**TAMMIKUISET 2012**
Kommentit (597)
onpas harmaata! voi Alexandra, että sen tädin piti sinutkin löytää, plääh tyhmä täti. Jaksuja tähän kiertoon.
Marie pikaista paranemista.
Marjana, joko olette ässäilly? Tuliko vuotoa?
Muttis, varmasti tekee hyvää olla välillä "itsekäs" ja keskittyä omaan napaan ja oloon. Tekis hyvää itse kullekin.
Hih mulla on perjantaille varattu nyt eka ultra. Tänään aloitin piikittelynkin. Vähän jänskättää jo että montako sieltä tulee ja minkä kokoisia. No kohtahan se selviää..
Mukavaa viikkoa harmaudesta huolimatta. Lumet sulaa ja kohta paistaa arska;-)
Alexandra: No voi itku! Minä peukutin puolestasi ihan hurjasti, kun jäit haamuilemaan
joulukuisiin silloin, kun minä sieltä tipahdin. Harmi juttu!
Elmu: Viikonloppuna sitten ahkeraa ässäilyä vaan. ;)
Helenen tarina oli niin surullinen, että ihan piti osissa se lukea, kun meinasi tulla niin paha
mieli puolestasi. Voimia sinulle!
Oma napa: Useampikin kyseli tuosta lääkärissä käynnistä tai lähinnä kannusti sinne. Aion tänään tai
viimeistään torstaina soitella terveyskeskukseen ja kysellä mitenhän sitä aikaa saisi ihan noihin perustutkimuksiin
ja ultraan. Jos ehdin lenkiltä takaisin tänään ennen puhelinajan päättymistä, niin soitan tänään.
Ollaan ässäilty nyt parinakin päivänä, mutta minulla on vielä menkat hieman menossa, joten tuohon verenvuotoon en osaa vielä
sanoa juuta enkä jaata, koska vuotoa on vielä muutenkin pikkuisen. Mutta ainakaan seksi ei lisännyt tuota vuotoa. Sittenhän sen
näkee varmasti, kun menkat on kokonaan ohi. Ja jos tosiaan siitä tulisi vuotoa, niin olisin hakeutunut heti lääkäriin.
Hassua miten voi jännittää yhtä puhelinsoittoa sinne terveyskeskukseen. En tiedä mitä edes jännitän. Sitäkö, että ne yrittää meidät
passittaa pariskuntana johonkin lapsettomuushoitorumbaan (jota ei toistaiseksi haluta), vai sitä että niistä tutkimuksista jotain löytyisi
vaiko sitä että tämä lapsiasia tulee itsellekin liian konkreettiseksi. En tiedä.
Marjana kp 7/32-37 yk 13
Sään puolesta luulisi että on enemminkin syksy, kuin kevät. Mutta, ainakin lumet sulaa nopeasti pois!
Kiitos kaikille pahoitteluista!
Mukavaa että meitä on aika paljon, jolla menee kp:t aika lähekkäin. Ollaan sitten aika lailla samoissa tilanteissa ja saa sitten toisistaan tukea siihen piinailuun, kun nyt sinne asti päästään.
Nyt kun tuolta joulukuisista on tippunut, niin voi ihan luvan kanssa keksiä syitä siihen, minkä takia joulu-vauva olisi ollut "huono" (niinkun vauva koskaan olisi "huono"). Nyt ainakin tammikuisissa voi ajatella ettei lapsi ainakaan ole luokkansa nuorin. :)
Eiköhän me kaikki kuitenkin olla sitä mieltä että tulee ihan millon tahansa, kunhan tulee :)
Ei muuta kun oviksen bongailuun!
Alexandra, kp3/27-32
Onhan se ymmärrettävää että terveyskeskukseen soittaminen näissä asioissa jännittää. Jotenkin tuntuu että sitten sitä oikeesti YRITTÄÄ, vaikka tekin olette jo pidemmänkin aikaa yrittänyt ihan vakavissaan. Mutta, kyllä sieltä sitten ainakin mielenrauhan saa, jos ei muuta.
Lapsettomuushoito tuskin teidän kohdalla kuitenkaan on ajankohtaista, eiköhän ratkaisu ole helpompi. Kuitenkin noita haamuja on sinullakin jo takana. Tsemppiä! Tule sitten kertomaan miten kävi!
