Onkalohaava!
Hitto soikoon! Minulla selässä iso onkalohaava ja miehen piti vaihtaa huomenna ja sunnuntaina siihen Sorbact-nauha ja muutenkin putsata. Ja nyt hän sanoikin, että ei suostu sitä tekemään, koska häntä tulee oksennus. :(
Kiva, kivaa. Jorvikaan ei hoida näitä tapauksia vkonloppuna.
Kommentit (68)
Tietenkin voin mennä yksityiselle joo. Ei vain näin työkyvyttömyys-eläkkeellä ole siihen kauheasti varaa tällä hetkellä. Nytkin tilillä on sen verran rahaa, että ruokaa saadaan viikonlopuksi. Joten siksi tämä ei ole vaihtoehto. Luulin kunnallisen puolen hoidon riittävän. Meillä kuitenkin mennyt jo maksukatto rikki sinne. Toisaalta ymmärrän kyllä miestäni, että ei pysty minua hoitamaan. En voi hänelle vihainen olla. Nytkin murjottaa sohvalla siitä, kun suivaannuin hänelle aika pahasti tästä tilanteestani.
Miehes oli työkomennuksella. Se siis käy työssä ja saa palkkaa. Missäs sen rahat on?
Meillä on yhteinen talous. Yhdessä hoidamme asumiset ja ruoat. Olemme aina näin tehneet. Rahat vain ovat tämän minun sairastumisen jälkeen ollut todella tiukilla ja jokaisen pennin saamme laskea.
Mitä sitten tulee ystäviin. Omaa tyhmyyttäni menin sairastumaan masennukseen ja aika lailla kaikki sosiaaliset suhteet ovat kaikonneet. Olisi pitänyt edes heistä pitää kiinni. Ei niitä kovin montaa ollut. Yksi hyvä ystävä on, mutta asuu pohjois-suomessa.
Kai tämä tästä nyt jotenkin suttautuu. Toivotaan nyt, ettei tuo haava tuosta enempää tulehdu. Pitää yrittää itse peilin avulla huomenna sitä haavaa sörkkiä vaikka.
Miehellä on ollut sama hoito ja siinä piti vaihtaa päivittäin juuri märkimisen takia. Ja haava täytyi täyttää hyvin ettei lähde menemään nopeasti umpeen. Koska sillon se märkä jää sinne sisälle! siis jos haava alkaa umpeutumaan ja edelleen erittää märkää niin se märkä jää sisään. Kunpa saisit avun tuohon, jos ei muu auta niin painelet suoraan päivystykseen ja kerrot siellä tilanteen. Pakko heidän on sinua siellä auttaa. Tsemppiä! :)
Ja kurja olo puolestasi. Tsemppiä, en muuta keksi sanoa.
t. 30
päivittäin ja sitten harvennetaan, kun ei enää eritä pahemmin.
Ei mieheltä voi vaatia haavanhoitoa. Kyllä terveyskeskuksessa hoidetaan haavoja viikonloppuisinkin.
Ei kuka tahansa pysty hoitamaan haavoja ja etenkään onkalohaavasta poistamaan entistä nauhaa, huuhtelemaan ja työntämään uutta nauhaa tilalle. Tarvitaanhan tuossa atulatkin ja steriilit hanskat, jottei infektoidu lisää.
sh
haavanhoidon ammattilaisia täällä on vastailemassa, mutta jos haava on iso, tulehtunut pahasti ja vuotaa paljon niin se pitää hoitaa joka päivä.
Ei se sorbactin imukykykään riitä montaa päivää imemään ja märkä sorbact runsaasti vuotavassa haavassa tekee vain hallaa.
Itse ehdotan, että menet huomenna Jorviin päivystykseen. Ei ole mitään järkeä alkaa itse ronkkia selässä olevaa haava kun et pysty sitä kunnolla tekemään.
Mä olen hoitsu, enkä ihan pienestä ole koskaan hätkähtänyt, mutta jo vain teki mullakin pahaa, kun tommosta eka kertaa joskus opiskelijan planttuna jouduin hoitamaan :O
Kai siellä yksityisillä klinikoilla ihan hoitsujakin on, joka voi homman hoitaa ehkä halvemmalla kuin lääkäri?
ja voit huonosti yms.
