Miten laihdutetaan 10-vuotias poika?
Ylipainoa on noin 7 kg.
Kotona on terveellistä perusruokaa, jota syö kyllä mielellään paljon ja santsaa kerran tai kaksi.
Omasta mielestäni pahin ongelma on herkut, joita syö silloin kun me vanhemmat emme ole vahtimassa.
Kommentit (18)
-yhdessä tervyedenhoitajan kanssa
-viikottaiset punnitukset
-terveellistä hyvää jääkaappiin
-ei omaa rahaa kotona, ei tiliä kaupassa
-mietintä onko tarpeen laihduttaa?
-pituus?
-onko paino lapsen vai äidin ongelma?
-yhteinen liikuntaharratus perheen kanssa
Odottelen sitä tulevaa kasvupyrähdystä, joka korvannee ongelman. Muillakin lapsilla on ollut siinä 10 vuoden iässä kausi, jolloin painoa ollut "liikaa", sitten kun pituuskasvu lähtenyt vauhtiin, kilotkin ovat karisseet itsestään. T. Neljän äiti
Erittäin noloa ja nöyryyttävää pojalle tuollaiset punnitukset. Lasta ei edes saisi laihduttaa vaan pitäisi estää painon nousu terveellisellä ravinnolla ja liikunnalla ja odottaa että pituuskasvu korjaa tilanteen.
-yhdessä tervyedenhoitajan kanssa
-viikottaiset punnitukset
-terveellistä hyvää jääkaappiin
-ei omaa rahaa kotona, ei tiliä kaupassa
-mietintä onko tarpeen laihduttaa?
-pituus?
-onko paino lapsen vai äidin ongelma?
-yhteinen liikuntaharratus perheen kanssa
jos kolmekin lautasellista syö ruokaa aterialla. Sopimus, että kerran voi ottaa lisää ja aina lautasella on oltava salaattia tai muuta kasvista. Lisäksi herkkupäivä. Missä lapsi niitä herkkuja mielestäsi syö? Jos ostaa itse salaa, niin sovitte että rahaa ei kuljeteta mukana.
Lapsi on vain päättänyt itse sen, että hänellä se voi olla joka päivä. Varastaa kotoa jos täällä jossain moisia on tai käy itse ostamassa tai pummaa kavereilta. Tiedättekö miten moni koululainen vetää joka päivä jättisuuren karkkipussin? Aivan hirvittävän moni nimittäin. Hirveän moni jättää kouluruuan välistä ja syö sitten vain herkkuja. Näkisittepä ne sipsit karkit ja muut mitä ne lapset koulussa naamaansa mättää. Tiedättekö mitä suklaavanukkaita lihapiirakoita ja fetapasteijoita ne koulun tarjoamat välipalat ovat? Minun lapseni sentään syö kouluruuan, mutta herkut on hänetkin jo valitettavasti vieneet.
ja lapselle ei anneta rahaa, jolla niitä itse voi ostaa. Ei se pummiminen kaveripiirissä kauaa onnistu. Ja täällä koulun välipalat ovat kyllä leipää ja hedelmää. Jos ovat tuollaisia, kuin mainitsit, niin kannattaa ottaa kouluun yhteyttä.
Lapsi on vain päättänyt itse sen, että hänellä se voi olla joka päivä. Varastaa kotoa jos täällä jossain moisia on tai käy itse ostamassa tai pummaa kavereilta. Tiedättekö miten moni koululainen vetää joka päivä jättisuuren karkkipussin? Aivan hirvittävän moni nimittäin. Hirveän moni jättää kouluruuan välistä ja syö sitten vain herkkuja. Näkisittepä ne sipsit karkit ja muut mitä ne lapset koulussa naamaansa mättää. Tiedättekö mitä suklaavanukkaita lihapiirakoita ja fetapasteijoita ne koulun tarjoamat välipalat ovat? Minun lapseni sentään syö kouluruuan, mutta herkut on hänetkin jo valitettavasti vieneet.
Puhuin niistä lukemattomista muista kouluista, joissa olen ollut itse töissä että minkälaista välipalaa niissä saa. Kyllä sielläkin voi olla leipää ja omenia myynnissä mutta koskaan en ole nähnyt kenenkään ostavan omenia ja leipääkin menee vasta kaupaksi kun voisilmäpullat ovat loppuneet.