Oispa taas niin nukuttanut.....
Eve: Täälläkin on peukut ja varpaat pystyssä sun onnistumisen puolesta! Olkoon tämä SE kierto :)
Alexandra: Voi ei, pahoittelut tänne tippumisesta, mutta toivotaan, että tässä kuussa vahvistuisi se kunnon plussa!
Marjana: Reippaasti vaan soittoa... itse täällä vatvon saman asiasn kanssa... taas kerran.
On: Ärsytysten menkat... taas pari päivää kunnon täti kylässä ja sen jälkeen tiputtelua.. nyt 4 päivä menossa ja onneksi näyttää loppumisen merkkejä.. Kävin eilen kaupasta hakemassa ovis tikkuja ja nyt mietin että milloinkahan kannattaisi aloittaa testaus...plaah nää alkukierron päivät on tylsiä =)
Risu kp6/27-30
Tulinpa nyt heti kertomaan. Soittelin terveyskeskukseen oman alueen hoitajalle, joka oli äärimmäisen tyly ja tympeä. Tiesin sen kyllä jo etukäteen, koska hän on aina samanlainen käytökseltään. Ensin joutuu käymään oman alueen lääkärillä, joka arvioi laittaako lähetteen eteenpäin (vissiin gynelle?).
En saanut kovinkaan paljon infoa, koska ei tuolta hoitajalta edes viitsi kysellä. Otin kuitenkin sen lääkäriajan pääsiäisen jälkeiselle viikolle ja käyn siellä. Vaadin ainakin verikokeet, että katsovat hormonimäärät ja kyselen miten eteenpäin pääsee. Jos se tuntuu menevän kovin hankalaksi, niin käyn sitten yksityisellä gynellä.
Mutta sitten olisi ainakin ne verikokeet ja ehkä joku muu perustutkimus valmiina tk:n kautta ennen yksityiselle menoa. Säästäisi ehkä rahassa hieman... Se raha minulla on nyt ainut syy, miksi en ole yksityiselle juoksemassa. On ollut niin paljon ylimääräistä menoa nyt, että yritän pihistää. Paitsi jos se yhdynnänjälkeinen verenvuoto jatkuu, niin sitten menen suoraan yksityiselle.
Että tällaista palvelua meidän terveyskeskuksessa. Toivottavasti se lääkäri edes olisi sympaattinen.
Risu, komppaan täysin! Alkukierto on tylsä!
Marjana kp 7/32-37 yk 13
Hyvä Marjana että soitit kuitenkin. Tosi tylyltä kuulostaa kyllä saamasi palvelu. Todella tylsää, eihän sinne kukaan huvikseen soittele! Hyvä kuitenkin että sais ajan, vaikkakin vasta pääsiäisen jälkeen. Toivotaan todella että lääkäri on ammattitaitoinen ja täten sympaattinen!
ON: Samaa mieltä Risun ja Marjanan kanssa, tylsää on tämä alkukierto. Nyt alkaa jo pikku hiljaa mennyt olemaan mennyttä ja katse positiivisena uudessa kierrossa, mutta kyllä aika kulkee niin hitaasti! Ainakin saan kotona paljon aikaiseksi, kun koko ajan yrittää jotain tehdä, ettei vaan istu sohvalla näitä asioita ajattelemassa. :) Eilen oli kyllä ihana ilma, lisää sitä, kiitos! Itsekkin, kuten muutkin täällä ovat puhuneet, yritän tällä hetkellä keskittyä urheiluun ja terveellisesti syömiseen. Teen kyllä molempia normaalistikkin, mutta kyllä sitä aina voi "parantaa".
Alexandra, kp4/27-32, yk4
Heissan kaikille!!
