Työnantajani asiaton käytös, todella paskan maku suussa :/
Minulle kävi vkonloppuna tapaturma, liukastuin ja iskin pääni jäähän, niska retkahti tod pahasti.
Kävin sairaalan päivystyksessä heti sen jälk ja nyt tänä aamuna työterveyslääkärillä koska en pysty töihin.
Oireeni ovat kova kipu varsinkin nauraessa ja ylös noustessa oikean rinnan alla kuylkiluiden kohdalla, vasemman puolen selkälihas sieltä ylhäältä muljahtanut ja turvoksissa ja pahimpana niskan toimimattomuus eli en esim voi kallistaa päätäni lainkaan taaksepäin enkä makuulla ollessani saa milliäkään päätä nostettua tyynystä ylös.
Ts nostan kaksin käsin päätäni kun olen hilannut itseni sivuasentoon patjalta/sohvalta ja ponnistan ylös, suora nousu ei käy tuon rinnanaluskivun vuoksi.
Sitten asiaan; pomoni oli aika tympeän kuuloinen puhelimessa aamulla, sanoi että pitäisi mennä kunnalliselle terveyskekseen vaikka varsinhyvin on tiedossa että työterveyteen äkillisissä tapauksissa jotka estävät työnteon työkyvyn arviointiin.
No, ei siinä mitän, työterveyteen sain ajan, jouduin/pääsin kaularangan kuvauksiin, yht 7 röntgenkuva kaulan alueesta.
Röntgenlääkäri luki kuvat, lekuri kertoi minulle; selvisit todnäk säikähdyksellä mutta kaularanka on ainakin nyrjähtänyt ja kylkiluu siksi kipeä että lihs revähtänyt.
2 eri vahvaa lihasrelaksanttireseptiä kouraan ja kotiin, 3vrk sairaslomaa ja jos ei tokene niin takaisin lekurille.
Oikea käsi on aika veltto tällä hetkellä ja hieman sormia pistelee, ekan tabun otin juuri äsken.
Pomo sanoi puhelimessa että "olitko sinä selvinpäin" kun kaaduin.
Menin hieman sanattomaksi, totesin että "ööö se oli keskellä la-päivää ja olin lasteni kanssa kävelemässä sitä jalkakäytävää, kiitos vain eli kyllä todellakin olin selvin päin".
Toivotti tervettulleeksi to töihin, ohitti kokonaan sen mitä lekuri sanoi että sairasloma saattaa venyäkin.
Nyt on sitten pyssy ohimolla-fiilis, torstaiksi on kuntouduttava, vedän varmaan noi tabupaketit kaikki niin johan alkaa lyyti kirjoittamaan ja kykenen päiväkotityöhön.
Toivon sitä todella itsekin, mutta paskan maku jäi suuhun, muutenkin tod kurja olotila kun esim autossakin istuminen vaikeaa, miehen jarruttessa tai liikennevaloista lähtiessä, täristessä jne minä pidin kädellä päästä kiinni, tuin sitä, kun tuntui niin ilkeältä.
Kommentit (41)
taitaa yleensä (ellei nyt mikään todella paha sairaus ole) antaa vain tuon 3 päivää kerrallaan.
Mullekin on joskus sanottu että "Et sinä vielä kolmen päivän päästä työkykyinen ole, mutta tule sitten hakemaan lisää saikkua.".
joten etköhän ole parin päivän päästä työkunnossa.
Ihmettelen muuten hieman, miksi kirjoitat näinkin paljastavan viestin. Etkö lainkaan ajattele, että jotkut työtoverisi ovat täällä palstalla ja ykskaks aloituksesi onkin pomon tiedossa?
Minusta aika ajattelematonta, sinuthan voi tunnistaa tuosta todella helposti.
Tosin tässä yksikössä on ohjeistus että omalla ilmolla saa olla 2vrk ja sh voi kirjoittaa siihen perään 3vrk, sitten vasta lääkärintodistukselle tarve.
Minä menin nyt heti lääkärille koska nämä oireet on niin pahat minusta + että olin pe pois töistä työterveysaseman sh lapulla flunssan takia ja vkonlopun jälkeenhän on oltava lääkärintodistus jos ei töihin mene ja ollut pe jo pois.
ap
taitaa yleensä (ellei nyt mikään todella paha sairaus ole) antaa vain tuon 3 päivää kerrallaan.
Mullekin on joskus sanottu että "Et sinä vielä kolmen päivän päästä työkykyinen ole, mutta tule sitten hakemaan lisää saikkua.".
Kyllä kai sitä työntekijälläkin on oikeus kritisoida ja ihmetellä työnantajaansa vai onko se vain yksisuuntainen katu?
Kyllä minä pystyssä ja istualtaan voin suht hyvin olla, mutta kaikki pään liikuttaminen/nostaminen/siirtäminen, taivuttelu ym on tod vaikeata+tuo kylkiluun alueen kipu.
ap
(jota pk-työssä riittää)
joten etköhän ole parin päivän päästä työkunnossa.
Ihmettelen muuten hieman, miksi kirjoitat näinkin paljastavan viestin. Etkö lainkaan ajattele, että jotkut työtoverisi ovat täällä palstalla ja ykskaks aloituksesi onkin pomon tiedossa?
Minusta aika ajattelematonta, sinuthan voi tunnistaa tuosta todella helposti.
pomot osaa näköjään olla todella kusipäitä. Älä välitä.
taivuttelua, nostamista, kumartelua yms puhumattakaan siitä että ulkona ollessa pään täytyy pyöriä ja kääntyä kuin väkkärä kun vahtii säänn jopa 20-30 lasta yksin..
ap
kysyi juomisesta ihan vain siksi, että sitten ei tarvitse maksaa sairasrahaa, jos olisit ollut kännissä. Tosin kuka nyt tuollaista menisi edes myöntämään.
Lääkäri kielsi minua "vain makaamasta", ei kuulema tee hyvää aivotärähdyspotilaalle eikä niskan alueen vaurioille.
Levossa ja paikallaan oloa kyllä suosittele joten kai minä voin istua ja naputella tekstiä aika ajoin..
ap
se kysymys esitetään, eli olitko humalassa, kun se jokatapauksessa jossain kohtaa tarvitsee infota... Kun ta hake vakuutusyhiöltä/kelalta korvausta maksetuita palkoista, edellytys korvausten saamiseen on, että olet ollut selvinpäin.
Minun piti täyttää kaavake, missä kysyttiin, olinko humalassa vahingon sattuessa.
Ei tullut mieleenkään loukkaantua. Liittyy ihan palkanmaksuun.
Ennemin tästä loukkaantuu ne, joilla ei ole puhtaat jauhot pussissa. Kaverini teloi itsensä kännissä ja samoin työnantaja kysyi, oliko humalassa. Oli nimittäin käynyt lääkärissä ja oli puhallutettu. Otti yhteyttä jopa asianajajaan ja uhkaili oikeussalilla. Työnantaja oli kuitenkin oikeassa ja kaverini hävisi jutun.
Saadaan lisää tälläisiä pomoja. Ja pomoja jotka ottavat koeajalle neljäksi kuukaudeksi ja pihalle.
Sen siitä saa kun yrittäjille antaa lisää vapauksia. Ne riistää kansalaisia. Saatanan verenimijät.
Kyllä tuo pomosi on selvä roisto. Ja tietää kyllä mitä puoluetta se roisto äänestää. Ap äänestämällä voit vaikuttaa.
Saadaan lisää tälläisiä pomoja. Ja pomoja jotka ottavat koeajalle neljäksi kuukaudeksi ja pihalle. Sen siitä saa kun yrittäjille antaa lisää vapauksia. Ne riistää kansalaisia. Saatanan verenimijät. Kyllä tuo pomosi on selvä roisto. Ja tietää kyllä mitä puoluetta se roisto äänestää. Ap äänestämällä voit vaikuttaa.
Mutta huomaisin tässä, ettet ole ainoa.
mutta olisin vastannut, että joo tottakai :) Enkä olis vetänyt hernettä nenään. Mutta meillä onkin huumorintaju samanlainen ja työskentelen miehisellä alalla (pomo on mies). Mutta olenkin raskaana, joten en varmaankaan olisi ollut lauantaina kännissä.
Mutta oikeasti todella epäasiallista todeta tollasta. Ei hyvää käytöstä pomolta.
Esimiehesi on luultavasti koulutettu olemaan sinusta huolissasi. Jos olisi kaatunut juovuksissa, alkoholinkäyttösi olisi sen verran runsasta, että todennäköisesti vaikuttaa myös töissä pärjäämiseesi, ts. saattaisit tarvita apua asian suhteen. "Tervetuloa torstaina töihin", pomosi kertoo sinun olevan tervetullut töihin, ei sitä, että sinun TÄYTYY tulla töihin. En näe tässä mitään ongelmaa. T. Työterveyshoitaja
mikäli epäilee, että alainen ei oikeasti niin sairaana, että tarvitsisi sairauslomaa. Lääkärintodistus on lääkärin suositus, ei mikään lainvoimainen dokumentti.
Ap:lle tsemppiä ja paranemisia! Tosi ikävä ja asiaton juttu.
Ei se työnantajastakaan ole mukavaa selvitellä asioita jos työntekijä on jatkuvasti sairasloma. Anteeksi nyt mutta olen saanut sen kuvan että sinulla on aika paljon näitä sairaslomia.
Onhan tämä jo kolmas aloituksesi tästä kaatumisesta ja kaikki ne olen lukenut, joten aika hyvä kuva tullut asiasta.
Työnantajan tarvitsee tietää vain se että kuinka pitkäksi aikaa sinulla on sairaslomaa kerrallaan, koska hänen pitää varata sijaisia ja tehdä muita järjestelyjä. Ja se ei vielä tässä vaiheessa vaikuta että epäilee sairasloman olevan pidempi.
Kuulostaa sitä paitsi vähän siltä että liioittelet vaivojasi ja tapahtunut nyt aika pahasti. En väitä etteikö voisi sattua, mutta ei sinulla mitään murtunut ole kuitenkaan, pelkkiä nyrjähtämisiä ja revähdyksiä, eli lihaskipua.
Ja ihan suoraan sanottuna kyllä minäkin voisin kysyä kaltaiseltasi työntekijältä että olitko kännissä..
jos vaikka menisi vähän luita tai kämmen rikki.
Saisi saikkua, kun saikulla tuntee elävänsä. Työ on samaa puurtamista ja ahdistavan monotoonista.
Pomosi on varmasti harrastanut samaa. Mukava murtaa itseltä luita. Se on kivaa ja kannattavaa touhua.
Hän kysyi ne asiat, jotka pitikin ja toisaalta lääkäri ei ole vielä määrännyt sinulle lisää sairauslomaa, joten tietysti oletetaan, että menet töihin, kun sairausloma loppuu. Niin ihmisillä on tapana tehdä.
Toinen vaihtoehto on se, että työnantaja laittaa sinut tutkimuksiin ja todetaan, että et ole työkykyinen ja sinut saa irtisanoa.
Tuskin kyseessä oli mitään henkilökohtaista, työnantajallasi on varmasti ohjeistus, että kaatumisissa pitää kysyä oliko humalassa. Esimies sai raksin ruutuun EI ja täytti velvollisuutensa.