Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa uskosta luopuminen? Olenko minä mielestänne luopunut uskosta?

Vierailija
21.03.2011 |

Aikaisemmin elämäni pyöri uskon ja seurakunnan ympärillä. Nykyään en käy seurakunnassa juuri ollenkaan. Ajattelen kyllä uskonasioita päivittäin.

Kuvaisin suurinta muutosta niin, etten ole enää identiteetiltäni uskovainen. En enää "kuulu porukkaan", en ole osa sitä. Tunnen olevani itsenäinen, tavallinen ihminen, joka ei määritä elämäänsä uskovaisuuden kautta.

En enää usko Raamattuun kirjaimellisena Jumalan sanana, vaan suodatan sitä arkijärjellä. Ajattelen tai toimin joskus Raamatun vastaisesti, jos se on omantuntoni mukaista. Esimerkki tästä voisi olla homoliittojen hyväksyminen. Toisaalta monissa asiossa kunnioitan Raamattua siinä olevan syvän viisauden takia.

Olen myös alkanut nähdä Jumalan laajemmin enkä osaa pitää häntä pelkästään kristinuskon omaisuutena. Minusta kristinusko tavoittaa osan Jumalasta, mutta muiltakin sietäisi ottaa oppia.

Elämäntavoiltani en ole juuri muuttunut. Elän edelleen uskollisessa avioliitossa, en rellestä baareissa, en käytä alkoholia enkä hyväksy epärehellisyyttä. En tarkoituksella tee pahaa kenellekään. Pyrin eettisesti kestäviin valintoihin ja pidän heikompien puolia.

Mitä mieltä olette - olenko luopio? Oman näkemykseni tiedän, nyt kysyn teidän näkemystänne. :)

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähtöisin helluntaiseurakunnasta, johon en todellakaan mene takaisin. En mene myöskään Vapaakirkkoon, Baptisteihin, Kansanlähetykseen, Kansan Raamattuseuraan, SLEY:hyn enkä Rauhanyhdistykselle. Samoin pois suljettuja ovat kaiken maailman city-seurakunnat ja muut suht uudet ja pienet yhteisöt. Ja tietenkin katolilaisuus. Olisiko perusluterilaisuudessa tai ortodoksisuudessa ideaa? ap

pääasia on, että menet jonnekin kristilliseen seurakuntaan. Usko näivettyy pikkuhiljaa kun sitä ei ravita. Niin taitaa olla vähitellen käynyt kohdallasi. On tärkeää olla sanan kuulossa.

Jeesus Kristus on Tie, Totuus ja Elämä. Kukaan ihminen ei voi vaatia sinulta mitään jotta pelastuisit. Pelastus tulee yksin Jumalan armosta, ei sinun ansioistasi ja ponnisteluistasi. Usko on hyvin yksinkertaista. Jeesus kysyy sinulta, saako hän tulla sydämeesi asumaan ja olla sinun Herrasi ja Vapahtajasi. Mitä sinä vastaat Jeesukselle?

Vastaan: onko ateisti isäni h.elvetissä?

Mitä jeesus vastaa tähän?

Vierailija
62/75 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin kaikkivaltias tarvitsee ihmisen uskoa?

Entä:

Miten täydellinen rakkaus voi lähettää omia lapsiaan helvettiin? Miksi hän sallii helvetin olemassaolon?

Jos pihallasi on vaarallinen lampi ja sinulla pieniä lapsia, etkö vain yksinkertaisesti täyttäisi sitä perhanan lampea, ettei vaan lapset sinne putoaisi?

Vai tekisitkö niinkui jumalanne: jättäisit lammen pihallesi, antaisit ohjeita, joihin uskomalla lampeen ei putoaisi ja sitten vaan jättäisit lapset ilman valvontaa lammen ääreen, koska heillähän on Vapaa Tahto. Voivoi, jos joku putoaa ja katoaa sinne ikuisiski ajoiksi. Sinähän annoit ohjeet, eivätkä ne perhanat uskoneet. Oma vika.

Voisi tulla lastensuojelu paikalle aika pikaisesti.

Niin kuollut ei voi pyytää syntejään anteeksi

siksi ole hyvin varovainen ap ..kadu kun vielä henki pihisee

jumalankieltäjät ovat he.lvetin alimmalla tasolla judas iskariotin kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi anna kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siin olet tosiaan aivan oikeassa. Ihmisen psyykellä on tapana yrittää korjata itseään terveempään suuntaan.