Onko muilla tullut noista teroluteista päänsärkyä ja turvotusta?!? Joka aamu kun sen kaks pilleriä nielaisee niin nyt on alkanut näkymään niitä mielialavaihteluita tissit ovat valtavan kipeät ja päätäsärkee kokoajan... Noh enää ei olis kun viikonverran jäljellä ja sitten tauko. Nyt vaan toivon ettei clomeista tulis ens kierrosta mitään ylimmääräistä oiretta.. Isäntä jo sanoi et ei sun ole pakko enää itseäsi kiduttaa älä syö niitä lääkkeitä jos et halua... Toisaaltaan haluais lopettaa kun tekee niin kipeäksi , mut onko siinäkään mitn järkeä kun tämä projekti on tullut jo nyt niin kalliiksi ja nyt ollaan jo voitonpuolella... toivottavasti. On vaan niin uskomattoman ankeata kun nyt tietää ettei tapahdu mitn tässä kierrossa kuitenkaan ja kipuja on silti koko ajan, mut onneksi enää viikon verran sit olis taas tauko. Äsken tossa laskeskelin et ollaan etelässä juuri clomien aikaan niin toivon ettei siellä tarvis sitten kärvistellä alavatsakivuissa...Nyt vaan tuntuu et kaikki kävelevät isojen mahojen kanssa vastaan tai sitten niillä on vastasyntyneet vauvat mukana... Ja jatkuvasti joku kysyy milloins teille tulee vauva... Viime viikonloppuna kun turvotus noista lääkkeistä alkoi entinen luokkakaverini kysyi minulta kaupassa et tuleekos teille vauva... Minusta kun huomaa heti jos olen turvoksissa. silloin tuntui ettei jaksa enää tuota kyselyä... Vastasin sille ihan suoraan et toivottavasti tulee joskus kun ollaan näissä lapsettomuusklinikalla jokunen vuosi ravattu... Vastauksena oli syvä hiljaisuus naamanpunoitus ja kiireesti pois minun luonta...Tulipahan sitä taas avauduttua... Jos nyt lasten kanssa uimaan ..
Terv:Cami kp 26/kun lääkäri antaa luvan vuodolle..
Mulla siis menee tällähetkellä 2 kpl teroluttia liian lyhyeeseen luteaalivaiheeseen... Kohdun limakalvo ei myöskään paksuunnu ja ovulaatiota ei tapahdu ollenkaan. Terolutin aikana ei pitänyt tulla kun ehkä vähän tiputtelua ja tällä viikolla piti tapahtua se ovulaatio. Teroluttia piti syödä se 14 vrk tänään on 6 päivä terolutteja menossa ja vuodan kun seula... Siis jatkanko nyt terolutteja loppuun asti vai lasketaanko tämä kp 1 ja otan sitten clomifenin kp 3 vai miten sen lasken?!? Yritin soitella klinikalle mut tietenkään siellä ei tänään vastata puhelimeen. Vaikuttais vaan nyt siltä että mulla menee liian pieni annostus noita terolutteja kun kuitenkin nyt jo vuodan...
Cami kp26 tai kp1 kuka tietää
tämä alkukieto niin kuin Alexandakin ja olikos se nyt Risukin mainitsi. No kohta alkaa olla joillakin ovis käsillä jee. Mulla perjantaina eka ultra ja nyt lähinnä jänskään että pysyykö selkä kasassa että pääsen varmasti jokaiseen käyntiin.
Cami, en valitettavasti tiedä mitään noista lääkkeistä, höh. Olisko sulla mitään muuta paikkaa mistä voisit kysyä neuvoa? Kurja tilanne.
Mulla on kans Terolutit ja ohjeena on nappailla niitä joko 10 päivää tai niin kauan kuin vuoto alkaa. Joskus alkaa 6. päivän jälkeen ja joskus joutuu vuotoa odottamaan vielä muutaman päivän viimeisen pillerin jälkeen. Mulla siis näin.
Heissan!!!!
