myönnän luokittelevani ihmisiä koulutuksen perusteella - mikseivät muut myönnä?
Minä myönnän luokittelevani ihmisiä koulutuksen perusteella. TOTTAKAI koulutus kertoo siitä, mistä ihminen on ollut kiinnostunut ja mitä hän on halunnut kehittää. Myös ystävissäni on selvästi näkyvissä tiettyjä koulutukseen liittyviä trendejä, ihan siksi, että juuri tuo kiinnostus asioihin osuu yksiin toisten kanssa ja toisten ei.
Ystävissäni on esimerkiksi vietävän monta eri alojen tohtoria, ja maisteritasoisia aineenopettajia, mutta vain yksi ammatissa toimiva lakimies, vaikka tunnen heitäkin monta. Rahoitusalan ihmiset myös on aivan sietämättömiä.
Markkinointi- ja media-alan ihmisiä ei ole ystävissäni ollenkaan. Kaikkien lukioajoilta tuttujen sittemmin tradenomeiksi tai sairaanhoitajiksi ryhtyneiden tuttavuus on sittemmin huvenut olemattomiin, en ole kuullut heistä vuosiin enkä haluakaan kuulla. Dippainssejä tunnen ystävissäni monta, mutta ovat kyllä vähän tylsiä. amk-insinöörit on vielä tylsempiä. Ylipäänsä amk-väki on aika mitäänsanomatonta ja "keskimääräistä" väkeä, jolle se keskimääräisyys tuntuu olevan suorastaan tavoite. Ja dippainssit sit korkeakoulul´puolelta kuuluu samoin ajattelevaan ryhmään. Vähän luulen, että luokanopettajat ja lto:t samoin - keskinkertaisuus on hyve - vaikka näitä en edes tunne kuin pari.
Ystävissäni on myös maalareita ja kirvesmiehiä ja muutama ompelija, jotka on mielenkiintoisia ihmisiä. Lähärit taas eivät ole, eivätkä nämä "käsityötaiteilijat" eli kippojen ja kappojen tekijät, jotka yleensä ovat olevinaan jotain hienompaa kuin ovatkaan.
ja niin edelleen. Miksi ette myönnä, että kyllä koulutus kertoo ihmisestä todella paljon ja että ne stereotypiat yleensä perustuvat jollekin, vaikka yksittäisiä poikkeuksia olisikin!
Kommentit (53)
meitä on kuule maailma pullollaan ihmisiä jotka ensin tutustuvat ihmiseen ja tekevät sitten analyysinsa. Ammatti ei vielä kerro ihmisestä oikeestaan yhtään mitään :D
En ole koskaan edes tullut ajatelleeksi, että koulutus sinänsä ratkaisisi sen, olenko samalla aaltopituudela jonkun kanssa vai en. Tottakai halu kouluttaa itseään kertoo jo jotain, mutta koulutuksen laadulla ei välttämättä ole nin suurta merkitystä.
Omasta kaveripiiristäni löytyy mm.
2 lentoemäntää (meitä yhdistää rakkaus matkusteluun sekä se, että lapset ovat samassa koulussa/tarhassa ja he myös ovat kummatkin ihanan iloisia ja ulospäinsuuntautuneita ihmisiä)
1 puheterapeutti (paras ja vanhin kaverini)
1 KTM (myös vanha kaveri nuoruusvuosilta, edelleen läheinen)
1 Fysiikan tohtori
1 sisustussuunnittelija
1 hieroja
1 maalari
1 pk:n johtaja
1 web designer
1 Psykologi
3 eri alojen yrittäjää
5 insinööriä eri tason koulutuksilla
Itse olen VTM ja nyt kotiäitinä.
Eri ihmisten kanssa syntyy yhteys eri tilanteissa. Myönnän, että täysin kouluttamattoman ihmisen kanssa minulla on aika vähän puhuttavaa, koska maailmankatsomukset ovat usein niin erilaisia.
En ole koskaan edes tullut ajatelleeksi, että koulutus sinänsä ratkaisisi sen, olenko samalla aaltopituudela jonkun kanssa vai en. Tottakai halu kouluttaa itseään kertoo jo jotain, mutta koulutuksen laadulla ei välttämättä ole nin suurta merkitystä.
Omasta kaveripiiristäni löytyy mm.
