Pitääkö lasten viinirypäleiden syöntiä rajoittaa?
Kommentit (52)
Olen tietysti tiennyt että niissä on säilöntäaineita, mutta niinhän kaikissa muissakin ulkomaalaisisa hedelmissä on.
Oikeasti Suomeen tuotavat hedelmät tutkitaan pistokokein ja niiden myrkkyjäämät ovat todella hyvin alhaisia. JOS rypäleet olisivat jokin erityinen myrkkypommi, siitä kyllä oltaisiin jo varoitettukin.
Eviran sivuilla näkyy, että mistään isosta riskistä ei ole kyse:
"2. Miksi viinirypäleet kannattaa huuhdella huolellisesti?
– Eteläiseltä pallonpuoliskolta tulevien rypäleiden kuljetuslaatikoissa käytetään yleisesti natriumvetysulfiittia homehtumisen estämiseksi. Tästä tulee rypäleen pintaan rikkihapoketta, joka voi aiheuttaa oireita sulfiitille herkille henkilöille, esimerkiksi astmaatikoille. Peseminen vähentää sulfiittien määrää, mutta ei poista sitä kokonaan."
Natriumvetysulfiittia käytetään hapettumisenestoaineena ja säilöntäaineena muun muassa viineissä. Sen E-koodi on E222. JOTKUT ovat sille yliherkkiä ja heidän toki on järkevää välttää silloin viinejä ja rypäleitä. Mutta muuten aine ei ole mikään myrkky.
No nyt on vähän vähennetty viinirypäleiden ostoa, kun yritän itse laihduttaa ja niitä tulee napsittua, jos kaapissa on... Kahdessa desissä viinirypäleitä on vähän päälle 350 kaloria :(
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=423&lang=fi
Voi syödä vaikka koko rasiallisen ja silti saa vain n. 350 kcal.
Ei se niiden myrkky ole, vaan niiden oma ominaisuus LOL
Vatsa menee löysälle viinirypleistä, koska viinirypäleet löysentää kakkaa. Ihan samalla lailla kuin rusinatkin, jotka on siis kuivattuja viinirypäleitä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2011 klo 19:35"]
[/quote]
Ulkomaisista hedelmistä suurimmat torjunta-ainejäämät löytyvät viinirypäleistä, omenoista ja päärynöistä (lähde Ravitsemustiede, 2013 Duodecim). Viinirypäleet ainoat joita ei voi kuoria :/ Meillä syödään viinirypäleitä, mutta kohtuudella, ehkä kerran parissa kuukaudessa ostan rasiallisen. Onneksi kohta tulee kesä ja saadaan suht. puhtaita marjoja jotka maistuukin kyllä 100 kertaa paremmalle!
olen mäkin kuullut että rypäleissä on hurjasti torjunta-aineita kuorissa ja peseminen ei auta, ne pitäs kuoria. =( Jotkut rypäleet maistuukin pahalle! Onko luomuissa vähemmän myrkkyjä?
lapsille ei saisi muka syöttää viinirypäleitä, koska niissä on liikaa myrkkyjä.
mutta kyllä niitä menisi, jos vaan ostaisin ja antaisiin syödä..
Luomuna antaisin vetää mutta muuten en. Maistuvatkin han oudolle nuo tavanomaiset jos niitä ei puunaa huolella.
viinirypäleitä, lapset 6v, 4v ja kesällä 2v. Mun mummini opetti hyvän tavan päästä ainakin osasta myrkkyjä eroon: viinirypäleet pitää pestä yhteensä neljä kertaa, ensin kylmällä vedellä huolelliesti, sitten kuumalla vedellä, sitten vielä kylmällä vedellä ja vielä kuumalla vedellä. Itse pesen vielä kerran kylmällä, etteivät jäisi lämpimiksi ;)
No nyt on vähän vähennetty viinirypäleiden ostoa, kun yritän itse laihduttaa ja niitä tulee napsittua, jos kaapissa on... Kahdessa desissä viinirypäleitä on vähän päälle 350 kaloria :(
Ensin kuumalla ja sit kylmällä. Meidän lapsilla olisikin hyvä saada kaloreita, kun ovat hieman liian hoikkia, joten sen vuoksi olisi hyviä, mutta mua hieman mietityttää ne torjunta-aineet. ap
viinirypäleitä, lapset 6v, 4v ja kesällä 2v. Mun mummini opetti hyvän tavan päästä ainakin osasta myrkkyjä eroon: viinirypäleet pitää pestä yhteensä neljä kertaa, ensin kylmällä vedellä huolelliesti, sitten kuumalla vedellä, sitten vielä kylmällä vedellä ja vielä kuumalla vedellä. Itse pesen vielä kerran kylmällä, etteivät jäisi lämpimiksi ;)
Tai sitten mun ravitsemusterapeutti, brittien laihdutusohjelmat ja kiloklubi on kaikki väärässä!
viinirypäleissä on 70 kcal/ 100g ja sellaisessa kaupan rasiassahan on puoli kiloa eli koko siinä isossa rasiassa on 350 kaloria - eli syö ihan rauhassa...
Tai sitten mun ravitsemusterapeutti, brittien laihdutusohjelmat ja kiloklubi on kaikki väärässä!
tanne Suomeen saakka?