Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa uskosta luopuminen? Olenko minä mielestänne luopunut uskosta?

Vierailija
21.03.2011 |

Aikaisemmin elämäni pyöri uskon ja seurakunnan ympärillä. Nykyään en käy seurakunnassa juuri ollenkaan. Ajattelen kyllä uskonasioita päivittäin.

Kuvaisin suurinta muutosta niin, etten ole enää identiteetiltäni uskovainen. En enää "kuulu porukkaan", en ole osa sitä. Tunnen olevani itsenäinen, tavallinen ihminen, joka ei määritä elämäänsä uskovaisuuden kautta.

En enää usko Raamattuun kirjaimellisena Jumalan sanana, vaan suodatan sitä arkijärjellä. Ajattelen tai toimin joskus Raamatun vastaisesti, jos se on omantuntoni mukaista. Esimerkki tästä voisi olla homoliittojen hyväksyminen. Toisaalta monissa asiossa kunnioitan Raamattua siinä olevan syvän viisauden takia.

Olen myös alkanut nähdä Jumalan laajemmin enkä osaa pitää häntä pelkästään kristinuskon omaisuutena. Minusta kristinusko tavoittaa osan Jumalasta, mutta muiltakin sietäisi ottaa oppia.

Elämäntavoiltani en ole juuri muuttunut. Elän edelleen uskollisessa avioliitossa, en rellestä baareissa, en käytä alkoholia enkä hyväksy epärehellisyyttä. En tarkoituksella tee pahaa kenellekään. Pyrin eettisesti kestäviin valintoihin ja pidän heikompien puolia.

Mitä mieltä olette - olenko luopio? Oman näkemykseni tiedän, nyt kysyn teidän näkemystänne. :)

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähtöisin helluntaiseurakunnasta, johon en todellakaan mene takaisin. En mene myöskään Vapaakirkkoon, Baptisteihin, Kansanlähetykseen, Kansan Raamattuseuraan, SLEY:hyn enkä Rauhanyhdistykselle. Samoin pois suljettuja ovat kaiken maailman city-seurakunnat ja muut suht uudet ja pienet yhteisöt. Ja tietenkin katolilaisuus.

Olisiko perusluterilaisuudessa tai ortodoksisuudessa ideaa?

ap

Vierailija
2/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähtöisin helluntaiseurakunnasta, johon en todellakaan mene takaisin. En mene myöskään Vapaakirkkoon, Baptisteihin, Kansanlähetykseen, Kansan Raamattuseuraan, SLEY:hyn enkä Rauhanyhdistykselle. Samoin pois suljettuja ovat kaiken maailman city-seurakunnat ja muut suht uudet ja pienet yhteisöt. Ja tietenkin katolilaisuus.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin sinä. Variaatioita tietysti löytyy, kun samaan seurakuntaan mahtuu pappi (voi olla maallikkokin), joka haluaisi _vihkiä_, ei pelkästään siunata homoparin ja vastaavasti maallikko (voi olla pappikin), joka ei hyväksy naispappeutta ja homoseksuaalisuus on synti.

Luterilaiseen kirkkoon siis mahtuu kaikenlaista tallaajaa. Ehkä sen parista on sitten helpompi myös löytää niitä omia hengenheimolaisiaan.

ja mitä tulee kysymykseesi luopiudesta, niin en ole kenenkään luterilaisen kuullut koskaan edes käyttävän tuota sanaa. Uskon muuttumisesta, kehittymisestä ja uskossa kasvamisesta kylläkin.

ap

Vierailija
4/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähtöisin helluntaiseurakunnasta, johon en todellakaan mene takaisin. En mene myöskään Vapaakirkkoon, Baptisteihin, Kansanlähetykseen, Kansan Raamattuseuraan, SLEY:hyn enkä Rauhanyhdistykselle. Samoin pois suljettuja ovat kaiken maailman city-seurakunnat ja muut suht uudet ja pienet yhteisöt. Ja tietenkin katolilaisuus. Olisiko perusluterilaisuudessa tai ortodoksisuudessa ideaa? ap

pääasia on, että menet jonnekin kristilliseen seurakuntaan. Usko näivettyy pikkuhiljaa kun sitä ei ravita. Niin taitaa olla vähitellen käynyt kohdallasi. On tärkeää olla sanan kuulossa.

