Mua ärsyttää hirveesti ku monet sanoo että vauvan sukupuolella ei oo mitää väliä, kuhan on terve.
Mitä te niille sairaille tai vammaisille lapsille teette, jos sellanen sattuu kohalle?!?
Kommentit (58)
mika siina lausumassa arsyttaa (ainakin minua) ei ole suinkaan se (normaali) toive etta lapsi olisi terve, vaan se, etta terveytta ikaan kuin verrataan sukupuoleen, ja sanotaan tavallaan etta "poika tai tytto ovat yhta arvokkaita mutta sairas ja terve eivat ole". Se on minusta henk koht siina arsyttavaa. Olisi ihan ok sanoa pelkastaan jompi kumpi (sukupuoli tai terveys) mutta kun molemmat tulevat yhdessa, niista tulee aika voimakas viesti sairaita ja vammaisia lapsia kohtaan...
meistä toivoo tervettä lasta? Sukupuolesta ei monellakaan ole toiveita mutta terveestä lapsesta on. sitä se ap tarkoittaa ei mitään muuta...ei tarkoita sitä etteikö sairasta lasta rakastettaisi!
mika siina lausumassa arsyttaa (ainakin minua) ei ole suinkaan se (normaali) toive etta lapsi olisi terve, vaan se, etta terveytta ikaan kuin verrataan sukupuoleen, ja sanotaan tavallaan etta "poika tai tytto ovat yhta arvokkaita mutta sairas ja terve eivat ole". Se on minusta henk koht siina arsyttavaa. Olisi ihan ok sanoa pelkastaan jompi kumpi (sukupuoli tai terveys) mutta kun molemmat tulevat yhdessa, niista tulee aika voimakas viesti sairaita ja vammaisia lapsia kohtaan...
Mitä te niille sairaille tai vammaisille lapsille teette, jos sellanen sattuu kohalle?!?
Mitä nyt omalle lapselle tehdään. Mua taas ärsyttää ap:n kaltaiset yksinkertaiset ihmiset, jotka omaavat putkiaivot.
Kaikille se sukupuoli ei ole niin tärkeä juttu! Eräille se tuntuu olevan elämääkin suurempi juttu.
Eli ne kiihkoilijat, jotka nimeenomaan haluavat sitä tiettyä sukupuolta lapsen olevan niin heiltä sitten voisi kysyä, jos se haluttu tyttö/poika ei olisikaan terve vaan esim. vaikeasti vammainen niin oletko nyt onnesi kukkuloilla?
silloin sekä lapsen, että muun perheen, elämä on mahdollisimman hyvää. Mutta uskon, että jokaisella on myös toive lapsen sukupuolesta. Minulla ainakin, vaikka kolmannesta ei sillä niin väliä ollut, koska meillä oli jo sekä tyttö että poika :)
Mitä nyt omalle lapselle tehdään. Mua taas ärsyttää ap:n kaltaiset yksinkertaiset ihmiset, jotka omaavat putkiaivot.
Jotkut vois laittaa vammasen lapsen vaikka jonnekki laitokseen ja unohtaa sinne.. on niitäkin surullisia tapauksia nähty (vammasten hoitokodissa töissä ollut)
minusta se lausahdus tarkoittaa vaan sitä, että sukupuolella ei ole väliä, mutta että toivotaan tervettä koska yleensä terveenä oleminen on mukavampaa kuin sairastaminen. Ei siis tarkoita että sairas olisi huonompi, vaan että lapsen ITSENSÄ kannalta on varmaan mukavampaa olla terve.
arsyttavinta se, etta se on _opeteltu latteus_ eli siis koko fraasi on muualta saatu, eika puhuja itse valttamatta ajattele yhtaan mitaan kun sanoo sen. Eli tulee kylla kaikkea muuta kuin "sydamesta" (saati sitten aivoista).
siitä että sairas lapsi olisi jotenkin ei-toivottu/epäkelpo vaan siitä, että jokainen toivoo lapselleen mahdollisimman onnellista elämää. Terveyttä toivotaan siis ennen kaikkea lapsen itsensä vuoksi.
Minulle oli ihan sama kumpi tulisi, kunhan olisi terve. Ei siihen voi muuta sanoa.
että KUKAAN joka niin sanoo ei voi oikeasti olla sitä mieltä? Että sukupuolella ei väliä, mutta toivoo että lapsi ei olisi sairas?
arsyttavinta se, etta se on _opeteltu latteus_ eli siis koko fraasi on muualta saatu, eika puhuja itse valttamatta ajattele yhtaan mitaan kun sanoo sen. Eli tulee kylla kaikkea muuta kuin "sydamesta" (saati sitten aivoista).
että KUKAAN joka niin sanoo ei voi oikeasti olla sitä mieltä? Että sukupuolella ei väliä, mutta toivoo että lapsi ei olisi sairas?
