Mielestänne hyvätuloisen perheen vuositulot ovat vähintään - paljonko ???
Oletetaan, että perheessä on 2 lasta ja he asuvat helsingissä tai pääkaupunkiseudulla.
Eli paljonko ovat mielestäsi hyvätuloisen perheen vuositulot?
Entä "rikkaan" tai "varakkaan"?
Aloitan:
Hyvätuloinen: vähintään 110 000€/vuosi
Varakas: 180 000€/vuosi
Rikas: yli 300 000€ /vuosi
Kommentit (131)
Yllättävän hyvätuloisia ihmisiä roikkuu tällä sontafoorumilla? Taitaa keskimääräinen kk.brutto mennä 5000€ paremmalle puolelle?
Keskimäärin huomattavan hyvötuloisia nämä vauvafoorumilaiset.
60 000 vuodessa niin saisivat elää ilman rahahuolia, eli olisivat hyvätuloisia.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2011 klo 09:11"]
Teillä on todellakin todellisuudentaju hämärtynyt, jos vasta yli 100 000 euron alkaa olla hyvätuloinen!
Asumme 135 neliön rivitalossa yhdessä Helsingin kalleimmista omakotitaloalueista, meillä on uusi auto, varaa matkustella, lapset voivat harrastaa, ei tarvitse laskea senttejä.
Jos me emme ole hyvätuloisia, niin Suomi on äärimmäisen köyhä maa. Todella, todella harvan suomalaistalouden vuositulot ylittävät teidän vaatimanne 100 000 euron vuositulot.
[/quote]
No aika jännä! Me ollaan nimittäin 30-vuotias just asunnon ostanut pariskunta 100 000 vuosituloilla ja oli todella tiukkaa että saatiin laina pk-seudulta 70m2 rivarikämppään postimerkin kokoisella pihalla. Lainanlyhennykseen menee nyt 1400e ja rahat riittää, mutta ei tässä nyt mitään rikkaita olla.
Meillä mies tienaa vuodessa n. 160 000€/brutto, itse sain palkkaa hilattua tänä vuonna ylöspäin ja tienaan n. 50 000€/brutto/vuosi. MInusta ollaan hyvin toimeentulevia mutta ei rikkaita. Toki omaisuutta on ne "normaalit" autot, mökki ja talo mutta ei me rahassa uida eikä ole tarviskaan. Eikä asuta edes missään miljoonalukaalissa Helsingissä vaan 10v vanhassa omakotitalossa kehyskunnassa.
Mielestäni hyvätuloisiin lasketaan, kun tulot ovat enemmän kuin 90% talouksista. Rikkaalla on niin paljon omaisuutta, ettei tarvitse tehdä töitä elättääkseen perheensä mukavasti. Rikkaan tulot voivat olla nolla tai negatiiviset. Varakkaalla on huomattavasti omaisuutta erottuakseen halutessaan muista kulutuksella, muttei niin paljoa kuin rikkaalla. Varakas voi myös olla negatiivisilla tuloilla.
Varakkaalla omaisuus voisi esimerkissä olla vaikkapa 1,5M€, rikkaalla vähintään 4M€. Hyvätuloiseen talouteen riittänevät jo 75.000 nettovuositulot.
Meidän yhteenlasketut vuositulot on noin 160 000€, joista mä tienaan 40 000€ ja mies 120 000€. Mun mielestä me ollaan hyvätuloisia, mutta kuten joku tuolla aiempana kirjoitti, niin verotus tasaa kyllä aika hyvin tuloja tässä maassa varsinkin, kun tienaamme näin epäsuhtaisesti. Mun mies maksoi viime vuonna veroja reilusti enemmän kuin mun brottovuositulot on, joten ei sille loppujen lopuksi jää niin hirveästi rahaa käteen. Autoja meillä ei ole, mutta tilava rivitaloasunto pk-seudulla. Asuntolainaa oli alunperin 250 000€, mutta nyt sitä on jäljellä 120 000€. Rahaa on matkustella ja hankkia mitä tarvitaan.
Mun mielestä oltaisiin rikkaita ehkä jos tulot olisi jotain yli 300 000€ vuodessa.
Mun mies tienaa yksinään sen verran että se ylittää keskituloisen pariskunnan yhteiset vuositulot Suomessa. Tilastojen mukaan keskituloinen pariskunta tienaa siis alle 80 000 euroa. Tuon verran kun tienaa yksinään on siis suomalaisen mittapuun mukaan rikas. Se tarkoittaa sitä etteivät suomalaiset tienaile niin suuria summia vuodessa kuin täällä esitetään kovinkaan suurissa määrin. Lisäksi kun ajatellaan että suomalaisen todellinen ostovoima on noin 30-40% alempi kuin mitä meidän asuinmaassamme niin mehän olemme suorastaan kroisoksia (minä tienaan lähes saman verran kuin mies).
