Mielestänne hyvätuloisen perheen vuositulot ovat vähintään - paljonko ???
Oletetaan, että perheessä on 2 lasta ja he asuvat helsingissä tai pääkaupunkiseudulla.
Eli paljonko ovat mielestäsi hyvätuloisen perheen vuositulot?
Entä "rikkaan" tai "varakkaan"?
Aloitan:
Hyvätuloinen: vähintään 110 000€/vuosi
Varakas: 180 000€/vuosi
Rikas: yli 300 000€ /vuosi
Kommentit (131)
Itse olen kotiäti ja mies tienaa himpun vajaat 70 000 vuodessa ja mielestäni ollaan hyvä tuloisia. Meillä on vara hoitaa lapset kotona vaikka nuorin täyttää jo kolme, jään silti vielä vuodeksi kotiin koska 4 lapsen kanssa sitä touhua riittää eikä tätä aikaa enää takaisin saa.
Asumme 150 neliön rivarissa ja kivalla alueella missä järvi, koulu ja liikuntamaastot lähellä mitkä meille tärkeitä ovatkin. Asuntolainaa on melko paljon 220 000, makasamme sitä 1500 kuukaudessa, laskut saamme kaikki maksettua ajallaan ja ruoassa ei tarvise säästellä (ruokalasku viikossa n. 200 e).
Kai se sitten riippuu mitä siltä varakkaalta elämältä odottaa. Itse olemee kuitenkin todella tyytyväisiä tilanteeseemme ja pidämme itseämme hyvätuoloisina ja mikä tärkeintä, onnellisina.
Kai tähän vaikuttaa mitkä on omat lähtökohdat ja haaveet ja toiveet elämältä.
En kyllä ikinä voisi sanoa ystävieni kuulleen, joista suurin osa tienaa n. 20 000-30 000 vuodessa että emme ole hyvä tuloisia, jos sanoisin, sehän tarkoittaisi että he ovat köyhiä, eikä se todellakaan pidä paikkaansa.
joten kyllä, me olemme minusta hyvätuloisia jo nyt vaikka emme pääse lähellekään 100 000 :)!
noin 12.000€, joista verot vievät lähes puolet, eli käteen jää n. 6000€.
Vuodessa siis n. 120 000€/brutto.
Auntolainaan menee hiukan reilu 2000€, auto 500€, Pk-maksut 400€, sähkölämmitys, joka vie keskimäärin huikeat 500€/kk, sekä muut juoksevat kulut n. 600€/kk
( vakuutukset, lasten pari tavallista harrastusta ja erikoisääkärit yms. ).
Eli meille 12.000€ bruttoliksoista verojen ja kulujen jälkeen jää kuukaudesta riippuen 2000 - 2500€ käyettäväksi. Ruokaan menee varmaan 1000€ ja bensoihin 300€.
Sillä reilulla tonnilla me sitten voidaankin tehdä joka jumalan kuukausi ihan mitä meitä huvittaa.
Kannattihan opiskella 10vuotta, että saa maksaa lähes puolet palkasta kaikenmaiilman absurdeja veroja tälle sossupummiyhteiskunnalle.
Mielestäni olemme keskituloisia, kun vuositulomme ovat yhteensä noin 80 000 euroa.
Hyvätuloisia olisimme, jos nettotulomme olisivat 6000 e/kk eli vuositulot 110 000 euroa.
Rikkaus ja varakkuus eivät liity tuloihin vaan siihen, kuinka paljon omaisuutta on kertynyt vuosien varrella. Ilman ansiotuloja voi olla hyvinkin rikas, mutta tämä näkyy kyllä pääomatuloissa. Meidän tuloillamme pystyy jo ihan hyvin rakentamaan varakkuutta, kun raha ei polta näpeissä.
noin 12.000€, joista verot vievät lähes puolet, eli käteen jää n. 6000€.
Vuodessa siis n. 120 000€/brutto.
Auntolainaan menee hiukan reilu 2000€, auto 500€, Pk-maksut 400€, sähkölämmitys, joka vie keskimäärin huikeat 500€/kk, sekä muut juoksevat kulut n. 600€/kk
( vakuutukset, lasten pari tavallista harrastusta ja erikoisääkärit yms. ).Eli meille 12.000€ bruttoliksoista verojen ja kulujen jälkeen jää kuukaudesta riippuen 2000 - 2500€ käyettäväksi. Ruokaan menee varmaan 1000€ ja bensoihin 300€.