Pakkohan niiden on ottaa sut vastaan ja hoitaa haavaa.
Tuskin teillä niin tiukkaa on että ei ois varaa maksaa laskulla jälkikäteen se 22 euroa terv.keskus maksua.
päivystykseen myös? Saatko ap hankittua kyydin, kyllähä se nyt hoidetaan, kun jonnekin päivystykseen vaan menet. Mun teki jo pahaa lukeakin sun tilanteesta.. mars mars kyyti hankkimaan.
päivittäin ja sitten harvennetaan, kun ei enää eritä pahemmin.
Ei mieheltä voi vaatia haavanhoitoa. Kyllä terveyskeskuksessa hoidetaan haavoja viikonloppuisinkin.
Ei kuka tahansa pysty hoitamaan haavoja ja etenkään onkalohaavasta poistamaan entistä nauhaa, huuhtelemaan ja työntämään uutta nauhaa tilalle. Tarvitaanhan tuossa atulatkin ja steriilit hanskat, jottei infektoidu lisää.Terveysasema on auki vain arkisin. Saimme mukaamme tikkuja, joilla sorbactia voi haavaan työntää. Laput ja sorbactit kävin itse ostamassa. Sorbact on muuten helv. kallista.
-ap
sh
Kaikki hoidetaan, ei ole rahasta tai vakuutuksista kiinni. Hah!
t.usalainen
Kyllä sun vaan täytyy mennä päivystykseen, jos ei miehestä ole mihinkään. Ei ne sieltä voi ketään pois käännyttää, kun on lääkärin käsky vaihtaa se päivittäin.
Hunajavoide hyvä onkalohaavaan. Sellainen parani eräältä asiakkaaltamme hunajavoiteella.
voisiko kotihoidon palvelut olla vaihtoehto?
joku puhui hunajavoiteesta, ja itseni on pakko sanoa, että käyttäkää syviin haavoihin vain niille määrättyjä tuotteita!
Minä siis myös sh ja kirurgisella osastolla töissä.
Jos on katsottu tarpeelliseksi, että sidokset vaihdetaan päivittäin, ne vaihdetaan päivittäin! Etenkin jos haava erittää paljon, sorbact ei tosiaan ime kovinkaan paljon eritettä. Jos on paha infektio, haavanhoito tehdään päivittäin. Myös jos haava erittää paljon, haavan ympäristökin kärsii eritteestä märkien sidosten alla ja maseroituu.
Sitten eräs sh sanoi, että pitää olla steriilit hanskat.. ei tarvitse, jos haava ei ole todella tuore (alle 24 h vanha leikkaushaava), näin ei tässä tapauksessa ole. Tehdaspuhtaat hanskat riittää. Ei se nyt väärinkään ole, muttei missään nimessä tarpeellista muutakuin siinä tapauksessa, että leikkauksesta on aikaa alle vuorokausi.
T: jälleen yksi sh ;)
Mies vaihtoi minulle Sorbact-nauhan sitten kuitenkin. Koko yön murehdin asiaa, niin mies sanoi, että tekee sen sitten.
Nyt on vaihdettu, mutta alue ihmeen punainen ja kuumottaa.
Ei muuten ole noin pahan näköinen, mitä googlen kuva antaa ymmärtää.
kävi, saitko haavan hoidetuksi? Näin jotain untakin onkalohaavasta ja aamulla tajusin, mistä kyse, illalla luin tämän ketjun viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa.
karun näköisiä:
http://www.google.fi/search?q=onkalohaava&hl=fi&tbm=isch&prmd=ivns&ei=z…
toivottavasti paranee pian
Omanikaan ei haavan hoitoon pystyisi. Ja aika jännä, että terveyskeskuksesta tähän on edes suostuttu ilman että mies on tullut katsomaan miten homma hoidetaan. Itse en ikinä tuohon olisi hoitajana suostunut tai sitä ehdottanut.
Ja ymmärrän myös, että toisten talous voi tosiaan olla niin tiukalla, ettei yksityiseen lääkäriasemakäyntiin ole varaa.
Olisiko sulla ketään kaveria, joka voisi auttaa?
t. 30