Olen lähtöisin helluntaiseurakunnasta, johon en todellakaan mene takaisin. En mene myöskään Vapaakirkkoon, Baptisteihin, Kansanlähetykseen, Kansan Raamattuseuraan, SLEY:hyn enkä Rauhanyhdistykselle. Samoin pois suljettuja ovat kaiken maailman city-seurakunnat ja muut suht uudet ja pienet yhteisöt. Ja tietenkin katolilaisuus. Olisiko perusluterilaisuudessa tai ortodoksisuudessa ideaa? ap

pääasia on, että menet jonnekin kristilliseen seurakuntaan. Usko näivettyy pikkuhiljaa kun sitä ei ravita. Niin taitaa olla vähitellen käynyt kohdallasi. On tärkeää olla sanan kuulossa. Jeesus Kristus on Tie, Totuus ja Elämä. Kukaan ihminen ei voi vaatia sinulta mitään jotta pelastuisit. Pelastus tulee yksin Jumalan armosta, ei sinun ansioistasi ja ponnisteluistasi. Usko on hyvin yksinkertaista. Jeesus kysyy sinulta, saako hän tulla sydämeesi asumaan ja olla sinun Herrasi ja Vapahtajasi. Mitä sinä vastaat Jeesukselle?

Luonnollinen, syntinen ihminen helposti ajautuu kauaksi Jumalasta. Elämä synnissä on houkuttelevaa ja synti kiehtoo. Jumalan kirkkaus pelottaa, koska kirkkaudessa ja valossa synnit tulevat päivänvaloon. Kirkkauden ei kuitenkaan tarvitse pelottaa, sillä Jeesus pesee synnit puhtaiksi verellään. Jeesuksen armon lähteelle kannattaa tulla sellaisena kuin on.

On.ko p.illun nuoleminen syntiä?

Onko ru.nkuttaminen instababen kuvalle syntiä?

Onko kateus naapurin diisel mersusta syntiä?

Onko viinan juonti syntiä?

Kerro oi viisaas..mitä raamattu sanoo

Jokainen ihminen on perisynnin alainen, syntinen ihminen. Joka itseään väittää synnittömäksi, asettuu Jumalan asemaan. Jeesus sanoi, että joka on rikkonut yhtä käskyä vastaan, on rikkonut niitä kaikkia vastaan. Ilman Jeesusta jokainen ihminen on matkalla kadotukseen. Vaikka yrittäisimme elää miten tasapainoista ja hyvää elämää tahansa, Jumalalle se ei riitä. Jumalalle riittää vain synnittömyys ja sen saamme vain armosta, antamalla Jeesuksen puhdistaa meidät synneistämme.

Vierailija
64/75 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinuskosta olet luopunut, koska siinä on vain yksi Jumala, johon uskotaan.

Vierailija
65/75 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se syntiä jos himoitsee huutokauppakeisarin Markkua?

On nääs kätevä mies käsistään...

On syntiä himoita toisen aviopuolisoa

Vierailija
66/75 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähtöisin helluntaiseurakunnasta, johon en todellakaan mene takaisin. En mene myöskään Vapaakirkkoon, Baptisteihin, Kansanlähetykseen, Kansan Raamattuseuraan, SLEY:hyn enkä Rauhanyhdistykselle. Samoin pois suljettuja ovat kaiken maailman city-seurakunnat ja muut suht uudet ja pienet yhteisöt. Ja tietenkin katolilaisuus.

Olisiko perusluterilaisuudessa tai ortodoksisuudessa ideaa?

ap

Nuo mainitsemasi yhteisöt ovat myös minulle ehdoton ei, liian mustavalkoisia ja ahdasmielisiä, etenkin uskomukset homojen eheyttämisestä tökkivät pahasti. Voin käydä tilaisuuksissa joskus kyllä, ja omaksua sen hyvän mitä on tarjolla. Luterilainen kirkko taas tuntuu liiankin vapaamieliseltä. Siihen nyt kuitenkin kuulun kun en ole parempaakaan löytänyt. Pienet seurakunnat esim.jotkut city yms vaikuttavat liiaksi yhden johtajan ympärillä pyöriviltä.

Täällä vaikuttaa myös Houm-church, ulospäin ihan kivan oloinen, mutta ei kokemusta.

Vierailija
67/75 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siin olet tosiaan aivan oikeassa. Ihmisen psyykellä on tapana yrittää korjata itseään terveempään suuntaan.

pääasia on, että menet jonnekin kristilliseen seurakuntaan. Usko näivettyy pikkuhiljaa kun sitä ei ravita. Niin taitaa olla vähitellen käynyt kohdallasi. On tärkeää olla sanan kuulossa. Jeesus Kristus on Tie, Totuus ja Elämä. Kukaan ihminen ei voi vaatia sinulta mitään jotta pelastuisit. Pelastus tulee yksin Jumalan armosta, ei sinun ansioistasi ja ponnisteluistasi. Usko on hyvin yksinkertaista. Jeesus kysyy sinulta, saako hän tulla sydämeesi asumaan ja olla sinun Herrasi ja Vapahtajasi. Mitä sinä vastaat Jeesukselle?

Luonnollinen, syntinen ihminen helposti ajautuu kauaksi Jumalasta. Elämä synnissä on houkuttelevaa ja synti kiehtoo. Jumalan kirkkaus pelottaa, koska kirkkaudessa ja valossa synnit tulevat päivänvaloon. Kirkkauden ei kuitenkaan tarvitse pelottaa, sillä Jeesus pesee synnit puhtaiksi verellään. Jeesuksen armon lähteelle kannattaa tulla sellaisena kuin on.

Elän parhaan kykyni mukaan mahdollisimman hyvää elämää. Olen itse vastuussa teoistani ja itsestäni, kuten psyykeltään terveen ja tasapainoisen ihmisen kuuluukin.

Ymmärrän silti, että joillakin aikuisilla on edelleen tarve kokea tulevansa hyväksytyiksi "vanhemman" taholta ja luopua vastuullisen aikuisen roolista tietyllä tavalla. Se voi tuntua helpottavalta.

En koe tarvetta tulla hyväksytyksi vanhemman taholta, enkä luopua vastuullisen aikuisen roolista. Tottakai olen itse vastuussa teoistani. Outoa, että jotkut luulevat, että uskovaisuus tarkoittaa oman vastuun pakenemista, ei tarkoita.

Tiedän että vanha ketju, silti pakko huomauttaa.

Vierailija
68/75 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle siis nuo kaksi yllämainittua ristiriitaa ovat totaalisen mahdottomia sulattaa. Eli:

1. En MITENKÄÄN voi palvoa jumaluutta, jonka ensin väitetään olevan täydellinen rakkaus, mutta joka salliikin osan lapsistaan joutuvan kadotukseen, vaikka hän pystyisi heidät kaikkivaltiaana sieltä pelastamaan. Tämä on siis moraalikysymys. On sinänsä aivan sama, oko kyseinen jumaluus olemassa vai ei, mutta en missään nimessä palvo diktaattoreita. Protestoin.

2. Mihin kaikkivaltias tarvitsee ihmisten uskoa? Hän voi pelastaa jokaisen ihan pikkurilinsä heilautuksella, mutta sen sijaan hän asettaakin ihmiselle tiukat ehdot: usko, tai lennät helvettiin. Kuitenkaan kaikkivaltiaalla ei ole mitään tarvetta moiseen. Sadisti?

Vapaa tahto sitten: miksi se on muka KAIKKIVALTIAALLE jumalalle niin tärkeä, että sen varjolla rakkaiden lasten annetaan Joutua helvettiin? (kuten lampivertauksessa ylempänä) Kaikkivaltiaana hän voisi peruuttaa koko vapaan tahdon ja päästää kaikki taivaaseen.

Koko rakennelma haisee ikävästi ihmisen itse keksimältä. Jumala on luotu oman vanhemman kuvaksi, 2000 vuotta sitten isit olivatkin usein aika ikäviä tyyppejä ranagistuksineen ja valankäyttöineen.

Pastori Antti Kylliäinen on perehtynyt samoihin ongelmiin kirjassaan "Kaikki pääsevät taivaaseen". Ehkä sinun kannattaisi lukea se.

Kylliäinen esittää, että armollinen ja rakastava Jumala ei heitä ketään kadotukseen, sillä kadotusta tai Helvettiä ei ole olemassakaan. Jumala pelastaa tasan jokaisen ihmisen, uskoi tämä tai ei.

Kylliäinen ajattelee, että usko tarkoittaa nimenomaan tässä maailmassa tapahtuvaa pelastusta. Se antaa elämälle mielekkyyden ja toivon, se antaa lohtua ja turvaa, se parhaimmillaan saa ihmisen tekemään hyvää ja rakastamaan lähimmäistään. Sen sijaan Kylliäisen mielestä sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, pelastuuko ihminen iankaikkisuudessa vai ei.

Pastori Antti Kylliäinen on edelleen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon pappi. Kuten huomaat, kirkossa on tilaa ajatella ja uskoa monella tapaa. Haluan vielä sanoa, että itse en ajattele (ainakaan täysin) samalla tavoin kuin Kylliäinen, mutta toinpa nyt hänen ajatuksiaan kuitenkin esiin, kun ne tähän yhteyteen sopivat.