Jeesus Kristus on Tie, Totuus ja Elämä. Kukaan ihminen ei voi vaatia sinulta mitään jotta pelastuisit. Pelastus tulee yksin Jumalan armosta, ei sinun ansioistasi ja ponnisteluistasi. Usko on hyvin yksinkertaista. Jeesus kysyy sinulta, saako hän tulla sydämeesi asumaan ja olla sinun Herrasi ja Vapahtajasi. Mitä sinä vastaat Jeesukselle?

Vierailija
5/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaisilla on tuo ikävän ylimielinen ja itsekeskeinen tapa pitää omaa uskontoaan Ainoana Oikeana (usein, mutta on joukossa kyllä ihan fiksujakin tyyppejä!) ja lakasita järkyttävät ristiriitaisuudet siististi maton alle piiloon.

Sinä olet uskaltanut nostaa sitä mattoa ja putsata nurkat vähän perusteellisemmin.

Vierailija
6/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siin olet tosiaan aivan oikeassa. Ihmisen psyykellä on tapana yrittää korjata itseään terveempään suuntaan.

Olen lähtöisin helluntaiseurakunnasta, johon en todellakaan mene takaisin. En mene myöskään Vapaakirkkoon, Baptisteihin, Kansanlähetykseen, Kansan Raamattuseuraan, SLEY:hyn enkä Rauhanyhdistykselle. Samoin pois suljettuja ovat kaiken maailman city-seurakunnat ja muut suht uudet ja pienet yhteisöt. Ja tietenkin katolilaisuus. Olisiko perusluterilaisuudessa tai ortodoksisuudessa ideaa? ap

pääasia on, että menet jonnekin kristilliseen seurakuntaan. Usko näivettyy pikkuhiljaa kun sitä ei ravita. Niin taitaa olla vähitellen käynyt kohdallasi. On tärkeää olla sanan kuulossa. Jeesus Kristus on Tie, Totuus ja Elämä. Kukaan ihminen ei voi vaatia sinulta mitään jotta pelastuisit. Pelastus tulee yksin Jumalan armosta, ei sinun ansioistasi ja ponnisteluistasi. Usko on hyvin yksinkertaista. Jeesus kysyy sinulta, saako hän tulla sydämeesi asumaan ja olla sinun Herrasi ja Vapahtajasi. Mitä sinä vastaat Jeesukselle?

Vierailija
7/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siin olet tosiaan aivan oikeassa. Ihmisen psyykellä on tapana yrittää korjata itseään terveempään suuntaan.

pääasia on, että menet jonnekin kristilliseen seurakuntaan. Usko näivettyy pikkuhiljaa kun sitä ei ravita. Niin taitaa olla vähitellen käynyt kohdallasi. On tärkeää olla sanan kuulossa. Jeesus Kristus on Tie, Totuus ja Elämä. Kukaan ihminen ei voi vaatia sinulta mitään jotta pelastuisit. Pelastus tulee yksin Jumalan armosta, ei sinun ansioistasi ja ponnisteluistasi. Usko on hyvin yksinkertaista. Jeesus kysyy sinulta, saako hän tulla sydämeesi asumaan ja olla sinun Herrasi ja Vapahtajasi. Mitä sinä vastaat Jeesukselle?

Luonnollinen, syntinen ihminen helposti ajautuu kauaksi Jumalasta. Elämä synnissä on houkuttelevaa ja synti kiehtoo. Jumalan kirkkaus pelottaa, koska kirkkaudessa ja valossa synnit tulevat päivänvaloon. Kirkkauden ei kuitenkaan tarvitse pelottaa, sillä Jeesus pesee synnit puhtaiksi verellään. Jeesuksen armon lähteelle kannattaa tulla sellaisena kuin on.

Vierailija
8/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kaikkivaltias tarvitsee ihmisen uskoa?

Entä:

Miten täydellinen rakkaus voi lähettää omia lapsiaan helvettiin? Miksi hän sallii helvetin olemassaolon?

Jos pihallasi on vaarallinen lampi ja sinulla pieniä lapsia, etkö vain yksinkertaisesti täyttäisi sitä perhanan lampea, ettei vaan lapset sinne putoaisi?

