Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 8kk ikäinen liian pieni nukahtamaan ns. huudattamalla?

Vierailija
29.03.2011 |

Olen tähän asti nukuttanut tuon aina, ja tähän nukuttamiseen on mennyt aikaa 1-2 tuntia. Nyt alkaa mitta tulemaan täyteen ja käyttäisin tuon ajan mielellään johonkin muuhun..

Onko siis oikein että laitan lapsen sänkyyn ja annan itkeä itsensä uneen? Käyn siellä n. 3-5min välein peittelemässä. Aikaa siihen että lapsi nukahtaa menee n. 15-20 min.

Onko tämä siis täysin väärä tapa? Kuulostaa kyllä julmalta mutta ei lapsi vain rauhoitu jos jään sinne sitä silittelemään. Se on joko tai, tissi suuhun ja 1-2h tai lasken sänkyyn ja itkee sen 20 min.

Mielipiteitä ja parempia ideoita kuulisin mielelläni.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nukutus saisi kestää puolta tuntia kauemmin. En huudattaisi. Joku syyhän lapsella on, jos nukahtaminen noin vaikeaa ja en todellakaan usko näihin "olet opettanut lapsesi siihen" unikouluteorioihin.

Olen kolmen lapsen äiti ja esikoisella todettiin maitoallergia vasta 2,5-vuotiaana ja alkoi nukkua ensimmäistä kertaa elämässään hyvin, kun maito jätettiin pois. Muistan kyllä, miten ihmisiä riitti kertomaan, mitä minä teen väärin, kun lapseni nukkuu niin huonosti.

Mitä jos luet kirjaa lapsen vieressä, kunnes nukahtaa? saisit ainakin luettua paljon... ;o) Niin meillä on lapsia nukutettu.

Vierailija
2/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole raaskinut lasta huudattaa kovin pitkää. Kokeilin tuota ehdottaamasi tapaa, ei toiminut, lapsi vain huusi ja huusi ja huusi, kovempaa ja kovempaa.. En kestänyt sitä. Eli meillä lapset on aina nukutettu kuka milläkin tavalla ja 8kk ikäisenä ovat nukkuneet vieressä.

Noin 2,5 - 3 vuotiaana kumpikin on opetettu nukahtaan itse eli aikuinen on ollut samassa huoneessa ensin vahtimassa että lapsi pysyy sängyssä ja sitten antamassa turvaa. Tarkemmin en muista. Kumma miten aika kultaa muistot!

Nyt lapset 9v ja 11v ja nukahtavat itse omiin huoneisiinsa eli kyllä se joskus teilläkin helpottaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäiset kolme kuukautta taputeltiin takapuoleen vattavaivojen vuoksi pinnasänkyyn päin, ja kun vattavaivat loppui, loppui myös "taputtelunukuttelu". vauva kannetaan sänkyyn, pusut, hyvää yötä ja valot sammuu. sinne nukahtaa jollei ole mitään vaivoja tai sairautta meneillään.

oma mielipiteeni olisi ehkä, että kun muutaman illan/viikon koko ajan venyttää pidemmäksi apuihin menoa jos huutaa, niin pikku hiljaa se siihen oppii että sinne nukahdetaan itekseen.

Vierailija
4/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni yllättävän kivuttomasti. Tuloksena hyvin nukkunut, iloinen lapsi, joka söi hyvin.

On lapsikohtaista, miten reagoi. Meillä toimi hyvin.

Vierailija
5/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun vieressä ja imetän vielä. Ja luonnollisesti kun se tissi on siinnä vieressä niin se pitää saada suuhun vähän väliä. Eli imetän öisin n. 6-10 krt.

Ja iltaisin se nukuttaminen on sitä tissillä olemista ja kun yritän lähteä pois se herää ja koko rumba alkaa alusta.

