RKP shokissa: Suomen- ja ruotsinkieliset samaan kouluun?
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkie…
Jos olette aikoneet äänestää "suvaitsevaista ja liberaalia" RKP:tä, niin lukekaapa tuo juttu.
"RKP:n kaupunginvaltuutetut ovat järkyttyneet Espoossa suunnitelmista siirtää suomen- ja ruotsinkieliset koululaiset samoihin tiloihin.
Ehdotuksen mukaan opetus luokkatiloissa järjestettäisiin omalla äidinkielellä, mutta oppilaat olisivat yhdessä lounastauoilla ja välitunneilla. Tilasiirroksella syntyisi säästöjä.
- Ehdotus järkytti meitä, kertoo kaupunginvaltuutettu Mia Grundström (r.) Hufvudstadsbladetissa."
Kommentit (46)
"oma valintasi olla täällä, lähde pois jos ei miellytä", lähde itse jos et halua kaksikielisessä maassa asua. Lähde vaikka sinne Amerikkaan, siellä on myös paljon paikallisia persuja jotka tunnetaan red neck-heimona. Ne taas tykkäsi ennen syrjiä tummemmasta ihonväristä, nykyisin nekin on huolissaan espanjankielen uhkaavasta valta-asemasta. Sulla olisi siellä vientiä. Mä olen aivan yhtä suomalainen kuin sinä ja lapsellani on oikeus puhua bussissa äidinkieltään ilman että häntä solvataan. Miksi se on sulta pois?
itse et ole mikään muksu ja aivan varmasti teidät että se on molemmanpuolista. Suomeapuhuvia solvataan kun he matkustavat bussissa missä useinmiten on ruotsinkielisiä.
ja suomenkielisillä on huonot oltavat ruotsinkielisissä kunnissa. Lähes tulkoon ei mitään oikeutta ylläpitää suomenkieltä.
Suomenruotsalaisten vainoaminen alkaa jo saada todella sairaita piirteitä, aikuinen nainen bussissa sanoi minun 4v pojalle että opettelisi suomea tai olisi hiljaa kun hän jutteli tarhakaverinsa kanssa. Hieno maa tämä Suomi.
ja oma valintasi olla täällä
olethan sinä ruotsinkielinen ja sinun ei ole pakko olla täällä.amerikassa sanotaan:
welcome to America, Speak EnglishEi kannata myöskään unohtaa historiallisia syitä, jotka saattavat vielä vaikuttaa taustalla. Ruotsinkieliset eivät olisi halunneet antaa suomen kielelle mitään asemaa, vaikka Suomen alueella on suomenkielisiä ollut aina vähintään n. 80%.
1800-luvun ja 1900-luvun alun ruotsinkielisten toiminta on siis hyvinkin verrattavissa Etelä-Afrikan apartheidiin.
historiallisista syistä? Saanko mä sitten sylkeä tuntemattomien venäjää puhuvien päälle historiallisista syistä?
Et saa. Mutta historialliset seikat vaikuttavat asenteisiin. "Ryssiin" suhtaudutaan vieläkin joskus negatiivisesti, vaikka sodasta on jo ikuisuus. Samoin ruotsinkielisiä kohtaan on joillakin negatiivisia tunteita perustuen siihen, miten huonosti ruotsinkielinen eliitti kohteli suomenkielistä enemmistöä. RKP:hän jatkaa tätä linjaa edelleen: jokaisen suomenkielisen tärkein asia koulu-uralla on valmistautua palvelemaan ruotsinkielisiä.
valtion jossa ruotsinkielistä lasta saa haukkua oman kielensä puhumisesta muutan tästä maasta enkä katso taakseni kun syötte lopulta ensin muut ja sitten toisenne.
valtion jossa ruotsinkielistä lasta saa haukkua oman kielensä puhumisesta muutan tästä maasta enkä katso taakseni kun syötte lopulta ensin muut ja sitten toisenne.
Kuka täällä hyväksyi lasten haukkumisen?
Tässä oli kyse erillisen koulurakennuksen tarpeettomuudesta.
kolme koulua, kaikissa isommat tilat kuin mitä oppilasmäärä tarvitsi. Koulutoimi sitten keksi että siirretään ne ruotsinkieliset kahteen kouluun, jonne mahtuisivat hyvin, eikä koulumatkatkaan juuri muuttuisi. Näin yksi koulu jäisi suomenkielisille, joilla oli jatkuva tilanpuute. Säästöäkin syntyisi kun ei tarvisi rakentaa uutta koulua suomenkielisille.
Arvatkaapa mikä sota syntyi? Ja mihin se päättyi? No siihen että ruotsinkieliset pysyi kouluissaan, isoissa väljissä koulurakennuksissa ja suomenkieliset jatkoi ahtaissa tiloissa. Koska olishan se ollut suurta sortoa ja syrjintää jos ruotsinkieliset olis joutuneet luopumaan jostain.
todella huolissani tätä menoa täällä viime aikoina. Olen todella pahoillani siitä mihin suuntaan meidän Suomi on muuttumassa kun rasistit on löytäneet toisensa netisssä ja yllyttävät toisiaan.