Ymmärtääkö ihmiset kuinka vakava asia on ilmastonmuutos?
Toisessa ketjussa kerrotaan " Etten ikinä voisi tinkiä lentämisestä, se on henki ja elämä" Voi helvetti sentään sanon minä! Voiko joku olla noin tyhmä???
Ilmastonmuutosta ei saa enää pysähtymään, ainoa yritys on enää saada sitä hidastumaan.
Kyse ei ole kymmenistä eikä sadoista vuosista. Tilanne etenee kuukausivauhtia.
Ettekö tosiaan välitä lapsistanne sen vertaa että tekisitte kaikkenne heidän eteensä?
Mielestäni lentoliikenne pitää lakkauttaa eilen, lukuunottamatta aivan välttämättömiä lentoja.
Tehtaista puolet pois ja loppuihinkin työskentely yhteen työvuoroon.
Ja noi hemmetin katuvalot! Äkkiä kaikki pois! Mitä ideaa on meidän ostaa joku energiansäästölamppu, kun ulkona paistaa aivan tyhjänpanttina miljoonia katuvaloja...
Kommentit (146)
Vierailija:
Mitä hyötyä maapallolle on siitä että sinä kituutat ilman sähköä ja sisävessaa?
Sinun ekoelämisesi on sadasosa kärpäsenpaskan kokoinen asia kokonaisuudessa. Valtioiden pitäisi lähteä mukaan ekotouhuun, että siitä jotakin hyötyä olisi. Ja sitä ei tule tapahtumaan, ennenkuin on jo liian myöhäistä.
Mä olin siinä käsityksessä. Eli jos ihmiset rupeaa toimimaan, niin eikö se tarkoita sitä, että ennen pitkää myös päättäjiksi nousee toimijia eikä näitä 5-vuotiaita, jotka hokee että ei me kun ei kiinalaisetkaan.
Vierailija:
Mitä hyötyä maapallolle on siitä että sinä kituutat ilman sähköä ja sisävessaa?
Sinun ekoelämisesi on sadasosa kärpäsenpaskan kokoinen asia kokonaisuudessa. Valtioiden pitäisi lähteä mukaan ekotouhuun, että siitä jotakin hyötyä olisi. Ja sitä ei tule tapahtumaan, ennenkuin on jo liian myöhäistä.
Ja jos et ole tietoinen, niin valtiot tekevät hommia: sopimuksia ja lakeja ympäristöasioista on pilvin pimein, on kansainvälisiä suojelusopimuksia, öljynkuljetussopimuksia ym, tiedäthän miten PCB-kaasujen käyttöä on vähennetty otsoniaukon takia? Ja valtiokin muodostuu ihmisistä...
hyvän mielen. Sehän nykyajan maailmassa on enemmän tai vähemmän kortilla (tai reseptillä). Aina pitää olla enemmän ja paremmin, pitää olla suurempi auto kuin naapurilla, pitää löytää joka vuosi entistä eksoottisempi lomakohde, tai ei ole mitään. Hulluksihan siinä tulee.
Ehkäpä lääkärien pitäisi määrätä ihmisiä retriittiin kantamaan vettä ja pilkkomaan puita jne.
Mutta länsimaat on jo yläluokilla kun nämä on ala-asteella. Ja tässä pitäis nyt ymmärtää näyttää hyvää mesimerkkiä siitä miten asiat hoidetaan kestävän kehityksen mukaisesti. Ja kehittää kans niitä vaihtoehtoja, että kiinalaisillakin on sitten enemmän ympäristöystävällistä teknologiaa valittavanaan. Sen sijaan että isommat istuu perseelllää ja odottaa että ne pienemmät ja kokemattomammat keksii ratkaisun.
Vierailija:
sillä talouskasvu on heille tällä hetkellä se tärkein asia.
Aikaa on ollut vuosikymmeniä mutta juuri minkäänlaista edistystä ei ole tapahtunut!
Sitä paitsi täällä Suomessa on ilmastoasiat huomattavasti paremmalla tolalla kuin Kiinassa joten et voi sanoa että me suomalaiset hokisimme " ei me kun ei kiinalaisetkaan" .
Asia jota minä en edelleenkään ymmärrä on se että miksi ökyrikkaat saavat kuluttaa minkä haluavat, eikä heitä syyllistetä lainkaan. Kukaan ei ole vaatimassa heitä luopumaan yksityiskoneista, isoista autoista, isoista taloista, uima-altaista yms.
Jos esimerkiksi Yhdysvalloissa rikkaat muuttaisivat edes ökytalostaan hieman pienempään ja vähemmän energiaa viemään niin se kuluttaisi jo 20 kertaa vähemmän. Ja tämä säästö vain talosta.
Vierailija:
Mä olin siinä käsityksessä. Eli jos ihmiset rupeaa toimimaan, niin eikö se tarkoita sitä, että ennen pitkää myös päättäjiksi nousee toimijia eikä näitä 5-vuotiaita, jotka hokee että ei me kun ei kiinalaisetkaan.
Voi jeesus tätä suomalaista kateutta, se vie kalatkin vesistä, ja tässä tapauksessa ihan kirjaimellisesti.
Vierailija:
Asia jota minä en edelleenkään ymmärrä on se että miksi ökyrikkaat saavat kuluttaa minkä haluavat, eikä heitä syyllistetä lainkaan. Kukaan ei ole vaatimassa heitä luopumaan yksityiskoneista, isoista autoista, isoista taloista, uima-altaista yms.
Jos esimerkiksi Yhdysvalloissa rikkaat muuttaisivat edes ökytalostaan hieman pienempään ja vähemmän energiaa viemään niin se kuluttaisi jo 20 kertaa vähemmän. Ja tämä säästö vain talosta.
Koko ajanhan toitotetaan että pitäisi kuluttaa vähemmän, rajoittaa autojen kokoa ja määrää, matkustelua ja kierrättää ym. En ole missään nähnyt että tähän olisi liitetty " paitsi rikkaat" -poikkeusta. Ihan samat vaatimukset ja pyynnöt niitä koskevat kuin tavallisia kaduntallajiakin.
Mitä merkitystä tällä keskustelulla on? Ei niin yhtään mitään. Ainoa asia mitä keskustelulla voisi olla on meidän jokaisen kulutustottumusten muutos.
Me emme voi vaikuttaa siihen mitä jossain Kiinassa tehdään. Me olemme (pääosin) suomalaisia ja meidän tulee yrittää vaikuttaa siihen miten Suomessa toimitaan. Miten minä toimin. Tai sinä!
Keskustelulla voisi olla jotain väliä jos olisimme kiinalaisia, mutta kun emme ole. Asumme täällä kamalassa länsimaassa. Heti kun oma pesä on puhdas, voidaan alkaa vaikuttaa muiden toimiin. Mutta onko se meidän pesä puhdas? Onko sinun? Minun ei ainakaan ole, sillä vaikka en käytä lentokonetta koskaan ja kierrätän, parantamisen varaa on aina silti. Onko minun pakko syödä ulkomaisia hedelmiä tai kotimaisia talvitomaatteja?
On ihan " oikein" ostaa auto 2 litran moottorilla vaikka 1,6 litran moottorillakin pärjäisi... Kukaan ei sellaista paheksu, mutta sitten syyllistetään kyllä enemmän niitä joilla ei edes autoa ole.
Vierailija:
Vierailija:
Jos esimerkiksi Yhdysvalloissa rikkaat muuttaisivat edes ökytalostaan hieman pienempään ja vähemmän energiaa viemään niin se kuluttaisi jo 20 kertaa vähemmän. Ja tämä säästö vain talosta.Koko ajanhan toitotetaan että pitäisi kuluttaa vähemmän, rajoittaa autojen kokoa ja määrää, matkustelua ja kierrättää ym. En ole missään nähnyt että tähän olisi liitetty " paitsi rikkaat" -poikkeusta. Ihan samat vaatimukset ja pyynnöt niitä koskevat kuin tavallisia kaduntallajiakin.
Vierailija:
Enpä ole sellaista paheksuntaa nähnyt, autojen kokokin vain kasvaa koko ajan
On ihan " oikein" ostaa auto 2 litran moottorilla vaikka 1,6 litran moottorillakin pärjäisi... Kukaan ei sellaista paheksu, mutta sitten syyllistetään kyllä enemmän niitä joilla ei edes autoa ole.
Kyllä minä näen jatkuvasti kritiikkiä kuluttamisesta ja etenkin autoilusta, ja ihan tavallisissa lehdissä kuten Hesarista. Missään en kuitenkaan ole nähnyt autottomien syyllistämistä. Mihin sellainen edes perustuisi?
Maria Ohisalo ei ymmärrä ilmastonmuutoksen vakavuutta, koska on saamassa jo toisen lapsen. Lapsen hankkiminen on pahin ilmastorikos, jonka voi tehdä! Ihminen aiheuttaa elämänsä aikana valtavat päästöt. Ilmastosta välittävä ei missään tapauksessa hankkisi lapsia saastuttamaan ilmastoa.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla nämä silmänsä sulkijat olivat osasyyllisiä vaikkapa toisen maailmansodan aikaiseen juutalaisten tuhoon.
Joka tietää mitä on tapahtumassa mutta silti ei tee mitään, on syyllinen lastemme tulevaisuuden pilaamiseen.
Joka ei tiedä ja tajua (esim. ne miljoonat kiinalaiset tai afrikkalaiset), ei voi toimiakaan.
Kuulostaa siltä, että olet rasisti.
Jokainen ilmastohihhuli ajattelee itsekkäästi vain omien geeniensä säilymistä tässä maailmassa.
Sannaa ei onneksi ahista ilmastonmuutos, kun lentelee huvikseen ympäri maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus tätä suomalaista kateutta, se vie kalatkin vesistä, ja tässä tapauksessa ihan kirjaimellisesti.
Niin, Jeesus vie kalatkin vesistä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ilmastohihhuli ajattelee itsekkäästi vain omien geeniensä säilymistä tässä maailmassa.
Mitä muuta lasten hankkiminen ilmentäisi kuin narsismia? Minä minä minä.
Ilmastonmuutoksesta eniten paasavat lähinnä Saudi-Arabiassa lentokoneella myötiinsä lentelevät ihmiset. Ilmeisesti ilmastonmuutos ei koske kuitenkaan heitä itseään.
Tottakai on vakava juttu.
Mutta kun nykyinen Suomi on niin tyhjiin imetty, ettei kaikilla ole enää edes riittävästi ruokaa. Tai vaikkapa asuntoa.
Niin nämä alkavat olla niitä ykkösjuttuja nykyisin maassa.
Mutta se tuntuu niin TURHAUTTAVALTA touhuta kestovaippojen kanssa ja kulkea bussilla jne kun tietää että samanaikaisesti siellä pistetään luontoa paskaksi niin paljon kun keritään, sillä talouskasvu on heille tällä hetkellä se tärkein asia.