Ärsyttäviä sanoja:
joihin törmään jatkuvasti työpaikalla ja jotka melkein nostavat ihottuman: mulkata, wörkkiä ja pelittää. Kääks!
Kommentit (126)
Sana, josta tulee mieleen lähes 40-vuotias teinin tasolla oleva mies.
"teetämme sen ompelijalla" sen sijaan että sanoo "teetetään se ompelijalla"
Noissa esimerkeissähän on kyse samasta verbistä, "teettää". Ekassa esimerkissä se on me-muodossa ja toisessa passiivissa, joka on puhekielessä aivan yleisesti hyväksytty vastine tuolle me-muodolle. Minä taas viittasin kahteen eri verbiin, "teettää" ja "teetättää", joista jälkimmäinen siis olisi noissa mainitsemissasi muodoissa "teetätämme" tai "teetätetään". Omassa kommentissani en siis puuttunut verbimuotoihin, vaan tuohon väkiälyttömään "teetättää"-johdannaiseen.
T: Se "teetättää"-verbin maininnut
"teetämme sen ompelijalla" sen sijaan että sanoo "teetetään se ompelijalla"
Noissa esimerkeissähän on kyse samasta verbistä, "teettää". Ekassa esimerkissä se on me-muodossa ja toisessa passiivissa, joka on puhekielessä aivan yleisesti hyväksytty vastine tuolle me-muodolle. Minä taas viittasin kahteen eri verbiin, "teettää" ja "teetättää", joista jälkimmäinen siis olisi noissa mainitsemissasi muodoissa "teetätämme" tai "teetätetään". Omassa kommentissani en siis puuttunut verbimuotoihin, vaan tuohon väkiälyttömään "teetättää"-johdannaiseen.
T: Se "teetättää"-verbin maininnut
viekkuun! Mitään oksettavampaa ja enemmän haluja karkottavaa lausetta en tiedä kuin: " Tuutsä mun viekkuun?"
Berberi on kanssa jotenkin älytön sana, samaa sarjaa kuin tuhnu, ripsipiirakka ja keket. Miksei voi käyttää asioista niiden oikeita nimiä?
ne on jumankauta silmät eikä mitkään simmut. Lapsille vielä ton sallii, mutta jos joku mies sanoo että "onpa sulla kauniit simmut" niin yök yök yäk!!
Masuasukki on maailman karmein sanahirviö. :S
Lausetta käyttävät sellaiset ihmiset, jotka eivät osaa perustella mielipiteitään.
tälle nauroin... ääneen :D
Tuosta "pikkumiehestä" tuli tietty heti mieleen tyttölapsesta käytetty "neiti" tai "pikkuneiti" tai "neiti-näpsä". huh.
Muutenkin minua kyllästyttää monet lapsien ja puolisoiden kuluneet hellittelysanat ja myös joskus ns. työnimet vauvoille, koska tuttvapiirissä ovat lähes aina samat. Yleisin Hippu.
Ylivoimaisesti eniten inhoan silti verbiä "makustella".
Teennäinen mainoskieli usein saa kylmät väreet kulkemaan selkäpiissä, erityisesti sellainen, joka tavoittelee vaikkapa tunteellista, urbaanin trendikästä tai - pahimpana kaikista - hullunhauskaa sävyä. Kaupallisen ja markkinointialan jargon on "sähäkkyydessään" yhtä luotaantyöntävää. Joskus tuntuu, että se mauttomien latteuksien tulva, johon törmää ihan joka yhteydessä, tappaa vielä kaiken luonnollisuuden koko kielestä.
Suomen kielen ammattilainen olen minäkin, tosin en niikään sieltä kielenhuoltopuolelta... Erityisen inhottavalta tuntuu, kun omasta kynästä aina välillä purskahtaa niitä samoja epäaitoja kammotuksia...
Mua ärsyttää kun tyttölapsesta käytetään
"neiti"
"meidän neiti"
"pikkuprinsessa"
ja varsinkin kun jotkut vanhemmat viljelee tota neitiä enemmän kuin lapsen nimeä! Siksi sillä lapsella on nimi että sitä käytetään!
