Pitääkö lasten viinirypäleiden syöntiä rajoittaa?
Kommentit (52)
mutta niissa on kylla kauheasti torjunta-aineita. Meilla yritetaan syoda sen takia lahinna luomuviinirypaleita, niitakin on onneksi saatavilla asuinmaassamme.
viinirypäleitä, lapset 6v, 4v ja kesällä 2v. Mun mummini opetti hyvän tavan päästä ainakin osasta myrkkyjä eroon: viinirypäleet pitää pestä yhteensä neljä kertaa, ensin kylmällä vedellä huolelliesti, sitten kuumalla vedellä, sitten vielä kylmällä vedellä ja vielä kuumalla vedellä. Itse pesen vielä kerran kylmällä, etteivät jäisi lämpimiksi ;)
No nyt on vähän vähennetty viinirypäleiden ostoa, kun yritän itse laihduttaa ja niitä tulee napsittua, jos kaapissa on... Kahdessa desissä viinirypäleitä on vähän päälle 350 kaloria :(
Juu, varmaan niistä vähän myrkkyjä lähtee huuhtelemalla, mutta tuo kylmä vesi - kuuma vesi -hömppä on kyllä aivan turhaa sähellystä.
Suuri osa myrkyistä on imeytynyt kuoreen, eikä lähde huuhtomalla.
t. kemisti
että ois paljon torjunta-aineita?? Sattumoisin tiedän, että viinirypäleistä ei löydy torjunta-aineiden ylityksiä juurikaan useammin kuin muista hedelmistä tai vihanneksistakaan... Siis kaikissa tavanomaisesti tuotetuissa kasviksissa on enemmän tai vähemmän jäämiä, ja mitä kauempaa ruoka tuodaan, sitä suuremmalla todennäköisyydellä säilyvyyttä on parannettu (viljelykauden aikaisten aineiden lisäksi) homeenesto- ym aineilla.
Kaukaa tuodut rypäleet "kuorrutetaan" sulfiiteilla (rikkiyhdisteitä, ei siis varsinaista "torjunta-ainetta") paremman säilyvyyden vuoksi, ja sulfiitithan saattavat aiheuttaa joillekin allergisia reaktioita. Siksi rypäleet kannattaa pestä tosi hyvin, tai vähintään kannattaa suosia lähempänä tuotettuja rypäleitä.
Tällä hetkellä ainakin Prismassa on tosi hyviä etelä Afrikasta tuotuja tummia reilunkaupan rypäleitä. En tiedä onko niissä yhtään vähempää mitään ylimääräistä? Onko luomuissa kuitenkin niitä sulfiitteja? ap ihmettelee..
Niissä vasta onkin myrkkyjä, käyttävät runsaasti kemiallisia aineita niiden viljelyssä. Myrkyt imeytyvät kuoren läpi myös banaaniin!
että ois paljon torjunta-aineita?? Sattumoisin tiedän, että viinirypäleistä ei löydy torjunta-aineiden ylityksiä juurikaan useammin kuin muista hedelmistä tai vihanneksistakaan... Siis kaikissa tavanomaisesti tuotetuissa kasviksissa on enemmän tai vähemmän jäämiä, ja mitä kauempaa ruoka tuodaan, sitä suuremmalla todennäköisyydellä säilyvyyttä on parannettu (viljelykauden aikaisten aineiden lisäksi) homeenesto- ym aineilla. Kaukaa tuodut rypäleet "kuorrutetaan" sulfiiteilla (rikkiyhdisteitä, ei siis varsinaista "torjunta-ainetta") paremman säilyvyyden vuoksi, ja sulfiitithan saattavat aiheuttaa joillekin allergisia reaktioita. Siksi rypäleet kannattaa pestä tosi hyvin, tai vähintään kannattaa suosia lähempänä tuotettuja rypäleitä.
hiukan eri juttu, kun viinirypaleet (yleensa) syodaan kuorineen, kun taas monesta muusta hedelmasta kuori heitetaan pois ja siina mukana iso osa myrkyista? Ja onhan se homeen-estoainekin torjunta-aine, vai?
nostanpa ketjun kun tänään mies heitti herkulliset lahjaviinirypäleet roskiin kun ei voi antaa lapsille!! itse tarjoaisin ehkä parin kk välein rypäleitä, en uskoisi sen olevan liikaa!
Kaiholla muistelen nuoruuden viinirypäleitä, jotka olivat tosi herkullisia, eivät kitkeriä kuten nykyään.
En luottaisi aivan silmittömästi luomuunkaan. Kun tuodaan hedelmiä tuhansien kilometrien päästä, niin kuka ne tarkastaa, ovatko luomua vai ei. Ja kun ne kerätään puoliraakoina, että kestäisivät pitkän kuljetuksen, niin ei niistä luomuista tule se herkullisempia kuin ns. tavallisistakaan.
Ostin eilen luomuparsakaalin ja se oli kyllä pettymys, maku oli paljon huonompi kuin tavallisella. Jäin miettimään, millä noita luomuksi mainostettuja hedelmiä ja vihanneksi lannoitetaan....
Mä olen koko ikäni syönyt viinirypäleitä pesemättä! :D Apua, kuolenkohan nyt kohta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 12:19"]
Mä olen koko ikäni syönyt viinirypäleitä pesemättä! :D Apua, kuolenkohan nyt kohta.
[/quote]
Todennäköisesti :D
Itse pesen aina rypäleet, samoin kuin tomaatit ja paprikatkin. Ulkomaisia omenoita en syö lainkaan, paitsi luomua. Tuntuu, että omenoista ei saa millään niitä myrkkyjä pois, ei edes kuorimalla.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 12:19"]
[/quote]
Sun keho on luultavasti oppinut vastustuskykyiseksi noille myrkyille, onnea. Tai sit ne vaan kerääntyy ja kerääntyy ja 60-vuotiaana alat oksentamaan sisälmyksiäsi ulos.
joten parempi vetää niitä rypäleitä maha täyteen