2 lentoemäntää (meitä yhdistää rakkaus matkusteluun sekä se, että lapset ovat samassa koulussa/tarhassa ja he myös ovat kummatkin ihanan iloisia ja ulospäinsuuntautuneita ihmisiä)
1 puheterapeutti (paras ja vanhin kaverini)
1 KTM (myös vanha kaveri nuoruusvuosilta, edelleen läheinen)
1 Fysiikan tohtori
1 sisustussuunnittelija
1 hieroja
1 maalari
1 pk:n johtaja
1 web designer
1 Psykologi
3 eri alojen yrittäjää
5 insinööriä eri tason koulutuksilla
Itse olen VTM ja nyt kotiäitinä.
Eri ihmisten kanssa syntyy yhteys eri tilanteissa. Myönnän, että täysin kouluttamattoman ihmisen kanssa minulla on aika vähän puhuttavaa, koska maailmankatsomukset ovat usein niin erilaisia.
Edelleen kysymys ap:lle: miten luokitellaan ihminen, jolla on monen alan ihmisiä ystävinä ja itselläni tosiaan useampi koulutus. Ystävinä on mm. opiskelijoita, myyjiä, kokkeja, fysioterapeutteja, sairaanhoitajia, raksamiehiä, yrittäjiä, kaivinkoneenkuljettajia, optikkoja, liikenneopettajia, lähihoitajia, yleismies Jantusia, putkimiehiä, sosionomeja jne.
t. 4
Myönnän, että täysin kouluttamattoman ihmisen kanssa minulla on aika vähän puhuttavaa, koska maailmankatsomukset ovat usein niin erilaisia.
miten koulutetun ja kouluttamattoman ihmisen maailmankatsomukset poikkeavat toisistaan?
Ja millaisen luonteen sillä saa?
Itse on AMK-insinööri ja harrastan ompelemista eli mä taidan olla 'mielenkiintoisen tylsä' :D Onhan mulla sit myös kaupallista koulutusta joten olisko se sitten 'kaikista mielenkiintoisin tylsimys'. Tosin en tiedä miten tilanteeseen vaikuttaa se että työskentelen media-alalla ja olen myös psykologiaa opiskellut yliopistossa.
kouluttamattoman ihmisen kanssa tuskin on mitään yhteistä. Itse olen koulutukseltani pelkkä yo, mutta työskentelen tehtävässä, missä muut ovat korkeakoulun suorittaneita ja minulla on ystävinä niin peruskoulun käyneitä poromiehiä kuin kansalinvälisten yritysten johtajia, jotka taatusti ovat korkeasti koulutettuja. Olisi aika suppea maailmakuva, jos tuijottaisin vain toisen koulutaustaan.
pariskunnalla sosiaalialan koulutukset, olivat johototehtävissä. Vaihtoivat alaa, ostivat maatilan miehen vanhemmilta ja laittoivat suuren lypsykarjatilan.
Kaverini, sairaanhoitaja, vaihtoi leipomon pakkaamoon.
Teologi-tuttavani, joka ryhtyi taiteilijaksi.
Nämä kaikki tuttavani ovat tällä hetkellä paljon tyytyväisempiä elämäänsä, kuin mitä ammatti antoi tullessaan.
Eiköhän se ihmisen onnellisuus ole ammatista riippumaton, ei tarvitse itseäänkään lokeroida tietynlaiseen seuraan ollakseen jotain parempaa, kuuluvansa tiettyyn joukkoon. Vapaus kankeista ajattelukaavoista tekee onnelliseksi.
Minä myönnän luokittelevani ihmisiä koulutuksen perusteella. TOTTAKAI koulutus kertoo siitä, mistä ihminen on ollut kiinnostunut ja mitä hän on halunnut kehittää. Myös ystävissäni on selvästi näkyvissä tiettyjä koulutukseen liittyviä trendejä, ihan siksi, että juuri tuo kiinnostus asioihin osuu yksiin toisten kanssa ja toisten ei.
Ystävissäni on esimerkiksi vietävän monta eri alojen tohtoria, ja maisteritasoisia aineenopettajia, mutta vain yksi ammatissa toimiva lakimies, vaikka tunnen heitäkin monta. Rahoitusalan ihmiset myös on aivan sietämättömiä.
Markkinointi- ja media-alan ihmisiä ei ole ystävissäni ollenkaan. Kaikkien lukioajoilta tuttujen sittemmin tradenomeiksi tai sairaanhoitajiksi ryhtyneiden tuttavuus on sittemmin huvenut olemattomiin, en ole kuullut heistä vuosiin enkä haluakaan kuulla. Dippainssejä tunnen ystävissäni monta, mutta ovat kyllä vähän tylsiä. amk-insinöörit on vielä tylsempiä. Ylipäänsä amk-väki on aika mitäänsanomatonta ja "keskimääräistä" väkeä, jolle se keskimääräisyys tuntuu olevan suorastaan tavoite. Ja dippainssit sit korkeakoulul´puolelta kuuluu samoin ajattelevaan ryhmään. Vähän luulen, että luokanopettajat ja lto:t samoin - keskinkertaisuus on hyve - vaikka näitä en edes tunne kuin pari.
Ystävissäni on myös maalareita ja kirvesmiehiä ja muutama ompelija, jotka on mielenkiintoisia ihmisiä. Lähärit taas eivät ole, eivätkä nämä "käsityötaiteilijat" eli kippojen ja kappojen tekijät, jotka yleensä ovat olevinaan jotain hienompaa kuin ovatkaan.
ja niin edelleen. Miksi ette myönnä, että kyllä koulutus kertoo ihmisestä todella paljon ja että ne stereotypiat yleensä perustuvat jollekin, vaikka yksittäisiä poikkeuksia olisikin!
Kirjoitat kamalaa tekstiä. Et hallitse edes alkeellisia kielioppisääntöjä. Sinulla ei todellakaan ole varaa arvostella muita ihmisiä. Ainoan sanan, jonka olit kirjoittanut isoilla kirjaimilla, senkin olit onnistunut kirjoittamaan väärin. Totta kai!
Minusta ap sanoo lähinnä, että ihmisen valitsema ammatti keskimäärin joko heijastaa tai muokkaa hänen luonnettaan ja toimintatapojaan tiettyyn suuntaan.
Pitää varmankin paikkansa. Ei kai ap missään kohtaa sano, että jonkun ammatin edustajat olisivat huonoja ihmisiä? Minulla esim. on sellainen luonne, että tykkään lakimiesystävistäni - jotkut toiset kategorisesti inhoaa juristeja. Musta niissä juristeissa on kyllä yhteisiä piirteitä, vaikka muuten ihmisinä erilaisia. Eli kyllä ammatti hiukan kertoo millainen henkilö on kyseessä.
ja tullut siihen tulokseen että mulla ei ole käytännössä tilaisuuksia päästä luokittelemaan ihmisiä heidän koulutuksensa mukaan, vaikka pidänkin koulutustaustaa merkityksellisenä osana ihmisen persoonaa ja kokonaisuutta.
Mutta käytännössä, miten mä nyt sitten "luokittelisin" ihmisiä? Jos tapaan puistossa hiekkalaatikon reunalla uuden ihmisen niin menee todennäköisesti kuukausia ennen kuin kuulen mitä hän tekee työkseen, jos kuulen edes silloin. Ja siinä vaiheessa minulla on varmastikin hänestä jo mielikuva valmiina. Myöskään työympyröissä tapaamistani ihmisistä en yleensä tiedä heidän koulutustaustaansa (paitsi läheisistä työkavereista, ja niistä tietysti joiden työ vaatii hyvin spesifiä koulutusta).
Jos olen ruokakaupassa ja kohtaan itselleni tuntemattoman kassamyyjän, täytyy tunnustaa etten uhraa ajatustakaan sille minkälainen ihminen hän mahdollisesti on. En myöskään, jos olen lääkärillä näyttämässä jotain vaivaani, ala miettiä että minkähänlainen maailmankuva tällä lääkärillä mahtaa olla.
Joskus tulee kyllä sellainen tilanne vastaan että esim. joku miehen kaveri esittelee uuden tyttöystävänsä ja kertoo mitä se tekee työkseen. Siinä vaiheessa kun ihmisestä ei juuri muuta tiedä, sitä tuppaa kuvittelemaan jotain sen ammatin perusteella, mutta kyllähän se ensiodotus pian katoaa sitten kun tutustuu ihmiseen.
Mitä vikaa keskinkertaisuudessa ja käsityötaidoissa on? Taidat itse olla erikoisuutta tavoitteleva haaveilija, jota harmittaa, kun joku toinen osaa tehdä käsillään jotain näkyvää..?
T: Ompelu- ja remonttitaitoinen lähihoitaja, joka käy myös keskinkertaisesti kuntosalilla.
Taitaa olla niin, että ap hyväksyy vain ei tuottavissa töissä olevat humanistit ja on itsekin sellainen.
Ilokseni sinulla ei sitten ole mitään ennakkoluuloja tietynlaisen koulutuksen saaneita kohtaan.:)
minä odotan edelleen luokitustani, tiedänpähän sitten käyttäytyä arvoni tai arvottomuuteni mukaisesti.
t. 4