Kotiruoka vaikeaa ja vaivalloista tehdä?
Jotkut kaverit on sitä mieltä, että "kotiruokaa" on vaikeaa ja vaivalloista ja aikaavievää tehdä.
Mä en tajuu. Laskin äsken minuutteja kun kuorin kilon perunoita ja tein niistä muusin + pyöräytin paketillisen (400g) lihapullia jotka nyt menee vartiksi uuniin. Aikaa meni 32 minuuttia. Mun mielestä se ei oo paljon.
Kommentit (76)
mutta onhan se nyt ihan selvä että puolikin tuntia ruuanlaittoa on puoli tuntia enemmän ruuanlaittoa ja siis vähemmän aikaa muuhun, jos vertaa siihen että kannetaan pöytään valmis ateria kaupan palvelutiskistä.
Itse mä sen verran nautin ruuanlaitosta että ihan itsekkäistä syistä jätän lapset oman onnensa nojaan kun tullaan töistä/hoidosta ja menen keittiöön puuhastelemaan. Laitan musiikin soimaan ja koen sen melkein "omaksi ajakseni". Olen sitäpaitsi vähän kranttu enkä itse pidä valmisruokien syömisestä. Lapsia ei haittaisi, mutta mä haluan itsekin illallista.
Mutta ymmärrän hyvin jos joku toinen mieluummin siinä vaiheessa menee lastensa kanssa leikkimään ja heittää vain valmislaatikon mikroon.
Jos tullaan kotiin esim. viiden maissa, niin voi pitää pienen "teehetken" eli nauttia lasten kanssa esim. kaakaota ja voileivän, samoin jonkun mainitsemat smoothiet ovat hyviä&terveellisiä ja ne valmistuvat hetkessä, jos ei kovin nälkä niin pelkkä hedelmäkin riittää.
Näin saadaan kotiintulo rauhoitettua: välipala on kirjaimellisesti hetkessä nenän edessä. Voidaan istua ja hengähtää hetki keittiönpöydän ääressä. Sen jälkeen (jos kouluikäisiä) läksyjen tekemistä, ulkoilua, sitä iltapalan laittoa, pyykinpesua ym. mitä nyt pitääkin tehdä.
Sitten parin tunnin kuluttua voidaan syödä kunnon kotiruokaa, ja kaikilla on parempi fiilis kun ei ole ollut sitä "kello viiden stressiä" heti kotiin tullessa.
Ja lihapullat saa uunissa nopeasti ja makoisiksi näin:
*sekoita liha ja mausteet, mitään jatkeaineita kuten korppujauhoa/kananmunaan/kermaviiliä ei tarvita
*Pyörittele palloiksi leivinpaperin päälle
*Paista uunissa n.225`C viitisen minuuttia (pinta ruskistuu, keskeltä kuitenkin punaista, mutta lihapullat pysyvät "kasassa" kuitenkin)
*Nosta pelti uunista pois, nostele esim. lusikalla lihapullat uunivuokaan ja päälle foliota pala ja anna olla n. 175`C n. vartti.
Noin lihapullista tulee meheviä, uunissa siis tavallaan ruskistetaan pinta ensin, ja sen jälkeen lihapullat saavat rauhassa hautua kypsiksi uunivuuassa joka peitetty. Näin kun valmistaa myös lihapullista valuva neste jää mehevoittämään lihapullia, vert. pannulla paistaminen jossa se haihtuu pois. Ja rasvaa ei tarvita uunissa valmistamiseen lainkaan. Lihapullien koostumus on paljon täyteliäisempi ja mehevämpi mitä pannulla tehdyissä, ja edes mitään kastikkeita ei tarvitse tehdä ellei halua.
