Ylipainoisen vuodatusta: Unohdanko ajatuksen kolmannesta lapsesta?
Perheessämme on kaksi lasta, 7v ja 5v. Nyt on ollut pinnalla puheet kolmannesta lapsesta.
Esteenä pidän omaa ikääni, 36v ja huomattavaa ylipainoani BMI 42,5 (pituus 166cm, paino 117).
Olen yrittänyt pudottaa painoa. Ei tapahdu kuin hidasta nytkähdystä alaspäin ja heti kun lipsun nousee paino taas takaisin ylös. Aiemmin (siis nuorempana) paino tippui humisten, liekö nyt syy aineenvaihdunnassa vai missä? Olen painanut aina paljon, sain laihdutettua itseni 70 kiloon, mutta lapsien saannin myötä lukemat ovat nyt isommat kuin koskaan.
Molemmat lapset ovat saaneet alkunsa, kun olen ollut iso, tosin en näin iso. Esikoista kun aloin odottamaan, painoin 90kg ja kuopusta 99kg. Molemmat raskaudet ja synnytykset menivät hyvin.
Kommentteja? Kannattaako haaveilla näillä kiloilla enää kolmannesta vai yrittää nauttia elämästä kahden lapsen äitinä?
Kommentit (36)
ap kiittää
[/quote]
t. toinen akateeminen terve elämäänsä tyytyväinen BMI 40, jolla on vaan yksi lapsi, kun tuli avioero ja ikää jo liikaa.
Tämä ylipaino nykyään on vähän sama kuin tuo heinänuha, joka vielä 100 vuotta sitten oli englantilaisten lordien sairaus, mutta nykyään vantaalaislähiön kerrostalokaksiossakin on yhtä hyvä hygienia kuin silloin vain niillä lordeilla.
100 vuotta sitten kotikaupunkini kauppaneuvokset eivät syöneet yhtä hyvin kuin suurin osa kaupunkilaisista tänä päivänä, kun kaupassa on ruokia, joita matkustelevat kauppaneuvokset eivät nähneet edes ulkomailla.
Onnea vaan ap:n vauvailulle, jos tärppää!
Nyt kaksi lasta ja kummankaan raskauden aikana painoni ei noussut yhtään eli laihduin odotusaikoina. Vauvan odotus motivoi syömään terveellisesti ja liikkumaan. Jos suinkin voit, aloita liikunta ja terveellinen ruokavalio jo ennen raskaaksi tuloa.
Tämä kuulostaa ikävältä mutta jos painoindeksi on noin suuri, olet sairaalloisen lihava ja en kyllä kutsuisi silloin varsinaisesti terveeksi. Jossain on vika ja jos et itse saa painoa putoamaan, täytyy kysyä ammatti-ihmiseltä arviota mikä oikeasti mättää. Noin ison ihmisen täytyy saada jo TODELLA reilusti sitä ravintoa ja vääränlaista jotta EI laihtuisi. Näin ihan ystävällisesti yritin asian ilmaista ja toivotan onnea!
Olen kyllä tässäasiassa ihan samaa mieltä. Toivon että osaat hakea apua jostain painonpudotukseen.
Tai ehkä en vaan osaa suhteuttaa, kun pidän itseänikin jo isona (olen 168cm/88kg). Sinuna yrittäisin pudottaa ensin painoa ja sitten vasta hankkisin vauvan. Mikset kysy apua lääkäriltä tai ravitsemusterapeutilta?
Mutta tsemppiä, ei haaveista kannata luopua ikinä ;)
Kaksi lasta, ikää 36 vuotta ja haaveita kolmannesta mutta tuo paino...
Olen yrittänyt kaikkea viimeisen vuoden aikana. Itsekuria ei ole riittävästi ja pienikin herkuttelu nostaa painon takaisin entiselleen. Lisäksi paino on koko ajan noususuunnassa. :(
Ennen joulua karppasin kaksi kuukautta. Painoa lähti vain viisi kiloa ja motivaatio laski. Joulun tulo rysäytti sen lopullisesti alas. Viisi kiloa tuli takaisin joululoman aikana ja toiset viisi tässä keväällä. Huoh!
Itse olen tehnyt päätöksen, että jos en saa pois 20 kg, en myöskään ala kolmatta lasta hankkia. Mutta tosi hankalalta tuntuu koko homma. Tällä hetkellä painan 98 kg ja pituutta löytyy vain tuskaiset 160 cm.