Nyt olen alkanut opettamaan tuota omaan sänkyyn nostamista mutta tuo kapinoi todella raakasti sitä vastaan. Omaan sänkyyn nukahtaminen on myös täällä todellinen ongelma enkä oikein tiedä miten se pitäisi edes opettaa. Lukeminen vieressä kuulostaa todella harmoniselta ja rauhalliselta mutta todellisuudessa poika vetää kamalat raivarit jo siinnä vaiheessa kun hoksaa että meinaan siirtää sen omaan sänkyyn. Yritäppäs siinä huudossa sitten lukea.

Toinen ongelma tuossa on se että huoneessa pitää olla pimeä tai tämä ei malta alkaa nukkumaan. Tarvisin otsalampun :/

Ap

Vierailija
6/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sovi minkään ikäiselle. Kamalaa touhua. Katso unikouluohjeet MLL:n sivuilta.

Vierailija
7/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapset 9v ja 11v ja nukahtavat itse omiin huoneisiinsa eli kyllä se joskus teilläkin helpottaa!

Heh. Kuulostaapa lohdulliselta :)

:DDD

Ap

Vierailija
8/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen nukuttamiseen meni pari tuntia ja sitte nukuttiin hetki ja aloitettiin alusta. Huudattaminen ei tehonnut, mikään ei auttanut. Vasta kun lapsi ole 1,5v niin tajuttiin jättää kaura pois (tätä oli siis jo epäilty ja kokeiltu maidottomat, tomaatit, paprikat yms. veke) ja jo rupesi jätkä nukkumaan.

Eli joku syy siihen nukkumattomuuteen ja levottomuuteen on. Epäilen myös jotain ruoka-aine allergiaa. Oletteko juuri siirtyneet 8kk ruokiin? Kokeilkaa palata 5-6kk ruokiin jos tuota ne on sopineet ja nukahtamisongelmaa ei ole ollut. Noissa 8kk ruuissa on tosi paljon kaikkea sekasin. Esim. herneet-maissit-paprikat ei sula vieläkään meidän pojilla (3v ja 1v10kk). Yksi voi olla maito tai sitten nuo viljat. Kokeilkaa tattaripuuroa.

Voimia! Soittele neuvolaan ja vaadi saada apua.

Vierailija
9/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä nukutushommiin. Silloin ainakin hoksaa, että turha tuolta on maitoa karjua. Eli isä kirjan kanssa viereen nukuttamaan?

Meillä yövierotuksen aikana "tissit" nukkui eri huoneessa, niin ei haissut pienen vieressä kokoajan maidolle.

Vierailija
10/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen nukuttamiseen meni pari tuntia ja sitte nukuttiin hetki ja aloitettiin alusta. Huudattaminen ei tehonnut, mikään ei auttanut. Vasta kun lapsi ole 1,5v niin tajuttiin jättää kaura pois (tätä oli siis jo epäilty ja kokeiltu maidottomat, tomaatit, paprikat yms. veke) ja jo rupesi jätkä nukkumaan.

Eli joku syy siihen nukkumattomuuteen ja levottomuuteen on. Epäilen myös jotain ruoka-aine allergiaa. Oletteko juuri siirtyneet 8kk ruokiin? Kokeilkaa palata 5-6kk ruokiin jos tuota ne on sopineet ja nukahtamisongelmaa ei ole ollut. Noissa 8kk ruuissa on tosi paljon kaikkea sekasin. Esim. herneet-maissit-paprikat ei sula vieläkään meidän pojilla (3v ja 1v10kk). Yksi voi olla maito tai sitten nuo viljat. Kokeilkaa tattaripuuroa.

Voimia! Soittele neuvolaan ja vaadi saada apua.

Meillä siis ekan kanssa oli tätä ongelmaa, kakkonen nukahtanut ja nukkunut aina omaan sänkyyn ilman ongelmaa ja opettamista.

