Onko vielä Joululahjoja muille tiedossa? Eli la Joulukuussa 2011 :)
Heissan!
Tein testin viikonloppuna ja positiivinenhan se oli suureksi yllätykseksi. ELi meidän perheeseen on tulossa neljäs lapsi ja totaalisena yllärinä. =)
Huonoa oloa esiintyy jonkin verran, mutta nuo rinnat ne vasta kipeet onkin. Massu on nii turvonnu ja nälkäinen. Ihanata.
Muita? Tulkaa esille!! :-)))
Kommentit (111)
Kait sitä jonkinlaisia kovia kipuja alkais kohta jo olla jos olis esim. kohdunulkoinen raskaus. Tuulimunakin kait aiheuttaa sit jotain vuotoa useimmiten? Eli siis ihan varma ei voi olla, mutta aika varma kuitenkin :) Vasta ultran jälkeen sit ihan varma, mutta yritetään olla panikoimatta :)
Itselläni oli tuulimunaraskaus n. rv7 tai todennäköisesti oli tuulimuna. Tyhjeni siis itsestään. Kuten raskaudetkin myös usein keskenmenot ovat kai aika yksilöllisiä, joten vertailu sinänsä on vaikeaa. Itselläni tuo tuulimunaraskaus oli melko oireeton alusta alkaen, sitten alkoi vuoto (aluksi tuhruna) ja menkkamainen jomotus. Ikään kuin olisi menkat ollut, ei mitään kovia kipuja tms. eli siinä mielessä pääsin helpolla, mutta olen kuullut myös toisenlaisia tarinoita.
Tuosta oireettomuudesta, että minulla on oikeastaan kaikki raskaudet olleet melko oireettomia (myös onnistunut raskaus), joten siitäkään ei ole pahemmin kohdallani voinut päätellä mitään.
Kannattaa yrittää olla panikoimatta, vaikka tiedän itse hyvin, että on helpommin sanottu kuin tehty. Tsemppiä :)!
Varovaisesti liityn joukkoon, kun kaikki on vielä niin varhaista... 31.3. tehstasin negan, mutta kun kuukautisia ei kuulunut, testasin 7.4. uudelleen, plussaa tällä kertaa. LA on aika vaikea sanoa, kun kierukan poiston jälkeen ei käytännössä kuukautisia ole ollut. Mutta joulukuun alkuun taitaa mennä. Neuvolaan tai muuanne en ole vielä hätäillyt, jos tuossa pääsiäisen alla ottaisi yhteyttä.
Tulokas on neljäs lapsi, joka sai alkunsa näköjään nopeammin kuin yksikään isommista... Oireita ei oikeastaan ole ollut, mutta ei ole aiemmissakaan raskauksissa, joten aika normaali tilanne siinä mielessä. Kaikenlaisia vaivoja on kyllä tullut sitten myöhemmin, joten pitää nyt nauttia tästä ireettomasta tilasta.
Tässä kopsattuna suoraan mun esittely marraskuusta:
"Heippa kaikille! Menin outojen alavatsakipujen takia 7.4 lääkäriin ja siellä sanottiin että olen raskaana! 4 vuotta on aviomiehen kans yritystä takana ja nyt oon ekaa kertaa raskaana koko elämäni (30v) aikana. Olen ihan sekaisin, pelottaa, naurattaa ja itkettää kaikkia yhtaikaa. Tänä aamuna kävin ultrassa kun alkoi tulla kirkasta vuotoa ja alavatsa on kipeämpi kuin eilen. Se pussukka näkyi kohdussa kiinnittyneenä, mutta lääkäri ei erottanut onko sisällä mitään. Maanantaille uusi aika gynekologille joka katsoo paremmalla laitteella. Kuulemma kipuilu voi olla ihan normaalia tässä vaiheessa mutta itseä hirvittää. Olen sairaslomalla maanantaihin (hoitsu) ja olen yrittänyt lepäillä. Ei väsytä, ei okseta, vähän on etovaa oloa, koko ajan nälkä mutta ei tee mieli syödä kun maha täyttyy tosi nopeaa, hikoiluttaa ja palelee, kädet on tosi kylmät, pienessäkin rasituksessa alkaa sydän hakata ja tosi herkästi pyörryttää. "
Tämän päivän kuulumisia: kävin ultrassa jossa lääkäri ei vielä erottanut sikiökaikua, mutta sanoi että hcg:n nousu (yli 2300) ja alkion koko viittaa että se olisi rv:lla 4. 21.4 on kontrolliultra jossa pitäisi jo näkyä sikiö. Laskettu aika sattuisi jonnekin 16.12 tienoille.
Mulla on ihan törkeä ripuli! Kuulemma joillekin hormonit tekee ns. hormoniripulin, ja juuri minä saan kärsiä tästä ihanuudesta. Tosin teen mitä tahansa tämän vauvan eteen kunhan kaikki menisi hyvin.
Tänne on mukavasti ruvennut tulemaan väkeä, vaikka kirjoittelu on vielä vähän vähempää. Toki eipä tässä ekoina viikkoina vielä hirveitä elämänmuutoksia monellakaan ole, muutos tulee sitten myöhemmin ;)
Rachelle: Tunteet täälläkin vaihtelee laidasta laitaan, mikä lie yksi raskauden oirekin ;) Meillä tosin yritystä takana 02/10 alkaen ja juuri kun olimme pääsemässä lapsettomuustutkimuksiin, tuli tää plussa. Eli keskeytynyt keskenmeno todettiin 08/10 rv 13.
Täällä on varsinainen piinaviikko edessä, vielä viikko ennen kuin pääsee ultraan. Sitten pitäs olla kasassa tasan 7 viikkoa. Onneksi sain kunnalliselta puolelta tuon alku-ultran ekstrana. Olen kyllä valmistautunut siihen, että kaikki ei ole taaskaan hyvin, mutta toki toivotaan kovasti, että elämää vatsasta löytyisi. Tuntuu vaan, että oireet ovat vähentyneet...
Täällä joku kirjoittelikin, että on labrassa töissä ja voi mittailla raskaushormoni arvoja, vähä minä olen kade ;) Minä en oikein luota ellen näe omin silmin, että jotain elämää tuolla vatsassa olisi, noin olisi kiva seurata ja ehkä ois jotenkin todellisempaa jos arvot nousisivat. Ehkä nyt vähä ylireagoin tuon edellisen huonon kokemuksen perusteella ;) Mutta varoitinkin jo neuvolatätiä, että saa minusta uransa hankalimman asiakkaan, joka pelkää koko ajan, että vauva on kuollut. Tämän vuoksi halusin, että tekevät terkkarilla mulle raskaustestinkin, jotta jää sinne ylös tämäkin plussa, koska kolmannen keskenmenon jälkeen alkavat vasta tutkia syytä...
Tännehän alkaa pikkuhiljaa väkeä tulemaan. Kiva!
Taas vaihteeksi neuvolatäti soitteli, viimeksi perjantaina soitti peräti kolme kertaa :) Kertoi että keskusneuvolakin on kiinostunut minusta ja raskaudestani joten nyt olisi sitten kaksi neuvola aikaa varattuna ja vieläpä peräkkisinä päivinä. Keskusneuvolassa sitten ultrataan et masussa todella on salamatkustajana tonttu. Ja sen jälkeen kirjoitetaan lähete perinnöllisyysklinikalle vkolle 12 jolloin täällä meillä päin vasta tuolla viikolla tehdään perinnöllisyystestit. Pitkät viikot siis täällä edessä ja koittaa salata ystäviltä ja työkavereilta tämä raskaus ainakin viikolle 15 asti.
Mut nyt jatkamaan potilaana oloa. Ihana vatsapöpö iske tänne. Vaikka ensin luulin olevan vain raskauden syytä tämä oksenteleminen mut neuvolatätin mielestä ihan pöpön aiheuttama kerta pöntöllä saa istua ämpäri sylissä (sori suorapuheisuuteni)
Kaikkea hyvää teille näihin alkuviikkoihin ja neuvoloita odotellessa jännäilyihin.
-tinneri ja tonttu
Täälläkin toivon mukaan saadaan oma pieni nyytti syliin joulukuun puolenvälin tienoilla. Esikoinen tulossa. Meillä takana lapsettomuushoitoja ja tämä ihme tapahtui hoitotauolla, ennen järeämpiin hoitomuotoihin siirtymistä. Lapsettomuus polilta saatiin varhaisultra tämän kuun loppuun. Toivottavasti sieltä saadaan hyviä uutisia: hän olisi niin hartaasti toivottu ja odotettu vauva! :)
Joo,voi huh huh mikä yö tuo viime yö oli...! Heräsin ihan yht'äkkiä kesken unieni hirveeseen mahakipuun. Tuntui vähän kuin menkkakivuilta,mutta 100 kertaa voimakkaammalta. Kiemurtelin vaan tuskissani ja jouduin huutamaan mieheni apuun,kun en tienny mitä tapahtuu... :o Oli otettava panadol,että sain oloa tasaantumaan,kipua kesti varmaan jonkun 10-15minuuttia ja sitten se lieveni sen verran,että nukahdin. Koko tämän päivän on ollu vähän huono olo ja vatsa on ollu hellänä. :(
Soitin päivällä neuvolaankin,kun en tiennyt pitääkö olla huolissaan vai ei. Neuvolan täti sanoi,että ei tarvitse olla huolissaan,jollei vuotoa tule. Että tuo on kuulemma ihan normaalia,kun se kohtu suurenee... Joillekin se vaan kuulemma tulee rajumpina kipuina,kuin toisille. Huh huh... Mitenköhän siitä synnytyksestä selviää,kun nuo "kasvukivutkin" on jo tota luokkaa...?!? :o En kyllä olettanutkaan,että raskaus olisi välttämättä ihan helppoa,mutta melkonen pommi toi kyllä oli. Parin viikon päästä olis sitten se eka neuvola-aika,pääsee kyselemään tyhmiä kysymyksiä... :P
Onnea kaikille uusille tontun odottajille ja tsemppiä meille kaikille!
