Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Subjektiivinen päivähoito on syvältä!!!!!

Vierailija
29.03.2011 |

En oikein ymmärrä näitä nyky"äitejä", jotka äitiyslomalla ollessaan vie vanhemmat lapset hoitoon. Parempi olisi varmaan jättää lapset tekemättä tai tehdä vain yksi, jos ei jaksa/osaa niitä itse hoitaa. Ymmärrän kyllä sen, että lapsi on hoidossa esim. vanhemman sairauden tai sosiaalisen kyvyttömyyden takia ( jolloin hoito tulisi olla tarveharkintaista esim. lastensuojelun tai neuvolan kautta). Turha vinkua, että menee hoitopaikka, jos lapsen ottaa välillä pois....itse torvelot aiheutatte sen, että hoitopaikat ruuhkautuvat ja ne, jotka niitä todella tarvitsevat esim. työn takia eivät niitä saa. Perusteluksi ei myöskään mielestäni käy lapsen tarve sosiaaliseen kanssakaymiseen ja virikkeisiin.....jos vanhemmat eivät osaa niitä järjestää muuten, niin silloin kannattaisi ihan oikasti tarkastella kykyä kasvattaa lapsia ylipäänsä.

Eli...jos haluatte lapset pois jaloista, niin maksakaa se sitten ihan kokonaan itse. Yhteiskunnan rahoille on paljon tärkeämpiäkin kohteita, kuten esim. vanhustenhoito ja kouluterveydenhuolto.

Repikää siitä!

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on oikeasti ihmisiä, jotka oikein etsivät tilaisuutta "kupata" järjestelmää, kun ovat muuten niin onnellisessa asemassa etteivät apua tarvitse :O Kaikkea oppii av:lla!

Vierailija
2/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vaan suuresti, että miten nimenomaan ÄITEJÄ ja NAISIA häiritsee niin jumalattoman paljon tämä subjektiivinen päivähoito-oikeus.

Onneksi on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja toivottavasti sitä ei koskaan poisteta. Että revi AP siitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös ja heitä säälittää nämä hoitoon hylätyt esikoiset.

On se niin kauheaa, että naisilla on mielipiteitä.

Ihmettelen vaan suuresti, että miten nimenomaan ÄITEJÄ ja NAISIA häiritsee niin jumalattoman paljon tämä subjektiivinen päivähoito-oikeus.

Onneksi on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja toivottavasti sitä ei koskaan poisteta. Että revi AP siitä!

Vierailija
4/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

otin esikoisen kotiin, kun kuopus syntyi. Lapsilla ikäeroa 2v 7kk. Esikoinen oli hoidossa 8kk. Nyt olen taas palaamassa töihin. Lapsilla ikää nyt 2v ja 4v ja millään ei tahdota saada sitä samaa ihanaa paikkaa takaisin, vaan lapset pitäisi viedä eri paikkoihin hoitoon. Nyt oikeasti harmittaa, että en pitänyt paikkaa vaikka sen 8päivää kk.

Toisaalta tuttava kertoi haluavansa lapset pienellä ikäerolla. Ikäeroksi on nyt tulossa 1v 6kk ja esikoinen aloittaa päiväkodin, kun kuopus syntyy :(

Vierailija
5/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkien alkkiksien, narkkien ja vastaavien lapset pitäisi paljon nykyistä tehokkaammin hakea pois kodeista ja päivähoitoon, mielellään kokonaan pois vanhemmiltaan, mutta kun siihenkään ei tunnu olevan resursseja, niin edes tähän.

Jos on perusterve, omillaan toimeentuleva ja muutenkin hyvässä kunnossa, niin sitten ehkä oikeutta hoitoon voisi rajata. Toisaalta jos tällaisissa perheissä näkyisi lapsella jotain ongelmia, jotka johtuvat huonosta hoidosta tai väkivallasta, niin lapsi pitäisi saada pois.