(Samaan tapaan kun lihan pinta ensin ruskistetaan ja sitten annetaan hautua miedolla lämmöllä niin tulee hyvää :)
Me tehdään taas niin, että syödään itse asiassa nopea välipala heti kotiin tultua (voileivät ja smoothiet tms.) ja iltaruoka vasta seitsemän aikoihin. Olen kokenut mukavammaksi, että iltaruokaan voi keskittyä rauhassa js silloin on vähän enemmän pelivaraa tehdä sitä kotiruokaa eikä joudu turvautumaan eineksiin.
En ymmärrä miksi ihmiset pitävät kynsin hampain kiinni tuosta tavasta syödä päivällinen jo klo 17 aikoihin, kun päivällisen siirtäminen myöhäisempään toimisi monilla paljon paremmin. Menettekö ravintolaankin syömään jo klo 17?
ei onnistu mitkään välipalat. Kunnon ruokaa tarvii jo lapset, etenkin pojat. Koko ilta menee ihan pipariksi jos ei saa mahaansa täyteen siinä viimeistään klo 17.
Keski-Euroopassa miljoonat lapset syövät iltapäivällä välipalan ja päivällisen vasta illalla. Myös pojat :-)
Mutta kukin saa toki tehdä tavallaan.
Aiheena kotiruoka, niin 3/4 viesteistä käsittelee lihapullia :-) Miten, mistä, miksi ja missä niitä tekee.
Mutta siihen asiaan! Meillä siirrettiin iltaruoka sinne kuuden, puolen seitsemän pintaan. Koulun jälkeen lapset syövät reilut välipalat, mulla töissä ruokatunti vasta reilusti iltapäivän puolella.
Töiden jälkeen siinä se reilu puoli tuntia häärätään koko porukka. Samalla tulee kyseltyä kuulumiset ja läksyt, lapset jeesaa kattamisessa ja salaatin teossa. Kotiruokaa pääasiassa syödään, tosin tunnustan, että usein pakasteista ja puolivalmisteista.
Vaikeampaa kuin ruuan laitto on keittiön raivaus ruuan jälkeen, silloin katoaa muu perhe omiin puuhiinsa hyvin sukkelaan!
Me tehdään taas niin, että syödään itse asiassa nopea välipala heti kotiin tultua (voileivät ja smoothiet tms.) ja iltaruoka vasta seitsemän aikoihin. Olen kokenut mukavammaksi, että iltaruokaan voi keskittyä rauhassa js silloin on vähän enemmän pelivaraa tehdä sitä kotiruokaa eikä joudu turvautumaan eineksiin.
En ymmärrä miksi ihmiset pitävät kynsin hampain kiinni tuosta tavasta syödä päivällinen jo klo 17 aikoihin, kun päivällisen siirtäminen myöhäisempään toimisi monilla paljon paremmin. Menettekö ravintolaankin syömään jo klo 17?
ei onnistu mitkään välipalat. Kunnon ruokaa tarvii jo lapset, etenkin pojat. Koko ilta menee ihan pipariksi jos ei saa mahaansa täyteen siinä viimeistään klo 17.
Keski-Euroopassa miljoonat lapset syövät iltapäivällä välipalan ja päivällisen vasta illalla. Myös pojat :-) Mutta kukin saa toki tehdä tavallaan.
Meillä pojat tarvitsevat kyllä ihan tuhdin aterian tuolloin klo 17, ja syövät kyllä usein iltapalaksikin vielä tuhdin aterian verran esim. munakasta ja leipää tms.
Perunatkin (varsinkin muusin) voi kyllä erittäin hyvin tehdä niin, että laittaa ne vaikka kiehumaan klo 9.15. Varmasti klo 9.30 vesi kiehuu. Sitten vain levy pois päältä ja muksujen kanssa ulos. Perunat on kypsiä klo 11 ja muusin tekemiseen nyt ei millään saa kolmea minuuttia enemmän menemään aikaa. .
ketjuun sitten, kun pääset oikeisiin TÖIHIN. Olet kotona klo 17. Kerro sitten, miten ratkaiset ruoanlaitto-ongelmat:)
Mä siis ratkaisen perunankeiton ja ruoanvalmistuksen niin, että meillä syödään välipala neljän viiden välillä ja iltaruoka seiskalta.
