Ärsyttäviä sanoja:
joihin törmään jatkuvasti työpaikalla ja jotka melkein nostavat ihottuman: mulkata, wörkkiä ja pelittää. Kääks!
Kommentit (126)
Taidankin tästä lähteä maate, vaikkei kello vielä kovin paljon olekaan. Lähteissä sammuttelen valot ja samoin tein poikkean vielä paikassa, jossa ollaan yleensä yksittäin!
Omaan listaani heitän vaikka masuasukki, äityli, laatta, oksu ...
etoo, jos äiti sanoo tyttöään pimuksi. myös "kotoilu" oksettaa.
moukka, mutta sanon aina, että jokin toimii. Eli pelitä tai wörki. ap
unnuttaminen
äippä
broitsu
täykkärit (pitääkö kaikelle keksiä lempinimi/lyhenne?:D)
eppuluokkalainen
muksu
mens(s)ut
monikset
"palataan astialle" (joo se oli ehkä ihan hyväntuulisen hassu juttu silloin kun joku sen ekan kerran keksi, ei kovin nokkelaa enää...)
immeinen
heips
Ja sitten nää on näitä jotka leviää mm. facebookissa kulovalkean tavoin:
koiruus
rakkauspakkaus (olevinaan jotenkin "kekseliäs" tai erilainen sana ja silti niiiin käytetty)
ihanuus
Ja sitten perinteiset väärinkirjoitetut, pahimmat ensimmäisenä:
ompa
niimpä
täälä
erinlainen
kuullostaa
Ylipäätään kaikki kliseiset ja puhkikulutetut sanonnat kuulostaa musta väsyneiltä. "Liian monta liikkuvaa osaa" ja palataan astialle"... huh, yritän välttää.
lihavaa ihmistä, apuja, kun pyydetään apua tai neuvoja, tavan, kun tarkoitetaan tavallista, normi, kun tarkoitetaan normaalia, välikausi, kun tarkoitetaan kevättä tai syksyä.
-puun takaa
-hottis
-lopun päiten
-lopun viimeeks
-aikuisten oikeesti
ja tosi monet stadin slangi sanat on kamalia
Joo AIKUSTEN OIKEESTI, eiiiiiii :D Tuo puuttui mun listasta, en tiedä miten unohdin...
Muuten noi ärsytyssanat on aika subjektiivisiakin, esim. hottis on musta vaan sellainen koominen, ei vakavasti otettava muttei ärsyttäväkään, saatan itsekin leikkimielellä sitä joskus käyttää.
t. 4
haasteellinen, haastava
speksit (paitsi it-alalla)
epämukavuusalue
ottaa koppi jstn
Ja kaikki hokee näitä - yäks!
olen outo mutta minua ärsyttää sanat: huomenta, aamiaista/aamiainen, lämpöinen/lämpöisiä :D
kun mies sanoo joka ilta, että mennäänkö maate. Lopulta ärsyynnyin niin, että mainitsin asiasta, ja nyt se ei ihan joka ilta tota sano, vaan välillä esim, että mennäänkö nukkumaan.
Ihme pikkusieluisia pöpöttäjiä olette. Minä sen sijaan olen kielenhuollon ammattilainen, joka ARVOSTAA erilaisuutta ja kielen rikkautta.
tavan (= tavallinen)
normi (= normaali)
paituli
petari
teeppari
pupuilu ja kaikki sen sukuiset kuten puistoilu, vaunuilu jne
itse-sanan käyttö minän sijaan, "itsellä on ihan tavan teeppari puistoillessa"
römpsä, reva, vars. kun nainen puhuu omasta alapäästään
Isot alkukirjaimet kansallisuuksissa, kielissä, firmojen nimissä, tyyliin Maijan Maku Nurkka
Ja ne yhdyssanavirheet!
Yksittäin (= yksin)
Lähteissä (= lähtiessä)
Saman tein (= saman tien)
Kielen ammattilainen minäkin, mutta en osaa ärsyyntyä uudissanoista tai muoti-ilmaisuista. Sen sijaan en tykkää yhtään varsinaisista kielivirheistä tai huonosta kielenkäytöstä. Nettopalsta nyt ei ole oikea ympäristö sellaisesta ärsyyntymiseen, mutta esim. paineituissa teksteissä ja mainoksissa huono kieli kyllä pistää puhisemaan : )
Joitakin ilmaisuja pidän ehkä vähän sellaisena "bullshit-bingo" -materiaalina: niitä käytetään paljon, mutta ne eivät tarkoita juuri mitään. Tällaista on esim. yritysmaailman jargon, vaalipuheissa viljellyt ilmaukset jne.
Rutiinisti. Ja tätä käytetään virallisissa yhteyksissä! "Otetaan rutiinisti yhteyttä ohjaajaan"... siis mikä hemmetin sana tuo on? Oikea muotohan on tietenkin rutiininomaisesti.
12
En siis yhtään ymmärrä, mistä tuo ylimääräinen pääte on tuohon tullut, kun todellisuudessa sillä tarkoitetaan kuitenkin "teettää". "Teetättää" tarkoittaisi kirjaimellisesti sitä, että on laittanut jonkun laittamaan jonkun tekemään jotain.
eniten ärsyttää:
-Jaksuja!
argh!
kylhä noita on. joku lapsesta sana.. Taapero. ei vittu