Sillä reilulla tonnilla me sitten voidaankin tehdä joka jumalan kuukausi ihan mitä meitä huvittaa.
Kannattihan opiskella 10vuotta, että saa maksaa lähes puolet palkasta kaikenmaiilman absurdeja veroja tälle sossupummiyhteiskunnalle.
jo 60000 vuodessa tienaava on hyvätuloinen, satasen yli on varakas ja rikas sen yli.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:19"]
Meidän vuositulomme ovat 270 - 300 000€,
Mielenkiintoisen lisänsä tulokeskusteluun ja rahojen riittävyteen tuo vielä se, että hyvätuloiset saavat usein myös paljon luontaisetuja, joita pienempituloisilla ei ole. Meidän perheessä näitä ovat mm.: ilmainen laajakaista, kännykät ja liittymät, läppärit ja iPadit, viiniä litroittain, aikakaus- ja sanomalehtiä, osin kustannettuja harrastusmenoja sekä erilaista pikkusälää (leffalippuja ja yrityslahjoja). Näiden maksamiseen ihan itse menisi pitkä penni!
[/quote]
Aika harvassa paikassa on tuollaisia etuja ( enää) Kulukontrolli ja SOX rajoittavat kummasti älyttömiä etuja. En jaksa oikein uskoa että "litroittain viiniä on mahdollista juuri missääm firmassa sen enempää annettuna kuin vastaanotettuna lahjuksena. Matkapäivärahat ja kilometrikorvaukset on taas ihan eri asia, niillä monet tienaa tonneja verottomasti vuodessa.
Kuinka moni yrittäjä tienaa monta sataa tuhatta vuodessa?
Meidän vuositulomme ovat 270 - 300 000€, joista itse tienaan kolmanneksen ja mies loput. Verottaja vie puolet, kiitos siitä.
Pärjäämme luonnollisesti ihan mainiosti ja säästöönkin jää rahaa, vaikka myös käytämme hyvään elämään (ravintolat, matkustelu, harrastukset, vaatteet, autot, vene) paljon rahaa.
Mielenkiintoisen lisänsä tulokeskusteluun ja rahojen riittävyteen tuo vielä se, että hyvätuloiset saavat usein myös paljon luontaisetuja, joita pienempituloisilla ei ole. Meidän perheessä näitä ovat mm.: ilmainen laajakaista, kännykät ja liittymät, läppärit ja iPadit, viiniä litroittain, aikakaus- ja sanomalehtiä, osin kustannettuja harrastusmenoja sekä erilaista pikkusälää (leffalippuja ja yrityslahjoja). Näiden maksamiseen ihan itse menisi pitkä penni!
Hillitöntä offtopicia! :D Pakko tulla tähän ketjuun kertoilemaan jälleen kerran mitä mies tai kumminkaiman naapurinkoira tienaa...
Mikä on hyvätuloinen ja millä perusteella?
No hyvätuloinen on mielestäni jo yli 80 000€ bruttovuosiansioilla. Siis vanhempien yhteenlasketut tulot. Rikkaaseen ja varakkaaseen en ota kantaa.
Näyttää taas että av palstalla on eniten näitä keskiarvon yli tienaavia perheitä jostain syystä.
Noilla kriteereillä emme ole hyvätuloisia; vain yksi työssä käyvä perheessä, niin vaikea saada tuollaisia tuloja kasaan. No, onneksi on vain yksi lapsi, niin pärjätään vaikka verottaja vie yhden tuloista lähes puolet.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 12:32"]
No hyvätuloinen on mielestäni jo yli 80 000€ bruttovuosiansioilla. Siis vanhempien yhteenlasketut tulot. Rikkaaseen ja varakkaaseen en ota kantaa.
Näyttää taas että av palstalla on eniten näitä keskiarvon yli tienaavia perheitä jostain syystä.
[/quote]
57 kommentoi, että olen palstaillut täällä silloin tällöin vuodesta 2002 lähtien. Tuohon aikaan tienasin itse 1700€/kk ja mies tienasi 3000€/kk, eikä mitään bonuksia tms saatu mistään. Kymmenessä vuodessa on kummallakin tapahtunut urakehitystä sen verran että se näkyy tuntuvasti tuloissakin. Miehellä varsinkin, minä kun olen oman duunini kautta mahdollistanut sen, että mies tekee uraa ja minä vähän vähemmän vaativia hommia ja olen ollut lasten kanssa kotosallakin. Nyt kun lapsetkin ovat jo koululaisia on minullakin mahdollisuus tehdä vaativampaa työtä, tosin matkustelemaan en edellenkään työn puolesta juurikaan pysty, sillä mies reissaa meidän perheessä ihan riittämiin.
Meillä brottotulotulot reilut 9000€/kk, enkä todellakaan koe meitä ainakaan rikkaiksi/varakkaiksi. Säästöön ei hirveästi jää, mutta ei siihen kyllä varsinaisesti pyritäkään.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 14:55"]
Meillä mies tienaa vuodessa n. 160 000€/brutto, itse sain palkkaa hilattua tänä vuonna ylöspäin ja tienaan n. 50 000€/brutto/vuosi. MInusta ollaan hyvin toimeentulevia mutta ei rikkaita. Toki omaisuutta on ne "normaalit" autot, mökki ja talo mutta ei me rahassa uida eikä ole tarviskaan. Eikä asuta edes missään miljoonalukaalissa Helsingissä vaan 10v vanhassa omakotitalossa kehyskunnassa.
[/quote]
Mikä ihme tässä aiheutti peukun alaspäin?
Minusta perhe on hyvätuloinen/varakas, jos perheen nettotulot (!) ovat väh. 5000 e/kk.
Tienaan itse 120 000€/brutto ja mies 80 000€/brutto/v. Lapsia kolme. Matkustellaan ja nautitaan elämästä rahaa liialti laskematta. Mielestäni olemme hyvätuloisia, mutta emme todellakaan rikkaita. Suuri asuntolaina lohkaisee ison osan tuloista.
Meillä minä ja mieheni tienaamme molemmat n.30 000€/v eli yhteensä 60 000€/ v. Olemme keskituloisia. Löytyy okt ja kaksi autoa. Tiukkaa on välillä. Olemme kuitenkin hyvätuloisimmasta päästä minun tuttavapiirissäni, ehkä olemme sitten white trashia koko porukka :) vaikka melkein kaikilla on kuitenkin vakityö ja omistusasunnot... Alue Itä-Suomi.
Ei hyvätuloisuutta kannata sitoa mihinkään tiettyyn euromäärään. Paljon parempi mittari olisi sanoa että hyvätuloinen tienaa mielestäni 2*mediaanin verran. Mediaanihan on se keskimmäinen kaveri, mikä sopii tähän paljon paremmin kuin palkkojen keskiarvo.
Eli mielestäni pienituloinen tienaa alle puolet mediaanista. Huonotuloinen alle puolet siitäkin, eli alle neljänneksen mediaanista. Yli puolet, mutta alle 2* mediaanin tienaavat ovat luonnollisesti keskituloisia.
Tällä hetkellä suomalaisten (palkansaajien?) mediaanitulot ovat luokkaa 3100€/kk, eli voimme helposti laskea tästä rajat:
Huonotuloinen alle 800€/kk
Pienituloinen yli 800€/kk mutta alle 1550€/kk.
Keskituloinen 1550€< ja <6200€/kk
Hyvätuloinen yli 6200€/kk
Koko perheen kohdalla voisi mielestäni käyttää hiukan maltillisempaa kerrointa kuin kaksi (ainakin ylöspäin), jolloin hyvätuloinen perhe tienaisi ainakin 100k-140k€ vuodessa.
Meillä vuosituulot miehen kanssa 70000 euroa vuodessa, ollaan mielestämme keskituloisia. 3 lasta.
Hohhoi.Meidän perheen tulot (4hlö)on vuodessa 25 000e ja ihan hyvin pärjätään,on omistusasunto ja yksi auto.Mihinkä ihmiset oiken tunkee sitä rahaa :O