Vierailija
11/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myttää peittoa viereen niin hän (ehkä) luulee että joku on vieressä eikä herää huutamaan, ainakaan ihan heti. Hyvässä lykyssä hän nukkuu vartin, jolloin ehdit käydä vaikka pikasuihkussa tai syödä iltapalan ennen kuin hän vaatii sinut (ja rintasi) taas paikalle.

poika vetää kamalat raivarit jo siinnä vaiheessa kun hoksaa että meinaan siirtää sen omaan sänkyyn.

Ap

Vierailija
12/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitinko minä tämän!?! Meillä kohta 8kk tyttö ja sama ongelma =( Harmittaa, että jäin vauvana ihailemaan sitä unissaan tissiä mutustulevaa esikoista, nyt tosiaan oisi jo ihan kiva, jos voitais nukahtaa muullakin tavalla.. Tutti ei ole meillä maistunut koskaan ja useampaan kuukauteen ei olla sitä enää tarjottukaan. Imetystä ajattelin jatkaa vuoden ikään, joten senkään kokonaan lopetus ei ole ajankohtainen. Nälkä en usko hällä olevan, syö satsin puuroa soseella ja päälle imetän niin kauan kuin ottaa. Silti huutaa sängyssään :( Musta tuntuu kans, että tyttöä vaan ärsyttää kun jään viereen hyssyttelemään, poislähtö tuntuu sit taas itestä niin vaikeelta. Isän hyssytellessä huutaa vaan kahta kauheemmin.

Ja olen lukenut lukuisia unikouluvinkkejäkin, taputteluun meillä joskus rauhoitutaan.. Hetkeksi.

Vierailija
13/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäiset kolme kuukautta taputeltiin takapuoleen vattavaivojen vuoksi pinnasänkyyn päin, ja kun vattavaivat loppui, loppui myös "taputtelunukuttelu". vauva kannetaan sänkyyn, pusut, hyvää yötä ja valot sammuu. sinne nukahtaa jollei ole mitään vaivoja tai sairautta meneillään.

oma mielipiteeni olisi ehkä, että kun muutaman illan/viikon koko ajan venyttää pidemmäksi apuihin menoa jos huutaa, niin pikku hiljaa se siihen oppii että sinne nukahdetaan itekseen.

Voi että kun tähän päästäisiin joskus. Meillä esikoinen vähän reilu 2.v ja sekin niin huono nukkumaan ollut aina ettei mitään järkeä. Sillä kokeilin myös tätä ns. huudattamisunikoulua mutta sen itku meni niin hysteeriseksi ettei hennonut ollenkaan. Tämä kuulostaa lähinnä kiukuttelulta niin se on siinnä rajamailla etten oikein tiedä onko se nyt ok. Hmm...

Ap

Vierailija
14/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmevuotiaana helpotti.

t. 3

Heh. Kuulostaapa lohdulliselta :)

:DDD

Ap

Vierailija
15/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko itse nukahtaa itkien? Haluaisitko itse, että kun sinulla on yksinäinen olo, pelottaa, tai muuten vain haluaisit olla kainalossa, että kukaan ei reagoi sinun toiveisiisi?

Minä kävin juuri nukuttamassa oman 7kk ikäisen tyttöseni, pötköttelin hetken vieressä ja tyttö kävi nukkumaan. Joskus, jos ei nukahda melko pian, lueskelen tai katson makuuhuoneen tv:tä äänettömällä.

Mieheni on juuri laittamassa 2-vuotiastamme nukkumaan, pojan huoneessa on myös sohvasänky, lukevat hetken jotain kirjaa vierekkäin, ja sitten poika nukahtaa. Meistä nämä nukkumaankäynnit ovat ihania hetkiä pienten kanssa, saa pitää lasta kainalossa, puhella vähän päivän asioista ja rauhoittua itsekin ennen omaa nukkumaankäyntiä. Minä en löydä nukuttamisesta yhtään huonoa puolta!!

