Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

neuvolan kotikäynnit

Vierailija
27.03.2011 |

ahdistaa jo nyt, en haluaisi että meillä käy ketään "viranomaisia" kyyläämässä meitä.

kotikunnassani kuulemma viikon päästä synnytyksestä käy äitiysterkkari ja sitten 2 viikon päästä lasten terkkari kotona.

voinko kieltäytyä?

meillä oli muutama vuosi sitten tilanne joka aiheutti sen että meidän oli päästettävä kotiin sossutädit, ja sen jälkeen on ahdistanut ihan sikana nää kotitarkastukset.

mitään salattavaa meillä ei ole, en vaan haluaisi, en osaa selittää etä mikä siinä on mutta ajatus puistattaa.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olemmekin lähes mallikansalaisia

Vierailija
2/61 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos haluatte mieluummin mennä nauvolaan, niin se on ihan ok. Suurin osa varmaan tykkää, ettei vastasyntyneen kanssa tarvi lähteä, mutta jos se ei teitä haittaa, voitte tottakai ilmoittaa neuvolaan, että tulette mieluummin sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden vaihteessa tuli uudet neuvola-asetukset, joka velvoittaa tekemään ensisynnyttäjien luokse kotikäynnin, raskausaikana tai sen jälkeen.

tarkoitus raskausajan kotikäynnillä on?

Minusta oli ihan tarkoituksenmukaista ja itselle helpompaa, että synnytyksen jälkeen neuvolasta tultiin kotiin, varsinkin kun vauva syntyi talvella eikä meillä ole autoa.

Mutta raskausaikana en olisi suostunut moiseen, olisi tuntunut tosi kummalliselta. Minä halusin äitiysneuvolasta sen, että minun ja vauvan vointia seurattiin, ja se hoitui parhaiten neuvolassa, jossa oli tarvittavat laitteet. Jos vielä tulen raskaaksi ja tuollaista ehdotetaan, kieltäydyn ehdottomasti. Mikä pointti tuossa muka on?

Vierailija
4/61 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en ois päässy vauvan kanssa neuvolaan kovin helposti. Oli mielestäni todella kiva, että tultiin kotiin. Ei tullut mieleenkään, että siinä olisi muka mun kotia syynätty jotenkin.

Vierailija
5/61 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olemmekin lähes mallikansalaisia

Niin mallikansalaisen on paljon kivempi lähtee roudaamaan viikon vanhaa vauvaa esim 30 asteen pakkasessa neuvolaan sen sijaan että hoitaja tulisi tutkimaan sen vauvan kotiin! :D ihan en ymmärtänyt yhteyttä! :D Ei vaan ihan tosi, se on kiinni ihan siitä kunnasta missä asuu. Toisissa kunnissa on paremmat palvelut kuin toisissa.

Vierailija
6/61 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme lasta on. Mies totesi, että "saat tulla, jos mä saan tulla sun kotiisi", ei oo tätejä näkynyt.

Vierailija
7/61 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia 4, kertaakaan eivät ole käyneet, tosin joka kerran ovat tarjoutuneet... Vaan kun th:n asenteet jo neuvolan tiloissa ovat olleet luokkaa "osaatko keittää perunoita" (hmm. olin kyllä aika nuori kun esikoinen syntyi...) niin miksi ihmeessä mä tahtoisin sellaista ihmistä kotiini, joka kuitenkin on mun turvapaikka? Pitäköön harkitsemattomat kommenttinsa siellä neuvolassa, mun kotiin ei tarvitse tulla niitä kertomaan.

Muutenkin neuvola on ihan syvältä. Jos ei just mennä käyrillä niin sit on jotain pahasti pielessä. "Antaako se äiti sulle ruokaa ollenkaan?" (Joo. en anna. Odotan että kuolee nälkään.)

Vierailija
8/61 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin käy samalla neuvolassa. Äitiysneuvolan terkkari veti herneen nenään, lastenneuvola suhtautui ihan OK.

Siis minkä takia äitiysneuvolan terkkari käy kotona? Katsomassa että vatsankasvatusolosuhteet ovat hyvät vai?

Meillä oli muistaakseni ensimmäisellä käynnillä molemmat, silloin aikanaan.

Sen kotikäynnin "palvelun" aloittajakin ymmärtäisi siinä vaiheessa, kun olisi itse uupunut, auto rikki ja lapsikin kärttyinen, ehkä vähän kipeäkin. Ei todellakaan tee mieli lähteä neuvolassa käymään, vaikka ei voisikaan loistaa kiiltävällä ja siistillä kodilla.

