Mittaa lapsesi jalan koko!
Mitatkaapa mammat vaihteeksi lapsenne jalat ja tarkistakaa että onko uusissa kengissä sitä suositeltua 1,5 - 1,7 sentin varaa, ja vanhemmissa vähintään senttiä?
Kun vuodesta toiseen väitetään, että suomalaislapset pitävät liian pieniä kenkiä ja siten jalkojen kehitys vaarantuu.
Alle kouluikäinen ei muuten osaa itse sanoa, jos kenkä puristaa.
Kommentit (8)
Taidanpa mitata. Moniko muuten tiesi etukäteen, että kenkään pitää jäädä noin paljon tilaa?
Jos pikkupaikkakunnalla on tarjolla vain kapeita kenkiä.
ja olen tarkka että uusissa kengissä on tuo 1,5-1,7cm vara, talvikengissä hiukan enemmän, jotta mahtuu villasukkakin.
Monasti vaan ihmettelen kuinka pieniä kenkiä lasteni kavereilla on. Omat lapsemme eivät ole mitenkään pitkiä, ihan keskivertopituisia, mutta silti niillä on moniin verrattuna isommat kengät. Moni taitaa edelleen ostaa liian pieniä kenkiä lapsilleen. Ja aika kapeitakin...
pienet jalat ja jollain isommat. Ei se lapsen pituudesta riipu!
Mitatkaapa mammat vaihteeksi lapsenne jalat ja tarkistakaa että onko uusissa kengissä sitä suositeltua 1,5 - 1,7 sentin varaa, ja vanhemmissa vähintään senttiä?
Kun vuodesta toiseen väitetään, että suomalaislapset pitävät liian pieniä kenkiä ja siten jalkojen kehitys vaarantuu.
Alle kouluikäinen ei muuten osaa itse sanoa, jos kenkä puristaa.
kyllä meillä viisivuotias osaa sanoa, puristaako kenkä vai ei. Kummallista.
Jos pikkupaikkakunnalla on tarjolla vain kapeita kenkiä.
Kyllä meidän pikkukylästä vaan kunnon kengät lapsille löytää ja jos ei löydä niin sitten naapurikaupungista.
mutta olen kyllä erimieltä, etteikö alle kouluikäinen osaisi kertoa, josko kenkä puristaa...
että kasvunvaraa on se 1,5cm. Irrotan pohjallisen ja laitan lapsen sen päälle seisomaan. Siitä sen näkee suoraan.
Jos ei ole pohjallista niin sitten kokeilemalla ja sitä jalkamittaria hyväksi käyttämällä.
Kenkiä meillä käytetään kyllä vähän pidempään kuin että olisi vielä sentti varaa. Vaihdan uusiin kun isovarpaan painauma pohjallisessa on ehkä noin 0,5cm kärjestä.
ja olen tarkka että uusissa kengissä on tuo 1,5-1,7cm vara, talvikengissä hiukan enemmän, jotta mahtuu villasukkakin.
Monasti vaan ihmettelen kuinka pieniä kenkiä lasteni kavereilla on. Omat lapsemme eivät ole mitenkään pitkiä, ihan keskivertopituisia, mutta silti niillä on moniin verrattuna isommat kengät. Moni taitaa edelleen ostaa liian pieniä kenkiä lapsilleen. Ja aika kapeitakin...