Kotiruoka vaikeaa ja vaivalloista tehdä?
Jotkut kaverit on sitä mieltä, että "kotiruokaa" on vaikeaa ja vaivalloista ja aikaavievää tehdä.
Mä en tajuu. Laskin äsken minuutteja kun kuorin kilon perunoita ja tein niistä muusin + pyöräytin paketillisen (400g) lihapullia jotka nyt menee vartiksi uuniin. Aikaa meni 32 minuuttia. Mun mielestä se ei oo paljon.
Kommentit (76)
Jotkut kaverit on sitä mieltä, että "kotiruokaa" on vaikeaa ja vaivalloista ja aikaavievää tehdä. Mä en tajuu. Laskin äsken minuutteja kun kuorin kilon perunoita ja tein niistä muusin + pyöräytin paketillisen (400g) lihapullia jotka nyt menee vartiksi uuniin. Aikaa meni 32 minuuttia. Mun mielestä se ei oo paljon.
Ja laskepa tuohon vielä se aika kun ne on uunissa... Varmaan lähemmäs 45 minuuttia menee sen ruoanvalmistuksen aloittamisesta kun pääsette syömään. Olet kotiäiti arvatenkin ?
Perunatkin (varsinkin muusin) voi kyllä erittäin hyvin tehdä niin, että laittaa ne vaikka kiehumaan klo 9.15. Varmasti klo 9.30 vesi kiehuu. Sitten vain levy pois päältä ja muksujen kanssa ulos. Perunat on kypsiä klo 11 ja muusin tekemiseen nyt ei millään saa kolmea minuuttia enemmän menemään aikaa. .
ketjuun sitten, kun pääset oikeisiin TÖIHIN. Olet kotona klo 17. Kerro sitten, miten ratkaiset ruoanlaitto-ongelmat:)
Minä taas en voi syödä kertaalleen pakastettua ruokaa. Maku ja varsinkin rakenne kärsii. En pysty syömään juuri mitään eineksiäkään eli joudun siis tekemään ruokaa joka ikinen päivä kuudelle hengelle. Kyllähän tämä oikeasti välillä rassaa ja keksisin sata asiaa joita tekisin mielummin, mutta minkäs teet.
Nimittäin osa ruuista säilyy oikein hyvin pakastimessa, esimerkiksi juuri lihapullat.
Sen sijaan esim. perunaruuat eivät säily, vaan perunasta tulee sulatettaessa ihan sellaista vetistä lölleröä.
Kannattaa siis kokeilla, ennen kuin tuomitsee. Ja perehtyä siihen, mikä ruoka-aines kärsii pakastamisesta. Kaikki eivät kärsi todellakaan.
Ja ainahan ne lihikset voi vaikka iskeä kastikkeeseen, jos tykkää, että ne on aneemisen näköisiä pakkasen jäljiltä.
Kun 6 hengen pottumuusipottujen kuorimiseen menee enemmän kuin muutama minuutti. Ja niiden kiehumiseen myös enemmän kuin muutama minuutti.
Samoin lihapullataikinan teko ja pyörittely ja uuniin laittaminen vie enemmän kuin muutaman minuutin. Lisäksi salaatti.
En kyllä mitenkään pysty aloittamaan klo 17.00 perunoiden kuorimista ja olisi 17.35 pottumuussi, lihapullat ja salaatti pöydässä.
Wau, olette te kyllä tehokkaita.
Niin ja meillä kyllä syödään erittäin harvoin einesruokaa. Mutta kyllä mulla pottumuussin tekoon menee vähän kauemmin aikaa.
Kun 6 hengen pottumuusipottujen kuorimiseen menee enemmän kuin muutama minuutti. Ja niiden kiehumiseen myös enemmän kuin muutama minuutti. Samoin lihapullataikinan teko ja pyörittely ja uuniin laittaminen vie enemmän kuin muutaman minuutin. Lisäksi salaatti. En kyllä mitenkään pysty aloittamaan klo 17.00 perunoiden kuorimista ja olisi 17.35 pottumuussi, lihapullat ja salaatti pöydässä. Wau, olette te kyllä tehokkaita. Niin ja meillä kyllä syödään erittäin harvoin einesruokaa. Mutta kyllä mulla pottumuussin tekoon menee vähän kauemmin aikaa.
miten kauan sinulta menee siihen ruuanlaittoon, siis se käsityön viemä aika.
Ja se, miten kauan ruuan valmistuminen syötäväksi asti vie aikaa.
Ap lienee vielä lasten kanssa kotona, siksi hänelle on olennaista vain tuo eka. Pirunkos väliä sillä, miten kauan valmistuminen kestää, kun sen ruuanlaiton voi aloittaa koska tahansa päivän aikana!
Mutta kun nääs meille työssäkäyville äideille olennaista on se, miten nopeasti työpäivän päätyttyä se ruoka saadaan pöytään. Ja SE toki vie aina enemmän aikaa. Kukaan ei saa lihiksiä ja muusia pöytään 35 minuutissa... jos siis tekee alusta alkaen itse ja tuoreena.
on kyllä hujahtanut vähintään tunti. Jos käyttää korppujauhoja, pitää niiden turvota ja pyörittelyynkin menee aikaa, kuin myös paistamiseen!
Etenkin, jos teen isompaa satsia kerralla, kuten usein teen. Eihän nyt muutaman pullan takia viitsi uunia lämmittää - mikä muuten sekin vie oman aikansa, ennenkuin se on kahdessa sadassa.
Lihapullien ja perunamuusin tekeminen työpäivän/lasten hoitopäivän päätteeksi vie liikaa aikaa. En usko, että monikaan työssäkäyvä ehtii alkaa moiseen jos haluaa saada lapsille ruokaa ihmisten aikaan.
Jos se tarkoittaa lihapullia tai makkaraa perunoiden kanssa, niin miksi sellaisen ruuan eteen kannattaisi nähdä lainkaan vaivaa?! Mieluummin syön ravintolassa oikeasti hyvää ja monipuolista ruokaa kuin jotain makkaraa kotona.
porkkanat käteen ja istuttaa ne olkkariin pois tieltä ja käyttää pari tuntia lihapullien vääntämiseen ja perunamuusin tekoon, tuhlaten sitä arvokasta ja vähää aikaansa, mitä voisi viettää lasten kanssa.
Ja kyllä kruunu kiiltää.
minusta puutarhatyöt on helppoja ja kivoja, tosi monen muun mielestä ei ole
kun sisään laittaa vuohenjuustoa, aurikokuivattua tomaattia, oliiveita ja yrttejä. Ei siellä ravintolassakaan välttämättä parempaa saa:)
mitenkään vaikeaa tai vaivalloista olekaan. Itse olen vaan niin pirun laiska, etten jaksa. Hävettää ihan tunnustaa, miten paljon meillä syödään ruuaksi ihan vain leipää... Tilanne ois ehkä erilainen jos toi meidän 3 v söisikin kunnon ruokaa, mutta tuntuu ihan hölmöltä laittaa mitään isotöisempää kun on niin huono syömään.. pari lusikkaa maistaa ja se on siinä.
mutta silloin kun kaikilla on kiljuva nälkä ja itse tulee rättipoikkiväsyneenä töistä, niin kyllä se raastaa hermoja odotella ruoan valmistumista. Kotiruokaa meillä kuitenkin syödään lähes joka päivä ja joskus jää onneksi aikaa aamulla valmistella ruokaa jo etukäteen :).
mitenkään vaikeaa tai vaivalloista olekaan. Itse olen vaan niin pirun laiska, etten jaksa. Hävettää ihan tunnustaa, miten paljon meillä syödään ruuaksi ihan vain leipää... Tilanne ois ehkä erilainen jos toi meidän 3 v söisikin kunnon ruokaa, mutta tuntuu ihan hölmöltä laittaa mitään isotöisempää kun on niin huono syömään.. pari lusikkaa maistaa ja se on siinä.
