Ateistit tuntevat raamattua paremmin kuin uskovaiset.
Näissä vilkkaissa keskusteluissa on tullut esille tämä mielenkiintoinen tosiasia. Jännä juttu. Yksikään uskovainen tällä palstalla ei tunnu tuntevan uskontonsa historiaa ja juuria juurikaan. Asioita ei selvästi ole mietitty kunnolla, vaan on valittu se helpoin reitti.
Ilmeisesti useimmat ateistit ovat joko korkeasti koulutettuja tai heillä on muuten vaan laaja yleissivistys ja tarve pohtia, lukea ja oppia maailmanmenosta jotakin, kritiikkiä unohtamatta. Raamatun tuntemushan kuuluu kuitenkin länsimaiseen yleissivistykseen, koska se on olennainen osa historiaamme. Esim. taiteessa, musiikissa ja kirjallisuudessa viitataan usein raamattuun tai kristinuskoon jollakin tasolla.
Kommentit (18)
Tiedän sydämessäni olevani valittu, vaikka en kuulukaan mihinkään lahkoon tms.
Eihän se olisikaan uskoa, jos se olisi kaikille selvää faktaa. Sen salaisuus on avain, joka on lähellä käsitettä "pyyteetön rakkaus". Se tulee Jumalasta ja se on aikojen alusta annettu vain harvoille.
Älkäämme pahastuko siitä, että kuten Raamatun ilmestyskirjoissa kerrotaan, lopun aikoina meitä vastaan hyökätään. Mutta en usko, että kukaan oikeasti kristitty luopuu uskostaan. Ja usko on sydämessä se asia, joka ohjaa rakkaudellisiin tekoihin. Ei se ole kirkossa käymistä tai kuulumista mihinkään lahkoon tms.
Aito, oikea usko on sydämessä ja se näkyy kaikessa mitä ihminen tekee joka ikinen hetki ja päivä.
Terveisin: pelastunut uskonsa tähden
koska ovat yleensä itse käyneet uskontotunnit ja rippikoulun. Mietin miten käy nyt lapsilleni, jotka olen laittanut ET-tunneille, jääkö heidän raamatuntuntemuksensa niin vähäiseksi, että isompana uskovat jonkun saarnaajan tulkinnat ihan tuosta vaan, jos vastaan tulee.
No, ainakin toinen lapsista joutui nyt seurakunnan iltapäiväkerhoon, vaikken sinne hakenutkaan, kun MLL:n kerhossa ei ollut tilaa. Siellä saa nyt sitten osallistua hartauksiin yms.
sen takia varmaan ovatki ateisteja
mieheni tuntee kuitenkin raamattua paljon minua, "tapa-ateistia?" paremmin.
sen takia varmaan ovatki ateisteja
mahdollista. Esim tämä kohta Jeesuksen viimeisistä sanoista:
Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."
Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."
Joh. 19:30 "Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: Se on täytetty, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."
Toki hihhuleilla on selitys aivan kaikkeen.
ateistit menevät kuumaan paikkaan, uskovaiset huomattavasti leppeämpään olotilaan.
ateistit menevät kuumaan paikkaan, uskovaiset huomattavasti leppeämpään olotilaan.
siis hihhulit yrittävät herkkäuskoisia pelotella.
Oikeastihan mitään helvettiä/taivasta ei ole olemassa.
Itse olen uskovainen (enkä vain "tapakristitty") ja luen päivittäin Raamattua ja kuuntelen netistä Raamatun "selityksiä" silloin tällöin.
Ainakaan minun tuntemani ateistit eivät ole Raamattua avanneet (tai opiskelleet mitään siihen littyvää).
Tietysti, otantani on pieni.
ihmiset menevät sinne minne uskovat, joten koska en usko taivaaseen enkä helvettiin, niin en joudu kumpaankaan.
Vai?
Tero
Itse olen uskovainen (enkä vain "tapakristitty") ja luen päivittäin Raamattua ja kuuntelen netistä Raamatun "selityksiä" silloin tällöin. Ainakaan minun tuntemani ateistit eivät ole Raamattua avanneet (tai opiskelleet mitään siihen littyvää). Tietysti, otantani on pieni.
Sinänsä on typerää julistautua ateistiksi, jos ei edes tiedä muista vaihtoehdoista mitään. Yhtään puusilmäistä kuin hihulointikin. Toisaalta kyllä moni on koulun uskonnontunneilla ja riparilla tutustunut raamattuun edes jonkin verran.
