Olen just sellainen 1 lapsen äiti, joita täällä arvostellaan
Minulla on vain 1 lapsi, ja olen opettaja. Työssäni näen vähän liiankin hyvin sen, että kun lapsia on 3-4, niin ei vanhemmilla ole enää aikaa huolehtia lasten asioista tarpeeksi hyvin. Kouluikäiset saavat pärjätä aika lailla omin nokkineen, kun äidillä on huolehdittavana vauva, taapero ja eskarilainen.
Mikä kaikkein ikävintä, tuollaiset lapset häiriköivät koulussa, koska eivät saa kotona tarpeeksi huomiota vanhemmiltaan.
Toki itsessänikin on varmaan muutamien mielestä vikaa. Joidenkin mielestä olen ilmeisesti "suorittanut" äitiyttäni, kun olen esim. kokenut kestovaipat mukavimmaksi vaihtoehdoksi, imettänyt ihan laiskuuttani pitkään ja innostunut tekemään soseita itse, kun sain perunaa ja porkkanaa äitini kasvimaalta. Voi mikä mahdoton suorittajaäiti olenkaan! Kamalaa. Kannoin jopa lasta liinassa/kantorepussa, kun oli niin paljon sohjoa, ettei rattaiden kanssa päässyt eteenpäin.
Yhden lapsen kanssa on totta kai riski, että lasta hemmotellaan liikaa. Ei siinä asiassa välttämättä sisarus auta, jos vanhemmat ovat lepsua ja hemmottelevaa sorttia. Lopputuloksena voi olla sitten vaan useampi hemmoteltu lapsi.
Itselläni on sisarus, mutta ei se mikään autuaaksitekevä asia ole.
Kaikkein kamalinta on minusta se, että jotkut haluavat monta lasta ihan vaan jatkuvan vauvakuumeen takia.
Kommentit (70)
Itsellä 3 lasta ja en koe olevan yhtään parempi enkä toisaalta huonompi äiti kun sinäkään. Meillä 3 lasta on hyvä määrä ja tehdään lasten kanssa yhdessä paljon, mutta myös erikseen. Meillä hyvä näin, kiva, että sinä viihdyt 1 lapsen äitinä :)
Hyvä ap! Kyllä sinä olet HIENO ihminen! Hyvä!
Mistä vedit herneen nenään? Osuiko kenties arkaan paikkaan?
Ihailen kovasti perheitä joissa on monta lasta, mutta en itse koskaan haluaisi sellaista elämää.
Onneksi meillä on vapaus valita kuinka teemme.
mitä suosittelet, vienkö saunantaakse loput, ja jätän vain sun oppilaan jäljelle?
Ensimmäisen jälkeen ei kiirettä hankkia toista... ehkä joskus myöhemmin, ehkä.
Imetin pitkään, kestoiltiin ja pottailtiin 5kk eteenpäin...
Lapsi ei hevillä mene pilalle pienestä hemmottelusta, mutta hemmottelun puutteesta voi olla jo ihan muut seuraukset. Kuria ja järjestystä, toisten huomioon ottamista sen sijaan pidetään yllä.
Mistä vedit herneen nenään? Osuiko kenties arkaan paikkaan?
Ja ei, ei osunut arkaan paikkaan. Mä vaan en kestä tuollaisia pellejä kuin ap on. Siis ihanko oikeasti joku kuvittelee, että 2 tai 3 tai jopa 4 lasta jotenkin estäisi kestovaippailun, soseiden tekemisen itse jne jne.?
Tai että jos on vain yksi lapsi, sille on sitten huomattavasti parempi vanhempi automaattisesti kuin joku toinen vaikka neljälle tai vaikka viidelle?
Ja ap:lle: jos ihmisellä on sisarus, hänellä on kuitekin mahdollisuus hyvään elinikäiseen suhteeseen tämän kanssa. Jos sisarusta ei ole, sitä mahdollisuutta ei koskaan edes ole.
T: omia sisaruksiaan todella suuressa arvossa pitävä äiti, joka ojensi sulle sen kruunun.
tehdä kilpailu. Kuka on Oikeimmin äiti?!?!?
