Ymmärtääkö ihmiset kuinka vakava asia on ilmastonmuutos?
Toisessa ketjussa kerrotaan " Etten ikinä voisi tinkiä lentämisestä, se on henki ja elämä" Voi helvetti sentään sanon minä! Voiko joku olla noin tyhmä???
Ilmastonmuutosta ei saa enää pysähtymään, ainoa yritys on enää saada sitä hidastumaan.
Kyse ei ole kymmenistä eikä sadoista vuosista. Tilanne etenee kuukausivauhtia.
Ettekö tosiaan välitä lapsistanne sen vertaa että tekisitte kaikkenne heidän eteensä?
Mielestäni lentoliikenne pitää lakkauttaa eilen, lukuunottamatta aivan välttämättömiä lentoja.
Tehtaista puolet pois ja loppuihinkin työskentely yhteen työvuoroon.
Ja noi hemmetin katuvalot! Äkkiä kaikki pois! Mitä ideaa on meidän ostaa joku energiansäästölamppu, kun ulkona paistaa aivan tyhjänpanttina miljoonia katuvaloja...
Kommentit (146)
Vierailija:
se, että suurimmat vouhottajat vihaavat autoja ja varsinkin maastureita yli kaiken. Sitten lennetään Kanarialle koko perheen voimin lepäilemään. Kotona syödään lihaa, maitoa ja riisiä, vaikka näiden tuottamisesta tulee järjettömästi metaania, joka on paljon " vahvempi" kaasu, kuin hiilidioksidi ja tuhoaa ilmakehää paljon pienemmässä määrin. Tuttavapiirissä on niin monta tällaista tekopyhää.Meillä on iso auto, koska me tykätään siitä. Me matkustellaan myös ulkomailla. Mutta en tiedä ketään muuta, joka maksaa joka kuukausi vapaaehtoiseti ns. carbon krediittejä oman kulutuksensa peittämiseksi.
Että jokaisen kannattaisi katsoa vain omaan napaansa ensin.
Kerropa onko minulla oikeus pitää maastureita melko lailla turhina pröystäilyvälineinä (kuluttavat enemmän bensaa kuin pienet autot, ja monet muuten tuudittautuvat ison auton tuomaan " turvallisuuteen" ja ajavat välinpitämättömämmin kuin pienellä autolla ja mahdolliset onnettomuuden ovat siksi pahempia): Emme omista autoa, lentokonetta on käytetty 3 kertaa 10 vuodessa, ostamme paljon luomua, syömme kasvispainotteisesti, kierrätämme kaiken mahdollisen (myös metallin), suosimme kierrätystä muutenkin (4 uutena ostettua huonekalua, muut kierrätettyjä), tuemme pariakin ympäristöjärjestöä kuukausittain ja työkin liittyy ympäristöön ja sen suojeluun.
Samalla tavalla nämä silmänsä sulkijat olivat osasyyllisiä vaikkapa toisen maailmansodan aikaiseen juutalaisten tuhoon.
Joka tietää mitä on tapahtumassa mutta silti ei tee mitään, on syyllinen lastemme tulevaisuuden pilaamiseen.
Joka ei tiedä ja tajua (esim. ne miljoonat kiinalaiset tai afrikkalaiset), ei voi toimiakaan.
taistelin, että olisin saanut lähinnä äitini kierrättämään tai muuten tekemään ekotekoja. Hänen mielestään hänen ei tarvinnut. Päätin vakaasti tehdä itse toisin. Opiskeluajoista lähtien olen lajitellut tarkasti, pyrkinyt tekemään kestäviä kulutusvalintoja ja ennen kaikkea ostamaan tarpeeseen enkä mielihaluun. Vaikka se välillä turhalle tuntuukin, koska on aina " joku joka saastuttaa enemmän" en ole sillti luovuttanut, enkä pidä sitä selityksenä sille miksi minun ei tarvitsisi. Oman elämäni aikana siitä kertyy melkoinen ekoteko, sillä opetan lapseni ja mieheni olen jo opettanut näille tavoille. Tämä on minulle tärkeä asia ja ainoa oikea tapa elää. Se on mielestäni kaikille muillekin ainoa oikea tapa elää, mutta olen jo joutunut hyväksymään sen, etteivät kaikki yksinkertaisesti välitä ja siksi en tuomitse.