Ensiksikin tuon itse asian voi sanoa monella tavalla. Mutta jos ihminen tulee mulle sanomaan sanasta sanaan etta "sukupuolella ei ole valia, kunhan lapsi on terve" niin onhan se sellaista vahan apinamaista toistelua, koska tuo nimenomainen lause _on_ kulunut latteus. Ja heraa epailys siita, ajatteleeko sanoja itsenaisesti yleensakaan, kun kerran tuollaisia toistelee...
että tervettä lasta ei saisi toivoa. Kuka hullu vastaisi (kuten ilm. ap:n mielestä pitäisi): sukupuolella ei ole väliä, kunhan on sairas tai vammainen... Minun mielestäni on ihan "normaalia" toivoa tervettä lasta tai tyttöä tai poikaa. Mutta mitä väliä niillä toiveilla on? Ei pidä kysellä ihmisten toiveita, jos niistä noin ärsyyntyy... Toiveet ovat toiveita ja todellisuus voi olla jotain muuta mutta se ei tarkoita, etteikö ihminen toimisi tilanteen mukaan. Eli jos vauva on sairas tai vammainen, niin se on ihan yhtä rakas. Tai jos toivottu tyttö onkin poika, niin vauva on silti varmasti rakas.
Sairaan tai vammaisen lapsen toivomista en kutsuisi normaaliksi. Tosin tiedän ihmisiä, jotka siihenkin pyrkivät - parempien rahojen toivossa (tätä ei varmaan saisi tänne kirjoittaa mutta tiedän romanilapsia - ei toki Suomessa vaan toisessa EU maassa - jotka ovat raskauden aikana vammautettuja äitiensä toimesta. He ovat joutuneet pahoinpitelyn kohteeksi jo kohdussa, koska vammaisesta lapsesta saa paremmat tuet...). Joten jos pitää ärsyyntyä, niin valitse edes sellainen asia jossa on oikeasti aihetta ärsyyntymiseen.
Yhden vauvan olen jo menettänyt vakavaan sairauteen ja toivon, että tämä pieni olisi terve...
kalskahtaa korvaan, kun sanotaan: PÄÄASIA, että on terve. Toki jokainen toivoo tervettä lasta (ainakin ollettaisin näin) ja siten hyvi lähtökohtia lapsen kehitykselle. Siitä ei ole kyse. Mutta mikä ihmeen pääasia? Mitä sitten, jos tämä pääasia ei toteudu? Ennen ei ehkä niin ottanut korvaan tuo, mutta toisella lapsistani on synnynnäinen epämuodotustuma. Hänen myötään olen alkanut miettiä tuollaisen lausahduksen sisältöä uudella tavalla.
Jos terve lapsi oli pääasia, mitä nyt? Ja kyllä, meille oli shokki ja järkytys, ettei lapsi ollutkaan ihan terve, mutta eivät kaikki ole, enkä vaihtaisi lastani (kuten en tervettäkään lastani) kehenkään tai mihinkään.
sitä paitsi kuka tahansa meistä "terveistäkin" saattaa milloin tahansa vammautua tai sairastua vakavasti.
No, tällaisia pohdintoja tämä minussa herättää.
Kysehän oli toiveesta. Totta kai se sitten hoidetaan se vammainenkin lapsi mutta kuka sellaista nyt itselleen toivoo?
kuin molempia sukupuolia ja yksikin sairas.
T. Terveiden lasten, tytön ja poikien äiti
Minä toivoin, että hääpäivänä ei sataisi.
Minä toivoin, että tulisin pian raskaaksi.
Minä toivoin, että saisin synnyttää alateitse.
Minä toivoin, että lapsi syntyisi terveenä.
Minä toivoin, että imetys onnistuisi puolivuotiaaksi.
Minä toivoin, että saataisiin toinenkin lapsi, edelleenkin terveenä.
Osa toteutui, osa ei. Saahan sitä toivoa. Jos meni toisin niin eipä noista ole silti maailma kaatunut.
tässä alotuksessa ei ollu se että jokainen ei saisi mielessään toivoa tervettä lasta, vaan se ku sitä aina toitotetaan kaikille.. Eiköhän kaikki pidä itsestään selvyytenä sitä että kaikki toivoo tervettä?!?
Toinen mitä tässä mietin ni on oikeesti se että miettisitte että kelle sanotte että "kuhan lapsi on terve".. Jollakin voi olla itsellään sairas tai vammainen lapsi tai joku muu läheinen voi olla.
Ja sitä mietin kanssa että jos joltain kysytään että kumpaa toivot ni miks ei voi sanoa vaan että ihan sama kumpi tulee (tai tyttö/poika), miks sinne pitää työntää se kuhan on terve mukaan? Onko sulta siinä tapauksessa kysytty että toivotko tervettä lasta, luultavasti ei.
Mitä nyt omalle lapselle tehdään.
Mua taas ärsyttää ap:n kaltaiset yksinkertaiset ihmiset, jotka omaavat putkiaivot.