Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiruoka vaikeaa ja vaivalloista tehdä?

Vierailija
25.03.2011 |

Jotkut kaverit on sitä mieltä, että "kotiruokaa" on vaikeaa ja vaivalloista ja aikaavievää tehdä.

Mä en tajuu. Laskin äsken minuutteja kun kuorin kilon perunoita ja tein niistä muusin + pyöräytin paketillisen (400g) lihapullia jotka nyt menee vartiksi uuniin. Aikaa meni 32 minuuttia. Mun mielestä se ei oo paljon.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Miksi ihmeessä muuten ihmiset laittavat lihapullat uunissa ja arvatenkin vielä jostain kuivasta paistinjauhelihasta? Eihän ne ole ollenkaan niin maukkaita kuin pannulla paistetut. .

uunilihapullat ovat pannulla paistettuja parempia!

ainakin meillä.

Vierailija
22/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunatkin (varsinkin muusin) voi kyllä erittäin hyvin tehdä niin, että laittaa ne vaikka kiehumaan klo 9.15. Varmasti klo 9.30 vesi kiehuu. Sitten vain levy pois päältä ja muksujen kanssa ulos. Perunat on kypsiä klo 11 ja muusin tekemiseen nyt ei millään saa kolmea minuuttia enemmän menemään aikaa.

Mutta kun siitä ei nyt ollut edes kyse. Vaan siitä, miten kauan ruuan VAL-MIS-TU-MI-NEN kestää. Tuossa mallissa jopa rutkasti pidempään kuin se minun mainitsemani tunti.

Ja tuohan ei tietenkään ratkaise valmistumisajan ongelmaa, jos tulet töistä ja lapset ovat nälkäisiä kuin sudet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viihdy keittiössä ja ruuan laittaminen on työlästä. Harmittaahan se välillä mutta kun en pidä siitä, en pidä. Mä jopa osaisin tehdä ruokaa mutta en millään tahtosi. Se on kaikkein ikävin kotityö.

Vierailija
24/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääasiassa kotiruokaa, mutta jos esim. tulee töistä kotiin niin, että lapset huutavat jo nälkäänsä, niin on siinä aika iso ero kuunteleeko huutoa kolme minuuttia vai yli 30 minuuttia. (Toki voisi pakastaakin ruokaa ja lämmittää sieltä, mutta jos nyt ei sitä lasketa.)

Ei musta kotiruoan valmistaminen ole erityisen vaivalloista, kun on tottunut, mutta kyllä fakta on se, että valmisruoka on monta kertaa vaivattomampaa ja varsinkin nopeampaa. Juurihan ap itse esimerkissä kertoi, kuinka kotiruoan valmistumiseen meni kymmenkertainen aika verrattuna valmisruokiin. On siinä aika iso ero, joka saattaa joissain tilanteissa olla olennainen.

Me siis teemme kotiruokaa, lämmitämme sitä pakkasesta jne, mutta ymmärrän kyllä ihmisiä, jotka kokevat sen vaivalloiseksi.

Vierailija
25/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kovin vaivalloistakaan. Mutta jos ei ole rutiinia, suunnitelmallista ruokalistaa ja taitoja, niin kyllä se aika AIKAAVIEVÄÄ kyllä on. Eineksen lämmität muutamassa minuutissa, mutta muusin ja lihapullien valmistuminen kestää tunnin. Tietysti voi tehdä kuten minä eli valmistaa osasia ruuasta suunnitelmallisesti pakkaseen. Esim. lihapullia on helppo pyöräyttää kerralla pari pellillistä, siitä riittää meidän poppoolle ruuaksi viidelle aterialle. Yksi käyttöön heti, loput annokset pakkaseen. Muusia varten kuorin potut ja pilkon ne neljään osaan, kypsyvät puolta nopeammin.

Vaikka sä tekisit kilosta lihapullia, niin ei siihen kyllä tuntia mene, tai sitten mä olen hemmetin nopee. Olen mä tosin ne pullat useaan sataan kertaan tehnyt. Itse en voi sietää pakastettua ruokaa, yh. Aina tuoretta teen.

En puhunut ruuan tekemisestä, siis käsityöstä. Vaan valmistumisesta. VAL-MIS-TU-MI-SES-TA. Perunaveden kiehuminen ottaa aikansa, samoin pottujen keitto. Ei siinä vaivaa tai läsnäoloa tarvita, mutta jos lapset ovat tosi nälkäisiä, se valmistumiseen menevä aika voi olla liian pitkä. Eikä siinä sun nopeudella ole paskankaan merkitystä. Vai meinaatko, että jos hypit siinä hellan vieressä pientä tasahyppyä, vesi kiehuu nopeammin hmmm....?

En pottusiin.

Vierailija
26/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään taas niin, että syödään itse asiassa nopea välipala heti kotiin tultua (voileivät ja smoothiet tms.) ja iltaruoka vasta seitsemän aikoihin.