Inhottavaa on se, että päiväkoti on joillekin lapsille se turvallisin paikka maailmassa.

Vierailija
6/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkien alkkiksien, narkkien ja vastaavien lapset pitäisi paljon nykyistä tehokkaammin hakea pois kodeista ja päivähoitoon, mielellään kokonaan pois vanhemmiltaan, mutta kun siihenkään ei tunnu olevan resursseja, niin edes tähän. .

yhtä lusmuperhettä että miten onkin kamalaa että lapsi on hoidossa ja vanhemmat vaan makaa kotona. Noh, päihdeongelmahan sieltä paljastui lopulta ja nyt lapsi on jo huostaanotettu. Kiitos päiväkotijärjestelmälle ja ihanalle pph:lle siitä että tuo lapsi koki ensimmäisinä vuosinaan edes jotain normaalia!!

Vierailija
7/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai haette toimeentulotukea. Käytte puoli-ilmaisessa hammaslääkärissä, jos pääsette jne. Nuo kaikki on järjestelmän kuppausta, jos tarkkaan ajatellaan. Miksi päivähoidon käyttäminen sen pahempi rikos olisi? Sitä paitsi tarhantädeissä alkaisi tulla työttömiä, jos nuo virikelapset jäisi pois. Olkaa tyytyväisiä vaan, jos lapsia hoitoon tuodaan ja kai te nyt omaa työtänne sen verran varhaiskasvattajina arvostatte...? Herää kysymys, miksi ihmeessä tarvitaan mitään koulutusta tai yliopiston käyneitä lastentarhanopettajia, jos kerran päiväkodin tarjonta on niin huonoa. Kannatan, että pätevyysvaatimuksista tingitään, palkataan työkkäristä ketä vaan ja palkka maksimi 1500 Euroa/kk, jos kerran hoito on niin huonoa ja jokainen typerä av-mammakin pystyy parempaan hoitoon.

Mutta nyt pitää lopettaa, tarvii lähteä hakemaan virikelasta päiväkodista! Ja tämä ihan totta. TAas on päivä mennyt mukavan leppoisasti.

t: virikemamma

ps. Olen muuten leppoisa äiti ja mukava puoliso, seksiäkin riittää, kun en jaksa kulkea äitiyden marttyyriviitta hartioilla vaan otan rennosti.:)

Vierailija
8/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona on vanhempi kotona vapaana, niin turhaa rasittaa opettajia ja koululuokkia oman piltin opetuksella, ja vielä täysin ilmaiseksi! Näiden torveloiden vuoksi koululuokat pullistelevat liian suurina, ei ole kunnollista kouluterveydenhuoltoa jne. Opettakaa lapsenne kotona lukemaan ja laskemaan. Ja jos hoitoa tarvitsette kouluikäiselle, palkatkaa itse hoitajat älkääkä sen vuoksi tunkeko lapsianne yhteiskunnan kasvatettaviksi.

Vierailija
9/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistetaanpa kuitenkin se, että maailma ei ole yksinkertainen paikka.

Esimerkiksi tilanne, jossa helpon esikoisen jälkeen syntyy hyvin haastava kakkonen, joka valvottaa yöt. Olisiko kuitenkin kohtuullista, että esikoisen voisi viedä päivähoitoon aamupäiväksi, jolloin äiti voisi nukkua aamulla valvottuaan pitkälle yöhön? Minusta ideaali tilanne olisi se, että esikoinen haettaisiin puoleen päivään mennessä hoidosta pois, jolloin kaikki voittaisivat. Äiti olisi järjissään ja lapset saisivat parempaa hoitoa.

Mikä esimerkissäni ottaa pannuun? Vai tarkoittiko ap ainoastaan kokopäivähoitoa? Mikäli tarkoitti, nii pitäisikö viestiä tarkentaa?