Että voiko ihan oikeasti olla tarpeen valaista jokaisen pikkukylän joka ikinen tienpätkä talvella pitkin yötä. Ja jouluvalot vasta kerskakulutusta on. Meillä palaa vaan yhdet valot ikkunassa pari tuntia illassa. Naapurilla on puskat täynnä valoja ja joka ikkunalla kynttelikkö ja nämä palaa suurin piirtein yötä päivä, on palaneet jo viikkoja. Käsittämätöntä kerskakulutusta.
Mä kuolin jo lintuinfluenssaan...
Silloin, kun ekan kerran tunnetaan nälkää. Sitten rupeaa tapahtumaan. Vaikea sanoa milloin tämä tapahtuu, mutta ennemmin tai myöhemmin.
Luulen ettei Suomessa vielä ymmärretä ilmastonmuutoksen vaikutusta, koska täällä ei ole ollut konkreettisia seurauksia, esim. kunnon tulvia tai muita luonnonkatastrofeja, kuten vaikkapa Keski-Euroopassa.
Just eilen luin tosi mielenkiintoisen artikkelin aiheesta. Ilmaston lämmetessä merenpinta nousee ja sadat miljoonat merenrannoilla asuvat ihmiset lähtevät vaeltamaan sisämaahan.
Kun valtavat määrät ihmisiä asuu hygienisesti surkeissa olosuhteissa, " pakolaisleireissä" , pääsevät tartuntataudit jylläämään kunnolla. Eli sieltä lähtee maailmanympärimatkalle malariaa, tuberkuloosia yms. tauteja lääkkeille täysin resistentteinä mutaatioina.
Luonnokatastrofit eivät hetkauta suuria massoja niin kauan kuin ne eivät kosketa omaa elämää. Siihen asti voi jatkaa elämää kuin ennenkin... ja ilmastonmuutos etenee.
monet tuttuni sanovat, että " en mä viitti muuttaa kulutustapojani, kun noi amerikkalaiset saastuttaa niin paljon" tai että " kiinalaiset kuitenkin saastuttaa" . Aika hyvin ulkoistettu, vai?
Ja lisäksi aika lapsellinen kommentti, jonka odottaa kuulevansa 5-vuotiaalta " En mä mutta ku noi" .
Ja se meni jotenkin niin, että en minä ainakaan tee mitään, jollei kiinalaiset lopeta ensin saastuttamista. Siis länsimaisen kermaperseen, joka kuuluu maapallon saastuttavimpiin kansoihin per lärvi, ei tarvi tehdä mitään, ellei köyhä kiinalainen luovu ensin yrityksistään päästä edes murto-osaan siitä elintasosta, mikä länsimaissa on. Just.
Onko tullut mieleen, että jos länsimaissa suostuttais edes pikkusen laskemaan standardeja, esim. olemaan polttamatta kuukausikaupalla koristevaloja täysin turhaan, ehkä niitten kiinalaistenkin olis helpompi tyytyä vähän vähempään kuin kaksi citymaasturia pihassa ja juhlavalaistus yötä päivää.
Kun samaan aikaan ne tehtaat jyllää ja lentokoneet suhahtelee talon yli ja noi meidänkin talon vieressä olevat katuvalot palavat. (kukaan ei niitä tarvi)
Tuntuu vaan siltä että en saa pieni ihminen enää mitään tehtyä muutosten hidastamiseksi, koska ne on isommat asiat mitkä jyllää...
T. ap
Ihmisille pitäisi antaa kunnon shokkihoitoa, ennen kuin viesti menee perille.
minulla aukesi silmät, kun itse joutui näkemään mitä merkitsee ilmaston muutos. Sää on ihan sekaisin. Ihan arkipäiväinen esimerkki lasten kanssa.. Hankala mennä ulos, kun vettä sataa on/off tyylillä päiväkausia (ja sade tulee kuin kaatamalla. Samalla niin kova tuuli, että hyvä kun ei myssy lennä päästä! Takapiha on kuin suota, Maa ei enää ime vettä. Kanaalit ja muut tulvii. Kesällä lämpötila kipuaa niin korkealle, että lapsia ei uskalla viedä ulos. Korkeintaan viritetään aurinkovarjoja pihalle hiekkalaatikon päälle. Tulvat ja myrskyt taitaa olla jo ihan normaali asia tätä päivää. Viime kesänä myrsky vei talon katon mennessään ja hiekkalaatikkokin lensi naapuripihaan! Normaalisti täälläkin olisi talvi ja lämpöinen (ei kuitenkaan paahtava) kesä. Ja tämä on vasta alkua..
Kyllä minäkin kierrätän, koetan ajatella ympäristöystävällisesti, mutta turhalta touhulta se tuntuu.
liiallinen määrä kehitysmaissa on suurempi ongelma. Ei meidän parempiosaisten lennot. Ei siis jaksa välittää.
yhdestä sun toisesta, esim. pyöräilen vuoden ympäri töihin ja kauppaan ja lasten hoitopaikkaan. Emme myöskään matkustele lentokoneella.
Silti uskon että ilmastonmuutokseen estämiseksi tullaan kehittämään jokin tekninen ratkaisu. Jotain jolla normalisoidaan hiilidioksidi ja metaanipitoisuudet ilmassa. Pitäkää vain tyhmänä, mutta näin uskon tapahtuvan kunhan tarpeeksi monet tahot havahtuvat.
Toisaalta uskon myös, että seuraava, jokin nyt tuntematon/vähän tunnettu uhkaava ympäristökatastrofi on jo ovella.
Jos pieni ihminen vaan sitkeästi kompostoi sitä banaaninkuorta, niin tottahan sellainen rupeaa aikaa myöten vaikuttamaan tehtaidenkin asenteeseen, kun yleinen mielipide hitaasti muuttuu. Ja entäs sitten sen pienen ihmisen lapset, on varmasti suuri ero sillä, opitaanko se banaaninkuori kompostoimaan ja heittämään menemään.
Jos jokainen tekee jotain niin kyllä se näkyy. Ja etenkin näkyy jos joku joka saastuttaa ja kulututtaa energiaa paljon tekee jotain.
Metaani on yksi pahimmista kasvihuonekaasuista, ja sitä syntyy mm. kaatopaikoille sekajäätteessä menevästä biojätteestä. Siksi kannattaa lajitella bio erikseen jos siihen on mahdollisuus.
Kiinassa on erittäin suuri ja varakas yläluokka, samoin keskiluokka jotka kuluttavat aivan samalla tavalla ja ENEMMÄNKIN kuin tavallinen suomalainen pulliainen! Miksi suomalaisen pitäisi luopua kulutuksestaan jos ei kiinalaisen tarvitse tehdä mitään. Aina vain syyllistetään länsimaalaiset, ihan kuin niitä syyllisiä ei olisi muuallakin! Kiinassakin olisi rahaa muuttaa esim. tehtaita ym. ympäristöystävällisemmiksi mutta ai niin eihän se ole tärkeää. Pääasia että muut tinkivät kulutuksessaan!
Asiahan menee niin että me kaksiossa asuva 4-henkinen perhe ilman autoa olemme pahempi asia kuin 300 neliön uima-altaallisessa talossa asuva yksityiskoneilla lentävä kiinalainen liikemies.
Vierailija:
Ja se meni jotenkin niin, että en minä ainakaan tee mitään, jollei kiinalaiset lopeta ensin saastuttamista. Siis länsimaisen kermaperseen, joka kuuluu maapallon saastuttavimpiin kansoihin per lärvi, ei tarvi tehdä mitään, ellei köyhä kiinalainen luovu ensin yrityksistään päästä edes murto-osaan siitä elintasosta, mikä länsimaissa on. Just.Onko tullut mieleen, että jos länsimaissa suostuttais edes pikkusen laskemaan standardeja, esim. olemaan polttamatta kuukausikaupalla koristevaloja täysin turhaan, ehkä niitten kiinalaistenkin olis helpompi tyytyä vähän vähempään kuin kaksi citymaasturia pihassa ja juhlavalaistus yötä päivää.
se, että suurimmat vouhottajat vihaavat autoja ja varsinkin maastureita yli kaiken. Sitten lennetään Kanarialle koko perheen voimin lepäilemään. Kotona syödään lihaa, maitoa ja riisiä, vaikka näiden tuottamisesta tulee järjettömästi metaania, joka on paljon " vahvempi" kaasu, kuin hiilidioksidi ja tuhoaa ilmakehää paljon pienemmässä määrin. Tuttavapiirissä on niin monta tällaista tekopyhää.
Meillä on iso auto, koska me tykätään siitä. Me matkustellaan myös ulkomailla. Mutta en tiedä ketään muuta, joka maksaa joka kuukausi vapaaehtoiseti ns. carbon krediittejä oman kulutuksensa peittämiseksi.
Että jokaisen kannattaisi katsoa vain omaan napaansa ensin.