Pääseekö muffeli taivaaseen?

Se on mun koira...

Vierailija
69/75 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän parhaan kykyni mukaan mahdollisimman hyvää elämää. Olen itse vastuussa teoistani ja itsestäni, kuten psyykeltään terveen ja tasapainoisen ihmisen kuuluukin.

Ymmärrän silti, että joillakin aikuisilla on edelleen tarve kokea tulevansa hyväksytyiksi "vanhemman" taholta ja luopua vastuullisen aikuisen roolista tietyllä tavalla. Se voi tuntua helpottavalta.

En koe tarvetta tulla hyväksytyksi vanhemman taholta, enkä luopua vastuullisen aikuisen roolista. Tottakai olen itse vastuussa teoistani. Outoa, että jotkut luulevat, että uskovaisuus tarkoittaa oman vastuun pakenemista, ei tarkoita.

Tiedän että vanha ketju, silti pakko huomauttaa.

Mutta Markku..mulla ottaa eteen kun ajattelen markkua..onko se RAKKAUTTA?

Vierailija
70/75 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No h.omot ja k.oirat ei kuulu seurakuntaan...että sillä selvä

Vierailija
71/75 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pääsee taivaaseen kirjoitti:

No h.omot ja k.oirat ei kuulu seurakuntaan...että sillä selvä

Mutta Markku..mulla ottaa eteen kun ajattelen markkua..onko se RAKKAUTTA?

Vierailija
72/75 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni uskovainenkin kokee, ettei seurakunta sovi itelle, on ulkopuolinen olo tai ei tykkää joistain vittumaisista tyypeistä jotka kuuluu sinne. ei silti ole luopio.

voi olla myös elämäs hetkiä, jolloin jumala tuntuu etäiseltä ja haluaa ehkä pettymysten takia pitää etäisyyttä jumalaan itekin, sekin voi olla normaalia pitkän elämän aikana. ei tarvitse merkitä luopumusta, sillä kun aikaa kulunu, välit voi lähentyä ja lämmetä uudelleen ja ikäänkuin usko uudistua. itsel käyny näin.

aina voi kääntyä takaisin jumalan ja seurakunnan puoleen vaikka olis pitäny taukoa.

Vierailija
73/75 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

helluntai ja babtistit on aika hard corea, ei sovi ehkä kaikille jos herkkä luonne. luterilaisuus on lepsua, mut lempeää, kannattaa lukea martti lutherin hartauskirjoja, on auttanu mua uskon elämän vaikeuksis.

ortodoksista kirjallisuutta, olen kans lukenu, osa opista häiritsee esim.pyhimysjutut, mut paljon hyvää esim sydämmen rukous ja youtube klipit löytyy englanniks ortodoksy, mutta opetus vakaata ja lempeää uskonelämää jos esim. luostarista voi hakea hengellistä neuvoa.

mun mielestä eri luonnetyypeille sopii eri kirkot(kristilliset,oikea oppi) jumala on sama kuitenkin.

youtubesta löytyy englanniks hyviä pappien kanavia esim. katolilaisia (yks pappi yli komee kannattaa kattoo) ja esim. muistaakseni lizzie answers kiva nuori nainen pohdiskelee kysymyksiä kans katolinen.

Vierailija
74/75 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikausia usko kysymysten kanssa kipuilleena,srkyteisöissä siipeenipahoin saaneena,olisin ollut onnellinen,jos olisin törmännyt entisten kristittyjen,nykyisten agnostikkojen ja ateistien YouTube kanaviin. Onneksi olen nyt löytänyt esimerkiksi kanavat Timmy Gibson, Harmonic Atheist, Holly Coolaid ja monia muita Richard Dawkinsin ym lisäksi. En tiedä minäkään,kuten aloittaja Kin kuvasi, uskonto enää mihinkään Jumalaan, mutta sen tiedän, että Raamatun tekstit ovat ihmisten tuottamia, moneen kertaan muokattuja ja alkuperältään epämääräisiä kirjoituksia, joita ei nykyihminen voi ottaa todesta, ellei ole täysin aivopesty ja kyvytön itsenäiseen ajatteluun. Pelko on ainoa syy, mikä pitää 99% uskovaisista mukana piireissään ja vakaumuksessaan, jossa ei ole mitään mieltä. Jos on Jumala, se ei ole Raamatun kuvaama Jumala,vaan jotain ihan muuta.

Vierailija
75/75 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno, järkevä aloitus,johon uskovaiset eivät uskalla sanoa mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi