Kävin hammaslääkärissä - kustannusarvio yli 3000e :(
Tämän siitä saa, kun on hammaslääkärikammoinen eikä ole uskaltanut aiemmin mennä :(. Nyt sitten hampaat niin huonossa kunnossa, että maksaa maltaita korjata (yksityisellä kävin). No, pakkohan se on, ja onneksi mulla on säästössä rahaa, mutta silti kyllä kauhistuttaa. Toisaalta pääasia, että tulee hampaat kuntoon, maksaa mitä maksaa. Onneksi uskalsin nyt mennä sinne hammaslääkäriin (erikoistunut pelkopotilaisiin), kohta olisi varmaan ollut kymppitonnin remontti :((. Kannattaa siis käydä säännöllisesti hammaslääkärissä, vaikka pelottaisi!
Kommentit (15)
todellinen prosentti on jotain 20-30%. Kela ei hyväksi niin korkeita hintoja kuin hammaslääkärit ottaa oikeasti.
Ja luulisin, että tuossa 3000 Eurossa on huomioitu jo Kela-korvaus. Tottakai ne sen ottaa hinta-arvioista jo valmiiksi, kun sen saa kaikki.
Kuinka monta vuotta sinulla on siitä kun olet viimeksi hammaslääkärillä käynyt? Onko sulla ollu kipuja hampaissa kun kerta ovat kai aikalailla huonossa kunnossa jos tommonen summa menee...
Ja saanko udella ikääsi?
Mulla on etuhampaat katkenneet 10 vuotta sitten ja ne on alkaneet vaivamaan ja ovat muutenkin ruman näköiset. Implantit pitäs varmaan laitattaa mut tässä kotihoidontuella asuntovelkasena ei hirveesti ole muutamaan vuoteen edes varaa unelmoida sellasista!
itsellä meni 500 puolen vuoden aikana, pari korjausta, uudelleenrakennus, puhdistus...aikaa edellisesta lääkärikäynnistä oli 5 vuotta.
Pidän huolta hampaistani, mutta alkoivat yllättäen 'rapistua' perättäisten raskauksien jälkeen.
nyt oli pakko mennä just säryn takia, tähän asti olen kärvistellyt vaikka ovatkin vähän oireilleet. Mutta mulla on niin hirvee hammaslääkäripelko etten vaan ole uskaltanut :-(. Tuntuu tyhmältä tämän ikäisen edes sanoa mutta mulla tää kammo on pahentunut vaan iän myötä. Nyt on kyllä helpottunut olo kun vihdoin sain mentyä!!!! Ja tosiaan nyt on se fiilis, että maksaa mitä maksaa niin haluan hampaat kuntoon, alkaahan toi olemaan jo terveysriski. Mutta menkää ihmeessä te muut pelkääjät jo aiemmin ettei käy näin. Eikä se edes ollut sit loppujen lopuksi niin kauheeta!ap
Kuinka monta vuotta sinulla on siitä kun olet viimeksi hammaslääkärillä käynyt? Onko sulla ollu kipuja hampaissa kun kerta ovat kai aikalailla huonossa kunnossa jos tommonen summa menee... Ja saanko udella ikääsi? Mulla on etuhampaat katkenneet 10 vuotta sitten ja ne on alkaneet vaivamaan ja ovat muutenkin ruman näköiset. Implantit pitäs varmaan laitattaa mut tässä kotihoidontuella asuntovelkasena ei hirveesti ole muutamaan vuoteen edes varaa unelmoida sellasista!
Toiseen on tehty jo juurihoito ja jopa hammaslääkärini kehotti harkitsemaan jotain pysyvämpää ratkaisua. Nyt on siis tavalliset muovipaikat joista toinen tippunut kerran.
Ärsyttää vaan kun ei koulun vakuutus enää korvaa korjausta vaikka koulumatkalla kaaduinkin :/
Sitä paikattiin jo pari kertaa kouluaikana.
Ei siinä kuitenkaan paikat pysyneet.
Sitten reilu parikymppisenä kävin yksityisellä hampilekurilla ja upotin sinne satoja euroja.
Tosin samalla leikattiin viisurikin pois.
Hammas alkoi heilua.
Seuraavaksi pari vuotta sitten hammasta paikattiin samasta kohdasta taas.
No nyt lopputalvesta tunsin paikan taas olevan irti ja menin lekuriin.
Hammaslääkäri katsoi hammasta ja antoi sille juurihoitoa, sekä laittoi väliaikaisen paikan.
Kun piti täyttää se hammas ja lekuri mittaili sähköpiikkisysteemillä hampaan juurien pituutta, niin ei ollut uskoa silmiään ja testituloksia.
Niiden mukaan hammas oli todella lyhyt.
Oli pakko ottaa röntgenkuva (jota ei mielellään tehty, koska olen raskaana).
Röntgen paljasti sulaneet juuret ja oli viisainta poistaa koko nökäre.