Kaikilla muilla kun on koulussa sipsejä karkkeja korvapuusteja ja sun muuta niin kyllä ne viimeiset reppanatkin siihen mukaan myös lähtevät. Niitä käydään ostamassa ruokkiksilla ihan lähikaupasta.
kasvattaa salaatin ja vihannesten määrää lautasella, ja pääruokaa voi ottaa lisää vasta kun on syönyt lisukkeetkin. (Esim. puoli lautasellista salaattia/kasviksia/juureksia) Ja kannattaa miettiä, että saako lapsi paljon energiaa jostain tietystä ruoka-aineesta tai tavasta, esim. syökö paljon leipää tmv. ruoka-aikojen ulkopuolella.
Ja herkkujen suhteen pitäisi löytää jokin tasapaino, kuten esimerkiksi herkkupäivät. En suosittele totaalikieltoa, koska se voi johtaa vain pahempiin retkahtamisiin, vaan tosiaan sellaista hallitun herkuttelun opettelua.
Ja jos voitte suinkin välttää punnituksia, niin välttäkää. Lapsen ylipaino on vielä pisteessä, jossa esim. vuoden aikana pienillä muutoksilla se häviää melko varmasti pois.
1) ruokaa vain yksi normaalinkokoinen lautasellinen
2) herkkuja ei osteta kotiin
3) pojalle ei anneta rahaa, jolla voi ostaa herkkuja itse
Näillä keinoin paino normalisoituu parissa kuukaudessa. Syyksi ei tarvita pojan laihdutusta, vaan olkoon se teidän perheen terveyskuuri. Miksi teillä ylipäätään on kotona herkkuja, joita poika voi nassuttaa mielin määrin ollessaan yksin.
Vierailija kirjoitti:
lapselle ei saa puhua laihdutuksesta. lisää liikuntaa ja herkkupäivä vain lauantaina esim. liikuntaan saa puhtia jos koko perhe lähtee mukaan ja keksitte uusia reittejä.
kotiin ei osteta herkkuja, lapsi ei voi syödä niitä.
Syö liikaa ja annat syödä liikaa. Laita annos lautaselle, sen verran korkeintaan kuin mitä miehesi syö, ja sitten ei mitään santsikierrosta. Jos on nälkä vielä , käske pois pöydästä vaikka vartiksi ja jos vielä on silloin nälkä, pieni santsiannos. Ruokaa tietty 5x päivässä ja terveellistä eli myös niitä vihanneksia ja juureksia . Vahdi rasvoja eli mielummin kevyttuotteita kuin punaista maitoa. Ja ei helkkarissa mitään karkkipäivää! 12h putkeen mässyä kerran viikossa on ihan pahin, mielummin joku PIENI herkku vaikka päivällisen jälkkäriksi joka päivä, ja siis pieni, 1-2 konvehtia ei kokonainen suklaalevy.
Lapsen kanssa toinen (tai molemmat) vanhemmista harrastamaan esim. uintia tai seinäkiipeilyä niin, että homma on hauskaa aikaa viettää vanhemman kanssa. Harrastuksen jälkeen joku pieni herkku. Saatte aikaa yhdessä, poika saa herkun, ja kaikki nämä yhdistyy. Ruokahomma tuntuu olevan kunnossa, kunhan muksu ei syö ns. huvikseen. Jos on tylsää ja sen tyhjiön täyttää ruoalla, paino nousee. Joten joku muu vapaa-ajan aktiviteetti, vaikka kirjastossa/pelikaupassa/luonnossa käynti tms., riippuen pojan kiinnostuksenkohteista. Koko homma idealla ei laihduteta, vaan pannaan elämä uuteen muottiin.
Meillä 1. askel on, että ei päästetä liikaa mummin hoitoon. Päivä mummin kanssa = +700-1500 kcal normaalista.
Muistattehan, että jos ruokatottumukset pysyvät ennallaan kasvupyrähdyksen jälkeen, tulee teini lihomaan rajusti.
suomalainen tärkkelys lihottaa. Siirtykää kevyempiin ja maukkaampiin aasialaisiin ruokiin niin laihtuminen tulee kylkiäisenä.
lapselle ei saa puhua laihdutuksesta. lisää liikuntaa ja herkkupäivä vain lauantaina esim. liikuntaan saa puhtia jos koko perhe lähtee mukaan ja keksitte uusia reittejä.
kotiin ei osteta herkkuja, lapsi ei voi syödä niitä.