Olen kokenut mukavammaksi, että iltaruokaan voi keskittyä rauhassa js silloin on vähän enemmän pelivaraa tehdä sitä kotiruokaa eikä joudu turvautumaan eineksiin.

Vierailija
27/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin pitää seurata, koska vesi kiehuu, että tietää laittaa levyn pienemmälle ja muutenkin katsoa, ettei kiehu yli. Siis silmällä pitämisellä tarkoitin lähinnä sitä, ettei siinä välissä voi lähteä esim ulkoilemaan tai kaupassa käymään. En tiedä sitten onko minulla vain ihan kivikautiset kattilat ja liesi, jos muiden ei näin tarvitse tehdä.

että mulla on pyykkipoika kattilassa kiinni, että on ilmarako, jottei kiehu yli. Ja levy on sopivalla lämpötilalla, eihän siinä kiehumaan alkamisessa mene kuin hetki. Loput 20 min. voikin tehdä mitä huvittaa taikka sitten sitä salaattia/kastiketta siinä samalla.

voisit lähteä vaikka ulkoilemaan tai käymään kaupassa sillä välin kun perunat kiehuu? Onko tosiaan silmällä pitäminen ihmisten mielestä sama asia kuin vieressä vahtiminen tekemättä mitään muuta?

Mutten tee niin lyhyitä kauppareissuja jotka olisi hoidettu noin nopsaan. Pihalle voin mennä, ihan hyvin, ei ne mihkään karkaa.

Vierailija
28/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunathan kannattaa keittää kuorineen tietty, mutta jos ne kuorii ennen keittämistä, ne kannattaa samalla pilkkoa kahteen tai neljään osaan, keittoaika lyhenee huomattavasti :)

Itse emme syö koskaan perunaa tai makaroonia, teen aina salaatin joko raaoista tai lämpimistä kasviksista ja sen kanssa paistetaan kanaa, lihaa tai kalaa pannulla.

Mitään patoja, kastikkeita ja muita sössöruokia en harrasta.

Ekaksi siksi etten jaksa ja tokaksi siksi että meillä kaikki tykkää hyvin pelkistetystä ruuasta.

Eineksiä söin varmaan viimeksi silloin kun asuin vielä kotona.

Vierailija
29/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruuan valmistumista sen puoli tuntia, mitä siinä kestää. Jos ovat nälkäkuoleman partaalla, annan niille vaikkapa porkkanat "alkupaloiksi".

Veden keitän nopeasti laittamalla kattilan pohjalle vähän vettä ja sen levylle kuumenemaan. Samalla kiehautan vedenkeittimessä isomman määrän vettä, josta täytän valmiiksi lämmenneen kattilan (kylmään kattilaan kaataessa vesi jäähtyisi, joten tämä on nopein tapa). 2 minuutissa minulla on kattilallinen kiehuvaa vettä.

Vierailija
30/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No periaatteessa, miksen, jos on joku kotona

meillä ainakin pitää seurata, koska vesi kiehuu, että tietää laittaa levyn pienemmälle ja muutenkin katsoa, ettei kiehu yli. Siis silmällä pitämisellä tarkoitin lähinnä sitä, ettei siinä välissä voi lähteä esim ulkoilemaan tai kaupassa käymään. En tiedä sitten onko minulla vain ihan kivikautiset kattilat ja liesi, jos muiden ei näin tarvitse tehdä.

että mulla on pyykkipoika kattilassa kiinni, että on ilmarako, jottei kiehu yli. Ja levy on sopivalla lämpötilalla, eihän siinä kiehumaan alkamisessa mene kuin hetki. Loput 20 min. voikin tehdä mitä huvittaa taikka sitten sitä salaattia/kastiketta siinä samalla.

voisit lähteä vaikka ulkoilemaan tai käymään kaupassa sillä välin kun perunat kiehuu? Onko tosiaan silmällä pitäminen ihmisten mielestä sama asia kuin vieressä vahtiminen tekemättä mitään muuta?

Mutten tee niin lyhyitä kauppareissuja jotka olisi hoidettu noin nopsaan. Pihalle voin mennä, ihan hyvin, ei ne mihkään karkaa.

kenenkään pitäisi siis olla kotona? Ei kai niitä kiehuvia perunoita tarvitse silmällä pitää. Niin minulle on ainakin tässä ketjussa sanottu.

Vierailija
31/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa. Maku ja varsinkin rakenne kärsii. En pysty syömään juuri mitään eineksiäkään eli joudun siis tekemään ruokaa joka ikinen päivä kuudelle hengelle. Kyllähän tämä oikeasti välillä rassaa ja keksisin sata asiaa joita tekisin mielummin, mutta minkäs teet.