Kilpailu tai ei, mun mielestä on väärä tapa olla äiti, jos pelkän vauvakuumeen takia niitä lapsia tehdään iso määrä. Ja sitten opettajat ihan todella ovat pulassa, kun lapset kaipaavat aikuisen huomiota, ja sitä ei kotona saa.
Minä en väitä olevani parempi äiti kuin muut, mutta väitän kyllä, että mulla on enemmän aikaa ja voimavaroja lapselleni kuin monilapsisessa perheessä. Lapseni ei päiväkodissa tai koulussa tule kerjäämään aikuisen huomiota.
Kilpailu tai ei, mun mielestä on väärä tapa olla äiti, jos pelkän vauvakuumeen takia niitä lapsia tehdään iso määrä. Ja sitten opettajat ihan todella ovat pulassa, kun lapset kaipaavat aikuisen huomiota, ja sitä ei kotona saa.
Minä en väitä olevani parempi äiti kuin muut, mutta väitän kyllä, että mulla on enemmän aikaa ja voimavaroja lapselleni kuin monilapsisessa perheessä. Lapseni ei päiväkodissa tai koulussa tule kerjäämään aikuisen huomiota.
Tiedätkö, jotkut lapset vaan nauttivat huomion keskipisteenä olemisesta, toiset taas eivät.
Itse olen ollut todella huomiohakuinen lapsi, enkä todellakaan ole ollut huomionpuutteessa kotona. Olin vain todella vilkas ja ylisosiaalinen. Jotkut opettajat osasivat suhtautua siihen hyvin, ja he pitivät minusta todella paljon, toiset taas eivät osanneet, ja saivatkin tapella kanssani pahimmillaan vuosikausia. Ei ole vaikea kuvitella kumpaan kategoriaan sinä opettajana kuuluisit.
Niin ja kas kummaa, musta tuli ammatiltani esiintyjä.
Sun aikasi ja voimavarasi voit tunkea vaikka siihen turvonneeseen ahteriisi. Lapsi voi aivan varmasti saada elämässään tarvittavia resursseja ja rikkautta ja rakkautta aivan samalla tavalla isommassa kuin pienemmässä perheessä. Ne asiat voivat vain tulla hieman eri muodossa erilaisissa perheissä.
Toki löytyy niitäkin, jotka eivät huomioi tarpeeksi edes sitä ainokaista, mutta kyllä 3-4 lasta on keskiverto vanhemmalla vielä oikein hyvässä "hallinnassa".
Sitten jos lapsiluku ylittää 10 niin mielestäni on mahdoton antaa huomiota riittävästi kaikille.
meillä myös yksi lapsi, eikä enempää tule! haluan keskittää kaikki voimavaramme tähän yhteen että hänet saamme ns. kunnon kansalaiseksi. että hän saa juuri niin paljon huomiota kuin tarvitsee, lellimättä kuitenkaan liikaa häntä. itse työskentelen "erityisryhmien" parissa ja näen mitä pienet asiat voi ihmisissä aiheuttaa.
me emme kestovaippaile tai tee kaikkia vauvan ruokia itse, muilta osin hyvin pitkälti samat ajatukset kanssasi!! MUTTA sehän on suuri synti täällä kertoa olevansa ylpeä päätöksestään yhden lapsen vanhempana :)
jotka notkuu ostarilla, kun vanhemmat ei ehdi/halua/pysty.
jotka notkuu ostarilla, kun vanhemmat ei ehdi/halua/pysty.
Olisi varmasti kasvatusote hieman kadoksissa yhdenkin lapsen kohdalla.
