Mika murre teista kuulostaa kaikista junteimmalta? Sanokaa vain YKSI! Ja stadin slangia ei sitten lasketa, koska se ei ole murre.
Kommentit (58)
sitä miiltä stadin slangi kuulostaa.
Se ei myöskään voi määritelmän mukaan kuulostaa " juntilta" , koska Suomessa kaikki junttimaisuus on peräisin Helsingin ulkopuolelta. :)
niin Tampere on äänestetty kärkeen! Multa yksi ääni Tampereelle!
t. paljasjalkainen tamperelainen, nääs
kenenkään tamperelaisen sitä käyttävän. Ugh! Olen puhunut :P
ku naapurin viljavainiot. miehemmielestä pohojammaan murres on parasta mitä suomes on kuultu. itte en ny niin menis kehumahan mutta pärjätty tääl ainaski ollahan
Ilona_AlaKörkkö:
Se ei myöskään voi määritelmän mukaan kuulostaa " juntilta" , koska Suomessa kaikki junttimaisuus on peräisin Helsingin ulkopuolelta. :)
Itse tykkään murteista, niitä on kiva vertailla ja tutkia. Savolainen murre tekee ehkä juntin kuuloisen vaikutelman, mutta rumimmalta minusta kuulostaa ei varsinaisesti murre, vaan ylimielisen kuuloinen puhetapa ja kuinka sanoja töksäytellään Helsingissä ja ympäristössä. Varsinainen ja aito stadin slangi on aika veikeän kuuloista.
Vierailija:
Itse tykkään murteista, niitä on kiva vertailla ja tutkia. Savolainen murre tekee ehkä juntin kuuloisen vaikutelman, mutta rumimmalta minusta kuulostaa ei varsinaisesti murre, vaan ylimielisen kuuloinen puhetapa ja kuinka sanoja töksäytellään Helsingissä ja ympäristössä. Varsinainen ja aito stadin slangi on aika veikeän kuuloista.
Keski-suomalaiset puhuvat melko lailla kirjakilen mukaisesti sanat, mutta nitä venytetään hassusti.
Sitä ei oikein voi kirjoittamalla ilmaista.
Terveisin Jyväskyläläinen
Ps. esim. minusta se on niin ihanaa. Jyväskyläläinen sanoo : Minuusta
se on nii ihanaaa. ;)
t. Yksi joka myös inhoaa Keski-Suomen murretta
Oikeasti, murre on rikkaus. Tietysti on hyvä osata myös esiintyä selvällä yleiskielellä jos tarvitaan " virallisempaa" kannanottoa johonkin - oikein leveää murretta puhuvaa ei aina oteta ihan vakavissaan.
Juntein murre on kuitenkin turku.
moittinnu. sanokaahan nyt joku ees miiltä se teirän korvihin kuulostaa? taitaa muukki tykätä ettei vaan mummies.
Tykkään silti Lauri Tähkän musiikista joten ei kai se sit kuitenkaan ole niin ärsyttävää... Ropsua lautasehen vaan ja syömähän, vai miten se oli...
Mutta pakko sanoa, kun kuulen paljasjalkaisen stadilaisen puhuvan niin tulee väkisinkin sellainen mytötähäpeän olo.
Mun kaverin kuusankosken murre on sen sijaan tosi kaunista! Sanoo vaikka sanan ykkönen ykköin ja hevonen hevoin ja silleen mut se kuulostaa nätiltä toisin kun savo...
Jyväskylässä puhutaan Päijät-Hämeen murretta (savolaismurre) kuten muuallakin eteläisessä Keski-Suomessa Päijänteen ympäristössä. Itse jyväskyläläisenä en huomaa mitään venytystä puheessa, vaikka huomaan sen kyllä esim. kuopiolaisten puheesta.
miksi pitää miettiä mikä on juntein? olen kotoisin savosta, asunut reilu 5 vuotta pohjanmaalla ja ihastunut pohjanmaan murteeseen.
kamalan kuuloista ja se jos mikä kuulostaa kuin puhujalla puuttuisi muutama mutteri päästä..
joka tällaisen ketjun on aloittanut. Murteet ovat rikkaus kielessä ja ihan jokainen kaunis omalla tapaa! Vaalikaa murteitanne ihmiset, mikään ei ole niin junttia kuin identiteettinsä kadottanut ihminen, joka yrittää olla jotain muuta mitä ei ole.
ja siitä murteesta on seksikkyys kaukana.