Muakin hävettää kuinka paljon meilläkin syödään leipää. Mä en vaan millään jaksa häärätä keittiössä minuuttia kauempaa. Yritän jatkuvasti ponnistella voittaakseni laiskuuteni mutta hyvin huonoin tuloksin.
kun sisään laittaa vuohenjuustoa, aurikokuivattua tomaattia, oliiveita ja yrttejä. Ei siellä ravintolassakaan välttämättä parempaa saa:)
sittenhän niiden valmistaminen kestää jo vähän kauemmin! Monihan tässä ketjussa kuvaili nopeaa lihapullien pyörittelyä, ettei siinä suinkaan pilkota mitään aurinkokuivattuja tomaatteja ja yrttejä. Sitten onkin jo eri juttu, ehtiikö niitä töiden jälkeen tehdä.
Me tehdään taas niin, että syödään itse asiassa nopea välipala heti kotiin tultua (voileivät ja smoothiet tms.) ja iltaruoka vasta seitsemän aikoihin. Olen kokenut mukavammaksi, että iltaruokaan voi keskittyä rauhassa js silloin on vähän enemmän pelivaraa tehdä sitä kotiruokaa eikä joudu turvautumaan eineksiin.
En ymmärrä miksi ihmiset pitävät kynsin hampain kiinni tuosta tavasta syödä päivällinen jo klo 17 aikoihin, kun päivällisen siirtäminen myöhäisempään toimisi monilla paljon paremmin. Menettekö ravintolaankin syömään jo klo 17?
Syödään myös eineksiä. Kotona ollaan klo 17 ja ruoka pitää olla aika pian lautasella edessä.
Inhoan alkaa laittamaan ruokaa heti kun päästään kotiin ja inhoan sitä sotkua mikä siitä tulee. Kiireellä kun joutuu tekemään, niin on jauhoja, makaronia tms. siellä täällä. Likaiset astiat pestävänä (sellaiset mitkä ei käy koneeseen) jne.
Joten aikaa kokonaisuudessa ruuanlaittoon ja keittiön siivoamiseen menee ihan liikaa, joten siksipä en tee sitä kovin usein.
Olisikin ihanaa jos olisi varaa, niin tilaisin valmiit ruuat pitopalvelusta ovelle klo 17.15, aah.
Me tehdään taas niin, että syödään itse asiassa nopea välipala heti kotiin tultua (voileivät ja smoothiet tms.) ja iltaruoka vasta seitsemän aikoihin. Olen kokenut mukavammaksi, että iltaruokaan voi keskittyä rauhassa js silloin on vähän enemmän pelivaraa tehdä sitä kotiruokaa eikä joudu turvautumaan eineksiin.
En ymmärrä miksi ihmiset pitävät kynsin hampain kiinni tuosta tavasta syödä päivällinen jo klo 17 aikoihin, kun päivällisen siirtäminen myöhäisempään toimisi monilla paljon paremmin. Menettekö ravintolaankin syömään jo klo 17?
Ruuan jälkeen pitää ehtiä vielä tehdä läksyt ja koululainen tapaa kavereita ja harrastaakin. Emme voi siirtää siis ruokailua myöhempään tai sitten noita muita asioita ei ehtisi tehdä ruokaa odotellessa.
ei onnistu mitkään välipalat. Kunnon ruokaa tarvii jo lapset, etenkin pojat. Koko ilta menee ihan pipariksi jos ei saa mahaansa täyteen siinä viimeistään klo 17.
jonkin välipalan lapselle kuten banaanin, ja sitten myöhemmin vasta "oikeaa ruokaa", ja iltapala kokonaan pois. Meillä kun ei harrasteta vielä mitään
kodin ulkopuolella. Toisaalta, niinä iltoina kun haluaa ulos tai tapaamaan kavereita naapuriin, tuo ei toimi, koska jos niitä haluaa ennättää tehdä ruoka pitää olla syötynä noin viideltä, sen jälkeen ulkoilu/naapurit ja seitsemäksi iltapalalle. Jos mä tekisin vasta myöhemmin ruoan niin sitten pitäisi olla koko ilta kotona sisällä.
Kun ei siinä ollut puhe siitä, miten kauan pyörittelen lihapullia. Vaan siitä, miten kauan lihiksien ja muusin valmistuminen kestää kokonaisuudessaan. Joten intit ihan turhia.