Soitinvalinta?
Pitäis valita 6-vuotiaalle jokin soitin, ja pyrkiä soittamaan sitä musiikkiopistoon! On vaan niin paljon valikoimaa, että lapsikin on ihan pihalla. Vähän kaikki kiinnostais!
Onko kokemuksia, mikä alla olevasta listasta on ollut hyvä "aloitussoitin" pienelle soittajalle? Ite en edes tiedä kaikkien ulkonäköä, mutta rankkasin soitinlistasta viulut ja huilut veks, niitä en kestä itse kuunnella.
baritoni
fagotti
harmonikka
kitara
klarinetti
kontrabasso
käyrätorvi
lyömäsoittimet
oboe
pasuuna
piano
rummut
saksofoni
sello
sähköbasso
sähkökitara
trumpetti
tuuba
Kommentit (45)
Suosittelen sellaisia soittimia, joita soittava pääsee orkestertiin. Kaverit ovat iso lisäilo musiikin harrastamisessa! Eli:
baritoni
fagotti
klarinetti
kontrabasso
käyrätorvi
oboe
pasuuna
saksofoni
sello
trumpetti
tuuba
rummut
lyömäsoittimet
Lyömäsoittimia en aloittaisi, ellei sitten lapsi erityisesti osoita intoa niihin. Niitä soittaessa ei opi juuri nuotteja, vain rytmejä. Muissa soittimissa oppii nuotteja, jotka osattuaan on sitten helpompi oppia muitakin soittimia ja vaikka kuorolaulua myöhemmin elämässä.
sähköbasso
sähkökitara
Näitä bändisoittimia en myöskään tuputtaisi, näkemykseni mukaan niihin on helppo siirtyä perinteisimmistä, mutta vaihdon toiseen suuntaan on vaikeampi. Ja taitavat ne olla vähän "helpompia" soittimia muutenkin... eli oppiminen on mahdollista ihan koulussakin. Jälleen: ellei lapsi sitten ole erityisen kiinnostunut juuri näistä.
harmonikka
kitara
piano
Nämä ovat kyllä kaikki hyviä, mutta itse arvostan ryhmäsoittoa korkealle juuri sosiaalisten kuvioiden vuoksi. Näistä piano on tosi hyvä yleissoitin josta on hyötyä tosi paljon kaikissa musiikkioppinnoissa.
Pianon, sellon, viulun ja kitaran soittajia on ollut tuttavaperheiden lapsissa, jotka ovat aloittaneet nuorina.
Käsittääkseni puhallinsoittimien aloitusikä suositeltu on korkeampi.
kannattaa myös miettiä soittimen kokoa, jaksaako sitä kuljettaa soittotunneille ja mitä se käytännössä vaatii (ja soittimen ääntä myös).
vrt. "sellon kanto" vai pelkät pianonuotit.....
Aloitin 4v. Pianon soiton, eikä multa kyselty mitään haluatko. Laitettiin vaan. Eikä se mua oo ikinä haitannu.
Lapsella voi olla jotain sanomisen varaa asiaan, mutta oikeasti asiasta päättää:
1) raha
2) vanhemmat
3)aika
Sanon tietenkin että aloittais pianon, mutta kyseessä on kuitenkin erittäin kallis soitin.
Jotenka nokkahuilu, huilu, klarinetti, kantele ja kitara ois hyviä.
Itse ottaisin kanteleen, sillä ei ole kauhian kova ääninen, eikä tarvitse harjoitella puhallusta.
sen verat vielä puhaltimista, ensiksi harjoitellaan puhallus tekniikka, joten se voi olla vieläkin hirveämpää kuin viulun väärin soittamnen, kun lapsi puhaltaa kappaletta huiluun väärällä tekniikalla.
valitsisin harmonikan, pienenkin suht helppo oppia ja pääsee aika pian myös yhteissoiton pariin.