Poisto maksoi kunnallisella 35,70e kaikkine puudutuksineen.
Kyseessä oli oikealla puolella alhaalla 6. hammas edestäpäin laskettuna.
Vähän ollut nyt tottumista pureskelun kanssa kun se oli juuri oleellinen työkalu jauhamiseen.
Nyt poistosta on kuukausi aikaa ja vieläkin se kohta näyttää aivan pimpiltä, eli ien on "halki".
Mulla on kanssa hirveä kammo ja aikaa miltei 10 vuotta. Hävettää...mulla oli aikoinaan nätit ja valkoiset hampaat, ei ole enää.
Jos kävit jossain pk-seudulla, voitko kertoa lääkäriaseman ja lääkärin nimen. Josko saisin revittyä itsestäni irti, kun olisi suoraan joku, jolta tilata aika...:(
8 hammasta poistettiin (kaikki viisaudenhampaat + 4 muuta, takimmaiset hampaat), nukutuksessa poistettiin, etuhampaisiin uusi laminaattikuori. Niihin oli teini-ikäisenä laitettu muovit ja olivat jo halkeilleet ja huonon näköiset. Omissa hampaissani ei ole sitä suojaavaa kiillepintaa kuin kuuluisi olla (ilman pintaa hampaat on röpyliäiset). Hammaslääkärin mukaan hampaissani on tullut joku häiriö silloin kun ne on kasvaneet. Sen vuoksi tulee reikiä vaikka pesisin ja hoitaisin hampaita 24/7...
siellä oikeastaan kuka hammaslääkäri vaan. Tosi hyvät hammaslääkärit, ja paljon käy just pelkopotilaita.
Kuinka kauan se kouluvakuutus korvasi sinulle noita hoitoja?
Mäkin kaaduin ammattikoulussa koulumatkalla, mutta kun menin kansliaan seuraavana päivänä kertomaan asiasta niin mulle suunnilleen naurettiin päin naamaa että tuskin olet koulumatkalla noin pahasti kaatunut. Ärsyttää kun en osannut pitää puoliani vaan tyydyin sitten itse maksamaan hoidot.
Onko sulla ollut millaisia oireita noissa hampaissa ja miten paikkasi putosi?
Mulla tuntuu välillä että hammas lohkeaa tai liikkuu jotenkin ja välillä tuntuu niin kuin neulaa työnnettäisiin ikenee, auts!
Kuinka kauan se kouluvakuutus korvasi sinulle noita hoitoja? Mäkin kaaduin ammattikoulussa koulumatkalla, mutta kun menin kansliaan seuraavana päivänä kertomaan asiasta niin mulle suunnilleen naurettiin päin naamaa että tuskin olet koulumatkalla noin pahasti kaatunut. Ärsyttää kun en osannut pitää puoliani vaan tyydyin sitten itse maksamaan hoidot. Onko sulla ollut millaisia oireita noissa hampaissa ja miten paikkasi putosi? Mulla tuntuu välillä että hammas lohkeaa tai liikkuu jotenkin ja välillä tuntuu niin kuin neulaa työnnettäisiin ikenee, auts!
Kaaduin siis ala-asteella matkalla kouluun pyörällä. Laittoivat terveyskeskuksessa väliaikaiset paikat hampaisiin jotka tippuivat melkein heti. Kävin koulun hammaslääkärissä jotka laittoivat taas väliaikaisetpaikat kun ei kuulemman ollut aikaa hoitaa niitä heti. Paikat tippuivat taas ja hampaat oli niin kipeät etten pystynyt edes hengittämään ilman että pidin kieltä hampaiden päällä niin paljon ne vihloivat.
Äitini soitti taas koulun hammaslääkäriin ja sieltä sanoivat että seuraava aika on 3kk:n päähän. Silloin äitini vei minut yksityiselle. Koulu ei ole koskaan korvannut mitään ja yksityisen laittamat paikat pysyivät paikoillaan melkein kymmenen vuotta.
Toinen paikka alkoi heilua yhtäkkiä luultavasti olen yöllä narskuttanut hampaita tai jotain ja se vaan tippui sitten kun haukksin palan enkeli karkista. Tai oikeastaan jäi kiinni siihen enkeli karkkiin :)
Olen itsekkin monesti miettinyt että korvaiskohan koulun vakuutus vielä ja samaa mietti hammaslääkärinikin kun kaaduin kuitenkin koulumatkalla. En vaan ole kehdannut soittaa ja kysellä asiasta sen enempää kun luultavasti vaan nauraisit päin naamaa.
Ainoa mitä kaipaan on maissin syönti sillä mun tulee välttää etuhampailla jyystämistä :/
että oikea hammas vihloo ja tykyttää silloin tällöin mutta hammaslääkärin mukaan se saattaa olla haamukipua sillä siihen on tehty juurihoito. Vasen ei oireile vielä kamalasti, välillä tuntuu että ientä revittäis ylöspäin.
-9