Mitä testataan kypsyysnäytteessä? Pitääköö muistaa koko tutkimus ulkoa..?
Kommentit (10)
tuottaa järkevää, tieteellistä tekstiä omalla äidinkielelläsi. Ei todellakaan tarvitse muistaa koko työn sisältöä ulkoa. Tärkeämpää on osata kirjoittaa selvästi ja oikein.
Pitää siis petrata, kuten kysymyksen kirjoitusvirheistä huomaa ;).
gradun teemaan liityvää. Harmitti, kun tuntui, että ne ajatukset vasta kristallisoituivat kypsyysnäytteessä. Olisin halunut vastaukseni yhdeksi luvuksi graduuni.
Eli ei tarvitse ulkoa osata, varmasti sinä muistat tarpeeksi.
kuvittelin, että olen kertomassa tutkimukseni sisällöstä yksinkertaisesti ja tiiviisti äidilleni ja isälleni. Heistä kumpikaan ei osaa kieltä, jolla tutkimuksen tein tai tunne tarkemmin alan tutkimusta.
Kyllähän sä nyt tiedät, mitä olet tutkimuksessa tehnyt, kun se on sun oma tutkimus.
Kypsäri on pala kakkua, kunhan muistaa tuottaa hyvää suomen kieltä ja pitää asiat yksinkertaisina.
Ja mietin, että mitä sitä tulikaan kirjoitettua.. Jospa adrenaliini pistää muistin toiminaan :).
Jos olet tehhnyt opinnäytetyösi itse, ei kypsyysnäyte ole vaikea kysymysten suhteen. Eli siinä kysytään hyvin yleispiirteisesti jotain opinnäytetyöstä, ja mitään vaikea asioita ei tarvitse muistaa.
Kypsyysnäytteessä tosiaan testataan myös kykyäsi tuottaa tekstiä, eli osaatko vastata kysymyksiin järkevästi (ei sillä oikealla tiedolla niiin väliä, vaikka siis mitä tahansa ei tietenkään saa vastata)
Kypsyysnäytteestä ei pääse läpi jos unohdat kaikki välimerkit, kirjoitat koko tekstin tikkukirjaimilla ja kirjoituksesi on täynnä virheitä. Yksittäisillä kirjoitusvirheillä ei siis ole väliä.
kykyäsi kirjoittaa tieteellistä tekstiä.
Mulla se oli käytännössä n. konseptin pituinen essee, jossa valmiiksi annetuista näkökulmavaihtoehdoista valitsin yhden ja kirjoitin sen perusteella. Tärkeintä on hyvä kieli ja se, että teksti on järkevä kokonaisuus aloitus-, käsittely- ja yhteenveto-osioineen.
annettiin kypsyysnäytteessä otsikoksi yhden gradussani olleen luvun otsikko.
Pääasianahan tuossa kypsyysnäytteessä on testata kyky käyttää tutkintokieltään sujuvasti ja ymmärrettävästi, kuten joku jo mainitsikin.
se oli ennen kaikkea äidinkielen koe
mitä teoriapohjia oli käytetty.
Hitsit kun en enää muista, mutta jotain piti sepustaa myös itse työstä... olisko ollut prosessin kulkua tms.