Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voih, teenkö nyt kuitenkin tyhmästi, kun en hae työpaikkaa?

Vierailija
01.04.2011 |

Tilanne:

Olen äitiyslomalla, nuorimmainen 6kk, vanhin menee eskariin syksyllä. Minulla ei ole vakituista työpaikkaa odottamassa, vaan olen tehnyt pätkätöitä. Ikää minulla on jo 36 vuotta. Asuinseudullani on oman alani hommia melko harvoin avoinna (työkkärin sivuilla).

Nyt olisi paikka avoinna, työ alkaisi syksyllä. Nuorimmainen olisi siis 1v. Päätin jo kertaalleen, etten kuitenkaan hae tuota paikkaa, vaan jään äitiysloman jälkeen työttömäksi, jolloin saisin ansiosidonnaista, todennäköisesti töitä ei ihan heti löytyisi. Epäilyttää kuitenkin koko ajan, teenkö fiksusti. Minulla olisi siis erittäin hyvät mahdollisuudet saada se työ. Mielipiteitä?

Hakemisen puolesta:

+ vakituinen työpaikka

+ varma rahantulo

+ paikkoja harvoin auki

+ minä pian jo nelikymppinen (kukaan ei kohta enää palkkaa)

Hakemista vastaan:

- hoitomaksut kolmesta lapsesta

- nuorimmainen vasta vuoden ikäinen hoitoon mennessään

- työmatkaa päivittäin yhteensä 90km

- rahallisesti olisi kannatavampaa olla kotona, varsinkin ansiosidonnaisella, alan palkkaus ei ole kovin kaksinen.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se todellaan ole saletti, että varmasti sen saat. Jos saat niin mieti asia uudestaan. Voit esim. kysyä lykättyä työn aloitusta, jolloin nuorimmaisesi on hiukan vanhempi. Näin minä tein eli olin viran saatuani vielä 6 kk kotona kotihoidon tuella. Mutta, jos yrität vaan sikailla ja kikkailla sekä rahastaa olemalla "työttömänä" niin ihan oikein jos pääset "työkokeiluun". Kotona hoidetaan lapsia kotihoidontuella!

Vierailija
22/26 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoja plussia ja miinuksia. Jäin ansiosidonnaiselle, enkä todella ole katunut!

Olen saanut kotuullisella rahalla olla kotona.

On ihan itsestä kiinni miten asiat esittää työkkärissä, ei ketään pakota mihinkään minne ei halua.

Tarkoitan tuolla sitä suunnitelmaa, joka yhdessä te-keskuksen kanssa laaditaan työttömäksi jäätäessä. Meilläpäin ainoa pakollinen juttu on viiden päivän työnhakuvalmennus.

Itse kirjautin suunnitelmaan, että koulutus ei ole vaihtoehto. Tuo tietysti voi olla hankalaa, jos ei ole mitään koulutusta.

Työhönosoituksia saattaa tulla, mutta niiden kohdalla sitten voi miettä haluaako siinä vaiheessa töitä. Noita työllistämistöitäkin pitää nykyaikana tavoitella, on varmasti halukkaita, jos itse et ole. Toki haastatteluissa pitää käydä.

En koe lainkaan huonoa omaatuntoa tästä "elämäntapaintiaani"-vaiheesta.

Toki pieni mörkö mielessä se työllistyminen sitten ansiosidonnaisen loppuessa on, mutta uskon ja luotan, että työtä tekevälle ja hyvälle työntekijälle löytyy.

Voithan tehdä työttömänäkin jotain pientä "cv:n kaunistusta", jos ahdistaa aukko tiedoissa.

Mene mukaan kehittävään vapaaehtois- tai järjestötoimintaan.

Jos talous jäisi työssäkäynnillä miinukselle, en mitenkään saisi tarvittavaa motivaatiota hommaan. Saan paljon enemmän kotona ollessani ja paremmalla rahalla. Meillä koko perhe voi paremmin, ehdin kyllä vielä olla oravanpyörässä melkoisen määrän vuosia.

Tsempit ap mietintöihisi!

Ja kestän kyllä av-kritiikin valinnastani ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttävät kyllä harkintaa näissä työelämävalmennus, työharjoittelu ja työkokeilu jutuissa. Jos ap:llä on kolme lasta hoidossa ja päivän kulukorvaus on 9€, niin en kyllä usko että te-toimistosta ihan heti laitetaan toimenpiteeseen.

Itse en noilla plussilla ja miinuksilla hakisi sitä työpaikkaa, vaan jäisin odottamaan seuraavaa tilaisuutta.

Vierailija
24/26 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on kerran käytännössä perheen elättäjä, ja töitä on harvoin tarjolla, niin miksi mies ei jää kotiin lasten kanssa?

Tämä olisi minun mielestäni se ensisijainen vaihtoehto.

Vierailija
25/26 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole varmastikaan ainut aikuinen teidän perheessä, joten suosittelen keskustelemaan siellä kotona myös.

Osaisitko vastata seuraaviin:

1) asutteko joka tapauksessa sellaisessa paikassa, että kaikkiin järkeviin työpaikkoihin on tuo 90 km matkaa vai voisiko vastaavaa työtä löytyä siis ajan kanssa myös lähempää?

2) oletko saamassa mieheltä tukea töihin paluuseen? voisiko hän vaikka jäädä puoleksi vuodeksi hoitovapaalle tai olla osittaisella hoitovapaalla?

Yhdistelmä uusi työpaikka, 3 lasta hoidossa ja 90 km työmatka ja mies ei sitoudu asiaan mitenkään on mielestäni mahdoton. Jos taas saat miehesi tuen, niin olet mielestäni hölmö jos et hae vakituista työpaikkaa.

Vierailija
26/26 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) asutteko joka tapauksessa sellaisessa paikassa, että kaikkiin järkeviin työpaikkoihin on tuo 90 km matkaa vai voisiko vastaavaa työtä löytyä siis ajan kanssa myös lähempää?

Kyllä saattaisi löytyä lähempää, todennäköisimmin n. 25-30km työmatkan päästä.

2) oletko saamassa mieheltä tukea töihin paluuseen? voisiko hän vaikka jäädä puoleksi vuodeksi hoitovapaalle tai olla osittaisella hoitovapaalla?

Mies on yrittäjä, jolla voi olla työkeikkoja myös toisella paikkakunnalla. Hoitovapaa ei siis onnistu, eikä miehen työn luonteen takia voida sitoutua osittaisiin hoitopäiviin. Vaikka mies voi joskus hakea lapset aiemmin hoidosta, niin ei todellakaan aina, eikä sitä voi tietää kovin paljon etukäteen.

Miehen tulot siis myös vaihtelevat paljon ja kausiluonteisesti, siksi minun tuloillani on maksettu säännölliset, kuukausittaiset maksut. Vähän väärin itse asiassa sanoin, että elätän perheen.

ap