Omaisuuksia ja varallisuuksia ei pysty laskemaan ihan noin yksinkertaisesti että kuinka paljon tienaa tai on omaisuutta. Pitää laskea myös velat ja jakaa tulot perheen koon ja pakollisten vuosimenojen mukaan.
Terveisin lainaton ja velaton vuokra-asunnossa 4h (1000 e/kk) asuva kahden lapsen ja yhden miehen (alle 80 000 e/kk) omistava suomalaisnainen 70 000 euron tuloilla. Ei ole autoakaan, ollaan niin luusereita:)ps1. En käytä luottokorttia myöskään;)ps2. minulla ei ole Louis Vuittonia
Me tienataan yhteensä noin 90 000 euroa vuodessa, meillä on yksi päiväkoti-ikäinen lapsi ja neliö uudehkosta kerrostalosta arvostetulla alueella. Meillä ei ole autoa. Meillä on varaa syödä ja juoda mitä huvittaa, hankinnoissa ollaan pihejä ja suositaan kierrätystä. Matkustellaan koti- ja ulkomailla mielihalujen mukaan.
Rahatilannettamme parantaa entisestään se, että isovanhemmat antavat lapsen hankintoihin rahaa ja pojalleen synttärilahjaksi aika isoja summia, jos ollaan vaikka tabletin tarpeessa. En voi valittaa, olemme varmaan hyvätuloisia, muttemme suinkaan mitään rikkaita, luksukseen ei ole varaa. Olen itse köyhästä perheestä ja tiedän, mitä jatkuva pihistely on.
Mä tienasin viime vuonna n. 90000euroa. Kuulostaa hirveän isolta summalta, mutta nettopalkka siis n. 4000 euroa, josta 1500 asumiskustannuksiin (45m2 kerrostalokaksio 40-luvulla rakennetussa talossa, ei pääkaupunkiseudulla), 600-750eur bensaan ja muihin auton (10v vanha peli, vaatii jo vähän huoltoa ja työmatka-ajoakin tulee yli 100km/päivä) kuluihin, terveyskuluihin n. 400eur/kk, rahastosäästöön 250eur/kk, opintolainaakin makselin pois aika reippaasti...eli noin tonni jäi kuussa laskuihin, ruokaan, huvituksiin ym. En missään tapauksessa koe olevani varakas.
Laskeskelin omia menneiden vuosien tuloja:
2017 tienasin 28 000 e (Aloitin opiskelun AMK:ssa)
2018 tienasin 21 000 e (Opiskelin liitonrahoilla)
2019 tienasin vuokra-tulojen, pääomatulojen, palkkatulojen, osinkojen ja liitonpäivärahojen kanssa n. 32 000. Olin siis puolet vuodesta töissä ja puolet liitonpäivärahoilla.
2020 valmistuin viime AMK:sta syksynä. Palkka nousi. Palkka nousi alkuvuodesta, kun siirryin vaativampaan työhön. Aloin treidaamaan heti tammikuussa hyvän markkinatilanteen takia. Nyt olen tienannut tämän alkuvuoden aikana jo 22 000 e. Osinkoja ei ole laskettu tuohon mukaan, mutta niitä tulee tämän vuoden aikana vähintään 2000 e. Vuokratuloja ei enää ole. Minulla on selkeä treidaustavoite: 7000 e / kuukausi ja palkkatulot minulla vakiot 2900 e / kk :) Silti, en meinaa uskoa, että olen jo nyt tienannut yli sen mitä tienasin koko 2018 vuoden aikana :D
Nosto. Miten näistä asioista ajatellaan nyt 2020? Mikä on mielestänne hyvätuloisen bruttovuosituloraja?
Tulot ei kerro yhtään käytössä olevasta rahasta. En siis mittaisi varakkuutta sillä.
Aloittaja ei vuosikymmen sitten ymmärtänyt, että varakas ja hyvätuloinen kuvaavat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Yhteenlasketut bruttotulomme ovat olleet noin 90k€. Emme todellakaan ole hyvätuloisia, asumme vuokraslummissa elämätapatyöttömien keskellä eikä toivoakaan lainan saannista. Ruokakaupassa ei tarvitse onneksi mahdottomasti pihistellä, mutta ei meillä kyllä mihinkään matkusteluun tai harrastuksiin ole varaa.
Mitä ihmettä?