Vai tekisitkö niinkui jumalanne: jättäisit lammen pihallesi, antaisit ohjeita, joihin uskomalla lampeen ei putoaisi ja sitten vaan jättäisit lapset ilman valvontaa lammen ääreen, koska heillähän on Vapaa Tahto. Voivoi, jos joku putoaa ja katoaa sinne ikuisiski ajoiksi. Sinähän annoit ohjeet, eivätkä ne perhanat uskoneet. Oma vika.

Voisi tulla lastensuojelu paikalle aika pikaisesti.

Vierailija
9/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollinen, syntinen ihminen helposti ajautuu kauaksi Jumalasta. Elämä synnissä on houkuttelevaa ja synti kiehtoo. Jumalan kirkkaus pelottaa, koska kirkkaudessa ja valossa synnit tulevat päivänvaloon. Kirkkauden ei kuitenkaan tarvitse pelottaa, sillä Jeesus pesee synnit puhtaiksi verellään. Jeesuksen armon lähteelle kannattaa tulla sellaisena kuin on.

Elän parhaan kykyni mukaan mahdollisimman hyvää elämää. Olen itse vastuussa teoistani ja itsestäni, kuten psyykeltään terveen ja tasapainoisen ihmisen kuuluukin.

Ymmärrän silti, että joillakin aikuisilla on edelleen tarve kokea tulevansa hyväksytyiksi "vanhemman" taholta ja luopua vastuullisen aikuisen roolista tietyllä tavalla. Se voi tuntua helpottavalta.

Vierailija
10/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi luettelit kauhean kasan seurakuntia mihin et ainakaan halua jos kokemusta on vain hellareista? Siinä taisi mennä hyviäkin vaihtoehtoja, itse en tosin hellareita tunne.

EI kai Jumala olekaan pelastamassa vain herätyskristillisiä liikkeitä - siellä vaan ihmistä ravitaan tänä päivänä hyvin koska siellä Pyhän Hengen annetaan toimia (nyt on Pyhän Hengen aika) ja sillä tavalla kristitty saa konkreettisesti kokea yliluonnollisen Jumalan huolenpitoa rukouksessa, armolahjojen kautta jne. Jos haluat luterilaisuutta niin mene ihmeessä tavan kirkkoon mutta tuntuu että tarvitset elävää vettä tähän epäuskon tilanteeseen!

Vierailija
11/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta synti ei kiehdo minua millään lailla.

Jokainen ihminen on perisynnin alainen, syntinen ihminen. Joka itseään väittää synnittömäksi, asettuu Jumalan asemaan. Jeesus sanoi, että joka on rikkonut yhtä käskyä vastaan, on rikkonut niitä kaikkia vastaan. Ilman Jeesusta jokainen ihminen on matkalla kadotukseen. Vaikka yrittäisimme elää miten tasapainoista ja hyvää elämää tahansa, Jumalalle se ei riitä. Jumalalle riittää vain synnittömyys ja sen saamme vain armosta, antamalla Jeesuksen puhdistaa meidät synneistämme.

Vierailija
12/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

: D

Onhan se tietysti omaa maailmankuvaa uhkaavaa, jos joku alkaakin ajattelemaan eri tavalla. Se on pelottavaa.

Vedetäänpä natsikortti esiin huvin vuoksi: mitä seuaa siitä, kun hmiset eivät seuraa omantuntonsa ääntä, vaan menevät joukon mukana?

miksi luettelit kauhean kasan seurakuntia mihin et ainakaan halua jos kokemusta on vain hellareista? Siinä taisi mennä hyviäkin vaihtoehtoja, itse en tosin hellareita tunne. EI kai Jumala olekaan pelastamassa vain herätyskristillisiä liikkeitä - siellä vaan ihmistä ravitaan tänä päivänä hyvin koska siellä Pyhän Hengen annetaan toimia (nyt on Pyhän Hengen aika) ja sillä tavalla kristitty saa konkreettisesti kokea yliluonnollisen Jumalan huolenpitoa rukouksessa, armolahjojen kautta jne. Jos haluat luterilaisuutta niin mene ihmeessä tavan kirkkoon mutta tuntuu että tarvitset elävää vettä tähän epäuskon tilanteeseen!