Tämä kuulostaa ikävältä mutta jos painoindeksi on noin suuri, olet sairaalloisen lihava ja en kyllä kutsuisi silloin varsinaisesti terveeksi. Jossain on vika ja jos et itse saa painoa putoamaan, täytyy kysyä ammatti-ihmiseltä arviota mikä oikeasti mättää. Noin ison ihmisen täytyy saada jo TODELLA reilusti sitä ravintoa ja vääränlaista jotta EI laihtuisi. Näin ihan ystävällisesti yritin asian ilmaista ja toivotan onnea!
jos tämän kirjoittaja parantaisi ensin sisälukutaitoaan, ap ei viesteissään ole pyytänyt antamaan itsestään ja terveydentilastaan diagnoosia.
Ihan vaan näin ystävällisesti.
Sen jälkeen hakeudu lihavuusleikkaukseen. Leikkauksen jälkeen et voi tulla pariin vuoteen raskaaksi, joten taidat olla jo aika vanha sitten... ja leikkauksen jälkeen on kiva leikkauttaa roikot pois. Niitähän ei voi leikata ennen kun kaikki lapset on saatu.
kaikki meni loistavasti, olin silloin myös 36v
laihdutusryhmään, vaihda herkuttelun sisältöä, jos repsahduksia kerran säännöllisesti sattuu.
jälkeen painat tod näk vielä parikymmentä kiloa enemmän, kun monet normaalipainoisetkin lihoo monta kymmentä kiloa eivätkä saa niitä pois synnytyksen jälkeenkään. Mitä suurin piirtein syöt päivän aikana? Jos syöt terveellisesti ja silti lihot, niin sinulla voi olla joku fyysinenkin sairaus, joka kannattaisi hoitaa (kilpirauhasongelmia esim.)
Nämä jutut: olen kokeillut kaikkea, mutta en vain lauhdu!!! Näillä kilomäärillä SYÖT TODELLA VALTAVASTI LIIKAA! Mikään kävely töihin ei sinua auta, vaan päivittäin saadun kalorimäärän vähentäminen. Mene hyvä ihminen hoitoon! Noilla kilomäärillä, ja jos painoa vain lisää tulee, on ylensyönti todella isoa. Ajttele mihin se johtaa?
Minun mielestäni ei todellakaan kannata kerryttää lisäpainoa uuden raskauden kanssa. Ok, parilla tutulla on mennyt hyvin, mutta se ei sitä tarkoita että sinullakin menisi. Itse ottaisin ainakin 20 kiloa pois ja opettelisin terveet ruokailutottumukset ennen uutta raskautta.
Ryhtiä hyvä nainen!
Sille voit varmasti tehdä paljonkin riippumatta siitä miten kilojen käy. Jospa keskittyisit siihen, etkä tuijottaisi vaakaa? Mutta kunnon kohotuskin vaatii itsekuria ja säännöllisyyttä harjoituksessa. Olet varmasti fiksu ihminen, joten ota asiaksesi oman MIELESI työstäminen. Unohda ne kilot vähäksi aikaa ja haasta mielesi kehittämään itsekuria ja pitkäjänteisyyttä. Siitä se kaikki lähtee. Paljon tsemppiä!
jos tiedät, että paino nousee "herkuilla" kohisten ja silti syöt niitä vaikka olet vakavasti ylipainoinen, niin sinulla on joku ruokaan, minäkuvaan tms liittyvä ongelma.
Oletko aivan varma, ettet alitajuisesti kuvittele, että uusi vauva vapauttaisi sinua varsinaisesta ongelmasta? Äitihän saa olla millainen vain, onhan hän sentään Äiti!
Jos olisit normaalipainoinen ikä ei mielestäni olisi este (sain itse kuopuksen 35 v.), mutta tuolla painolla terveytesi on vaarassa, olit sitten raskaana tai et. Se, ettei esim tänään ole rytmihäiriöitä, ei kerro mitään siitä millaista elämäsi tuolla elopainolla on viiden tai kymmenen vuoden kuluttua.
Muuta elämäntapojasi, älä leiki kaikenmaailman dieettien kanssa.
eli sairaalloisen lihava! Alle nelikymppisellä ei välttämättä vielä ole lihavuuden tuomia sairauksia, mutta ei niiden puhkeamiseen enää montaa vuotta mene. Vaikkei niitä vaivoja vielä olisikaan juuri nyt, ei tarkoita sitä etteikö niitä olisi jo vuoden päästä.
Mä en ymmärrä, miten paljon ihmiset syövät kun "herkuttelevat"? Vaatii 35000 kalorin syömisen, että lihoo 5kg. Miten kukaan pystyy sellaiseen? Eikö tunneta mitään kohtuutta?
Minulle herkuttelu on omena tai suklaapala kahvin kanssa, synttäreillä kakkupala tms. Koskaan en osta kotiin karkkipussia, sipsipussia tai muuta, saatika useita. Olen 33v, painan saman verran kuin painoin 16v:na, vaikka olen saanut 7 lasta :)