Meidän yhteenlasketut vuosibruttotulot on vähän alle 80 000€. Lapsia on kolme. Rakennamme juuri taloa mukavalle paikalle, ajamme ehjällä ja velattomalla (ei upouusi, mutta sellaiseen en rahaa laittaisikaan) autolla, lapsilla on jokaisella yksi mielekäs harrastus. Itse käyn soittotunneilla ja mies kuntosalilla. Matkustamme kerran vuodessa. Säästöön jää joka kuukausi jonkin verran rahaa. Muuta lainaa ei ole, kuin asunto/rakennuslaina. Eli lainaa on yhdestä sijoitusasunnosta ja talon rakentamiseen tarkoitettu laina.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä 45000€ voi olla jonkun mielestä hyvät tulot? Kahdelle ihmiselle? Sehän on alle 2000€/kk/hlö.
No voi kiesus näitä taas.
T kahden teinin yh äippä, koka on kasvatustieteen maisteri ja tienaa alle 30 000 vuodessa.
Lisiä tai tukia ei tipu, koska käyn töissä, lapsilisäkin lukiolaiselta jo loppu. Kohta loppuu myös suurensuuri elatustuki 150€/kk per lapsi.
Tuolla alle 30 000€ vuodessa on siis elätettävä kolme isoa ihmistä koko vuoden. Jotta sanoisin kyllä että 2000/kk per henkilö tienaava on hyvätuloinen.
Pk-seudulla noin 60 k€ / vuosi on mielestäni kohtuuhyvä vuositulo, jolla ei tarvitse pihistellä, jos ei siis elä yli varojensa. Ja muistakaamme ”ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot”.
Vierailija kirjoitti:
45 000e = hyvätuloinen
60 000e = varakas
100 000e+ = rikasolen ilmeisesti aika köyhä, kun näkökulmani on tälläinen :D
Siis oikeastiko ajattelet tän kahden aikuisen tuloina olevan hyvä? Yhdelle vois ollakin noin, mutta ei kyllä kahden ihmisen tuloiksi ole hyvät!
Hyvätuloisena pidän itseänikin, vaikka en millään mittapuulla ole varakas.
Ehkä nuo hyvätuloisen kriteerit on itselläni aika alhaiset, koska en ole Helsingistä kotoisin ja lapsuudenperheeni oli todella köyhä. Ystäväpiirissäni tuloni ovat melko hyvät ja lisäksi olen suhteellisen nuori (24v) pelkällä ammattikoulututkinnolla enkä koskaan opiskellessani osannut haaveilla näistä nykyisistä tuloistani.
Tuloni siis töissä ollessa ovat n. 4 200 e/kk ja nyt vanhempainvapaalla tienaan vähän päälle 2500 euroa. Kaiken lisäksi olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja silti meillä nyt vanhempainvapaallakin jää säästöön joka kuukausi yli 500 euroa. Silti on lapsilla/ meillä perheenä harrastuksia, on auto ja matkustellaan perus etelänlomat joka vuosi. Sekä asutaan ihan Helsingin ydinkeskustassa.
Jotenkin siis ainakin omaan korvaani kuulostaa aika oudolta, kun täällä reilusti varakkaammat perheet/ pariskunnat sanovat, että ei mitään jää säästöön eikä rahat riitä mihinkään. Ehkä tuollaisessa tilanteessa kannattaa kirjoittaa kaikki kuukauden menot/ laskut ylös ja pohtia olisiko siellä jotain ylimääräisiä kuluja, missä haluaisi säästää.
Tänä vuonna tulen tienaamaan yhteensä n. 60 000 e.
Mies taas 40 000 e.
Asutaan vanhassa remontoidussa ok-talossa, 3 lasta, joista nuorin esikoulussa, pihalla mun käteisellä ostama muutamia vuosia vanha Volvo ja miehen velaksi ostettu Mersu, joka kohta maksettu pois.
Sijoitetaan ja säästetään, ei törsätä enää juuri mihinkään, koska matkustelu oli aiemmin meidän ainoa ”isompi kulu”. Vaatteet kirpparilta ja superaleista.
Tänään menen katsomaan ensimmäistä sijoitusasuntoani ‼️
Minusta "varakas" tai "rikas" eivät kerro tuloista, vaan varallisuudesta, eli tavallaan niitä kuvaisi tase, ei tuloslaskelma :-) Olen köyhä kuin kirkonrotta, joten en osaa sanoa millaiset tulot olisivat hyvät tai millaisella varallisuudella olisi varakas tai rikas. Itse hyppisin riemusta, jos vuosituloni olisivat esim. 20000€, en todellakaan tarvitsisi yhtään enempää!