Omat akateemiset ateistituttavani kyllä tuntevat raamattua laajaltikin, koska se tosiaan on niin olennainen osa kulttuuriperintöämme ja historiaamme. Uskovaiset varmasti lukevat raamattua paljonkin, mutta "sulkeutuneemmin", eli eivät juuri kyseenalaista sitä esim. historiallis-kriittisestä perspektiivistä. ehkä teologeja lukuunottamatta. Ateistit myös yleensä tuntevat kristinuskon pimeät puolet ja ristiriitaisuudet aika hyvin, mikä taas puolestaan on harvinaista uskisten keskuudessa.
Viime tai toissa vuonna julkaistiin. Ja niinhän se oli, että ateisteiksi itseään sanovat tunsivat parhaiten uskontoja.
Oma kokemukseni on, että ateistit ovat harvinaisen tietämättömiä kristinuskon perusasioista puhumattakaan, että he tietäisivät enemmän kuin rivikristitty.
Ateisteilla itsellään on toki korkea käsitys älykkyydestään, tiedoistaan ja päättelykyvyistään, mutta he elävät omassa mielikuvitusmaailmassa omien luulojensa suhteen.
En ole vielä tavannut yhtäkään ateistia, joka ymmärtäisi, mistä kristinuskossa on kyse.
Ateisteilla itsellään on toki korkea käsitys älykkyydestään, tiedoistaan ja päättelykyvyistään, mutta he elävät omassa mielikuvitusmaailmassa omien luulojensa suhteen.
noin sanoo satuihin uskova aikuinen ihminen länsimaassa 2000-luvulla.
Voi vittujen kevät -oikeesti nyt!!!!!!
Oma kokemukseni on, että ateistit ovat harvinaisen tietämättömiä kristinuskon perusasioista puhumattakaan, että he tietäisivät enemmän kuin rivikristitty. Ateisteilla itsellään on toki korkea käsitys älykkyydestään, tiedoistaan ja päättelykyvyistään, mutta he elävät omassa mielikuvitusmaailmassa omien luulojensa suhteen. En ole vielä tavannut yhtäkään ateistia, joka ymmärtäisi, mistä kristinuskossa on kyse.
T:ateisti, entinen srk-nuori, perehtynyt historiallis-kriittiseen raamatuntulkintaan
Alkuperäisen uuden testamentin kirjoituksen mukaan ei ole erillistä helvettiä, vaan kadotukseen viitattiin nimellä, joka tarkoitti Jerusalemin lähistöllä ollutta kaatopaikkaa, jossa myös poltettiin jätteitä. Kyseiset vertaukset ovat liittyneet siis siihen, että "helvettiin" joutuva ihminen heitetään kaatikselle eli kadotukseen eli sen jälkeen häntä ei enää ole. Hänen sielunsa katoaa eikä hän tunne hiilihankoa pepussaa. Häntä ei vaan enää ole kuolemansa jälkeen, kuten meille ei ole olemassa enää niitä tavaroita, jotka kaatopaikalle heitämme.
Joko valehtelet tai et tiedä, mitä Raamatussa sanotaan. Kyllä siellä helvetistä puhutaan tulijärvenä ja että siihen joutuvat kärsivät siinä tuskia huomattavan kauan.
Olet oiva esimerkki ateisteista, jotka luuluvat tietävänsä, mutta eivät tiedä.
Ateistit väittävät että usko on uskomista satuihin.
Heillä kun ei ole mitään muuta vertailukohtaa kuin oma vilkas mielikuvitus. Vastaukset viesteihin ovat yleensä asiatonta kiroilua silloin, kun ei ole mitään asiaperusteita, joilla voisi itseään puolustaa. Vaikka yrittäisitte vakuuttaa älykkyyttänne ja muita superlatiivejanne, teiltä puuttuu asialliset perustelut ja logiikka on ihan avutonta. Sori vaan, mutta näin on.
jos ei olisi Jumalaa ei olisi ateistejekaan,ovatko he tyhmiä kun perustavat elämänsä sen vastustamiseen mitä ei ole olemassakaan.Tutkivat Raamattua että voivat sitä vastustaa, en minä ainakaan viitsi tutkia toisia uskontoja joita pidän huuhaana.Joka ei synny uudesti ylhäältä ei voi päästä taivasten valtakuntaan, sanoi Jeesus.Ei kukaan tule Isän luokse kuin Minun kauttani,sanoi Jeesus, minä tahdon taivaaseen,se on tärkein asia elämässäni.