Vähän aikaa sitten vielä vauvakuume kakkosta kohtaan vaivasi. Olin silti jostain syystä aika ahdistunut. Sitten aloin ihan tosissaan miettiä, että kuinka paljon siitä kuumeesta on
1. yhteiskunnan, ystävien ja sukulaisten luomaa painetta
2. omia ajatuksia siitä, millainen ideaaliperheen ja parisuhteen pitäisi olla ja
3. halua olla vielä vähän aikaa poissa työelämästä
Totesin, että nämä kolme ovatkin loppujen lopuksi tärkeämpiä asioita ajatuksissani, kuin se toinen lapsi. Kun kuorin nuo ulkoiset tekijät pois, jäljelle ei jäänytkään enää vauvakuumetta.
Huomasin, että yksi taitaa minun osaltani sittenkin riittää. Onneksi mieskin oli valmis kääntämään kelkkansa ja nyt olemme onnellinen kolmihenkinen perhe eikä toista lasta varmaan tule.
En väitä, että tämä olisi yleispätevä totuus, mutta itselle tuli ihan rehellisesti tosi vapautunut ja onnellinen olo, kun sain päätöksen tehtyä.
Pitipä avautua :)
Tiedätkö, jotkut lapset vaan nauttivat huomion keskipisteenä olemisesta, toiset taas eivät. Itse olen ollut todella huomiohakuinen lapsi, enkä todellakaan ole ollut huomionpuutteessa kotona. Olin vain todella vilkas ja ylisosiaalinen.
Tuoko on peruste häiriköidä koko luokan työskentelyä ja työrauhaa, että lapsi vaan nauttii keskipisteenä olosta? Salli mun nauraa. Olit vilkas ja ylisosiaalinen, eli suomeksi sanottuna häirikkö.
Ap
Just nuo ostarilla roikkuvat nuoret ovat pahinta mitä tiedän. Heidän kanssaan ei ole tosiaankaan kukaan ehtinyt kotona olla ja tehdä mitään, tai ohjata heitä hyviin harrastuksiin. Siellä sitten tupakoidaan, kiroillaan ja syljeskellään kaupan pihalla. Yöks!
Miksi nuo nuoret eivät voi olla kotonaan, kaverillaan tai harrastusten parissa? Ai niin, kotona hyysätään vaan niitä pikkusisaruksia, näin kärjistäen sanottuna.
ap
Just nuo ostarilla roikkuvat nuoret ovat pahinta mitä tiedän. Heidän kanssaan ei ole tosiaankaan kukaan ehtinyt kotona olla ja tehdä mitään, tai ohjata heitä hyviin harrastuksiin. Siellä sitten tupakoidaan, kiroillaan ja syljeskellään kaupan pihalla. Yöks!
Miksi nuo nuoret eivät voi olla kotonaan, kaverillaan tai harrastusten parissa? Ai niin, kotona hyysätään vaan niitä pikkusisaruksia, näin kärjistäen sanottuna.
ap
Vielä se sunkin oma ainokaisesi siellä ostarilla hilluu. Sitä kutsutaan nuoruudeksi. Sinne ne eksyy koulun jälkeen esittämään kovista, vaikka miten yrität ohjailla hyvän harrastuksen pariin. Kaikki lapset eivät halua harrastaa ja kavereitakaan et voi teinin puolesta valita.
myös omat lapsuuden kokemukset. Ap toteaa ettei häntä ole sisarus autuaaksi tehnyt.
Itsellä on kaksi nuorempaa sisarusta ja edelleen aikuisina saadaan paljon huomiota ihan erikseen ja yhdessä:) Musta tuntuu kyllä että meidän vanhemmat aina panosti siihen,että kaikkien kanssa keksittiin mukavia juttuja usein myös ilman sisaruksia. Perheenäkin tehtiin paljon. Oltiin juuri tälläinen perhe jossa koululainen,vauva ja taapero. Aina riitti vanhemmilla aikaa myös minun (koululaisen) jutuille.
Nyt olen itse kahden lapsen äiti ja tämä määrä sopii meille hyvin juuri nyt. Jaksaa vielä kestoilla ja vääntää ruokaa ja soseita;). Tuntuisi hassulta rajata kovin tarkkaan,että me halutaan vain kaksi lasta. Entäs jos olisikin tullut kaksoisraskaus? Kyllä lapsia edelleenkiin saadaan,ei vain hankita