Vierailija
13/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi luettelit kauhean kasan seurakuntia mihin et ainakaan halua jos kokemusta on vain hellareista? Siinä taisi mennä hyviäkin vaihtoehtoja, itse en tosin hellareita tunne. EI kai Jumala olekaan pelastamassa vain herätyskristillisiä liikkeitä - siellä vaan ihmistä ravitaan tänä päivänä hyvin koska siellä Pyhän Hengen annetaan toimia (nyt on Pyhän Hengen aika) ja sillä tavalla kristitty saa konkreettisesti kokea yliluonnollisen Jumalan huolenpitoa rukouksessa, armolahjojen kautta jne. Jos haluat luterilaisuutta niin mene ihmeessä tavan kirkkoon mutta tuntuu että tarvitset elävää vettä tähän epäuskon tilanteeseen!

kannattaa mennä erilaisiin tapahtumiin tutustumaan. Ei kannata luottaa pelkästään siihen, mitä lehdissä kirjoitetaan ev.lut. kirkosta.

Vierailija
14/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi luettelit kauhean kasan seurakuntia mihin et ainakaan halua jos kokemusta on vain hellareista? Siinä taisi mennä hyviäkin vaihtoehtoja, itse en tosin hellareita tunne.

Suurimmassa osassa luettelemistani paikoista olen itsekin käynyt enemmän tai vähemmän. Niputan ne aivan samaan kastiin tiettyjen ongelmakohtien suhteen.

Pari paikkaa taas on sellaisia, joista tunnen ihmisiä ja olen muodostanut käsitykseni sen perusteella. Lisäksi pari paikkaa on ollut julkisuudessa kannanottoineen, ja nämä linjavedot saavat minut pysymään poissa.

ap

Vierailija
15/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran huonoja kokemuksia on kertynyt molemmista.

ap

Vierailija
16/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö sinä millään ajattelemaan asiaa vähän laajemmin ja eri näkökulmista? Minä en usko perisyntiin lainkaan, Minun todellisuudessani ja minun sydämeni, järkeni ja omatuntoni mukaan se on aivan puutaheinää.

Btw: Miksi sille KAIKKIVALTIAALLE ja TÄYDELLISELLE RAKKAUDELLE (mieti näitä käsitteitä hetki, oikeasti)

on niin kamalan tärkeää lähettää niitä rakkaita lapsiaan sinne kadotukseen? Miksi jumalasta on tehty oikea psykiatrin unelma: Vanhempi, jolle lapsi ei koskaan ole tarpeeksi hyvä.

Jokainen ihminen on perisynnin alainen, syntinen ihminen. Joka itseään väittää synnittömäksi, asettuu Jumalan asemaan. Jeesus sanoi, että joka on rikkonut yhtä käskyä vastaan, on rikkonut niitä kaikkia vastaan. Ilman Jeesusta jokainen ihminen on matkalla kadotukseen. Vaikka yrittäisimme elää miten tasapainoista ja hyvää elämää tahansa, Jumalalle se ei riitä. Jumalalle riittää vain synnittömyys ja sen saamme vain armosta, antamalla Jeesuksen puhdistaa meidät synneistämme.

Vierailija
17/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki karismaattisuus ja fundamentalismi ovat poissuljettuja. Sen verran huonoja kokemuksia on kertynyt molemmista. ap

Kävisikö hän sinulle?

Vierailija
18/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö sinä millään ajattelemaan asiaa vähän laajemmin ja eri näkökulmista? Minä en usko perisyntiin lainkaan, Minun todellisuudessani ja minun sydämeni, järkeni ja omatuntoni mukaan se on aivan puutaheinää. Btw: Miksi sille KAIKKIVALTIAALLE ja TÄYDELLISELLE RAKKAUDELLE (mieti näitä käsitteitä hetki, oikeasti) on niin kamalan tärkeää lähettää niitä rakkaita lapsiaan sinne kadotukseen? Miksi jumalasta on tehty oikea psykiatrin unelma: Vanhempi, jolle lapsi ei koskaan ole tarpeeksi hyvä.

On ihan rehellistä myöntää se. Sinulla on toivoa, koska myönnät sen, että et usko. Ymmärrän, että kaikki eivät usko Raamatun Sanaan. Toivon kuitenkin, että sydämesi vielä joskus avautuisi Jeesukselle Kristukselle. Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon. Jos ihminen ei halua tulla rakastetuksi, Jumala ei ota ketään luokseen väkisin.

Vierailija
19/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaimmillaan.

Vierailija
20/75 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkee uskovaisten rajoittuneisuuden parhaimmillaan.

myös sinulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi