Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi omiin vanhempiin ladataan niin paljon odotuksia?

Vierailija
29.03.2011 |

Kaikki eivät ole hyviä vanhempia. Kaikki lapset ei ole toivottuja. Kaikilla on äiti ja isä, mutta monen vanhemmat ovat epätäydellisiä ihmisiä, epätäydellisiä vanhempia. Miksi ihmisillä on niin suuret odotukset omista vanhemmistaan? Ollaan kauhean katkeria ja pettyneitä jos on ollut huono lapsuus, ja vuosien päästä odotetaan selitystä ja hyvitystä siitä.

Ettekö te aikuiset ihmiset osaa ajatella, ja ennen kaikkea hyväksyä sitä, että omat vanhempasi ovat olleet nuoria, naiveja, itsekkäitä, epävarmoja, virheitä tekeviä tavallisia kuolevaisia. On ennenkin ollut masennusta, alkoholisimia, mielisairautta. Teiniraskauksia, vahinkoraskauksia. Miehet on olleet sikoja, naiset huoria, ja pieneten lasten vanhemmille on toisinaan ollut parempi vaihtoehto erota kuin pitää perhe koossa. Sinä olet olemassa koska äitisi on sinut synnyttänyt ja isäsi sinut pistänyt alulle. Vanhemmilleen katkera aikuinen on ehkä viisaampi kuin omat vanhempansa, parempi äiti tai isä omille lapsilleen. Mutta ajattele kuinka kokematon oma parikymppinen äitisi on ollut silloin ennen vanhaan. Olisiko sinulla yhtä paljon odotuksia tämän päivän parikymppiselle pissikselle kuin mitä odotit omalta äidiltäsi?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat vasta vähän päälle parikymppisiä lapsia saadessaan.

Käsittämättömältä tuntuu jatkuva pelottelu kummituksilla, helvetillä ja paholaisilla jne. Tuon tuloksena olin hyvin arka ja pelokas lapsi, näin jatkuvasti kamalia painajaisia.

Vierailija
2/4 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsia saa, pitää yksinkertaisesti tehdä parhaansa. Ei kaikkia pahoja sanoja ja tekoja riitä kumoamaan se, että ensin ne kiistetään ja niistä vaietaan ja sitten ehkä vuosia-vuosikymmeniä myöhemmin todetaan ettei kukaan ole täydellinen ja että lapset ne vaan odottavat liikaa.

Olen päässyt aika hyvin katkeruudesta yli päästyäni elämään omaa elämääni. En ole myöskään koskaan odottanut täydellisyyttä keneltäkään. Sen sijaan minulla on kyllä selvä toimintamalli ihmisten kanssa; jos minua kohtelee huonosti ja töppäilee, on sitä joko osattava pyytää anteeksi tai sitten en ole enää tällaisen ihmisen kanssa tekemisissä. Tämä koskee myös vanhempiani. Jokainen tekee virheitä, mutta se pitää pystyä myöntämään ja pyytää anteeksi, eikä esittää täydellistä ja virheetöntä ihmistä.

Äitinä olen ollut vasta suhteellisen vähän aikaa, mutta olen jo ehtinyt sanomaan ja tekemään tyhmiä ja harkitsemattomia asioita. Minä pystyn kuitenkin myöntämään sen ääneen ja olen pyytänyt näitä asioita anteeksi lapsiltani ja myös kehottanut heitä keskustelemaan ja tuomaan esille epäkohtia, sen sijaan että he hautoisivat niitä mielessään ja kärsisivät niistä yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli ihan ok äitinä, muutamia isoja typeriä virheitä, mutta itsekin käytin niitä suvereenisti silloin hyväkseni, eli en ollut mikään fiksuin lapsikaan. Isäpuoli olis suoraan s***tanasta, mutta en sillekään ole katkera tms.

Oma aikuinen elämäni ei myöskään ole paras mahdollinen, äitinä en varmasti ole maailman paras, en varmaan edes paras lapsilleni, mutta monia virheitä olen välttynyt tekemästä, ja joitain taas jatkan perimänä eteenpäin, näemmä.

Vierailija
4/4 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani eivät olleet hyviä, mutta en ole enää heille katkera. Pääsinhän pois. Olen taatusti heitä parempi vanhempi, mutta en toki täydellinen. täydellisyytttä en keneltäkään odotakaan.