Vierailija
16/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä nukutushommiin. Silloin ainakin hoksaa, että turha tuolta on maitoa karjua. Eli isä kirjan kanssa viereen nukuttamaan?

Meillä yövierotuksen aikana "tissit" nukkui eri huoneessa, niin ei haissut pienen vieressä kokoajan maidolle.

että meillä isä ei ole vielä kertaakaan saanut poikaa nukkumaan lukuisista yrityksistä huolimatta, mutta samalla mies tuolta jo tulikin hymy korvissa lapsellisen ylpeä virne naamalla, sai pojan nukahtamaan! Ensimmäistä kertaa! :DD

Ehkä se tästä, pikkuhiljaa. Tosiaan tuo erihuoneissa nukkuminen pitäisi ottaa varmaan seuraavaksi.

Ap

Vierailija
17/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kun meillä tiheän imun vuoksi likka tuli viereen. Ensin nukahti iltaisin nätisti tissille, äippä hiippaili pois, nukkui muutamankin tunnin ennen seuraavaa herätystä. Lopulta tämä venähti siihen pisteeseen, että kello seittämästä jonnekin 11 sai maata sängyssä tuttina, sitten ehkä puolen tunnin paussi ja taas sama rumba jatkui aamuun asti. Tuntui, etten nähnyt miestäkään kuukauteen ollenkaan! En siis suosittele. Otettiin vaunut makkariin, viikon verran heijattiin niissä uneen ja sitten päästiin takas pisteeseen, että tissin jälkeen mennään omaan pinnariin nukkumaan.

Vierailija
18/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkumaan huutamalla.

Vierailija
19/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko itse nukahtaa itkien? Haluaisitko itse, että kun sinulla on yksinäinen olo, pelottaa, tai muuten vain haluaisit olla kainalossa, että kukaan ei reagoi sinun toiveisiisi?

Minä kävin juuri nukuttamassa oman 7kk ikäisen tyttöseni, pötköttelin hetken vieressä ja tyttö kävi nukkumaan. Joskus, jos ei nukahda melko pian, lueskelen tai katson makuuhuoneen tv:tä äänettömällä.

Mieheni on juuri laittamassa 2-vuotiastamme nukkumaan, pojan huoneessa on myös sohvasänky, lukevat hetken jotain kirjaa vierekkäin, ja sitten poika nukahtaa. Meistä nämä nukkumaankäynnit ovat ihania hetkiä pienten kanssa, saa pitää lasta kainalossa, puhella vähän päivän asioista ja rauhoittua itsekin ennen omaa nukkumaankäyntiä. Minä en löydä nukuttamisesta yhtään huonoa puolta!!

En haluaisi nukahtaa itkien! Enkä haluaisi huudattaakaan, mutta kun minä makaan 7kk ikäisen vieressä, alkaa armoton hamuilu! Eikä ongelma olekaan tissille nukahtamisessa, vaan siinä, ettei oikein enää kunnolla nukahda siihenkään :(

Vierailija
20/73 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös nämä 2.v.n nukuttamis rutiinit aika saman kuuloisia. Istutaan sohvalla ja luetaan kirjaa. Siellä minäkin monesti pötkötän hetken vieressä ja leikitään milloin yövaloilla milloin jollakin muulla... Ja ne on leppoisia ja mukavia.

Tämän kanssa nämä on vain niin raskaita kun homma ei etene ollenkaan. Tosiaan tuossa voi kestää useampi tunti, ja parhaassa tapauksessa (tietenkin juuri kun olin sopinut menoa) meni 3 tuntia ennenkuin sain pojan nukahtamaan. Juuri kun on saanut pojan nukahtamaan ja rauhoittumaan ja kerkeää kuvitella pääsevänsä pois niin se herää ja koko homma lähtee alusta. Tässä ei enää ole mitään hehkua, nämä on alkanut käymään todella raskaiksi, ihan vain jo sillä että tiedän että siinnä menee koko ilta.

Ap