Tämä siksi, että haluamme syödä kuitenkin kunnollista ruokaa eikä puolivalmisteita.
Olen tehnyt ravintolakeittiössäkin ruokaa joskus usealle kymmenelle. Kun en ole varsinaisesti kokki, me teimme ihan "kotiruokaa" - broilerinkoipia uunissa, keittoja, kiusauksia, pataruokia, käristyksiä, salaatteja jne. Siihen menee kieltämättä aikaa, kun kuorii perunat käsin kymmenelle tai yli (pientä määrää ei kannata ravintolakeittiössäkään kuoria koneella).
Jotkut kaverit on sitä mieltä, että "kotiruokaa" on vaikeaa ja vaivalloista ja aikaavievää tehdä.
Mä en tajuu. Laskin äsken minuutteja kun kuorin kilon perunoita ja tein niistä muusin + pyöräytin paketillisen (400g) lihapullia jotka nyt menee vartiksi uuniin. Aikaa meni 32 minuuttia. Mun mielestä se ei oo paljon.
Ja sitä ruokaa saa tehdä vaikka kolminkertaisen satsin, jotta riittää. Taitaa mennä aikaakin enemmän kuin 32 minuuttia.
Voisko olla niin?
tästä mun alunperin ihan mitättömästä viestistä nousi. Mun pointti oli se, että mun kaverit ei viitsi edes yrittää tehdä itse ruokaa, edes sillon kun niillä olis aikaa.
Mutta kivoja perunankeittoniksejä täältä kyllä on saanut, kiitos!
t. ap, joka yrittäjänä tekee pitkiä päiviä siinä missä muutkin töissäkäyvät äitylit
Ihan hemmetisti menee päivästä aikaa ruokiin alkuvalmisteluineen ja siivouksineen kaikkineen.
Silti väsään itse, koska en tykkää eineksistä. Vihaan ruuanlaittoa.
Jos mä teen perunamuusia ja lihapullia niin kyllä siinä vähintään tunti menee.
Eka jauheliha lämpiään huoneenlämpöön. Sit pestään perunat. Sit perunat kattilan höyryosaan. Pitää välillä vahtia ettei vesi lopu alaosasta.
Sit tehään pyörykkätaikina, siinä menee ehkä 10 min ku korppujauhojen pitää antaa turvota. Sit mulla menee siinä pyöryköiden pyörittelyssä varmaan 10-15 min. kun en ole niin nopea.
Sit tajuan, että unohdin laittaa uunin valmiiks lämpiään ja pitää odottaa hetki. Tässä välissä ehtii pilkkoa vähän salaattiaineksia.
No, perunat alkaa pikkuhiljaa sitten kypsyä. Vien ne ulos hetkeksi kun siellä on viileämpi, että pääsisin kuorimaan niitä. No, 10 min. päästä alan sit kuoria. Kuorimisen välissä otan lihapullat pois uunista.
Perunat kuorittuani muusaan ne ja laitan loput aineet sekaan. Ruuan hieman jähtyessä teen salaatin vielä loppuun. Noniin, tällä kertaa kului aikaa 1h ja 10 min.
Meillä 3 urheilua harrastavaa murkkupoikaa, joilla harkat melkein joka arki-ilta. Ei ihan viittis hienoja harrastuksia lopetuttaa sen takia, että äiskä haluaa tupeksia porkkanakuutioiden kanssa päivällisen vasta illaksi.