Aloittaja ei ole tainnut vielä synnyttää, kun ei ole kovin realistista kuvaa asioiden tärkeysjärjestyksestä siinä vaiheessa, kun on vauvan kanssa kotona.

Ei käy kateeksi sitäkään lasta, jonka äiti on suorastaan hysteerinen siisteyden suhteen. Missä se lapsiparka sitten aikanaan leikkii, jos koti pitää olla aina tiptop-kunnossa?

Vierailija
9/61 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa veroeuroilla ei tämmöistä pyöritetä.

Itse olen kiitollinen hyvästä palvelusta. Kotikäynnille en siivonnut, en tarjonnut kahvia tai mitään. Ihan leppoisa ja tarpeellinen tilaisuus. Keskellä talvea sektion jälkeen olis ollu aika kälystä lähteä sähläämään bussilla neuvolaan. Ihmeasenteita jengillä. Teillä ei varmaan koskaan käy vieraita?

Vierailija
10/61 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kohdalla neuvolan th kävi kotona. Toisen kohdalla oikein soitin neuvolaan ja pyysin kotikäyntiä, mutta "ei ole resursseja". Kolmannen kohdalla epäilen samaa, mutta jos kotikäynnin tarjoavat, tottakai otan vastaan.

Ärsyttävää lähteä synnytyksen jälkeen vastasyntyneen kanssa jonnekin neuvolaan.

Vierailija
11/61 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä th:n kommentti "on vauvalla ihana kasvuympäristö" paljasti sen, että koti on kyylätty.

Vierailija
12/61 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden vaihteessa tuli uudet neuvola-asetukset, joka velvoittaa tekemään ensisynnyttäjien luokse kotikäynnin, raskausaikana tai sen jälkeen. Jos niitä ei ole asetuksen jälkeen millään tavoin toteutettu (jotkut työntekijät ovat aina muutosta vastaan), niin se on kyllä virkavirhe. Toinen mikä on uutta, ja mikä PITÄISI olla käynnissä tällä hetkellä neuvoloissa on laajat terveystarkastukset raskauden keskivaiheilla. Se on lääkärin vastaanotto, johon toivotaan myös isät mukaan, ja jota varten ensisynnyttäjät myös täyttävät tietyn kaavakkeen.

Terkkarit eivät missään nimessä tule kotiin katsomaan onko siistiä yms. Jokainen neuvolassa työskentelevä tietää, ettei siivoaminen ole ensimmäisenä mielessä synnytyksen jälkeen. Sinne tullaan tsekkaamaan vauva ja keskustelemaan. Tunnelma on (yleensä ainakin) rennompi, kun vanhemmat saavat olla omassa kotonaan ja aikaa on reilusti enemmän. Vanhemmat saavat etukäteen miettiä rauhassa kysymyksiä mikäli haluavat ja tuntuu, että he ovat paljon aktiivisempia kyselijöitä kotona kuin vastaanotolla. Keskustelu on tosi paljon luontevampaa ja avoimempaa kotikäynnillä, ja yleensä on aikaa keskittyä juuri niihin asioihin, mihin vanhemmat itse toivovat enemmän ohjausta.

Eikä ainakaan minun kokemana niitä alapäitä siellä kotisängyllä tutkita, ellei ole jotain erikoista ja äiti halua, että terkka tsekkaa sen. Jos siellä on pieni repeämä/episiotomia, niin ei sinne turhaan ronkita. Äiti tulee joka tapauksessa lääkärin tekemään jälkitarkastukseen.

Toivottavasti selvitti hämmennystä :)

-th

"Vuoden vaihteessa tuli uudet neuvola-asetukset, joka velvoittaa tekemään ensisynnyttäjien luokse kotikäynnin, raskausaikana tai sen jälkeen."

Mitä ihmeen mieltä on tehdä kotikäynti raskausaikana, kun silloin vauva on vielä masussa? Onko sittenkin tarkoituksena tsekata ja kontrolloida kotiolosuhteet ja tämä sitten naamioidaan jotenkin vauvan parhaaksi toimimiseen.

Vierailija
13/61 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla vauvalla terkka kävi kotona ja kyllä tutki joka paikan. Kävi saunaan kurkkaamassa, parvekkeen syynäs, tutki kortit jotka oli päydällä...Lopulta sano et meillä on liian kuuma ja vauva voi lopettaa hengittämästä kun luulee olevansa kohdussa vielä.