Soittikin äsken klinikalta lääkäri. Ja tänään on siis KP 1 ja kp3 aloitan clomifenit. Nyt alkuun ainakin yksi per vrk ja uuteen ultraan sitten kp 9 sitten näkee toimiiko ne vai aloitetaanko jotakin muuta. Ja silloin tehdään sitten päätös et syönkö vielä tässä kierrossa teroluttia 2 per vrk vai nostetaanko sitä kun nyt määrä oli liian pieni sillä ei saatu yhtään pidemmäksi kiertoa venytettyä. Sehän mulla nyt on ongelmana ollut etten ovuloi ollenkaan ja kohdun limakalvo on todella onneton eikä paksuunnu ollenkaan. Vielä ei kuulemma kannata toivoa pois heittää.. Tuntuu vaan sintä et sen sedän on helppo huudella kun minä tässä olen sen reilu 6 vuotta jo odotellut.. Niin se vaan meni et nuorena ne lapset tulivat helposti ja nyt sitä iltatähteä ei meinaa millään saada aikaiseksi. Nyt on lähdettävä saunomaan murkun kanssa. Niillä oli ollut musiikkitunnilla opettaja jakanut kappaleet ja toinen oli sitä yrittänyt vaihtaa se ei tietenkään ollut mahdollista ja siintä oli pitänyt aine tehdä ja kirjoittaa fiiliksistä ja pitää sitten ensi tunnilla lukea koko luokan edessä ja tietenkin se on sama kappale mikä on soinut isä hautajaisissa niin ei toinen pysty sitä itkemättä lukemaan. Lupasin soitella huomenna koululle ja pyytää itse sen kappaleen vaihtoa ja jos ei onnistu niin olkoot sitten pois sen tunnin koulusta. Minusta ei murrosikäistä tarvitsisi itkettää luokan edessä kun se kappale tuo muistot mieleen isän hautajaisista. En itsekkään pysty kyseistä kappaletta kuuntelemaan itkemättä... Elämä on epäreilua sitä vaan toivoisi että omat lapset eivät joutuisi enää turhaa surua käymään läpi. Niillä on jo suuri taakka harteillaan kahlata läpi elämän ilman toisen vanhemman tukea ja turvaa.
Siis nouremmat nukkumaan ja murkun kanssa saunomaan kera vadelma limpparin!!
Terv: Cami KP1 / 28-34
.. eli tosiaan tylsää tämä alkukierto! Perjantaina on kp10 ja ovis mahdollisesti viikonlopun/alkuviikon aikana eli pitää pistää ahkerat ässäilyt pystyyn. Oliko se niin, että joka toinen päivä olisi optimaalinen? Mites sen saunomisen kanssa nyt oli? :D En uskalla kertoa näitä pohdintoja miehelle kun se aivan varmasti nauraa näille mun hössötyksille... En saa sitä kyllä pidettyä pois lauantaisaunasta millään konstilla.. :D
Cami: Luulisi nyt opettajan antavan vaihtaa kappaletta, kun tuollainen juttu taustalla. Varmasti ottaa koville.. tsemppiä!
Omaa napaa vielä: oon saanut nyt hullun urheilu ja syömistentarkkailu-puuskan, toivottavasti kestää nyt paria viikkoa kauemmin :D Ylipainoa on kymmenisen kiloa ja jokainen pudotettu kilo toivottavasti auttaa tässä vauvaprojektissakin, eli motivaatiota ainakin ois!
Ihanaa kun huomenna on jo torstai!
terkuin Elmu kp8/25-29 yk2.
Cami: Saat kyllä sympatiani, olo ei varmasti ole ihan ruusuinen. Nostan sinulle hattua vastauksestasi siihen perinteiseen vauvakysymykseen! Tokihan sitä ymmärtää etteivät ihmiset ilkeyttään kysele, mutta joskus on vaan sellanen hetki, ettei niitä kysymyksiä jaksa. Itsellä nyt myös sellainen tunne, että jos joku nyt kysyy, niin lataan kyllä kunnolla. Pitää toivoa ettei kukaan kysy :D
Niin ja olen ehdottomasti samaa mieltä siitä että kappaletta pitää saada vaihtaa! Kyllä sitä elämässä on tarpeeksi haasteita ilman tollasta! Toivottavasti ymmärtävät sen myös koululla.
Elmu: Kai sitä yleensä sanotaan että joka toinen päivä olisi se optimaalinen. Saunasta sanotaan ettei mies saisi saunoa otollisina päivinä. Liian kuuma lämpötila kun tuhoaa simppoja. Ei niille miehille kannata kaikista näistä asioista kertoakaan, ihan hulluina pitäisivät vaan :) Tsemppiä liikuntaan ja syömiseen! Kevät tuo tullessaan motivaatiota siihenkin hommaan ja saapahan ainakin ajatukset vähän muualle.
ON: Samaa mieltä Elmun kanssa, ihanaa kun tänään on jo torstai! Huomenna jo viikonloppu! Sitten pääseekin jo toivottavasti tädistä eroon ja tämän kierron ässäilyt alkakoon! Tällä hetkellä on vähän toivoton tunne, että miten se nyt taas tästä kierrosta tärppäisi. Mutta, jos sitä joka toinen päivä ässäilee, niin ehkä se sillon myös tärppää :) Näin on ajateltava! Vauvamahoja näen joka puolella ja huomaan tulevani jo vähän katkeraksi. Siitä tunteesta pitää kyllä nyt heti päästä eroon! Eiköhän se helpota ensi viikosta, kun on tämä kaikista masentavin ja tylsin kierron ensimmäinen viikko ohi.
Nautinnollista torstaita kaikille!
Alexandra, kp5/27-32, yk4
Hienoa Cami, että sait vastausta noihin Terolut-kysymyksiin.
Alexandra: Olisi ne sen lääkäriajan minulle antaneet jo aiemminkin, mutta kun minä en töiden takia pääse kovin usein. Siinä on yksi syy, miksi yritin hoitajalle sanoa, että en haluaisi montaa kertaa hypätä sitten vastaanotolla. Se on käytännössä mahdotonta, kun työaikani ovat sellaiset. Mutta ei se hoitsu kuunnellut mitään. Enkä laske paljoa sen lääkärinkään varaan sinänsä, koska en usko, että terveyskeskuslääkäri pystyy tekemään muuta kuin korkeintaan ottamaan verikokeet, että näkee hormoniarvot. Gynen sisätutkimus ja papa on tehty viime elokuussa, eikä niissä ole ollut mitään. Mutta jostain se on vaan nyt lähdettävä liikkeelle.
Oma napa on suruinen muutenkin nyt. Minulla on ollut stressiä yhden jos toisenkin asian kanssa. Tämä lääkäriajan varaaminen sai ajattelemaan ikäviä asioita enemmänkin ja muut murheet päälle. Eilen olisin tarvinnut mieheltä ihan vain tukea ja läheisyyttä, enkä sitä saanut. Päin vastoin hän alkoi haastamaan riitaa ihan mitättömästä asiasta. Olo on kieltämättä todella kurja tällä hetkellä. En vain pysty käsittelemään nyt sitä asiaa, etten saanut häneltä tukea, vaikka nimenomaan pyysin sitä. Kai tämä jossain vaiheessa helpottaa, mutta nyt on aika murheellinen olo. Ei ainakaan parantunut siitä eilisestä.
Voi Marjana, että miehet voiki olla ajattelemattomia! Se on vissiin niitten tapa purkaa omaa pahaa oloa haastamalla riitaa. Kokemusta moisesta nimittäin on itselläkin... Tosin jos itellä on paha olo niin on kyllä ärhäkkä sanomaan jotain v****maista toisen viattomaanki kommenttiin...
Vaikeuksia ja vastoinkäymisiähän meillä on kaikilla joskus enemmän joskus vähemmän. Itellä on jo pikkusen helepottanu elämän päähän potkimiset, kun on saanut asioita sulatella kaikessa rauhassa. Tosin vieläkin kun asiat alkaa puörimään päässää niin nukkumattiki sitte karkaa muille maille... Ja tulee tosi surullinen olo.
Koitetaan kuitenkin ajatella positiivisesti, onhan kevät kohta tullut rytinällä! Pikkulinnut laulaa ja kohta ruohoki viheriöi =)
).(
Lääkärissä kaikki meni suht ok. Mennään panadolilla eteenpäin ja kokeillaan sähköimpulssilla (vai mikä se ny oli) jos saatais tunto palaamaan. Tosin sekin riippuu siitä milloin saa sen laitteen lainaksi... Toivottavasti mahollisimman pian! Sähköshokkohoitoa...¨aaah haaah haaah! o_O
Jos ja kun raskaudun katotaan sitten miten tila muuttuu vai muuttuuko.
-Muttis 10/38-43
Moi kaikille!
Siirryin tänne tammikuisiin joten esittelen itseni. Olen 36v ja mieheni on saman ikäinen. Meillä on 1 yhteinen lapsi 9kk ja 3 lasta toiselta mieheltä. Heidän iät ovat 14,13 ja 9v. Meillä olisi haaveena vielä yksi pienelle kaveriksi. Nyt kp 1/30 ja yk3. Eipä viime kierrossa keretty eikä jaksettu paljon peiton alla puuhastelemaan joten jospa tämä olisi parempi kierros.