Perunatkin (varsinkin muusin) voi kyllä erittäin hyvin tehdä niin, että laittaa ne vaikka kiehumaan klo 9.15. Varmasti klo 9.30 vesi kiehuu. Sitten vain levy pois päältä ja muksujen kanssa ulos. Perunat on kypsiä klo 11 ja muusin tekemiseen nyt ei millään saa kolmea minuuttia enemmän menemään aikaa. .
ketjuun sitten, kun pääset oikeisiin TÖIHIN. Olet kotona klo 17. Kerro sitten, miten ratkaiset ruoanlaitto-ongelmat:)
Mä siis ratkaisen perunankeiton ja ruoanvalmistuksen niin, että meillä syödään välipala neljän viiden välillä ja iltaruoka seiskalta. Tämä siksi, että haluamme syödä kuitenkin kunnollista ruokaa eikä puolivalmisteita.
Perunathan kannattaa keittää kuorineen tietty, mutta jos ne kuorii ennen keittämistä, ne kannattaa samalla pilkkoa kahteen tai neljään osaan, keittoaika lyhenee huomattavasti :)
Itse emme syö koskaan perunaa tai makaroonia, teen aina salaatin joko raaoista tai lämpimistä kasviksista ja sen kanssa paistetaan kanaa, lihaa tai kalaa pannulla.
Mitään patoja, kastikkeita ja muita sössöruokia en harrasta.
Ekaksi siksi etten jaksa ja tokaksi siksi että meillä kaikki tykkää hyvin pelkistetystä ruuasta.
Eineksiä söin varmaan viimeksi silloin kun asuin vielä kotona.
Onpa tyläsä ja yksipuolista
Mä en keitä perunoita höyryssä, koska siinä menee ikä ja terveys. Kuorin ne kylminä ja nakkaan kattilaan. Jos on kiire, väännän hellan jo päälle, kun kuorin pottuja. Samalla laitan uunin päälle.
Tätäkin ennen olen laittanut korppujauhot turpoamaan. Jauheliha on lämpimässä hellalla, kun kuorin. Kun potut on kattilassa, isken pyöryköiden kimppuun. Teen sopivan pieniä, että niiden kypsymiseen ei mene kuin vartti.
Jos huomaan unohtaneeni laittaa uunin päälle, paistan pullat paistinpannulla. Valmista nopeasti. Pannulla olevasta paistorasvasta suurustan kastikkeen. Hyvää!
Jos mä teen perunamuusia ja lihapullia niin kyllä siinä vähintään tunti menee.
Eka jauheliha lämpiään huoneenlämpöön. Sit pestään perunat. Sit perunat kattilan höyryosaan. Pitää välillä vahtia ettei vesi lopu alaosasta.
Sit tehään pyörykkätaikina, siinä menee ehkä 10 min ku korppujauhojen pitää antaa turvota. Sit mulla menee siinä pyöryköiden pyörittelyssä varmaan 10-15 min. kun en ole niin nopea.
Sit tajuan, että unohdin laittaa uunin valmiiks lämpiään ja pitää odottaa hetki. Tässä välissä ehtii pilkkoa vähän salaattiaineksia.
No, perunat alkaa pikkuhiljaa sitten kypsyä. Vien ne ulos hetkeksi kun siellä on viileämpi, että pääsisin kuorimaan niitä. No, 10 min. päästä alan sit kuoria. Kuorimisen välissä otan lihapullat pois uunista.
Perunat kuorittuani muusaan ne ja laitan loput aineet sekaan. Ruuan hieman jähtyessä teen salaatin vielä loppuun. Noniin, tällä kertaa kului aikaa 1h ja 10 min.
onneksi menen niin aikaisin töihin että tulen 14.45 kotiin töistä nappaan koiran mukaan ja kävelen päiväkodille hakemaan lapsen jonka kanssa olemme kotona jo kolmelta. Ehdin tunnin huilia töiden jälkeen ja neljän maissa alan valmistaa ruokaa jolloin se on viideltä valmis kun mies tulee töistä. Suunnittelen yleensä koko viikon ruokalistan etukäteen ja käyn muutamana iltana viikossa kaupassa ettei tartte töiden jälkeen ryysätä sinne. Aikaa vievät padat ja jotkut kastikkeet esivalmistelen edellisenä iltana jotta seuraavana päivänä tunti ruuanlaittoon riittää.