Toinen mitä jotkut vanhemmat käyttää aina, on "meillä syödään jo kiinteitä", "meillä jo käännytään mahalleen" yms meillä, meillä, meillä!! argh! miksi ei taaskaan voi puhua lapsesta yksilönä, hänen omalla nimellään!
Nämä liinailut, kestoilut, pottailut ärsyttää jos niitä käytetään ikäänkuin oman statuksen nostamiseen. Itse käytän kyllä sanaa vaunuilla jos mennään vaikka kaverin kanssa lenkille ihan sillä ajatuksella että lapset saa samalla päikkärit.
Anoppi käyttää sanaa yöppäri.. musta se on yökkäri.
joihin törmään jatkuvasti työpaikalla ja jotka melkein nostavat ihottuman: mulkata, wörkkiä ja pelittää. Kääks!
Noi sanat oli nimittäin 2000-luvun alussa käytössä trendisanoina, en muista vuosiin niihin itse törmänneeni.
40, sitten ei varmaan kannata avata näitä ketjuja, tai tätä palstaa :D
Mua ärsyttää
-taapero
-sälli "meijän sälli"
-tunnettuus, wtf?
Ja siinä ne sit oikeastaan olikin...
Ymmärrän kyllä, että se kuuluu joihinkin murteisiin eikä aina tarkoita pahaa, mutta mun korviini se kuulostaa niin halventavalta, että saan välittömästi inhonväristyksiä.
Minä en keksi tuolle tunnettuus-sanalle mitään suomenkielistä synonyymia. Kielitoimiston sanakirjan mukaan tunnettuus on 'se, että jk on tunnettu'. Esimerkkilauseeksi mainitaan "Mainonta lisää tuotteen tunnettuutta". Esimerkkilause kyllä kärsii mielestäni substantiivitaudista. "Mainonnan ansiosta tuotteesta tulee entistä tunnetumpi" tai "Mainonnan ansiosta yhä useampi tuntee tuotteen" olisivat sujuvia vaihtoehtoja. Tästä huolimatta tunnettuus on ihan neutraali, yleiskielinen sana.
*ammu
*humma
*haukku
*poppa
noi kaikki sillon kun puhutaan lapselle, sillä eihän se voi oppia puhumaan kunnolla jos sille lässytetään... (muutenkin kaikki simmu, känny, nassu ym sanat ärsyttää)
ja sana mikä saa mut näkemään punaista on VITTU.. se on niiiiiiiiin kulunut ja naurettava sana, että ihmiset jotka käyttää sitä tekevät itsensä naurunalaisiksi.. varsinkin jos sitä käyttää joka paikassa ja lauseessa, niinkuin nykyään on tapana..
Lisäksi muita inhokkeja ovat aikas, niimpä, teeppari, yöppäri, mammaliini, äippä, äippänen, äippäliini, suppari, puurottelu, potattelu, mammaliivit, yhdyssanat kirjoitettuna erikseen ja ketä-sanan väärinkäyttö.
on kun joku aloittaa lauseen sanalla "elikkäs.."
Minä en keksi tuolle tunnettuus-sanalle mitään suomenkielistä synonyymia. Kielitoimiston sanakirjan mukaan tunnettuus on 'se, että jk on tunnettu'. Esimerkkilauseeksi mainitaan "Mainonta lisää tuotteen tunnettuutta". Esimerkkilause kyllä kärsii mielestäni substantiivitaudista. "Mainonnan ansiosta tuotteesta tulee entistä tunnetumpi" tai "Mainonnan ansiosta yhä useampi tuntee tuotteen" olisivat sujuvia vaihtoehtoja. Tästä huolimatta tunnettuus on ihan neutraali, yleiskielinen sana.
sanat:KÄET (kädet)
PORUKAT (vanhemmat)
ja on niitä muitakin,mutta suurin osa jo lueteltukin.Minuakin ärsyttää väärinkirjoitukset,kuten OMPA,NIIMPÄ jne.voi PRKL kun ihmiset ei osaa kirjoittaa!!