Lähden töihin ensi viikolla ja mies jää kotiin hoitamaan tyttöä. Saa nähdä jaksaako silloin vielä vähemmän touhuta.
Tänne en kuulu, mutta ajattelin postata yhden linkin kun joku kyseli siitä saunomisesta ja sen vaikutuksesta miehen hedelmällisyyteen :)
http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Raskauden-suunnittelu/Sauna-mi…
Sataa, sataa, ropisee... No, madaltaa lumikekoja myös, jos jotain positiivista siitäkin haetaan!
Pitkäveteistä alkukiertoa elellään myös täällä. Kp 6/29 ja täti alkaa pikkuhiljaa vetäytyä takavasemmalle, huh! Viikonloppuna voi sitten taas aktivoitua makuukammarinkin puolella ;)
Marjana: Hyvä, että sait lääkäriajan varattua. Ymmärrettävää kyllä, että sekin saa tunteet pintaan. Tuleehan asia konkreettisemmaksi ja jo ajatus siitä, että se maailman luonnollisin asia (raskautuminen, odotus, synnytys) ei sujukaan omalla kohdalla välttämättä niin vain, on ehdottomasti ahdistava. Mutta voi olla, ettei mitään vikaa löydy, joskus asioilla on vaan tapana ottaa aikansa. Tai sitten muutaman kuukauden kuuri jotakin hormonivalmistetta tekee tehtävänsä. Mutta ei mennä asioiden edelle, lääkärikäynnillähän ne asiat sitten valottuvat. Toivotaan totisesti, että lääkäri olisi sentään asiallisempi kuin hoitaja! Toivottavasti huolet väistyvät viikonlopuksi!
Moni menee melko samoissa kp:ssä, ensi viikolla sitten alkaa useimmilla oviksen bongailu ja sitten taas ne kuuluisat piinaviikot. Yritin mielessäni päättää, etten tarkkailisi jokaista oiretta tässä kierrossa, enkä käyttäisi ovistestejä, mutta voi kyllä jäädä taas hataraksi se päätös...
Kirjoittelemisiin!
Täällä ainakin sataa kunnolla vettä. Tylsää olla kipeänä. Tuntuu kurjalta, kun esikoinen joutuu yksin rämpimään sateessa koulusta kotiin, enkä pääse vastaan... Ja kuopuskaan ei ole vielä täysin kunnossa, vaikka eilen siltä jo näytti. Sitkeitä nämä pöpöt tänä talvena! No, jospa kesällä sitten saataisiin nauttia lämpimästä ilmasta terveinä.
Alexandra: Voi kurjuus, että tipuit tänne! Olin ihan ällikällä lyöty, kun luin nimesi ja viestisi ketjusta. Olin niin varma jo plussastasi joulukuisissa. Parempaa onnea ja pitävämpiä tarrasukkia tähän kiertoon!
Marjana: Jos ässäily taas saa aikaan vuotoa, niin käänny ihmeessä lääkärin puoleen! Ja kuntoilu ja terveellinen ruokailu ei tosiaankaan ole koskaan pahasta! Liikunta ainakin pitää jo mielialankin iloisena, sen olen huomannut.
Evis: Tällä myös peukut ja varpaat pystyssä, olkoon tämä SE kierto!
ON: Kp 3/29. Menkat päällä vielä, onneksi alkaa pikkuhiljaa vähenemään, mutta kokonaan loppumista saa odotella vielä kp 6 asti ainakin. Mulla ovis on aina hieman normaalia myöhemmin, viimeksikin lh-plussa tuli kp 16 ja munasolu irtosi kp 17. Laskeskelin, että parin viikon kuluttua viikonloppuna voi olla otolliset ajat, mutta eikös mies ole sopinut mökkireissun kavereidensa kanssa juuri silloin! No, onneksi se on vaan yhden yön poissa. Mutta lasten takia pupuilut ei enää onnistu ihan mihin aikaan ja paikkaan tahansa vuorokaudesta, joten nukkumaanmenoon saakka on aina odoteltava :)
Kirjoittelemisiin!