Voi että menee jännäksi! Tänään tuli taas lisää ruskeaa verituhrua... ehkä pari teelusikallista yhteensä. Viime torstaina tuli siis kans vähän mut paljon vähemmän ku tänään.
Esikoisella oli neuvolalääkäri tänään aamulla ja kyselin siltä asiasta ni käski vaan seurailla ja sit jos muuttuu ihan vereksi tai tulee kipuja ni sit soittaa terkkarille... Kiva tässä nyt sit käydä pyyhkimässä vessassa vähän välilä!
Osaatteko sania kuinka helposti pääsee kunnallisella varhaisultraan jos on esim tuulimuna epäily? Kiva venailla sitä np-ultraa ku siihen on vielä 6 viikkoa! Kuinka aikasin yleensä edes kannattaa ultrata että siellä varmaa näkyy?
Nyt yritän pakottaa itteni ajattelemaan jotain muuta... vähän kyllä hankalaa ku tippa linssissä vähän väliä ja mieskin oli alkanu innostua vauvasta :(
Terv.
Sirppu ja nirppu?
Itellä oli puoli vuotta sitten tuo tuulimuna ja se kyllä oli ihan normaalin tuntuinen raskaus. Ihan samat oireet oli kun odotin esikoista. Sitten vaasta ultrassa selvisi, ettei pussukassa ollut kehittynyt mitään, kävin vielä uudessa ultrassa parin viikon päästä. Sitten sieltä määrättiin tyhjennyslääkkeet, kahteen kertaan (ekalla ei täysin tyhjentynyt..). Mutta ei mulla ollut minkäänlaista vuotoa.
Toivotaan, että tällä kertaa onnistuu.
Oli se tuulimuna aika kova paikka, ku kaikki näytti niin hyvältä. Hormoniarvotkin oli tosi korkealla, ja lääkärikin sanoi vielä että "en usko että on mitään syytä huoleen".
Sirppu: En tiedä kuinka helposti kunnallisella pääsee extra ultraan ja varmasti joka kunnassa on eri tilanne. Esim. meidän kunnan terkkarilla ei oo edes gyneä, mutta täällä käy ostopalveluna 1-2 kk välein erittäin pätevä gynegologi. Varmaan jos vähän liiottelee vatsakipuja ja vuotoja tulee, niin voi joissakin tapauksissa neuvolatäti heltyä :) Yleensä kai kuuluu tuo n. 12 viikolla oleva ultra ja sitten se rakenneultra vaan kunnan tarjoamiin palveluihin. Itse sain kyllä tähän toiseen raskauteen kunnallisen kautta ultran rv 7, koska olin jo kerennyt varata ajan sille gynelle lapsettomuushoitoihin lähetteen saamista varten. Sitten viestitin neuvolan tädille, että ei kai vaan oo pakko perua aikaa, vaikka plussa tuli, kun en haluais toista kertaa kantaa sisälläni yli 6 viikkoa kuollutta vauvvaa, luullen olevani raskaana. (Ekassa raskaudessa todettiin rv 13 keskeytynyt keskenmeno, eikä ollut tullut vuotoja ym. keskenmenon oireita, ainoa oire oli joskus viikolla 5 kesken yötä aivan tosi kova vatsakipu, jolloin koski niin, että tuli aivan kylmähiki ja oksettava olo). No nyt odotellaan ensi tiistaita kuin kuuta nousevaa... Mutta kuten sanottua, oireet vaihtelevat ja toisilla voi tulla vuotoja vaikka kuinka paljon ja silti syntyy terve lapsi ja kuten minulla, ei ollut vuotoja raskauden aikana ja silti oli mennyt kesken. Eli ei auta kuin odottaa ja toivoa parasta ja pelätä pahinta...
Varasin tuon rv 7 ultran lisäksi ihan omaa mieltä rauhoittaakseni jo ajan yksityiselle rv 9+3, jotta voisi sitten katsoa ennen äitienpäivää, onko masussa elämää. Sitten ois taas reilu pari viikkoa seuraavaan ultraan, joten enköhän minä keskenmenon pelon kanssa selviä aina pari viikkoa eteenpäin, jos aina vaan kaikki olisi noissa ultrissa ok. Olisi niin ihanaa yllättää tulevat mummot äitienpäivänä tällä uutiselle, mutta uskaltaako???
Plussatestin tein liki kaksi viikkoa sitten, enkä voinut uskoa tulosta ennen kuin ultrassa näkyi ruskuaispussi ja sikiö :) Sydämen sykettä ei tosin vielä alkuviikosta näkynyt.
Laskettu aika menee joulukuun alkuun, mutta se tarkentuu parin viikon päästä kun on seuraava ultra, missä tarkistetaan, että kaikki on kunnossa. Tänään pitäisi olla viikkoja suunnilleen 6+1.
Raskausoireita on rintojen aristuksesta pahoinvointiin, vatsan nipistelyyn ja paleluun :)
Viime viikonloppuna minulla oli kovia vatsakipuja ja ruskeaa vuotoa (mitättömästi tosin), ja siksi oli tuo ultra. Ja vielä uusi ultra tosiaan kahden viikon päästä. Lääkäri totesi, että kun on vuotoja, niin keskenmenon riski on isompi, mutta hoitaja sen sijaan rauhoitteli, että ei se mitään välttämättä merkitse. Täytyy vain odottaa ja toivoa, että kaikki menee hyvin.
Sirppu, paljon tsemppiä. Toivotaan, että on harmitonta. Ainakaan täällä ei kunnalliseen ultraan pääse kovinkaan helpolla tai mihinkään muuhunkaan tutkimuksiin. Itselläni oli ilmeisesti tuulimunaraskaus marras-joulukuussa. Omalla kohdallani arvasin tuhruvuodosta, että kesken on mennyt, kun takana oli yksi keskeytynyt keskenmeno, joka alkoi pienempääkin pienemmällä tuhrulla n. rv. 13. Vaikka vuodot raskaudessa saattavatkin olla normaaleja, jotenkin tiedän ettei omalla kohdalla ole. Soitin tuosta km-epäilystä neuvolaan, ja koska en ilmeisesti osannut tarpeeksi liioitella, niin neuvottiin joko odottamaan tai menemään yksityiselle. Kävin lopulta alkuraskauden ultrassa yksityisellä, jossa todettiin kohdun olevan tyhjä. Tosin parin päivän tuhrun jälkeen vuotokin hieman lisääntyi, muttei menkkoja kummoisemmaksi, ja neuvolassa vaan sanottiin, että jos ei menkkoja kummoisempaa vuotoa eikä kipuja, ei voi muuta tehdä kuin odottaa.. onneksi kävin yksityisellä ja sain niin varmuuden asiaan, joten suosittelen mikäli mietityttää ja kunnalliseen ei pääse.
Viikonlopun aikana on plussa vahvistunut ja tänään oli jo ihan selkeä tumma viiva:) Toki vielä aluillaan.. toivottavasti pysyy mukana. Omien laskujen mukaan la olisi siinä 28.12. paikkeilla, mutta kierto kyllä heitellyt, että varmuutta ei ole.
Eka vauva tosiaan olisi kyseessä, vuoden vaihteesta saakka yritetty ollaa. Minä 23v ja mies 24v. Ihan ihmeissään ja onnen sekasena tässä mennyt pari päivää :).
Mut neuvolaan tosiaan pitäis jossain kohtaa ottaa yhteyttä. Eikös se niin mene, että plussattua voi periaatteessa heti sinne soitella? Ajattelin odotella loppuviikkoon ja sitten. :)
Tänään tehty 2klp testejä, ihana yllätys! vahva plussa tuli. La aika olisi laskurin mukaan 20.12 viikot vähän hakusessa katsotaan sitten neuvolan jälkeen. Pitäisi varmaan soittaa sinne kohta. Toinen lapsi olisi tulossa, esikoinen on 1v 5kk. Itse täytän kohta 22 mies on 26. Helsingissä asustellaan.