Vierailija
10/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivinen päivähoito-oikeus EI OLE sama asia kuin se, että äitiyslomalla oleva äiti vie 2-vuotiaan isosisaruksen KOKOPÄIVÄHOITOON joka päivä.

Virikepaikkalaiset ovat lähes poikkeuksetta niitä, jotka tuodaan ensimmäisinä ja haetaan viimeisinä. Ja mielellään tuodaan myös silloin, kun vanhemmilla on lomapäiviä.

Vierailija
11/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona on vanhempi kotona vapaana, niin turhaa rasittaa opettajia ja koululuokkia oman piltin opetuksella, ja vielä täysin ilmaiseksi! Näiden torveloiden vuoksi koululuokat pullistelevat liian suurina, ei ole kunnollista kouluterveydenhuoltoa jne. Opettakaa lapsenne kotona lukemaan ja laskemaan. Ja jos hoitoa tarvitsette kouluikäiselle, palkatkaa itse hoitajat älkääkä sen vuoksi tunkeko lapsianne yhteiskunnan kasvatettaviksi.

Vierailija
12/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kuitenkin kohtuullista, että esikoisen voisi viedä päivähoitoon aamupäiväksi, jolloin äiti voisi nukkua aamulla valvottuaan pitkälle yöhön?

yleensähän näissä on taustalla "itse olen lapseni hoitanut ja seitsemän vuotta valvonut" tapaukset jotka eivät voi ymmärtää että elämäänsä voi helpottaa.

Ystäväni on kyllä mennyt syvemmälle suohon tuon hoidon takia. Lapsi hakee päiväkodista joka ikisen flunssan ja mahataudin joten heillä sairastetaan joka viikko, vauva myös. Virikehoidon vastustajat varmasti taputtavat käsiään joten tässä teille iloa päivään!

Vierailija
14/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iYstäväni on kyllä mennyt syvemmälle suohon tuon hoidon takia. Lapsi hakee päiväkodista joka ikisen flunssan ja mahataudin joten heillä sairastetaan joka viikko, vauva myös. Virikehoidon vastustajat varmasti taputtavat käsiään joten tässä teille iloa päivään!

[/quote]

Tuo loppukommentti toi hymyn huulille, kiitos siitä. :)

Tuosta edellisestä se, että itse kyllä käyttäisinkin tuota aamupäivähoitoa vain sen välttämättömimmän ajan juuri noiden lieveilmiöiden vuoksi. Yleensähän vauvan rytmi tasoittuu ja nukkumaanmeno aikaistuu siinä kolmen kuukauden pinnassa.. Kun koko perhe pääsee yhteentoista mennessä nukkumaan, niin kyllähän sitä sitten jaksaa lasten kanssa. (Tällä hetkellä itsellä yksi alle puolivuotias, joten asia ei edes ajankohtainen itselle. Lähinnä vain miettinyt tuota tilannetta teoriassa.)

t. 22

Vierailija
15/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on todella suuri pula koulutetusta henkilökunnasta päiväkodissa. Olen itse nähnyt päiväkodissamme esim. mielenterveyskuntoutujia sijaisina. Ja voin vannoa, ettei eräskin heistä ollut todellakaan sopiva lastenhoitotyöhön.

Mutta jokainen toki haluaa lapselleen parasta ja jos haluaa lapsensa vaihtuvien sijaisten hoidettaviksi, joita ei vois oikeasti vähempää kiinnostaa lasten hyvinvointi niin se nyt on aivan sama.

Aika moni tuntemani lastentarhanopettaja sanoo, ettei hyväksy subjektiivista oikeutta.

tai haette toimeentulotukea. Käytte puoli-ilmaisessa hammaslääkärissä, jos pääsette jne. Nuo kaikki on järjestelmän kuppausta, jos tarkkaan ajatellaan. Miksi päivähoidon käyttäminen sen pahempi rikos olisi? Sitä paitsi tarhantädeissä alkaisi tulla työttömiä, jos nuo virikelapset jäisi pois. Olkaa tyytyväisiä vaan, jos lapsia hoitoon tuodaan ja kai te nyt omaa työtänne sen verran varhaiskasvattajina arvostatte...? Herää kysymys, miksi ihmeessä tarvitaan mitään koulutusta tai yliopiston käyneitä lastentarhanopettajia, jos kerran päiväkodin tarjonta on niin huonoa. Kannatan, että pätevyysvaatimuksista tingitään, palkataan työkkäristä ketä vaan ja palkka maksimi 1500 Euroa/kk, jos kerran hoito on niin huonoa ja jokainen typerä av-mammakin pystyy parempaan hoitoon.

Mutta nyt pitää lopettaa, tarvii lähteä hakemaan virikelasta päiväkodista! Ja tämä ihan totta. TAas on päivä mennyt mukavan leppoisasti.

t: virikemamma

ps. Olen muuten leppoisa äiti ja mukava puoliso, seksiäkin riittää, kun en jaksa kulkea äitiyden marttyyriviitta hartioilla vaan otan rennosti.:)

Vierailija
16/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voin vannoa, ettei eräskin heistä ollut todellakaan sopiva lastenhoitotyöhön. --- jos haluaa lapsensa sijaisten hoidettaviksi, joita ei vois oikeasti vähempää kiinnostaa lasten hyvinvointi

Siinä teille taas pientä kärjistystä. Että sijaisia ei voisi vähempää kiinnostaa lasten hyvinvointi? Oikeasti, vaivautukaa kirjoittamaan!

Vierailija
17/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä tähän on pakko tulla muutos, viimeistään kun nämä nykyään virikehoidetut Nicoyampat, jotka tulevat aikanaan veronmaksuikään tajuavat, miten älytöntä haaskaamista se on.

Vierailija
18/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän systeemiä lapseni eduksi - systeemi on olemassa lasten eduksi Lapseni (pian 6 v.) on hoidossa vanhempainvapaani aikana ylläpitääkseen ystävyyssuhteitaan tuleviin koulukavereihinsa ja monesta muusta syystä. Ihan hyvin hän voisi olla kotonakin, mutta näin on parempi. Lähtökohta on lapsen etu. Toukokuusta elokuuhun hän on kotona ja menee sitten esikouluun.

tapaamaan muita lapsia muualla kuin julkisessa päivähoidossa?

Vierailija
19/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppisitte ymmärtämään lapsen arvon, lapsuus on niin lyhyt. Minkälainen äiti se sellainen on, joka ei jaksa olla hyvä äiti lapselleen jos ei lapsi osaa aikaa hoidossa? Ei kaikki tietenkään voi olla niin ihania äitejä, sehän on selvä. Mutta pitäisi ehkä hieman niitä arvoja punnita. Tietenkään kaikki kotiäidit eivät ole automaattisesti hyviä äitejä. Mutta jos itse kotona, niin kyllä lapsen paikka olisi silloin äidin/isän luona. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä

Vierailija
20/100 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen kiitollinen virikehoitopaikastani. Sitä suositeltiin mulle sairastuttuani masennukseen ja siitä on ollut apua, saan levätä päivällä. Lapseni ovat saaneet kavereita ja sosiaalisia taitoja. Meilläpäin on erittäin vähän kotiäitejä, yksin saisin kaikki päivät puistossa olla. Lapsille ei myöskään tee hyvää olla aina masentuneen vanhemman seurassa.

Te ette aina tiedä, mistä syystä joku kotonaoleva vanhempi tuo lapsensa hoitoon. Älkää heitelkö kiviä, jonain päivänä saatatte itse tarvita yhteiskunnan apua, esimerkiksi sairaan tai vanhan omaisen hoidossa. Pahalta tuntuu silloin, jos sanotaan että ette vaan "viitsi" hoitaa häntä kotona.