämpötilan nousemista. Lukekaa mistä tahansa lääkärikirjasta, sanakirjasta, mistä tahansa. Miettikääpä sanoja "fever" vrt. "temperature". Molempia käytetään ilmaisemaan kehon lämpötilaa. Fever kuitenkin yksiselitteisesti tarkoittaa kuumetta, eli kehon liiallista lämpötilaa. Temperature tarkoittaa lämpötilaa.

Näyttäkää minulle yksikin päivänvaloa kestävä lähde, jossa esitetään "lämmön" ja "kuumeen" mittarilukemat! Ja ei, tämä palsta ei kelpaa.

Toivon, että joku esittää näyttöä todellisuudesta tai pitää sitten suunsa iäksi.

Vierailija
38/56 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu löytyy ihan googlesta, en jaksa jakea linkkiä. Olen sen joskus tänne linkittänyt (joku lääkärisivusto)

Joten mitä on esim. 37,4?

Vierailija
39/56 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen lämmön kanssa sitä voi oikeasti olla kipeempikun kunnon kuumeen.

Vierailija
40/56 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumeen virallinen raja on 37,5. Juu löytyy ihan googlesta, en jaksa jakea linkkiä. Olen sen joskus tänne linkittänyt (joku lääkärisivusto)

Joten mitä on esim. 37,4?

Siksi vanhanaikaisissa kuumemittareissakin on punaisella merkitty 37 asteen raja. "Lämpö" on vain puhekieltä oleva ilmaisu vähäiselle kuumeelle. Ja jokainen sitten määrittelee vähän oman maun mukaan, mikä on vähäistä lämpöä.

t. 20 vuotta sairaanhoitajana työskennellyt