Nyt vaan toivotaan, että kaikki saamme kääröt jouluksi tai hieman joulun jälkeen syliimme terveinä ja suloisina ;)
Täällä kärvistellään, kun tuntuu ettei aika kulu. Huomenna pitäisi olla kasassa rv 7+0 ja eka ultra. Ultra on vasta illalla työpäivän jälkeen, joten tässä melkein vielä saa vuorokauden jännäillä, ennen kuin tietää onko ketään elossa tuolla masussa ja montako ja onko vielä oikeassa paikassa... Toivomme niin kovasti että tällä kertaa kaikki menisi hyvin... Toisaalta pelottaa oireiden vähyys, mutta huomenna ollaan siinäkin asiassa viisaampia...
Toisaalta elämäni ensimmäinen raskaus meni kesken ja tämä on toinen. Ekassa oli repäisykipuja heti alusta alkaen, jatkuvaa vessassa ravaamista, lievää öllötystä jne... nyt vessassa ravaaminen on jo vähentynyt, repäisykivuista ei tietoakaan eikä öllötyksestä. Mietin päätäni puhki, että jos tässä ei ole oireita kamalasti, voiko kaikki olla hyvin, kun tuossa ensimmäisessä taas oli oireita jonkin verran ja silti ei kaikki mennyt suunnitelmien mukaan...
Heippa vaan!
Sain elämäni ensimmäisen plussan raskaustestiin reilu viikko sitten perjantaina. Meillä miehen kanssa yritystä takana yli 4 vuotta eli voitte uskoa, että tuntuu ihan uskomattoman mahtavalta. Meillä kyseessä selittämätön lapsettomuus ja raskaus sai alkunsa ICSI:n avulla ensiyrittämällä. La on 16.12.
Oireita ei kovin paljoa vielä ole ollut. Reilu viikko sitten oli reilun vuorokauden ajan melko kovat alavatsakivut, jotka onneksi helpottivat. Nyt kipuja ja vihlaisuja ajoittain. Rinnat on hieman arat. Aamulla on vähän aikaa kuvottavaa oloa, joka helpottaa ja sitten kyllä ruoka ja kaikki hyvä maistuu :) Väsymystä on ehkä hieman enemmän kuin tavallisesti.
Eka ultra on 28.4 rv 6+6. Sitä tässä jännätään ja odotetaan kovasti, että näkee onko raskaus oikeassa paikassa ja näkyykö sykettä. Kyllä odottavan aika tuntuu melko pitkältä. Neuvolaan en ole vielä soitellut, ajattelin soittaa vasta ultran jälkeen.
Mariliina ja Papu rv 5+3
Mulla on ollu ongelmia nimimerkin kans (ei suostunut kirjautumaan sisään, murr!!!) niin oon joutunu tyytymään lukemaan tiedän esittelyjä ilman kommentointia.
Eli tervetuloa kaikille Joululahjoihin!!
Mulla on ollu ongelmia nimimerkin kans (ei suostunut kirjautumaan sisään, murr!!!) niin oon joutunu tyytymään lukemaan tiedän esittelyjä ilman kommentointia.
Eli tervetuloa kaikille Joululahjoihin!!
Eli kait tässä voi jo alkaa vähitellen antaa itsensä ajatella uutta vauvaa ihan kunnolla :)
Mieskin tänään aamulla hihitteli tyytyväisenä kun 2-v tyttären kanssa heräteltiin isiä ja kysyin että eiks ois kiva jos näitä ois tässä kaksi pikkuista halimassa isiä ja hokemassa "herää pikku isi, kevättä!" (muumeista kait opittu toi "kevättä!):)
Täällä ihmisillä on jo kaikenlaisia oireita... Ei kannata alkaa panikoida vaikka oireet äkkiä häviäiskin. Mulla oli kauheaa pahoinvointia esikoisesta ja sit kerran yövuorossa kaikki oireet hävis ihan kokonaan. Olin sit ihan varma et nyt tuli keskenmeno kun olin lukenu että oireet voi sillon hävitä. "Onneksi" sitten seuraavana aamuna sain taas halia vessanpönttöä...
Mulla ei oo tässä raskaudessa ollu oikeen mitään oireita vielä. Jos oikein miettii ni pissalla oon käyny ehkä useemmin, paleltanu kyllä on, mutta kyllä mua joskus muutenkin paleltaa :) Tissit tuntuu ehkä vähän painavemmilta, mut ei kyllä paljoa! Ois kiva jos ois sellanen olo et on raskaana, mut sitä pahoinvointia en kyllä kaipaa yhtään! Toivottavasti sitä ei tuukaan!
Mut nyt laittaa iltapalaa tulevalle isosiskolle :)
Terv.
Sirppu ja nirppu