Vierailija
32/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen riisinkeittoketjun tilalle :)

Vierailija
33/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen riisinkeittoketjun tilalle :)

olen kyllä joskus sellaiseen perunankeittoketjuun joskus aiemminkin osallistunut. Ei kun se olikin perunankuorimisketju. :)

Vierailija
34/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan jaksaisi odottaa ruokaa puoli tuntia, kun on oikein nälkä. Ja puoli vuotta sitten olisi takuulla huutanut sen puoli tuntia, jotta saa ruokaa.

Tokihan voi ensin antaa välipalaa, mutta ei se muuta sitä, että kotiruoan valmistaminen on selkeästi vaivalloisempaa kuin kotiruoan. Kukin sitten arvio itse omalla kohdallaan, mikä on liian vaivalloista.

Vierailija
35/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Miksi ihmeessä muuten ihmiset laittavat lihapullat uunissa ja arvatenkin vielä jostain kuivasta paistinjauhelihasta? Eihän ne ole ollenkaan niin maukkaita kuin pannulla paistetut. .

uunilihapullat ovat pannulla paistettuja parempia!

ainakin meillä.

Ja tosi hyviä tulee.

Vierailija
36/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uunilihapullat ovat pannulla paistettuja parempia! ainakin meillä.

Ja tosi hyviä tulee.

ja valurautapannulla öljyssä/voissa. On vähän toista kuin uunissa paistetut kuivat käppänät. Onneksi noita paino-ongelmia ei ole, niin voi nauttia ruuasta :)

Vierailija
37/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ja kun joutuu heti töihin kun tulee töistä kotiin lasten kanssa. Siinä vaiheessa olisi paljon mukavampi istahtaa sohvalle ja hengähtää, eikä alkaa väsätä ruokaa perheelle. Paljon mukavampaa ja helpompaa. Minua ainakin rasittaa alkaa heti touhuamaan, kun voisi levätä päivän rasituksista.

Siksipä meillä ruokaa tehdään vain muutama kerta arkiviikolla ja silloinkin ennakoiden jos vain mahdollista, että on valmista otettavaa kaapista, mitä nyt jonkun salaatin siinä tekaisee ohimennen.

Tai hätätapauksessa kuorii vain pari porkkanaa ja pesee tomaatit tms.

Jotta meillä pitää illan aikataulu ja nukkumaanmenoaika, pitää ruoka olla pöydässä viiteen mennessä, ehdii sitten ihmisten aikaan vielä iltapalalle ja nukkumaankin, eikä tarvitse heti iltaruoan syssyyn syödä iltapalaa. Jos ei olisi ruokaa valmiina, pitäisi syödä eineksiä. ei sekään nyt mikään kauhistus ole, jos niihin joskus turvautuu.

Vierailija
38/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ulkona syödäänkin jonkin verran ja ruokaa myös kotiin noudetaan. Mä ainakin vaan olen vähän hidas ruuan tekijä ja helposti unohdin esim. vahtia ruuat eli saatan polttaa jotain pohjaan.

Ja se hidastaa, että pyrin usein tekemään tosi terveellistä, maukasta ja lapselle mieluisaa ruokaa (välillä hankala yhtälö). Väännän esim. monimutkaisia kasvisruokia ja monenlaista lisuketta ja teen isoja annoksia, että saan pieniä annoksia pakkaseen sillä meillä ei ole yleensä välttämättä edes sitä 30 minuuttia aikaa ulkoilun jälkeen odotella lounasruuan valmistumista.

Musta se vaan on vähän tylsää jos paremmin olisi tarjolla terveellisiä valmiskasvisruokia niin suosisin kyllä rehellisesti sanoen niitä paljon enemmän kuin mitä nyt. Onneksi joitakin tosi hyviä tuotteita onkin ja koko ajan tuntuu tulevan lisää vallankin erikoiskauppoihin.

Vierailija
39/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paistijauhelihaan voi lisätä jotain kasviöljyä, joten rasvahappojen suhde on hyvä. Parempi kuin jos olisi pelkkää eläinrasvaa.

Meni vähän ohi alkuperäisen aiheen, mutta kun nyt täällä juututtiin pulliin...

Vierailija
40/76 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä ja ollaan kotona vasta n. klo 17.00

Perunatkin (varsinkin muusin) voi kyllä erittäin hyvin tehdä niin, että laittaa ne vaikka kiehumaan klo 9.15. Varmasti klo 9.30 vesi kiehuu. Sitten vain levy pois päältä ja muksujen kanssa ulos. Perunat on kypsiä klo 11 ja muusin tekemiseen nyt ei millään saa kolmea minuuttia enemmän menemään aikaa. Ja jos ottaa ne lihapullat sieltä pakkasesta, niin ne voi lämmittää muusin tekoaikana.

Totta: monilla se on tosiaan ihan tottumuksesta kiinni. Tässä näkyy sekin, että monien mielestä vauvoille on tosi vaivalloista tehdä ruokaa ja soseet helpompia. Tokihan se on vaivalloista jos ei itselle tee muuta kuin eineksiä. Jos taas tekee itselle muutenkin ruokaa, niin tuleehan ne vauvan ruoat siinä samalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän