Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko valehdella verenluovutuksessa, että

Vierailija
31.03.2011 |

en enää imetä, päästäkseni luovuttamaan? Imetän taaperoa vain aamulla ja illalla ja haluaisin jo kovasti päästä luovuttamaan verta, mutten vielä raaskisi vieroittaakaan. Suunnitelmissa on olla jo pian uudestaan raskaana ja luovutukseen tulisi siispä todella monen vuoden tauko.

Onko siis mielestäsi eettisesti väärin valehdella näin? Onko verenluovutuksesta tässä tilanteessa jotain haittaa minulle tai luovutetun veren vastaanottajalle? Hemoglobiinini on hyvällä tasolla.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on niin naurettava este luovutukselle ettei ole tosikaan. Mitään selkeää syytä eivät ainakaan minulle osanneet kieltoon sanoa. Vastaanottaajlle imettäjän verestä ei ole mitään haittaa eli jos hb hyvä niin itse ehkä voisin valehdellakin.

Vierailija
2/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässäkin tilanteessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kova into päästä luovuttamaan verta, että olisit valmis valehtelemaan? Miksi et odota, kunnes olet vieroittanut lapsen?

Vierailija
4/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kova into päästä luovuttamaan verta, että olisit valmis valehtelemaan? Miksi et odota, kunnes olet vieroittanut lapsen?

ja asia nousi ajankohtaiseksi, kun tällä viikolla sain Veripalvelulta tekstarin, että tarvitsevat kipeästi veriryhmäni verta. Onhan toki muitakin luovuttajia, mutta haluaisin silti olla itsekin auttamassa...

ap

Vierailija
5/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä minä lähtisin. Jos säännöt on tymiä ja perusteettomia, pitää niitä muuttaa. Siihen asti, kun niitä ei ole muutettu pitää niitä noudattaa. Kaikkien.

Ei siitä tule mitään, että jokainen itse arvioi, mitä sääntöjä pitää noudattaa, ja minkä sääntöjen kohdalla voi kertoa muunnettua totuutta.

Veren luovutuksessa on monia omasta mielestänikin liian tiukkoja sääntöjä. Esimerkkinä mainittakoon ikärajat ja se, että kerran elämässään homoseksiä harrastanut ei enää ikinä saa luovuttaa verta. Mutta näin se on aina elämässä. Jokainen sääntö on jonkun mielestä perusteettaman tiukka. Oma mielipide ei ole syy valehdella sääntöjä kiertääkseen.

Vierailija
6/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännöllisesti koko aikuisiän. Mutta en nyt yli kuuteen vuoteen, syynä 3 lasta.

Mikä himo sulla on päästä luovuttamaan vaikka imetät?

Veikkaampa, että sama kuin tutullani joka valehtelee painonsa luovutuksessa. Syömishäiriöiselle luovutus on - 0,5 kg hetkessä.

Vierailija
7/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän ei ole haittaa kenellekään.

Vierailija
8/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sinulle ei tule kiire vieroittaa lasta jos napsahdat heti raskaaksi. Siinä välissä käyt verenluovutuksessa.

Ja ilmoita heille että sinulla on toistaiseksi este, niin eivät lähetä tekstareita enää.

ja asia nousi ajankohtaiseksi, kun tällä viikolla sain Veripalvelulta tekstarin, että tarvitsevat kipeästi veriryhmäni verta. Onhan toki muitakin luovuttajia, mutta haluaisin silti olla itsekin auttamassa...

ap

Vierailija
9/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sinulle ei tule kiire vieroittaa lasta jos napsahdat heti raskaaksi. Siinä välissä käyt verenluovutuksessa. Ja ilmoita heille että sinulla on toistaiseksi este, niin eivät lähetä tekstareita enää.

ja asia nousi ajankohtaiseksi, kun tällä viikolla sain Veripalvelulta tekstarin, että tarvitsevat kipeästi veriryhmäni verta. Onhan toki muitakin luovuttajia, mutta haluaisin silti olla itsekin auttamassa... ap

MIKSI pitäisi vieroittaa ennen uutta raskautta tai raskauden aikanakaan?

Vierailija
10/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin innokas verenluovuttaja, mutta pitäähän nyt helvetti sitä verta saada niiltä, jotka pystyvät luovuttamaan vaarantamatta omaa terveyttään!

Jos suunnittelet uutta raskautta, ei kannata luovuttaa. Itse painin ekan raskauden aikana alhaisen hemoglobiinin kanssa; rauta ei pysynyt sisällä ja hemppa vaan laski. Jos olisin vielä luovuttanut verta juuri ennen raskautta, olisin varmaan joutunut ottamaan saman verimäärän takaisin verensiirtona.

Imetys rasittaa elimistöä ja kuluttaa rauta- ja proteiinivaroja. Veren luovutuksesta on siis mahdollisesti haittaa sinulle, imetettävälle ja tulevalle lapselle.

Vierailija
11/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä oman ja tulevan sikiön terveyden kannalta koettaa saada elimistön ravinto- ja rautavarat kondikseen ennen uutta raskautta.

Siitä imetyksestä - itse tulin raskaaksi imettäessä ja vauva vierotti itsensä oikeastaan heti. Oli alkanut jo vierottaa itseään, mutta raskaus oli lopullinen kuolinisku. Imetin muutaman kerran vielä raskaana, koska vauva vielä tarrasi rintaan sen nähdessään, vaikka irti nopeasti päästikin, mutta se itse asiassa aiheutti pahoinvointia. En siksikään yrittänyt kovasti enää tarjota ja imetys loppui kuin seinään. Rinnat eivät täyttyneet koskaan, eikä vauva hamuillut/hakenut rinnalle.

Vierailija
12/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä minä lähtisin. Jos säännöt on tymiä ja perusteettomia, pitää niitä muuttaa. Siihen asti, kun niitä ei ole muutettu pitää niitä noudattaa. Kaikkien.

Ei siitä tule mitään, että jokainen itse arvioi, mitä sääntöjä pitää noudattaa, ja minkä sääntöjen kohdalla voi kertoa muunnettua totuutta.

Veren luovutuksessa on monia omasta mielestänikin liian tiukkoja sääntöjä. Esimerkkinä mainittakoon ikärajat ja se, että kerran elämässään homoseksiä harrastanut ei enää ikinä saa luovuttaa verta. Mutta näin se on aina elämässä. Jokainen sääntö on jonkun mielestä perusteettaman tiukka. Oma mielipide ei ole syy valehdella sääntöjä kiertääkseen.

taas rikon joka ikistä tyhmää sääntöä. Elämä on liian lyhyt byrokraattien oikkujen mukaan elämiseen.

Vierailija
13/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai voi aiheuttaa ongelmia raskauden aikana

tuolta lisää:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…

Vierailija
14/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sinulle ei tule kiire vieroittaa lasta jos napsahdat heti raskaaksi. Siinä välissä käyt verenluovutuksessa. Ja ilmoita heille että sinulla on toistaiseksi este, niin eivät lähetä tekstareita enää.

ja asia nousi ajankohtaiseksi, kun tällä viikolla sain Veripalvelulta tekstarin, että tarvitsevat kipeästi veriryhmäni verta. Onhan toki muitakin luovuttajia, mutta haluaisin silti olla itsekin auttamassa... ap

Minäkin ihmettelen väitettä, että pitäisi vieroittaa raskauden alussa. Ei tarvitse. Siihen ei ole mitään syytä :)

Vierailija
15/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai voi aiheuttaa ongelmia raskauden aikana tuolta lisää: <a href="http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…" alt="http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…">http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…;

Joillain voi aiheuttaa hankaluutta tulla raskaaksi, useimmilla ei. Eikä imetys aiheuta hankaluuksi raskauden aikana, mutta voi olla tilanteita, joissa sen lopettaminen on suositeltavaa - esim. silloin kun rakastelu on kielletty supistusten vuoksi. Ei siksi, että imetys olisi rinnastettavissa rakasteluun :), vaan siksi, että sekin voi aiheuttaa supisteluja. (Syy miksi rakastelu on kielletty on juuri tuo supistusten mahdollinen lisääntyminen)

Normaalisti edenneessä raskaudessa ei ole mitään syytä, miksi äiti ei voisi imettää.

Ja hyvin moni tulee raskaaksi imetyksestä riippumatta.

Vierailija
16/30 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisi minimoida kaikki riskit etukäteen. Siis ne mihin voi itse vaikuttaa. Imetyksen lopettamiseen voi.

Ja jos ap haluaa jatkaa imettämistä samalla, kun yrittää raskautua ja jopa jatkaa imetystä raskaana ollessaan, niin ei ole mitään järkeä hänen mennä verta luovuttamaan.

Vierailija
17/30 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän ei tosiaan virallisestikaan estellä, vasn sanotaan, että voit jatkaa. Oma vauva oli vain 8kk kun tulin raskaaksi, imetin viimeisen kerran, kun hän oli reilu 9kk. Hän ei ollut enää kiinnostunut rinnasta kuin leikkikaverina, mutta ei yrittänytkään enää imeä, heruttaa tai tilata maitoa.

Mutta varmaan joillakin onnistuu, toisillahan maito valuu pitkin raskautta. Mulla raskauden aikana ei tule tipan tippaa.

Vierailija
18/30 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen puolesta, että autat muita?

Hmmm, jalouspisteitä ei heru multa ainakaan.

Vierailija
19/30 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on niin naurettava este luovutukselle ettei ole tosikaan. Mitään selkeää syytä eivät ainakaan minulle osanneet kieltoon sanoa. Vastaanottaajlle imettäjän verestä ei ole mitään haittaa eli jos hb hyvä niin itse ehkä voisin valehdellakin.

Paljon typerämpi kielto on homojen luovutuskielto.

Vierailija
20/30 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on yhtä tönkköä verta kuin mullakin niin ymmärrän hyvin että haluaa luovuttaa. Soljuuhan se ohkasempi veri paremmin suonista läpi. Kysyin tota labran tädiltä joskus että miks ei saa imetysaikana luovuttaa vaikka hb huitelee missä hyvänsä niin vastaus oli että oma vastustuskyky heikkenee hetkellisesti ja siks ei saa luovuttaa kun on riski että tulee kipeeksi.