Tokalla sanoin et on ihan kiva harjotella liikkumista vauvan kans ja lähtee neuvolaan.0

Onko muillekin käynyt niin, joiden luona neuvolantäti on käynyt tarkastuskäynnillä, että täti syynäsi vaivihkaa kaikki paikat?

Vierailija
14/61 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työntekijän omasta asenteestakin millä asenteella tulee toisten kotiin. Osa sanoo suoraan mielipiteensä esim. lapsen huoneesta ja kodista vastaavatko ne hänen näkemyksiään siitä miten asioiden pitäisi olla.

Vierailija
15/61 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aina minä oon huolehtinut ja sanonut, että mua häiritsee kun en oo jaksanut siivota synnytyksen jälkeen :D

Miehen siisti ja minun siisti kun tarkoittavat eri asioita xD

Mutta on kyllä ollut tosi kiva, ettei ole tarvinnut vauvaa lähteä raahaamaan pakkasessakaan neuvolaan vaan on saanut ihan rauhassa kotona olla :)

Vierailija
16/61 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkka tuli meille käymään, mä istuin keittiössä paskaisena ja pöytä sotkuisena. Sanoin, että ei jakseta siivota, johon terkkari totesi, että paljon epänormaalimpaa olisi, jos koti olisi aivan siisti ja kiiltelevän puhdas. Olin odottanut, että vauva heräis, jotta imettäisin ensin ja menisin sitten suihkuun, mutta kun vauva ei herännyt, menin suihkuun th:n tultua ja jätin miehen juttelemaan hänen kanssaan.

Leppoisa ja mukava käynti, meillä on tosi ihana äitiysneuvolan th. Mielestäni turha stressata.

Vierailija
17/61 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan paikkakunnasta. Ennen oli enemmän tapana että tulevat ensipunnituksen tekemään kotiin, jotta äiti saa levätä ja ei tarvitse itse lähteä neuvolaan. Jos on synnytyksestä vielä toipumassa niin sehän on vain helpotus. Mutta nykyään kun säästetään niin tästäkin tavasta aletaan varmaan luopumaan. Toki voi kieltäytyä ja ehdottaa että itse tulee neuvolaan punnituksiin.

Vierailija
18/61 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyylätään vain sitä kuinka monta pölypalleroa vauvaperheen kotona on, ollaan hakoteillä. Mutta jos näkee jotain vaarallista viritelmää niin kyllä siitä voi ja pitääkin sanoa. Työntekijän pitää vain olla hyvin fiksu kommentoidessaan eikä olla ylimielinen tai nolaava.

Vierailija
19/61 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miellyttämään meidän th.ta:)

Ekan kohdalla tuli moitteita kun meillä oli kissa. Se olisi pitänyt heti lopettaa. Toiseksi, th moitti minua siitä, että mies ei ollut kotona juuri silloin kun hän oli käymässä. No voi kun miehellä oli työkeikka, joka oli pakko hoitaa sinä päivänä, vaikka oli isyyslomalla. Oli lama-aika ja jos ei olisi käynyt, olisi ollut yt-neuvotteluissa ekana poispotkittavia. Ei mennyt th.lle kaaliin.

Toisen kanssa kökimme sitten yhdessä miehen kanssa. Th ei meinannut saada tehtyä alapäätutkimusta kun meillä oli pieni asunto ja esikoinen oli tulossa koko ajan makkariin:) hermostui ja tiuski esikoille ja miehelle.

Kolmannen kanssa tein mokan sitten, että panin miehen pulkkamäkeen kahden vanhimman kanssa, että th ei hermostu ja saa kurkattua sinne alapäähän, niin kuin hän aina sanoo tekevänsä. Tuli moitteet siitä, että hän ei päässyt näkemään koko perhettä. Halusi tulla uudestaan viikon päästä, koska hän on tottunut siihen, että koko perheen pitää olla koolla kun hän tulee tekemään tarkastuksen. Tunsi meidät kyllä hyvin kun olimme neuvolan vakioasiakkaita.

Neljännen kohdalla oli jo kissa pois ja putsputs siistiä ja mies kykki kolmen lapsen kanssa nätisti lattialla kehittävien lelujen kanssa:) Th ei enää muuta keksinyt kuin valittaa, että ei ole oikein, että kaikki ovat kotihoidossa. Kyllä isommat pitää vielä päiväkotiin kun talossa on näin paljon lapsia. Että mitä niistäkin nyt tulee kun vauva on talossa ja äiti on väsynyt synnytyksestä.

En osannut olla yhdelläkään käynnillä mieliksi:)

Vierailija
20/61 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kotikäynnin tarkoituksena ei ole "kyylätä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi